Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2011, 12:25   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
Standaard geweldspelletjes

onlangs nog wat studies tegengekomen over effecten van gewelddadige videogames.
-Een half uur spelen is voldoende om een 'geweldmoraal' te activeren (=attitudes en gedragingen voor agressieve conflicten): spelers van geweldspelletjes stellen zich na het spelen vijandiger op naar andere mensen. Bv. als een persoon per toeval een ongelukje veroorzaakt of als hij iets niet doet volgens de verwachtingen, dan verdenken de spelers van geweldspelletjes die persoon van kwaad opzet, ze denken dat die persoon (en niet de situatie) verantwoordelijk is, ze ontkennen dat het per ongeluk of per toeval gebeurde. De spelers stellen zich vijandiger op tegen die persoon, en vinden vaker dat agressie, vergelding en straf noodzakelijk zijn. (Bushman & Anderson, 2002, Violent video games and hostile expectations: a test of the General Agression Model. Personality and Social Psychology Bulletin, 28)
-Kort na het spelen van geweldspelletjes vertonen de spelers minder altruïstisch of coöperatief gedrag. Ze maken meer misbruik van het vertrouwen van anderen. (Sheese & Grazianno, 2005. Deciding to defect: the effects of video game violence on cooperative and competitive behaviour. Psychological Science, 16 (5))
-Spelers zijn na 20 minuten minder gevoelig voor geweld: ze vertonen een lagere hartslag en minder zweetsecretie bij het zien van reële gewelddadige fragmenten van bv. tv-journaals,... Ze vertonen minder onbehagen bij geweldbeelden dan mensen die geweldloze spelletjes speelden.
-Waarschijnlijk heeft langdurig en intensief spelen van geweldspelen neuropsychologische gevolgen. Bij mensen die heel veel geweldspelletjes spelen reageren hun hersenen minder sterk op geweldbeelden, en de spelers reageren agressiever tegenover anderen (Bartholow, Bushman, Sestir, 2006, Chronic violent video game exposure and desensitization: behavioral and event-related brain potential data. Journal of Experimental Social Psychology, 42. Mathiak & Weber, 2006, Toward brain correlates of natural behaviour: fMRI during violent video games. Human Brain Mapping, 27 (12))

Het is belangrijk om te waarschuwen voor het ongecontroleerd en langdurig spelen van gewelddadige videogames, omdat geweldspelletjes de spelers in een gevechtsmodus brengen, waar geen plaats is voor empathie, zorgzaamheid, solidariteit of altruïsme. Er is een niet te verwaarlozen groep van spelers die minder goed in staat zijn om fictie van realiteit te onderscheiden en die sneller hun wereld identificeren met die van de videogame. (Anderson, Gentile & Buckley, 2007. Violent video game effects on children and adolescents: theory, research and public policy. Oxford University Press)
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 12:34   #2
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Geweldloze spelletjes?

Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 12:50   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.301
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Geweldloze spelletjes?
Goed idee, een spelletje "boswandeling" waar je dan met vrienden online kan wandelen. Totaal geweldloos.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:18   #4
Coldwave
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 1.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
onlangs nog wat studies tegengekomen over effecten van gewelddadige videogames.
-Een half uur spelen is voldoende om een 'geweldmoraal' te activeren (=attitudes en gedragingen voor agressieve conflicten): spelers van geweldspelletjes stellen zich na het spelen vijandiger op naar andere mensen. Bv. als een persoon per toeval een ongelukje veroorzaakt of als hij iets niet doet volgens de verwachtingen, dan verdenken de spelers van geweldspelletjes die persoon van kwaad opzet, ze denken dat die persoon (en niet de situatie) verantwoordelijk is, ze ontkennen dat het per ongeluk of per toeval gebeurde. De spelers stellen zich vijandiger op tegen die persoon, en vinden vaker dat agressie, vergelding en straf noodzakelijk zijn. (Bushman & Anderson, 2002, Violent video games and hostile expectations: a test of the General Agression Model. Personality and Social Psychology Bulletin, 28)
-Kort na het spelen van geweldspelletjes vertonen de spelers minder altruïstisch of coöperatief gedrag. Ze maken meer misbruik van het vertrouwen van anderen. (Sheese & Grazianno, 2005. Deciding to defect: the effects of video game violence on cooperative and competitive behaviour. Psychological Science, 16 (5))
-Spelers zijn na 20 minuten minder gevoelig voor geweld: ze vertonen een lagere hartslag en minder zweetsecretie bij het zien van reële gewelddadige fragmenten van bv. tv-journaals,... Ze vertonen minder onbehagen bij geweldbeelden dan mensen die geweldloze spelletjes speelden.
-Waarschijnlijk heeft langdurig en intensief spelen van geweldspelen neuropsychologische gevolgen. Bij mensen die heel veel geweldspelletjes spelen reageren hun hersenen minder sterk op geweldbeelden, en de spelers reageren agressiever tegenover anderen (Bartholow, Bushman, Sestir, 2006, Chronic violent video game exposure and desensitization: behavioral and event-related brain potential data. Journal of Experimental Social Psychology, 42. Mathiak & Weber, 2006, Toward brain correlates of natural behaviour: fMRI during violent video games. Human Brain Mapping, 27 (12))

Het is belangrijk om te waarschuwen voor het ongecontroleerd en langdurig spelen van gewelddadige videogames, omdat geweldspelletjes de spelers in een gevechtsmodus brengen, waar geen plaats is voor empathie, zorgzaamheid, solidariteit of altruïsme. Er is een niet te verwaarlozen groep van spelers die minder goed in staat zijn om fictie van realiteit te onderscheiden en die sneller hun wereld identificeren met die van de videogame. (Anderson, Gentile & Buckley, 2007. Violent video game effects on children and adolescents: theory, research and public policy. Oxford University Press)

Er wordt een hele hoop onzin verteld over videogames, wees daar maar zeker van.

Videogames zijn een zegen voor de mensheid. Een wonderbaarlijke uitvinding, die niet meer uit de maatschappij weg te denken is. Een kind dat anno 2011 opgroeit zonder videogames te spelen, raakt achtergesteld voor de rest van z'n leven.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:35   #5
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Er wordt een hele hoop onzin verteld over videogames, wees daar maar zeker van.

Videogames zijn een zegen voor de mensheid. Een wonderbaarlijke uitvinding, die niet meer uit de maatschappij weg te denken is. Een kind dat anno 2011 opgroeit zonder videogames te spelen, raakt achtergesteld voor de rest van z'n leven.
vraag is of dat dan gewelddadige spelen moeten zijn. Waarom geen spelen die samenwerking en hulpvaardigheid promoten?
overigens: ik denk niet dat je dan achtergesteld wordt. Daar heb ik geen enkele aanwijzing voor. Er zijn immers veel alternatieven voor videogames: buiten spelen, gezelschapsspelen,...
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:39   #6
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Een nieuwe draad van Deepeco, een nieuw verbod. Fijn dat er nog zekerheden zijn.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:39   #7
Coldwave
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 1.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
vraag is of dat dan gewelddadige spelen moeten zijn. Waarom geen spelen die samenwerking en hulpvaardigheid promoten?
overigens: ik denk niet dat je dan achtergesteld wordt. Daar heb ik geen enkele aanwijzing voor. Er zijn immers veel alternatieven voor videogames: buiten spelen, gezelschapsspelen,...
Precies of jongeren kennen het verschil niet tussen spel en werkelijkheid. Als kinderen cowboy spelen op straat en elkaar zogenaamd 'doodschieten', dan is er geen vuiltje aan de lucht, maar doen ze hetzelfde in een videogame, dan wordt moord en brand geschreeuwd en denken sommigen dat de volgende Hans Van Themsche zich al aan het warmgamen is.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:42   #8
Coldwave
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 1.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
overigens: ik denk niet dat je dan achtergesteld wordt. Daar heb ik geen enkele aanwijzing voor.

Games zijn essentieel geworden in de opvoeding. Je leert erdoor focussen, je ruimtelijk inzicht wordt getraind, je leert logisch redeneren, je wordt veel alerter voor visuele prikkels... Ook het taalgevoel wordt aangescherpt: dankzij de games pikt een kleuter al heel vroeg een paar woordjes Engels op.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:47   #9
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

gisteren zo'n niet-geweldloos spelletje gespeeld.
gelukkig viel het gezelschap mee.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:48   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

hoewel, in een bepaald onderdeel moest je op mollen kloppen en in een ander je medespeler van een platform duwen. misschien niet geheel geweldloos.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:58   #11
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Een nieuwe draad van Deepeco, een nieuw verbod. Fijn dat er nog zekerheden zijn.
zoals Steve_M die dat eventjes komt zeggen...
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 15:59   #12
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
hoewel, in een bepaald onderdeel moest je op mollen kloppen en in een ander je medespeler van een platform duwen. misschien niet geheel geweldloos.
Wat mij doet denken aan bepaalde onthaarde lichaamsdelen uit een ander topic nu.
Ben ik nu compleet gek? Ik speel nochthans geen spelletjes.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:00   #13
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Precies of jongeren kennen het verschil niet tussen spel en werkelijkheid. Als kinderen cowboy spelen op straat en elkaar zogenaamd 'doodschieten', dan is er geen vuiltje aan de lucht, maar doen ze hetzelfde in een videogame, dan wordt moord en brand geschreeuwd en denken sommigen dat de volgende Hans Van Themsche zich al aan het warmgamen is.
inderdaad, omdat die nieuwe videogames veel realistischer zijn; het geweld is veel explicieter. dat maakt een groot verschil met cowboy spelen
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:02   #14
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Games zijn essentieel geworden in de opvoeding. Je leert erdoor focussen, je ruimtelijk inzicht wordt getraind, je leert logisch redeneren, je wordt veel alerter voor visuele prikkels... Ook het taalgevoel wordt aangescherpt: dankzij de games pikt een kleuter al heel vroeg een paar woordjes Engels op.
maar al die dingen die je opsomt zijn niet enkel en alleen voor geweldspelletjes zo. Er zijn spelletjes die die voordelen hebben die je opsomt, maar niet de nadelen van geweldspelletjes
__________________
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen
http://stijnbruers.wordpress.com

Laatst gewijzigd door Deepeco : 16 januari 2011 om 16:03.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:04   #15
Coldwave
Gouverneur
 
Geregistreerd: 9 januari 2011
Berichten: 1.260
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
inderdaad, omdat die nieuwe videogames veel realistischer zijn; het geweld is veel explicieter. dat maakt een groot verschil met cowboy spelen
Ja, en dan? De terroristen van Al Qaeda hebben met een Boeing leren vliegen via een vluchtsimulator. Moeten we daarom de simulators afschaffen?
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:06   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Na het verbieden van vleeseten en het spelen van geweldadige computerspelletjes, binnenkort het verbod op't lezen van lectuur met verwijzingen naar zulke verboden zaken?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:13   #17
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

carmageddon

het heeft wel van mij geen asociale moordlustige maniak gemaakt (hoewel ik nu wel eens grinnikend denk, als zo'n oudje met looprek de weg oversteekt, "Extra punten")
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:25   #18
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Goed idee, een spelletje "boswandeling" waar je dan met vrienden online kan wandelen. Totaal geweldloos.
Tot er plotseling een dol everzwijn je pad kruist, natuurlijk.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:26   #19
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Games zijn essentieel geworden in de opvoeding. Je leert erdoor focussen, je ruimtelijk inzicht wordt getraind, je leert logisch redeneren, je wordt veel alerter voor visuele prikkels... Ook het taalgevoel wordt aangescherpt: dankzij de games pikt een kleuter al heel vroeg een paar woordjes Engels op.
Vergeet vooral niet flink te overdrijven hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2011, 16:41   #20
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
onlangs nog wat studies tegengekomen over effecten van gewelddadige videogames.
-Een half uur spelen is voldoende om een 'geweldmoraal' te activeren (=attitudes en gedragingen voor agressieve conflicten): spelers van geweldspelletjes stellen zich na het spelen vijandiger op naar andere mensen. Bv. als een persoon per toeval een ongelukje veroorzaakt of als hij iets niet doet volgens de verwachtingen, dan verdenken de spelers van geweldspelletjes die persoon van kwaad opzet, ze denken dat die persoon (en niet de situatie) verantwoordelijk is, ze ontkennen dat het per ongeluk of per toeval gebeurde. De spelers stellen zich vijandiger op tegen die persoon, en vinden vaker dat agressie, vergelding en straf noodzakelijk zijn. (Bushman & Anderson, 2002, Violent video games and hostile expectations: a test of the General Agression Model. Personality and Social Psychology Bulletin, 28)
-Kort na het spelen van geweldspelletjes vertonen de spelers minder altruïstisch of coöperatief gedrag. Ze maken meer misbruik van het vertrouwen van anderen. (Sheese & Grazianno, 2005. Deciding to defect: the effects of video game violence on cooperative and competitive behaviour. Psychological Science, 16 (5))
-Spelers zijn na 20 minuten minder gevoelig voor geweld: ze vertonen een lagere hartslag en minder zweetsecretie bij het zien van reële gewelddadige fragmenten van bv. tv-journaals,... Ze vertonen minder onbehagen bij geweldbeelden dan mensen die geweldloze spelletjes speelden.
-Waarschijnlijk heeft langdurig en intensief spelen van geweldspelen neuropsychologische gevolgen. Bij mensen die heel veel geweldspelletjes spelen reageren hun hersenen minder sterk op geweldbeelden, en de spelers reageren agressiever tegenover anderen (Bartholow, Bushman, Sestir, 2006, Chronic violent video game exposure and desensitization: behavioral and event-related brain potential data. Journal of Experimental Social Psychology, 42. Mathiak & Weber, 2006, Toward brain correlates of natural behaviour: fMRI during violent video games. Human Brain Mapping, 27 (12))

Het is belangrijk om te waarschuwen voor het ongecontroleerd en langdurig spelen van gewelddadige videogames, omdat geweldspelletjes de spelers in een gevechtsmodus brengen, waar geen plaats is voor empathie, zorgzaamheid, solidariteit of altruïsme. Er is een niet te verwaarlozen groep van spelers die minder goed in staat zijn om fictie van realiteit te onderscheiden en die sneller hun wereld identificeren met die van de videogame. (Anderson, Gentile & Buckley, 2007. Violent video game effects on children and adolescents: theory, research and public policy. Oxford University Press)
Met jagen heb je dit ook. Die adrenaline die je hebt voordat je op dat beest schiet is onbetaalbaar.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be