Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2006, 10:59   #1
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Talenkennis Walen katastrofaal

Ik wist dat het erg was.... maar ZO erg?!

Citaat:
Talenkennis van de Walen is erg slecht

za 10/06/06 - Minder dan één op de vijf Walen spreekt Nederlands en maar zeven procent kan zowel Nederlands als Engels.

Dat blijkt uit een onderzoek van een professor-emeritus de ULB en een Amerikaanse universiteit. De resultaten staan in Le Soir.
Zes op de tien Walen blijken alleen Frans te spreken. De talenkennis van jonge Walen is overigens even slecht als die van 40-plussers.
Hun kennis van het Nederlands is ook even slecht als die van het Engels.
In het Marshall-plan van de Waalse regering om de economie te doen herleven, is 60 miljoen euro vrijgemaakt om de talenkennis te verbeteren.
(c) VRTnieuws/LeSoir
Wie helpt er hier Belgie naar de verdoemenis? De Vlamingen of de Walen? Hallo BUB?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 11:13   #2
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Zes op de tien Walen blijken alleen Frans te spreken.
[mode Black Cat]
Allemaal ondemocratisch gelobby van egoïstische separatisten die hun politieke overtuiging als pseudo-wetenschap vermommen en daarmee de partijtoppen innemen.
[/mode Black Cat]
Oud 10 juni 2006, 11:25   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat verbaast me helemaal niet. Ik preciseer dat ik misschien wel Franstalig ben maar dat ik niets te maken met Wallonië heb. Ik ben Brusselaar : ik ben er geboren en leef er nog altijd. Ik heb geen enkele familieverband met Wallonië. Wat ik denk van Wallonië? Een regio zonder toekomst, niet echt aangenaam, niet open voor de wereld. U zal me zeggen : de Ardennen zijn mooi. Ja, wat het landschap betreft, ga ik wel akkoord. Maar dat is alles. Ik heb duizend keer liever de Fransen die veel meer open en veel meer sympathiek zijn. Doe de ervaring : ga een week met vakantie naar Frankrijk en ga de week daarna met vakantie in Wallonië : je zal heel vlug het verschil zien. En wat die talenkennis betreft : in Frankrijk zijn de dingen tenminste aan het veranderen vooral bij de "jonge generatie". Ik heb onlangs een reportage op France 2 gezien : meer en meer jonge Fransen gaan naar Groot-Britannië werken. Dat heeft te maken met de grote werkloosheid in Frankrijk en de betere mogelijkheden in Groot-Britannië, met hun wil hun Engels te verbeteren........... De meesten blijven in Engeland voor de week en gaan terug naar Frankrijk voor het weekend. Met de Thalys is het gemakkelijk nu. Ik zeg natuurlijk niet dat de Fransen nu perfecte meertaligen ben maar de dingen zijn er aan het veranderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 11:28   #4
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat ik denk van Wallonië? Een regio zonder toekomst
Jij bent perfect tweetalig.

Hoe zit het met de talenkennis van je stadsgenoten? Kennen ze beter talen dan de Walen?
Oud 10 juni 2006, 11:30   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ga akkoord met Everytime. De Fransen, en zeker de jongere generatie, spreekt steeds beter Engels (hoewel nog lang niet op het niveau van Vlamingen, Nederlanders en andere Noord-Europeanen), maar het verbetert zienderogen.

Het lijkt soms echt dat Wallonie gewoon stilstaat op alle vlakken (geen economische heropleving, (talen)onderwijs blijft slecht, ...), terwijl de rest van Europa evolueert. Dit zal wel veralgemenend zijn, maar cijfers lijken dit te bevestigen. Wat is er toch aan de hand?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 11:44   #6
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wat is er toch aan de hand?
zie www.belgiantransfers.org
Oud 10 juni 2006, 11:48   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Wallonie vindt de status quo te belangrijk om risicos te nemen. Vooruitgang gaat men enkel bereiken door even door de zure appel heen te bijten en keiharde maatregelen in te voeren die de economie nieuw leven in moet blazen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 12:15   #8
stella-artois
Vreemdeling

Standaard

Als de walen dan toch zo graag bij Vlaanderen blijven, waarom leren ze dan geen Nederlands? Willen ze het niet leren?
stella-artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 12:25   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wallonie vindt de status quo te belangrijk om risicos te nemen. Vooruitgang gaat men enkel bereiken door even door de zure appel heen te bijten en keiharde maatregelen in te voeren die de economie nieuw leven in moet blazen.
Aha, onafhankelijkheid?
Oud 10 juni 2006, 12:54   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Aha, onafhankelijkheid?
Neen. Schop tijdelijk de politici buiten en stel een regering samen uit technocraten. Mensen die niet op een lijst staan en geen partij hebben maar enkel en alleen betaald worden, zoals managers, om de regio er terug bovenop te krijgen. Met bedrijven lukt het in vrij korte tijd, waarom niet met een regio ?
Oud 10 juni 2006, 12:55   #11
Tantist

Standaard

Citaat:
Neen. Schop tijdelijk de politici buiten en stel een regering samen uit technocraten. Mensen die niet op een lijst staan en geen partij hebben maar enkel en alleen betaald worden, zoals managers, om de regio er terug bovenop te krijgen. Met bedrijven lukt het in vrij korte tijd, waarom niet met een regio ?
Aha... Weg met de democratie dus...
Oud 10 juni 2006, 13:02   #12
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Spanjaarden, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten, kennen alleen hun eigen taal.

Ik vind dit onderzoek een goed aangrijpingspunt om het taalonderricht in België een nieuwe start te geven.
Oud 10 juni 2006, 13:06   #13
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ik vind dit onderzoek een goed aangrijpingspunt om het taalonderricht in België een nieuwe start te geven.
Onzin. Het taalonderricht in Noord-België schenkt ruimschoots voldoening, er is geen reden te bedenken waarom dat moet omgegooid worden.

Het is toch niet omdat slechts 4 op 10 Walen een andere taal spreken dat de Luxemburgers of de Nederlanders hun onderwijs zouden moeten omgooien.
Oud 10 juni 2006, 13:08   #14
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Aha... Weg met de democratie dus...
Niet in zijn geheel. Maar hoe ziet u de situatie dan verbeteren in Wallonie indien iedere goede maatregel op de lange termijn (ik zeg zo maar iets, werkonwilligen afstraffen) gewoon niet wordt uitgevoerd uit schrik voor electorale nederlaag ?

Politiek in een democratie is jammer genoeg een korte termijn spel.
Oud 10 juni 2006, 13:08   #15
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Onzin. Het taalonderricht in Noord-België schenkt ruimschoots voldoening, er is geen reden te bedenken waarom dat moet omgegooid worden. .
De Warande stelt voor om Chinees als tweede taal in te voeren.
Oud 10 juni 2006, 13:10   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Onzin. Het taalonderricht in Noord-België schenkt ruimschoots voldoening, er is geen reden te bedenken waarom dat moet omgegooid worden.

Het is toch niet omdat slechts 4 op 10 Walen een andere taal spreken dat de Luxemburgers of de Nederlanders hun onderwijs zouden moeten omgooien.
Onderwijs is gewoon goed als het is. Het zou alleen shitloads meer geld moeten krijgen, en vooral het hoger onderwijs. En ik heb het hier niet over lonen van personeel, maar over faciliteiten.
Oud 10 juni 2006, 13:15   #17
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Warande stelt voor om Chinees als tweede taal in te voeren.
Eenieder heeft het recht om voorstellen te doen. Zelf zou ik het Frans als verplichte tweede taal vervangen willen zien door het Engels.

Laatst gewijzigd door baarle : 10 juni 2006 om 13:16.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 13:17   #18
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Spanjaarden, Italianen, Fransen, Nederlanders, Britten, kennen alleen hun eigen taal.

Je hebt wel gelijk voor de Spanjaarden, Italianen en Britten. Maar Fransen en Nederlanders kennen alleen hun eigen taal????????? Daarboven heb ik al mijn standpunt op Frankrijk gegeven. Ik kan zelf een anecdote toevoegen : vorige zomer was ik met vakantie in Bénodet (Frankrijk, Bretagne om meer precies te zijn) waar ik catamaran heb leren maken. In onze groep stond een toch belangrijke groep Zweedsen. Wel, die Zweedsen hadden aparte lessen : de Franse monitoren gaven hen al hun uitleg in het Engels (al die Zweedsen konden Engels spreken). We waren dus zeer ver van de stereotype van de Fransen die alleen hun taal kennen. En wat de Nederlanders betreft, is het toch bekend dat ze Engels kunnen spreken. Ik zou zelf durven zeggen dat de Nederlanders het Engels nog meer beheersen dan de Vlamingen. Ik zeg dat omdat ik toch het indruk heb dat Nederland een veel meer internationale uitstraling heeft dan België (of Vlaanderen).

Wat de Nederlanders betreft, kennen ze zeer goed Engels. Ik zou zelf durven zeggen dat ze nog beter Engels dan de Vlamingen kennen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 13:40   #19
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik kan zelf een anecdote toevoegen : vorige zomer was ik met vakantie in Bénodet (Frankrijk, Bretagne om meer precies te zijn) waar ik catamaran heb leren maken.
Dat zijn wel geen "zuivere" Fransen, door hun Keltische achtergrond. Sommigen spreken nog Bretoens, maar minder en minder.

Citaat:
...Nederlanders betreft, is het toch bekend dat ze Engels kunnen spreken. Ik zou zelf durven zeggen dat de Nederlanders het Engels nog meer beheersen dan de Vlamingen.
Sommigen misschien, in het algemeen denk ik dat de talenkennis er minder is, maar het is een indruk. Ik weet niet of er cijfers van bestaan.

Mijn bedoeling was: tweetaligheid vergt een bijzondere inzet, een inzet waarvoor we promotie kunnen maken.

Anderzijds is het goed die tweetaligheid wat te relativeren. Spreekt in Zwitserland iedereen vier talen?
Oud 10 juni 2006, 13:56   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Niet in zijn geheel. Maar hoe ziet u de situatie dan verbeteren in Wallonie indien iedere goede maatregel op de lange termijn (ik zeg zo maar iets, werkonwilligen afstraffen) gewoon niet wordt uitgevoerd uit schrik voor electorale nederlaag ?

Politiek in een democratie is jammer genoeg een korte termijn spel.
A dictatorship would be a heck of a lot easier...

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be