![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ze zullen mij wel weer buitenstaander en arrogant noemen, maar dit vind ik typisch volksvlaams - onbeschoft en onwetend
Antisemitisme in Brugs café 'Wij serveren hier geen joden' Professor Marcel Kalmann BRUGGE - BRUSSEL - Een Amerikaanse jood heeft in Brugge te maken gekregen met antisemitisme in een café. Toen de man klacht wou indienen bij de politie vond hij geen gehoor. Dat schrijft het maandblad Joods Actueel in zijn editie die morgen verschijnt. De Amerikaanse professor Marcel Kalmann was twee weken geleden enkele dagen in Brugge. Toen hij in een café op de Brugse markt zijn hoed af deed, kwam zijn keppeltje bloot. Toen de ober dat opmerkte, wees hij de man de deur. 'Wij serveren hier geen joden, eruit', zou de man gezegd hebben. Daarop stapte Kalmann een andere horecazaak binnen. Hij vertelde zijn verhaal, waarna de politie gebeld werd. Er werd gezegd dat de man best naar het politiekantoor kon komen. Daar wou de man zijn verklaring in het Engels afleggen, maar dat mocht niet. 'De jonge politiebeambte maakte duidelijk dat ze zijn verhaal niet geloofde, en liet hem niet toe zijn verklaring in het Engels af te leggen', schrijft Joods Actueel. Een bijgeroepen politieman stelde vervolgens dat de Amerikaanse professor zijn verklaring in het Nederlands moest afleggen. Uiteindelijk werd geen klacht ingediend, maar werd een verhoor afgenomen. De professor wil nu klacht indienen bij het Comité P, dat toezicht uitoefent op de politiediensten. Burgemeester Patrick Moenaert heeft de politie de opdracht gegeven om na te gaan wat zich precies heeft voorgedaan. Hij excuseert zich tegenover Kalmann voor elk ongepast gedrag dat niet overeenstemt met de visie van het stadsbestuur op een gastvrije stad. De toeristische dienst van de stad Brugge is volgens Joods Actueel van plan een klachtendossier op te starten.
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 6 februari 2008 om 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Een geval van hysterie.
Niet veel meer dan dat. Toevallig waren er uiteraard geen getuigen van dat schaamtelijke antisemitisme. Enfin, doel bereikt: excuses aangeboden voor het geval dat...
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Opeens verstond die dus vlaams,of sprak die ober hebreeuws ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() jaja er zijn altijd wel verklaringen, maar feit is dat de meeste vlamingen gewoon gematigd racistisch zijn
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dus omdat het een jood was beweren jullie dat er niets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() strf vrhl...
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Antisemieten vind je uiteraard spijtig genoeg in alle lagen van de bevolking. Ook onder Brugse café-uitbaters. De professor heeft trouwens gelijk dat hij klacht wil indienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() k sprk gn ngls... d mn vrstt gn vlms... w z wt ?
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementslid
|
![]() Het was in Le Panier d'Or:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Hoewel ik zulke zaken veroordeel denk ik niet dat er een stukje in Joods actueel staat over een vriend van mij die uit een joodse winkel in Antwerpen werd gekieperd. De man in kwestie is geen arabier maar heeft wel dat uiterlijk. Ik moet hem eens vragen of hij onlangs een restaurant in brugge heeft geopend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wie zei wat en wie verstond wat ? sprak die ober Nederlands, Bruughs of Engels ? wat heeft die Amerikaan er van verstaan en wat heeft hij er van gemaakt ? PS Toch niet in de Kastelein zeker ? ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Ik beweer hier hoegenaamd niks.Aan hun klederdracht kan je sowieso zien welk man je voor zich hebt.Moest daarvoor zijn hoed niet afnemen.En weet dat we nog niet in het hoogseizoen zitten,de obers die nu werken,zijn bijna allen in vaste dienst,en uitgelezen.Die hebben het nodig van te werken.Ik ga niet zeggen dat het onmogelijk is,maar lijkt me overdreven.
Als deze man zijn hoed afnam en keppel eronder,was het zo een lange manteldrager,gezien hij de attributen van zijn geloof aan heeft.Orthodoxe Jood dus.Dus,dat konden ze zien op voorhand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 6 februari 2008 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Voor dezelfde prijs kon die ober gezegd hebben...Wa gi vraagt emme joat joat..(wat jij vraagt hebben we,ja ja..)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Misschien is het een misverstand, en wilde die ober iets anders zeggen, maar kon hij zijn zin niet afmaken:
wij serveren hier geen joden... maar wel frieten met mosselen of paling in 't groen, ook spaghetti wordt hier geserveerd.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() op de Brugse grote markt durven ze inderdaad schandalige prijzen vragen voor om het even wat !! Ik was er toevallig ook eens een vijftal jaar geleden en betaalde toen al 4 euro voor een koffie... en een warme cola met één ijsblokje. 't Strafste van al : 't was nog met een koppel Hollanders die trakteerden en betaalden met een zuur gezicht. Ze waren er drie dagen niet goed van !
Indien het verhaal klopt van Thomas uit de Joodse krant is het inderdaad zeer grof... Maar het lijkt er woord tegen woord te gaan... dus moeilijk te bewijzen zonder getuigen. Tenzij je natuurlijk 6,5 euro voor een koffie diefstal noemt. Zou ik ook doen ! Maar er dan ook niets gaan drinken !
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() We kennen maar één bron. Maar het is niet gepast als het zo gebeurd is.
Laatst gewijzigd door De Garde : 6 februari 2008 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er gaan geruchten dat het incident een gevolg was op de reactie van de Jood dat de prijs van de koffie buitensporig hoog was. Als we weten dat “Jood” wel eens gebruikt wordt in de betekenis van “gierig iemand” werpt dat een ander licht. Enfin, we wachten het onderzoek af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus omdat het een vlaming was beweert u dat er iets van aan is, nog voor de zaak goed en wel is onderzocht? Begrijp ik dat goed?[/quote]
|
![]() |
![]() |