Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2006, 10:45   #1
Piet Hein
Minister

Standaard ijzertoren

Het is vandaag dag op dag 60 jaar geleden dat de ijzertoren werd neergehaald door "onbekende". Het onderzoek heeft jaren in het slop gezeten en toen er toch een rechzaak van kwam werden de beschuldigde niet veroordeeld.

Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 11:03   #2
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Enkel jaren geleden werd hij nogmaals symbolisch neergehaald. de daders zijn maar al te goed gekend.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 12:21   #3
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Of wat een symbool had kunnen worden van verzoening en dodenherdenking verworden is tot een symbool van onverdraagzaamheid en plat racisme.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 14:18   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Of wat een symbool had kunnen worden van verzoening en dodenherdenking verworden is tot een symbool van onverdraagzaamheid en plat racisme.
Dat is enkel en alleen zo omdat het zo door het Belgisch establishment gewild werd.

Vergeet niet dat het royalisten waren die als burgers voor het belgisch leger werkten, die de ijzertoren ongestraft mochten opblazen.

De enige reden waarom de ijzertoren zo gehaat wordt door royalisten is dat deze hen herinnert aan de tijd dat er zelfs gecollaboreerd werd in de (toen nog valse) hoop om Vlaanderen vanonder het Belgique juk uit te kunnen halen.
Om precies dezelfde reden wordt vandaag het VB gedemoniseerd.

Waar haal jij trouwens het recht vandaan om over verzoening en verdraagzaamheid te praten goed wetende dat de geweldplegers op de ijzertoren geen haarbreed in de weg gelegd werd?
Oud 16 maart 2006, 14:39   #5
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Over wat heeft u het nu?
Oud 16 maart 2006, 15:17   #6
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Over wat heeft u het nu?
Dat de ijzervlakte en de dodengangen een oord van reflectie over de zinloosheid van oorlog en geweld had kunnen worden waarbij respect getoond wordt voor alle doden die gevallen zijn in dit (en andere) conflict(en).
Nu is het verworden tot een symbool van een rechts tot extreemrechts (Steenstraate) bekrompen Vlaanderen dat onverdraagzaam is tegenover al wie anders is.

Misschien ten orechte, en ik weet dat er ook goedbedoelende flaminganten zijn die deze evolutie afkeuren maar zij worden overschreeuwd (en soms omvergelopen...) door een een steeds groter wordende groep van onverdraagzamen
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 15:50   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat de ijzervlakte en de dodengangen een oord van reflectie over de zinloosheid van oorlog en geweld had kunnen worden waarbij respect getoond wordt voor alle doden die gevallen zijn in dit (en andere) conflict(en).
Misschien moet u het eens bezoeken, want deze woorden tonen aan dat u er nog nooit geweest bent. Heeft u al in het museum rondgelopen?

Citaat:
Nu is het verworden tot een symbool van een rechts tot extreemrechts (Steenstraate) bekrompen Vlaanderen dat onverdraagzaam is tegenover al wie anders is.
Feit dat radicalen onder de IJzertoren vandaan trokken en naar Steenstrate verhuisden ontgaat u blijkbaar. Waarlijk, de emoties en de vooroordelen zijn echt wel het enige wat u drijft.

Oh, en als toemaatje: de 76e IJzerbedevaart had als thema "een kleurrijk Vlaanderen in een kleurrijke wereld". Als toppunt van bekrompenheid en onverdraagzaamheid kan dat tellen

Citaat:
Misschien ten orechte, en ik weet dat er ook goedbedoelende flaminganten zijn die deze evolutie afkeuren maar zij worden overschreeuwd (en soms omvergelopen...) door een een steeds groter wordende groep van onverdraagzamen
Die bevinden zich blijkbaar vooral in uw hoofd.
Oud 16 maart 2006, 17:06   #8
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrede, vrijheid en verdraazaamheid. Ik wist niet dat zo'n termen onverdraagzaam en rascistisch waren.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 17:07   #9
vercetti
Minister

Standaard

Citaat:

Ik ben er 30 januari geweest met 't school (onofficiele premiere van die videovoorstelling gekregen) en daar was wel respect voor alle doden.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

Oud 16 maart 2006, 17:14   #10
Tantist

Standaard

Voor bevooroordeelden als Sneta: http://www.ijzertoren.be/ en vooral dan de sectie van het museum.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 17:48   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg uw stelling nu eens uit en bewijs die ook!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 17:51   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook in Steenstrate staat de plechtigheid in de eerste plaats in het teken van de dodenherdenking. Meer zelfs dan op de huidige, gemoderniseerde IJzerbedevaart.

Pleiten voor een radicaal Vlaamse boodschap lijkt me geen "symbool van een bekrompen Vlaanderen". Ongetwijfeld vindt u het niet leuk dat er een steeds duidelijker, separatistische taal wordt gesproken, maar dat geeft u niet het recht te spreken over "bekrompenheid". Belgicisme is op dat vlak nog veel bekrompener, en, rekening houdend met de geschiedenis, in grote onverdraagzaam.
Oud 16 maart 2006, 18:06   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Belgicisme is op dat vlak nog veel bekrompener, en, rekening houdend met de geschiedenis, in grote onverdraagzaam.
Belgicisme is helemaal niet bekrompen.

Belgicisten willen de politieke dialoog tussen Vlaanderen en Wallonië verbeteren, met respect voor ieder landsdeel.

We zijn allen de mening toegedaan dat het België van vandaag niet werkt, de ene wil daarom radicaal afscheuren en een nieuwe Vlaamse staat oprichten, anderen willen de Belgische staat hervormen tot een federale staat die de naam federale staat waard is. Sommigen gaan nog een stap verder en willen de Belgische staat omvormen tot een unitaire staat.

Allen (zowel Vlaams-nationalisten als Belgicisten) hebben we echter één doel voor ogen: een samenleving waarin éénieder zich goed voelt, een samenleving waar het goed is om te leven (socio-economische aspecten).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 18:09   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht

Belgicisten willen de politieke dialoog tussen Vlaanderen en Wallonië verbeteren, met respect voor ieder landsdeel.

We zijn allen de mening toegedaan dat het België van vandaag niet werkt, de ene wil daarom radicaal afscheuren en een nieuwe Vlaamse staat oprichten, anderen willen de Belgische staat hervormen tot een federale staat die de naam federale staat waard is. Sommigen gaan nog een stap verder en willen de Belgische staat omvormen tot een unitaire staat.

Allen (zowel Vlaams-nationalisten als Belgicisten) hebben we echter één doel voor ogen: een samenleving waarin éénieder zich goed voelt, een samenleving waar het goed is om te leven (socio-economische aspecten).
Graag had ik dan wel vernomen hoe u dat Belgisch federalisme dan ziet. Wat zijn de basisgebieden? Welke wetgevende en uitvoerende lichamen? Welke bevoegdheden krijgen de deelstaten? Wat met het landelijke niveau?
Oud 16 maart 2006, 19:24   #15
Tantist

Standaard

Citaat:
Neen, neen, de koekendozenromantiek rond het koningshuis is niet bekrompen hoor...
Oud 16 maart 2006, 19:27   #16
Tantist

Standaard

Citaat:

Daar heb ik mijn twijfels over. Vaak lijken franskiljons zich goed te voelen in belgicisme en Frans praten kan in hun ogen wel als een "goede samenleving" lijken, maar dat lijkt me toch wat raar. Anderen hebben dan weer een fetisj met hun unitaire België met de 9 provincies. Ze hebben een plaatje in hun hoofd zoals in de boekskes van 1830 en al wat niet past, moet geschrapt worden. Dat heeft niets meer te maken met het beste willen voor iedereen, dat is zuiver fetisjisme...
Oud 16 maart 2006, 19:38   #17
vercetti
Minister

Standaard

Dat belgiscisten de IJzertoren haten en nazificeren () toont aan hoe diep de haat tegen Vlaanderen en de Vlaams-nationalisten zit.

Moest er een belgiscistische IJzertoren zijn zouden ze niet klagen.

Ps: iemand de 'source' versie van de IJzertoren al gezien?
Oud 16 maart 2006, 19:47   #18
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Neen, neen, de koekendozenromantiek rond het koningshuis is niet bekrompen hoor...
Niet elke Belgicist is verhangen aan het Koningshuis Tantist, dat zou je ondertussen toch al wel moeten weten.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 19:47   #19
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook in Steenstrate staat de plechtigheid in de eerste plaats in het teken van de dodenherdenking. Meer zelfs dan op de huidige, gemoderniseerde IJzerbedevaart.

Pleiten voor een radicaal Vlaamse boodschap lijkt me geen "symbool van een bekrompen Vlaanderen". Ongetwijfeld vindt u het niet leuk dat er een steeds duidelijker, separatistische taal wordt gesproken, maar dat geeft u niet het recht te spreken over "bekrompenheid". Belgicisme is op dat vlak nog veel bekrompener, en, rekening houdend met de geschiedenis, in grote onverdraagzaam.
Ik ben vandaag met school naar de Westhoek geweest, en we hebben, naast enkele soldatenkerkhoven, ook de IJzertoren eventjes bezocht. Het was erg mooi daar dat symbool van een Vlaanderen dat zich radikaal afkeert van oorlog en haat te zien, het symbool van Vlaamse identiteit.

Als radikale Flamingant vind ik het dan ook verschrikkelijk dat de IJzerbedevaart zulk een softe 'zou-het-niet-aardig-zijn-als-iedereen-aardig-was' bedoening is geworden. De Toren is in de eerste plaats HET teken van de Vlaamse Beweging, en onze eeuwenoude eis tot onafhankelijkheid. Niet minder belangrijk is het verlangen naar vrede.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 19:48   #20
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

In normale landen zijn het de onafhankelijkheidsbewegingen (ETA, IRA, enz.) die dingen opblazen, in dit land is het andersom. Hier deed de staat zelf aan terrorisme.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be