Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2006, 10:44   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Iran verplicht niet moslims badge te dragen

Bron; het laatste nieuws 20 mei '06
Teheran- Het Iraanse parlement heeft een wet goedgekeurd die niet moslims voortaan verplicht om een gekleurde badge te dragen wanneer ze zich op straat begeven.
Voor Joden is die geel
Voor christenen rood
En voor aanhangers van zoroastrisme (de oude perzische staatsgodsdienst) blauw

Mensenrechtenactivisten wijzen verontwaardigd op de gelijkenis met de jodenster die ten tijde van het nazisme verplicht was.

---------------
En dan laten ze hier onze wapens inleveren en moeten we vooral heel goed openstaan voor islam en hun aanhang of we zijn al een racist op voorhand.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 mei 2006 om 10:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 10:49   #2
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Je vergeet dat de overheid in Iran slechts een minderheid vertegenwoordigd. 80% of meer van de Iraniërs heeft lak aan de islamitische leiders. Vergeet niet dat Iran voor de machtsgreep van de Ayatollahs heel erg Westers gericht was.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 10:53   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Je vergeet dat de overheid in Iran slechts een minderheid vertegenwoordigd. 80% of meer van de Iraniërs heeft lak aan de islamitische leiders. Vergeet niet dat Iran voor de machtsgreep van de Ayatollahs heel erg Westers gericht was.
Het lijkt me dat de wet vooral wet is zoals hier bij ons! Of je er nu lak aan hebt of niet.
Oud 20 mei 2006, 10:55   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ben benieuwd hoe de aanhangers van de islam zich hieruit gaan wauwelen.
Oud 20 mei 2006, 10:57   #5
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het lijkt me dat de wet vooral wet is zoals hier bij ons! Of je er nu lak aan hebt of niet.
Dus jij rekent de Iraniërs af op hun fundamentalistische overheid die ze niet zelf hebben verkozen (of wil je beweren dat die verkiezingen daar eerlijk en democratisch zijn? ).
Het lijkt mij dat je extremisten als de Iraanse overheid daar op moet afrekenen, maar niet meteen alle moslims.

Wees blij dat je niet in Iran leeft en dat onze overheid hier een mensenleven toch wat meer waard blijkt te vinden dan de Iraanse overheid.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 11:00   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus jij rekent de Iraniërs af op hun fundamentalistische overheid die ze niet zelf hebben verkozen (of wil je beweren dat die verkiezingen daar eerlijk en democratisch zijn? ).
Het lijkt mij dat je extremisten als de Iraanse overheid daar op moet afrekenen, maar niet meteen alle moslims.

Wees blij dat je niet in Iran leeft en dat onze overheid hier een mensenleven toch wat meer waard blijkt te vinden dan de Iraanse overheid.
ah zo is dat?
Nou ik heb een nieuwsje, onze regering heb ik ook niet gekozen en toch is hun willetje wet. Ook voor mij en dat zal ginder niks anders zijn.
In afwachting zijn ze ook nog een beetje bezig aan hun nucleaire macht, ook dik tegen de goesting van velen. Maar het gaat wel steeds verder.
Oud 20 mei 2006, 11:01   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

*zucht*
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 11:01   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

wauwel wauwel
Oud 20 mei 2006, 11:02   #9
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

euh ik dacht dat er in Iran wel verkiezingen plaatsvonden .. ?
maar ik kan mij vergissen natuurlijk..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2006, 11:03   #10
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben benieuwd hoe de aanhangers van de islam zich hieruit gaan wauwelen.
misschien met dit?

[SIZE=5]HET IS GEWOON NIET WAAR[/SIZE]
Oud 20 mei 2006, 11:04   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
misschien met dit?

[SIZE=5]HET IS GEWOON NIET WAAR[/SIZE]
[SIZE=5]HET IS WEL WAAR[/SIZE]! (die zwarte is de islamiet)

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 mei 2006 om 11:05.
Oud 20 mei 2006, 11:06   #12
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik geeft het op. Tegen zoveel idiotie is niet op te vechten, en eigenlijk is het ook mijn zaak niet. Mambo, mijn mening over u staat hier:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=1717147#post1717147

Het is trouwens onrustwekkend hoe kritiekloos journalisten elkaars verhaaltjes overnemen.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 20 mei 2006 om 11:10.
Oud 20 mei 2006, 11:10   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geeft het op. Tegen zoveel idiotie is niet op te vechten, en eigenlijk is het ook mijn zaak niet. Mambo, mijn mening over u staat hier:

http://forum.politics.be/showthread.php?p=1717147#post1717147
Is het dit?het geflipte rund kan ook al UPI op zijn narrenhoed bijplakken
Oud 20 mei 2006, 11:12   #14
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Merk ook op dat het verhaaltje de wereld ingestuurd is door... jawel, een Iranese banneling.

Natuurlijk doet dit geen belletje rinkelen, want jullie onthouden nu eenmaal niks.

Daarom een paar hints: Irak - geruchten over Massavernietigingswapens - Iraakse bannelingen.
Oud 20 mei 2006, 11:15   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merk ook op dat het verhaaltje de wereld ingestuurd is door... jawel, een Iranese banneling.

Natuurlijk doet dit geen belletje rinkelen, want jullie onthouden nu eenmaal niks.

Daarom een paar hints: Irak - geruchten over Massavernietigingswapens - Iraakse bannelingen.
Ik kan me niet voorstellen dat een krant zoals het laatste nieuws een kwakkel zonder controle zomaar publiceert.
On line links of rechts dat is wat anders, maar afdrukken in een krant?
Oud 20 mei 2006, 11:16   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Maar ja waar is de tijd dat ze van de islam allemaal een baard moesten laten groeien. Ook een kwakkel zeker?
Oud 20 mei 2006, 11:19   #17
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat een krant zoals het laatste nieuws een kwakkel zonder controle zomaar publiceert.
On line links of rechts dat is wat anders, maar afdrukken in een krant?
leer dan maar wennen aan de moderne journalistieke standaarden

Ik vermoed eigenlijk dat ze maar wat zitten rond te surfen op zoek naar nieuws om te copy-pasten.
Oud 20 mei 2006, 11:22   #18
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
leer dan maar wennen aan de moderne journalistieke standaarden

Ik vermoed eigenlijk dat ze maar wat zitten rond te surfen op zoek naar nieuws om te copy-pasten.
Ik kan me niet voorstellen dat men zo lichtzinnig iets publiceert. Ter vergelijking de bewuste cartoons nog in gedachten zal men wel twee keer opletten.
De komende dagen en weken zal één van ons gelijk geven. Als men het verder durft te publiceren althans en geen verbod krijgt.
Oud 20 mei 2006, 11:46   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

19/05/2006 Jtwnetwork - Het Iraanse parlement heeft deze week een wet aangenomen die het joden, christenen en andere niet-moslims verplicht om een badge of ander herkenningsteken te dragen om ze van de moslims te onderscheiden.

De wet moet nog aangenomen worden door Ali Khamenei, de hoogste leider van het land, maar gezien zijn conservatief-islamitische denkbeelden, zal dat er waarschijnlijk wel van komen. Dat melden de Canadese kranten en verschillende Joodse sites. De betrouwbaarheid van het bericht staat overigens ter discussie.

Als de wet aangenomen wordt, worden moslims geacht om 'standaard islamitische kleding' te dragen. De ongeveer 25 duizend joden worden verplicht om een lang, geel stuk stof aan de voorkant van hun kleding te naaien en christenen moeten een rode badge dragen. Ook in kledingvoorschriften voor andere religieuze groepen is voorzien.

Vooralsnog zijn het alleen uitgesproken joodse en christelijke media die dit nieuws brengen en nog geen mainstream nieuwskanalen. Dus het risico bestaat dat zij zich bewust of onbewust laten gebruiken in de mediaoorlog tussen de Amerikaanse en de Iraanse overheid. Maar aan de andere kant betreft het hier een wet die al sinds 2004 in voorbereiding is en die ook voorziet in een uniforme islamitische klederdracht voor alle Iraniërs.

De wet zat al twee jaar in de Iraanse koker, maar werd weggestemd in het parlement. Het is dankzij lobbywerk van president Mahmoed Ahmadinejad dat het parlement nu alsnog met de wet ingestemd heeft. President Ahmadinejad kwam al veel vaker in het nieuws met opmerkelijke uitspraken, zoals dat de holocaust een mythe zou zijn en dat Israël van de kaart geveegd moest worden.

Rabbi Marvin Hier, deken van het Simon Wiesenthal Center in Los Angeles, reageert geschokt: "Iran komt steeds dichter bij de ideologie van de nazi's." Hij roept de wereld op te protesteren. "De wereld liet Hitler ook links liggen," zegt hij, "omdat niemand geloofde dat hij echt machtig zou worden - en iedereen had het mis." Het Simon Wiesenthal Center heeft Kofi Annan geschreven met de uitdrukkelijke oproep aan de internationale gemeenschap om druk uit te oefenen op Iran om deze wet alsnog te laten varen.

Overigens zegt Meir Javedanfar, een Midden-Oostencorrespondent die geboren is in Teheran, dat het op een misverstand berust en dat dat door bronnen in én buiten Iran bevestigd wordt. Volgens hem zou zo'n wet nooit geaccepteerd zou worden door het Iraanse volk. De Canadese politiek commentator Beryl Waysman zegt dat het wél waar is en dat de wet bedacht is, om te voorkomen dat moslims onrein raken door niet-moslims de hand te schudden. CNN en BBC News melden nog niks.

Het nieuws is inmiddels overigens als zijnde waar overgenomen door nieuwsbronnen in onder meer de Verenigde Staten en Israël.
Oud 20 mei 2006, 11:47   #20
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Misschien is het al op dit forum gepost (in dat geval excuses voor de herhaling), maar dit staat op de site van Haaretz:

Citaat:
Last update - 13:39 20/05/2006

[SIZE="3"]Iranian MPs deny report on forcing Jews to wear badges [/SIZE]
[SIZE="1"]
By Yossi Melman, Haaretz Correspondent and Haaretz Service
[/SIZE]

Iranian legislators and officials on Saturday dispelled a report by a Canadian newspaper alleging Tehran's Muslim regime of planning to force religious minorities in the country to wear identification badges.

On Friday, Canada's National Post reported that Iranian expatriates living in Canada confirmed reports that the Iranian parliament passed a law this week that would require the country's Jews and Christians to wear colored badges to identify them and other religious minorities as non-Muslims.

Iranian parliament member Imad a-Faruj, who initiated the law, said it was not directed at religious minorities but was meant to encourage women to remain chaste and wear traditional, Israel Radio reported.

Jewish Iranian legislator Maurice Mutamed said that parliament did not discuss any idea of forcing non-Muslims to wear anything that would differentiate between them and Muslims, the radio said.

A diplomat from the Iranian UN mission also denied the report, and said that minorities enjoy complete freedom in Iran and are also represented in parliament, according to the radio.

The Iranian government committed in the past to consult with all ethnic groups in the country before legislating a law requiring mandatory clothing for each group, Haaretz learned Friday.

According to the Post, Iran's 25,000 Jews would have to sew a yellow strip of cloth on their clothes. Christians would have to adorn red badges and Zoroastrians would be have to wear blue strips of cloth. To go into effect, the law would have to be approved by Iran's supreme leader and highest authority, Ali Khamenei.

According to Meir Jawadnafar, an Israeli expert on the Iranian government, Tehran has not yet determined the nature of Muslim dress that will be required in the country. Therefore, he says, the claim that it was decided that Iran's Jews would be forced to wear yellow badges on their clothing is baseless. He said the Iranian government has no intention of forcing ethnic groups to wear specific colors.

Later Friday, the Post published a story quoting several experts casting doubt on its initial report, as well as a reaction from the Iranian embassy in Ottawa, which denied Tehran had passed such a law. The Post quotes Sam Kermanian, of the U.S.-based Iranian-American Jewish Federation, who said he had contacted members of the Jewish community in Iran - including the lone Jewish member of the Iranian parliament - and they had denied that any such measures had been put in place.

Mr. Kermanian told the Post that the subject of "what to do with religious minorities" came up during debates leading up to the passing of the dress code law. "It is possible that some ideas might have been thrown around," he said. "But to the best of my knowledge the final version of the law does not demand any identifying marks by the religious minority groups."
...
Some Israeli commentators suggested the story still needed to be fully verified, pointing to the fact that the source of the story was Iranian exiles strongly opposed to the regime ruling their country.

Bron

Laatst gewijzigd door Firestone : 20 mei 2006 om 12:03.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be