Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2002, 16:43   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uit hier je ongenoegen over de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen! (... Positieve zaken zijn niet verboden, als je ze hebt tenminste)

Mijn opmerkingen over de NMBS:

- hoe komt het dat de meerderheid van de treinstellen eruit zien alsof ze uit het oostblok komen? BAH, wat een ouderwets gedoe!

- de treinstations zijn zo mogelijk nog erger! Wat is het gemiddelde treinstation toch een hoop ROEST! (Ga eens kijken in Nederland; wat een verschil!)
Al ooit afgestapt in Brussel-Centraal? Het lijkt wel Belgrado-Centraal!

- maar reclame maken doen ze natuurlijk altijd met de NIEUWE treinstellen die er -toegegeven- wel mogen zijn. Maar de kans dat je er in terecht komt is klein...

De trein is altijd een beetje...lijden.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 17:08   #2
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Ik ga iedereen een zalig kerstfeest wensen inplaats van een vrolijk
Oud 23 december 2002, 18:34   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Heerlijk om eens lekker af te geven op de spoorwegen!

Tja, wat zal ik zeggen als positief punt: dat het in Nederland ook niet al te best is?

Ik bedoel, vind je dit er wel modern uitzien (de standaard stoptrein uit 1954!):

Ik weet niet waar jij bent geweest in Nederland, maar de stations hier zien er toch ook vaak erg troosteloos uit hoor. Ik ben eens vanaf Brussel-Zuid met de Thalys naar Nederland gereist, maar dat station ziet er stukken beter uit dan het gemiddelde Nederlandse station. Ze hebben daar zelfs een aparte HST-afdeling! Brussel Centraal vond ik trouwens ook wel meevallen, maar het is allemaal al weer een jaartje of 4, 5 geleden dus ik kan het me niet zo goed meer herinneren. Nooit voor de lol met de Thalys tweede klas (pardon, Comfort 2) reizen, want de beenruimte is waardeloos!

Kijk, ook de NS heeft wel leuke publiciteit met de ICE A'dam-Frankfurt, die trouwens veel en veel luxer is dan de Thalys (tja, dat kunnen de Duitsers dan weer wel), maar je moet wel voor elke rit een toeslag kopen. Maar ja, de Thalys heeft hele eigen prijzen en je moet zelfs reserveren, dus dat valt weer mee. Kijk ook meteen ff hoe het station van Utrecht erbij ligt:
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:38   #4
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik ga iedereen een zalig kerstfeest wensen inplaats van een vrolijk
Ik wens iedereen toch maar een vrolijk kerstfeest, want een zalig kerstfeest klinkt mij iets te geestig... (of was het nou geestelijk? )
Oud 23 december 2002, 19:06   #5
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Iedereen heeft zijn religieuze mening . Vrolijk kerstfeest wensen wordt gedaan door niet-gelovige die toch iets willen zeggen. Want eigenlijk is kerstmis een christelijk feest, Knuppel en staaf doen jullie daar aan mee? Ik hoop van niet!
Oud 23 december 2002, 21:00   #6
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Als we dan toch aan het zagen zijn: ik weet nog altijd niet waarom de NMBS geen betaalstakingen doet. Ik heb er een mail voor gestuurd naar ACV-Transcom, maar ze hebben niks teruggestuurd.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 13:06   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ben eens gaan neuzen op de site van de NMBS... En -ongelooflijk maar waar- ik ben positief!

Wat ik gevonden heb:

- Brussel-Centraal wordt volledig gerenoveerd (proficiat!!!)
- Station Luik krijgt een hele nieuwe look en wordt immens groot en futuristisch

Liège-Guillemins
http://www.b-rail.be/about/pdf/Jldeliege_Public.pdf
- Station Leuven wordt ook volledig gerenoveerd en wordt heel futuristisch
http://www.b-rail.be/about/pdf/leuven.pdf (leuke foto's)
- Antwerpen Centraal (het mooiste station van het land) wordt helemaal omgebouwd tot een multifuctioneel HST-station met 3 verdiepingen voor Thalys, TGV, en de gewone treinen... Wel wel.

En als klap op de vuurpijl lees ik dat de NMBS maar liefst 137 nieuwe treinen heeft aangekocht! Allemaal van deze luxueuze nieuwe stellen (waaronder vele dubbeldekkers):

De NMBS eindelijk op het goede spoor?
Oud 24 december 2002, 13:13   #8
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Leuke trein, de ICE!
Oud 24 december 2002, 13:54   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft zijn religieuze mening . Vrolijk kerstfeest wensen wordt gedaan door niet-gelovige die toch iets willen zeggen. Want eigenlijk is kerstmis een christelijk feest, Knuppel en staaf doen jullie daar aan mee? Ik hoop van niet!
Elke dag is voor mij een feest
Lekker eten, drinken, en bekvechten op het forum, af en toe mijn boeiende job vervullen en het vrouwtje eens fijn plezieren, daarvoor heb ik de toelating van de imam of nonkel pastoor niet nodig.

Feesten als de beesteeen!!!!

PS
Ook van mij een fijne feestperiode gewenst.
Zowel culinair als religieus voor wie daar gevoelig voor is.
Denk in de nachtmis eens aan Superstaaf® en wijdt een vrome wens aan zijne zwarte verdoemde ziel.
Oud 24 december 2002, 14:14   #10
Fonz
Vreemdeling

Standaard

Ik vind dat men de klasse1 moest afschaffen. Minder wagons nodig en komt de bezettingsgraad ten goede= betere rentabiliteit.
Bij de bussen van de Lijn wordt toch ook geen onderscheid gemaakt?
Fonz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2002, 14:36   #11
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Elke dag is voor mij een feest
Lekker eten, drinken, en bekvechten op het forum, af en toe mijn boeiende job vervullen en het vrouwtje eens fijn plezieren, daarvoor heb ik de toelating van de imam of nonkel pastoor niet nodig.

Feesten als de beesteeen!!!!

PS
Ook van mij een fijne feestperiode gewenst.
Zowel culinair als religieus voor wie daar gevoelig voor is.
Denk in de nachtmis eens aan Superstaaf® en wijdt een vrome wens aan zijne zwarte verdoemde ziel.
Uiteraard,

maar ik vind het stom van niet-christelijke dat zij speciaal feesten op kerstmis dat ze dan nen anderen dag pakken .

Thomas
Oud 24 december 2002, 16:13   #12
Dimitri

Standaard

Ziet er goed uit, Zeno.
Nu we toch bezig zijn, deze trein heb ik vaak (model uit de jaren tachtig):

En dit is de nieuwste trein van de NS, de zesdelige dubbeldekker (nieuwe versie van de al langer aanwezige 3- en 4-delige dubbeldekker):

De eerste interieurfoto is ook binnen (heb er zelf nog niet ingezeten): http://www.geocities.com/hollandrail...401_2eklas.jpg

Het begint alleen wel een beetje te irriteren dat de nieuwste treinen al weer in het geel zijn. Er rijden trouwens ook afgedankte Belgische rijtuigen in Nederland rond.

Citaat:
- Antwerpen Centraal (het mooiste station van het land) wordt helemaal omgebouwd tot een multifuctioneel HST-station met 3 verdiepingen voor Thalys, TGV, en de gewone treinen... Wel wel.
Mooiste station van het land? Die spoorwegkathedraal is op z'n minst het mooiste station van Europa!
Oud 24 december 2002, 16:50   #13
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Misschien kunnen we aan de redactie van politics vragen om hierover een dossier te plaatsen en dit topic samen te vatten :o
Oud 26 december 2002, 18:17   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

D�*t vind ik nu eens een mooie trein, zie!

Ik heb een voorstel: we doeken de NMBS op, en we verdelen de treinen tussen Vlaanderen en Wallonie. De Vlaamse treinen krijgen een mooi NS-kleurtje en worden geïntegreerd in de NS, en de Waalse stellen worden logischerwijze bij de SNCF gevoegd.

Leuk voorstel, toch?
Oud 26 december 2002, 19:00   #15
Dimitri

Standaard

Ik ben vergeten de naam van deze trein te vermelden: de Regiorunner. Hij wordt vooral gebruikt als sneltrein, maar de nieuwe zesdelige serie gaat de NS ook inzetten op intercitytrajecten. Het interieurplaatje is niet helemaal goed gelukt, maar hier is een foto van de bestaande 3- en 4-'baks' Regiorunners van binnen:

Die andere trein uit mijn vorige reactie is trouwens de Koploper, vanwege de opvallende hoge kop aan de voorkant waar de machinist in zit.

Er is ook nog een versie zonder 'dubbeldek', dat is de Railhopper. Die zou eigenlijk voor de stoptreintrajecten moeten worden ingezet als vervanging van die lelijke standaard stoptreinen uit 1954 uit mijn eerste reactie, maar er zijn nogal wat constructiefouten in het materieel ontdekt (hij werd daarom ook wel Railflopper genoemd), dus het is de vraag of deze binnenkort wel op grote schaal worden besteld:

De dieselversie, de Buffel, is wel een succes:

Dit lijkt eerste klas, maar het is tweede klas!

Citaat:
Ik heb een voorstel: we doeken de NMBS op, en we verdelen de treinen tussen Vlaanderen en Wallonie. De Vlaamse treinen krijgen een mooi NS-kleurtje en worden geïntegreerd in de NS, en de Waalse stellen worden logischerwijze bij de SNCF gevoegd.

Leuk voorstel, toch?
Lijkt me een goed idee! Maar wat worden dan de Vlaamse treinen?
Er is trouwens wel een probleempje, want ik hoorde laatst van iemand dat in België alle treinen links rijden. Klopt dat?
Oud 26 december 2002, 19:04   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Er is trouwens wel een probleempje, want ik hoorde laatst van iemand dat in België alle treinen links rijden. Klopt dat?
Klopt!
In Nederland niet dan!? :o
Oud 26 december 2002, 19:09   #17
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Klopt!
In Nederland niet dan!? :o
Nee, auto's rijden toch ook niet links?! :o Maar het schijnt dat dat komt doordat België het eerste land na Engeland was dat spoorlijnen aanlegde en dat er toen voor gekozen is de Engelse rijrichting aan te houden. Wel een beetje vreemd, want volgens mij rijden de treinen in alle andere landen in Europa gewoon rechts. Ben benieuwd hoe dat opgelost wordt met de HSL straks...
Oud 26 december 2002, 19:14   #18
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Wat gebeurt er dan met de -internationale- treinen als ze de grens overrijden???? Veranderen ze van spoor?
Oud 26 december 2002, 19:18   #19
Dimitri

Standaard

Ik denk het... ik hóóp het in ieder geval!
Oud 27 december 2002, 10:37   #20
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Om het even over iets anders te hebben: als ik een 10-rittenbiljet koop, dan kost mij dat (in tegenstelling tot de trein of de tram) evenveel als 10 keer de prijs van één biljet. Ik heb wel vermindering, dus ik weet niet hoe het bij mensen zonder vermindering juist zit. Maar dus, zou nog niemand op het idee gekomen zijn al die 10-rittenbiljetten iets goedkoper te maken? Dat zou volgens mij de mensen in het station zelf veel werk besparen. Of is dat misschien de reden waarom het er niet komt?
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be