![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De jarenlange uitbuiting en kolonialisatie, de slavenhandel, de exploitatie, de aanhoudende onderdrukking van kolonies en derde wereldlanden liggen aan de basis van het onevenredig arm zijn van de niet-westerse landen.
Het is onze schuld. In plaats van aan ontwikkelingshulp te doen en fair trade gaan we lustig voort met het exploiteren van hun armoede. Nu ze hier voor de deur staan en ook een graantje willen meepikken roepen de oude slavendrijvers, de erfgenamen van het "wij zijn beter" racisme dat we "het eigen volk eerst" moeten stellen. Het is een oud verhaal. Dat mensen uit onze oude koloniën hier staan is door de "eigen volk eerst" theorie veroorzaakt. Wie is hen overigens als "gastarbeider" gaan ronselen? ![]() Laatst gewijzigd door ericferemans : 9 april 2006 om 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() in het oosten noemen ze zoiets karma
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 9 april 2006 om 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Na de Tweede Wereldoorlog draaide de economie van de wederopbouw op volle toeren. Toch heerste er werkloosheid, en daarom stimuleerde de overheid de emigratie naar Kongo, Canada, de Verenigde Staten.
Eind jaren vijftig en begin jaren zestig sloeg de situatie echter om. Het tekort aan ongeschoold personeel in de industrie werd zelfs zo groot, dat veel bedrijven arbeidskrachten gingen werven in de landen rondom de Middellandse Zee; eerst in Joegoslavië, Griekenland, Spanje en Italië, later ook in Turkije en Marokko. Aanvankelijk kwamen uitsluitend alleenstaande mannen over naar België. Ze werden gastarbeiders genoemd en door hun werkgevers ondergebracht in pensions, of in barakken. Iedereen veronderstelde dat de buitenlanders in korte tijd zoveel mogelijk geld wilden verdienen om terug te keren. In de contracten die de overheid met de landen van herkomst had gesloten, stond echter dat de gastarbeiders het recht hadden te blijven en na twee jaar hun familie konden laten overkomen. Vooral de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders maakten massaal van dit recht gebruik. In 1975 werd de werving gestopt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() eigen schuld dikke bult. Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten en van spelen komt kwelen.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Het kapitalisme en kolonialisme hebben het tribale bestaan van de Afrikaanse volkeren verstoord.
Dat is de oorzaak van alle onheil daar. Voor de rest was de Europese bezetting van Afrika heel menselijk enkele excessen ten na gesproken. Als ik er toekom zal ik dat eens beter toelichten want ik ben een autoriteit op dat vlak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De dekolonisatie van Afrika is een zware historische vergissing. Toegegeven, er zijn tijdens de kolonisatie zware fouten gemaakt die niet goed te praten zijn. Doch, vooral tijdens de laatste jaren van de kolonisatie hebben de kolonisatoren ook veel goeds gedaan voor de inboorlingen, zoals o.a. degelijk onderwijs, ziekenhuizen, de uitbouw van een goede infrastructuur, enz. Na de dekolonisatie is de welvaart in Afrika peilsnel gedaald en is zowat het hele continent ten prooi gevallen aan gewapende, oeverloze stammentwisten die wellicht veel meer slachtoffers hebben gemaakt dan de kolonisatie zelf. De dekolonisatie bracht geen democratie, welintegendeel. Na de dekolonisatie kwamen in zowat alle Afrikaanse landen bloeddorstige dictators aan de macht wiens regime vaak veel erger was dan het koloniaal regime uit de duistere 19e eeuw. Ook al de ontwikkelingshulp die men na de dekolonisatie aan Afrika gegeven heeft, is een maat voor niets gebleken. Veel ontwikkeling heeft die daar in elk geval niet gebracht. Door de enorme bevolkingsexplosie vormt Afrika een zeer groot gevaar voor Europa. Europa dreigt werkelijk te worden overspoeld door massa's negers. Het gevaar van de negrisering van Europa wordt heden nog ernstig onderschat. Het wordt dan ook de hoogste tijd dat een groot gedeelte van Afrika opnieuw wordt geherkoloniseerd, zij het op een menswaardige wijze (bv. onder toezicht van de UNO). Een menswaardige kolonisatie valt veruit te verkiezen boven de huidige chaotische toestand van het failliete Afrika. Europa staat voor de keuze : ofwel herkoloniseert het (onder UNO-toezicht) Afrika, ofwel wordt het door Afrika gekoloniseerd. Dat laatste zou het roemloze einde betekenen van Europa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het land heeft nood aan bekwame mensen niet aan narren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Toch wel: wij hebben gestemd voor die politici, of zijn tenminste zo dom om ernaar te luisteren. Eigen schuld dikke buld, inderdaad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sinds het einde van de kolonisatie is het onevenredig arm zijn enkel maar toegenomen. In Afrika zijn er bijna geen postkoloniale successverhalen. Vergelijk gewoon de toestand in Congo bij de onafhankelijkheid en nu. Voor die evolutie, zeg maar gerust ineenstorting, zijn ze in elk geval zelf verantwoordelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() toch wel. tenzij je hem probeert af te zetten nadat je vergissing gebleken is.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |