![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
|
Fustigator schreef op Sat, 08 Jul 2006 21:26:10 +0200 in de
nieuwsgroep be.history >Vitae forma vocatur Michel Martens <[email protected]>, die >Sat, 08 Jul 2006 20:11:23 +0200, in littera ><[email protected]> in foro be.history(et >aliis) vere scripsit quod sequitur: > >>Fustigator schreef op Sat, 08 Jul 2006 08:04:39 +0200 in de >>nieuwsgroep be.history >> >>>Vitae forma vocatur Michel Martens <[email protected]>, die >>>Fri, 07 Jul 2006 20:15:49 +0200, in littera >>><[email protected]> in foro be.history(et >>[...] >>> >>>>>hadden toen >>>>>de inwoners de illegale protestanten moeten d'er uit gooien. >>>> >>>>Daar was niks illegaals aan. Het is een feit dat zonder de bemoeienis >>>>van de Spanjaard, heel het Zuiden ook protestants geworden zou zijn. >>> >>>God almachtig en de Maagd Maria hebben ons *daarvan*behoed. >> >>De nieuwe eredienst kreeg inderdaad geen kans, of toch weinig. > >Gelukkig maarn, wat die is veel muffer dan de liturgie van het Roijkse >Roomse Leven. Dat staat als een paal boven water. Maar ik heb zo'n bruin vermoeden dat dat niet echt de reden is dat je het protestantisme zo verfoeit en het calvinisme in het bijzonder. > >>Want er >>zijn nog altijd protestantse gemeenten in België, net zoals er >>katholieke gemeenten zijn in Nederland. > >de verhouding is niet dezelfde hoor ! Dat beweer ik ook niet. Ik zeg maar dat er in alle landen met een zogezegd homogene geloofsbelijdenis ook wel uitzonderingsgroepen zijn. In Engeland is niet iedereen anglicaan. Lang niet. >> Dat beantwoordt meteen je >>vraag hieronder waar je het hebt over o.a. Volendam. De verhouding is >>natuurlijk niet hetzelfde > >zei ik het niet (ik had dit van jou nog niet gelezen toen ik hierboven >reageerde) Ik dat van jou ook niet want je had het nog niet geschreven. > >>want er zijn in Nederland meer katholieken >>dan protestanten. > >Gelukkig maar! Ja, jij vind dat een goede zaak. Laat ons zeggen dat ik het zelf niet goed of niet slecht vind. Het is mij in feite om het even. Dat komt omdat ik geloof een heel persoonlijke zaak vind die niet noodzakelijk moet afhangen van het al dan niet afhangen van/aanhangen aan een bepaalde geloofsgemeenschap zoals de RKK of de Ned. Herv. Kerk of een van de elfendertig andere kerkgenootschappen die ze daar hebben. > >>Dat zou je niet zeggen maar dat komt omdat die >>protestanten een veel grotere smoel hebben. De katholieken zijn van >>nature veel ingetogener. >> >Hangt er vanaf in welk opzicht: niet op liturgisch gebied hoor! Ik vind toch dat de RK erediensten op een veel ingetogener manier worden beleefd dan protestantse erediensten. Neem nu enkel het Offertorium. De ingetogen manier waarop de gelovige, met Ons Heer in de mond terugkeren naar hun plaats en daar nog een tijdje met het gelaat in de handen blijven mediteren, dat heb je bij de protestanten niet. Dat bedoel ik. Maar de lithurgieviering in haar geheel kan inderdaad soms een jubelend karakter hebben, zoals met Pasen bijvoorbeeld. > >>> >>>Stel es voor: wij calvinisten... ik moet er niet aan denken. >> >>Ik sta er ook niet om te springen hoor. > >Zeer zwaar opgelucht. Is 't waar? > >> Protestant, tot daar aan toe, > >een soort "kalotische" Lutherse toestand , of zoiets? Nee, niks van dat alles. Alhoewel, als het erop aankomt grijpt een mens toch altijd naar dat wat hij in zijn jeugd geleerd heeft. En ik heb ook mijn communie gedaan. > > >>maar calvinist? > >Nee, da's inderdaad nix voor je. Inderdaad. Alhoewel de moderne vorm van calvinisme wellicht niet meer te vergelijken is met wat het ooit was. Maar de gevolgen zijn er nog altijd net zoals hier te lande de invloed van de oude RKK er ook nog altijd is. > >>Maar zoals ik al zo dikwijls heb gezegd: stel dat de geschiedenis >>dusdanig was geëvolueerd dat het protestantisme het in onze zuidelijke >>gewesten toch had gehaald, wel dan zou dit gewoon nu een deel van onze >>cultuur geweest zijn. > >Inderdaad, maar God almachtig, zijn Zoon en diens moeder Maria hebben >ons van de ketterij bespaard, waarvoor eeuwige hulde, lof en dankbare >gebeden. Dat zeg je nu omdat je anders bent opgevoed. Maar in het andere geval zou je nu ook de Heer danken dat je de dwingelandij van de paarse hoer bespaard werd. > > >>Ook van die van jou en zou je nu met evenveel >>vuur de paus vervloekt hebben. > >Dat denk ik zelfs niet... Omdat je je zoiets gewoon niet kunt voorstellen als ultramontaan. > >>Maar het is nu eenmaal anders afgelopen. > >De Here God, Jezus en alle heiligen zijn daarvoor voor immer geprezen. Jaja, we weten het al. > >> >> >>> >>> >>>>Het volk vroeg nu eenmaal verandering omdat ze de wanpraktijken van de >>>>dienaars van de RKK beu waren. Ook de goedbedoelende pastoorkens en >>>>kapelaantjes ergerden zich flink aan het gedrag van hun oversten. Zij >>>>waren de eersten om de nieuwe eredienst aan te klampen en dan volgt >>>>het volk natuurlijk. En wat het volk wil is wet, dat noemt men >>>>democratie. Maar de Spanjaard besliste er anders over, te vuur en te >>>>zwaard. >>> >>>Vertekend beeld van de werkelijkheid. >>> >> >>Ik kan in een tiental lijntjes heel die werkelijkheid niet haarfijn >>uittekenen hoor; dat kun jij ook niet. > > >Zo wat? Nix. Dats wat. > >>>Leg dan uit precies *waarom* het Westland bij Rotterdam), Volendam, >>>grote dele van Twente , sommige plaatsen in Friesland en Drente altijd >>>Katholiek zijn gebleven. >> >>Antwoordde ik al in grote lijnen op hierboven. >>In elke zee bevinden zich eilanden. > > >Dat zijn meer dan eilanden... Elke atol is een eiland maar niet elk eiland is een atol. > >> >>> >>>De Spanjolen hadden daar geen uitstaans mee. >> >>Onrechtstreeks wel. >> > >Farnese weze voor immer geloofd en geprezen voor zijn veldslagen en >overwinningen. Ja, dat weten we ook al. > >>>Je moet echt de boeken van Arie Th. Van Deursen lezen >>>Vooral "Mensen van klein vermogen-Het kopergeld van de Gouden Eeuw." >>>ISBN 9035 11011 0, 1991 >>>http://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_van_Deursen >>> >>>Dan krijg je pas een echt idee hoe de religieuze verhoudingen waren in >>>het Nederland van de 16-17e eeuw. >>>Want je schijnt daar nog een pro-ketterse bias te vertonen in dat >>>opzicht. >> >>Ok, bij gelegenheid zoek ik wel eens in de bibliotheek. >> >Moet je zeker doen omdat deze historicus echt ook goed schrijft. Dat is dan een pluspunt want dat is inderdaad soms het probleem met historici: ze zijn keien in hun vak maar weten niet hoe een leesbare tekst op papier te zetten. Ik heb net een boek over de Eerste Wereldoorlog gelezen geschreven door een Brit. Ongelooflijk goed, mede door de meeslepende manier waarop hij een verhaal als het ware 'vertelt' > >>>> >>>>>Helaas kwam de Spanjaard vroeger in decadentie en zo verloren wij wat >>>>>nu NL's Brabant en Limburg waren. Al verloren we Limburg feitelijk >>>>>maar in 1839. >>>> >>>>Brabant en Zeeuws-Vlaanderen waren verloren 'voor ons'. Met Limburg >>>>hebben ze nog een paar eeuwen gesold. >>>> >>>Belgica irredenta... > >> > >Haha, geen reactie van je hier! > >Ik geniet hier dus intens!!!:-))))) Dan laat ik je nóg maar eens genieten want ik reageer er weer niet op. > >>>>>>Tot daar alles ok zou je zeggen. Maar die veroverde gebieden, >>>>>>die Generaliteitslanden, werden als stiefkinderen beschouwd en >>>>>>overeenkomstig behandeld, nog heel lang zelfs en daarom moeten ze >>>>>>vandaag in Limburg nog altijd niet veel hebben van de Kaaskoppen uit >>>>>>Holland. >>>>> >>>>>Hadden ze maar die geuzen d'er uitgegooid! >>>> >>>>Nu gooien we de gueuze erin. Smaakt best met dit warme weer. Maar dan >>>>liefst uit een fles met een kurk. Misschien helpt dat ook wel tegen >>>>het WTT. >>> >>>Dat denk ik niet. "il ne faut pas mélanger les torchons avec les >>>serviettes...fussent-elles hygiéniques"...:-)) >> >>Jij kunt het weten. > > >mijn beroep kan mij inderdaad daarmee helpen! Zo is dat. Zeg, wannneer is die IRL in Brugge of Oostende nu eigenlijk? -- Michel. |
|
|
#2 |
|
|
Vitae forma vocatur Michel Martens <[email protected]>, die
Tue, 11 Jul 2006 11:51:11 +0200, in littera <[email protected]> in foro be.history(et aliis) vere scripsit quod sequitur: >Fustigator schreef op Sat, 08 Jul 2006 21:26:10 +0200 in de >nieuwsgroep be.history > >>Vitae forma vocatur Michel Martens <[email protected]>, die >>Sat, 08 Jul 2006 20:11:23 +0200, in littera >><[email protected]> in foro be.history(et >>aliis) vere scripsit quod sequitur: >> >>>Fustigator schreef op Sat, 08 Jul 2006 08:04:39 +0200 in de >>>nieuwsgroep be.history >>> >>>>Vitae forma vocatur Michel Martens <[email protected]>, die >>>>Fri, 07 Jul 2006 20:15:49 +0200, in littera >>>><[email protected]> in foro be.history(et >>>[...] >>>> >>>>>>hadden toen >>>>>>de inwoners de illegale protestanten moeten d'er uit gooien. >>>>> >>>>>Daar was niks illegaals aan. Het is een feit dat zonder de bemoeienis >>>>>van de Spanjaard, heel het Zuiden ook protestants geworden zou zijn. >>>> >>>>God almachtig en de Maagd Maria hebben ons *daarvan*behoed. >>> >>>De nieuwe eredienst kreeg inderdaad geen kans, of toch weinig. >> >>Gelukkig maar, wat die is veel muffer dan de liturgie van het Rijkse >>Roomse Leven. > >Dat staat als een paal boven water. >Maar ik heb zo'n bruin vermoeden dat dat niet echt de reden is dat je >het protestantisme zo verfoeit en het calvinisme in het bijzonder. Jij bruin?:-))) Och eingelijk is er deels nostalgie naar een goede autodafé-show met ketter-verbranding om door de verbranding van het lichaam de zoiel tot spoirituele reinheid te krijgen. Aan de andere kant is wel dat ik tegen de doodstraf ben, en ook , zoals de profeet Ezechiêl het zo meesterlijk zei, dat het beter is de bekering van de zondaar na te streven dan zijn dood. >> >>>Want er >>>zijn nog altijd protestantse gemeenten in België, net zoals er >>>katholieke gemeenten zijn in Nederland. >> >>de verhouding is niet dezelfde hoor ! > >Dat beweer ik ook niet. Ik zeg maar dat er in alle landen met een >zogezegd homogene geloofsbelijdenis ook wel uitzonderingsgroepen zijn. >In Engeland is niet iedereen anglicaan. Lang niet. Dat geldt voor de protestantse landen, die allemaal zeer grote RK minderheden hebben, met uitzondering van Scandinavië. In de traditioneel RK-landen zijn de Protestanten veel kleinere minderheden. >>> Dat beantwoordt meteen je >>>vraag hieronder waar je het hebt over o.a. Volendam. De verhouding is >>>natuurlijk niet hetzelfde >> >>zei ik het niet (ik had dit van jou nog niet gelezen toen ik hierboven >>reageerde) > >Ik dat van jou ook niet want je had het nog niet geschreven. > :-))) >>>want er zijn in Nederland meer katholieken >>>dan protestanten. >> >>Gelukkig maar! > >Ja, jij vind dat een goede zaak. Omdat dit inderdaad objectief beter is. RK's zijn de trouwste aanhangers van de in Cesarea de Philippi gestichte Kerk: Matth. 16:13-19 >Laat ons zeggen dat ik het zelf niet goed of niet slecht vind. Jij bent een geit-en-kool spaarder! :-))) >Het is >mij in feite om het even. Dat komt omdat ik geloof een heel >persoonlijke zaak vind die niet noodzakelijk moet afhangen van het al >dan niet afhangen van/aanhangen aan een bepaalde geloofsgemeenschap >zoals de RKK of de Ned. Herv. Kerk of een van de elfendertig andere >kerkgenootschappen die ze daar hebben. Dat is ook eigenlijk een vorm van ketterij, maar gelukkig wens ik je zeker de brandstapel niet toe om je zieltje te reinigen :-) > > >> >>>Dat zou je niet zeggen maar dat komt omdat die >>>protestanten een veel grotere smoel hebben. De katholieken zijn van >>>nature veel ingetogener. >>> >>Hangt er vanaf in welk opzicht: niet op liturgisch gebied hoor! > >Ik vind toch dat de RK erediensten op een veel ingetogener manier >worden beleefd dan protestantse erediensten. Neem nu enkel het >Offertorium. De ingetogen manier waarop de gelovige, met Ons Heer in >de mond terugkeren naar hun plaats en daar nog een tijdje met het >gelaat in de handen blijven mediteren, dat heb je bij de protestanten >niet. Dat bedoel ik. Maar de lithurgieviering in haar geheel kan >inderdaad soms een jubelend karakter hebben, zoals met Pasen >bijvoorbeeld. Dat is de communie die je bedoelt, want het offertorium is na het Credo wanneer brood en wijn worden ge-offerd aan God vóór de consecratie. >> >>>> >>>>Stel es voor: wij calvinisten... ik moet er niet aan denken. >>> >>>Ik sta er ook niet om te springen hoor. >> >>Zeer zwaar opgelucht. > >Is 't waar? > Je kent me al lang en goed genoeg om te weten dat ik zo denk. >>> Protestant, tot daar aan toe, >> >>een soort "kalotische" Lutherse toestand , of zoiets? > >Nee, niks van dat alles. >Alhoewel, als het erop aankomt grijpt een mens toch altijd naar dat >wat hij in zijn jeugd geleerd heeft. En ik heb ook mijn communie >gedaan. > Komm bald wieder mein Junge(©Freddy Quinn)naar het Geloof van je kinderjaren. Leer God te zien, zelfs doorheen zijn zondige dienaren. >> >> >>>maar calvinist? >> >>Nee, da's inderdaad nix voor je. > >Inderdaad. Alhoewel de moderne vorm van calvinisme wellicht niet meer >te vergelijken is met wat het ooit was. Maar de gevolgen zijn er nog >altijd net zoals hier te lande de invloed van de oude RKK er ook nog >altijd is. > Alles is ge-evolueerd. Bij de protestanten waarschijnlijk eerder ten goed, bij de RK's voor sommige dingen beslist, voor andere minder. Het voornaamste positieve is de reactie tegen het (oorspronkelijk Protestantse) puritanisme, end e totalitaire greep van de clerus op het volk.. >> >>>Maar zoals ik al zo dikwijls heb gezegd: stel dat de geschiedenis >>>dusdanig was geëvolueerd dat het protestantisme het in onze zuidelijke >>>gewesten toch had gehaald, wel dan zou dit gewoon nu een deel van onze >>>cultuur geweest zijn. >> >>Inderdaad, maar God almachtig, zijn Zoon en diens moeder Maria hebben >>ons van de ketterij bespaard, waarvoor eeuwige hulde, lof en dankbare >>gebeden. > >Dat zeg je nu omdat je anders bent opgevoed. Maar in het andere geval >zou je nu ook de Heer danken dat je de dwingelandij van de paarse hoer >bespaard werd. Niet enkel dat hoor! ik heb veel gelezen en ben zeer kritisch, ook tov mijn eigen RK Kerk. >> >>>Ook van die van jou en zou je nu met evenveel >>>vuur de paus vervloekt hebben. >> >>Dat denk ik zelfs niet... > >Omdat je je zoiets gewoon niet kunt voorstellen als ultramontaan. > Trouw aan de kerk (zie Matth. 16:13-19) is voor mij zeer belangrijk. Noem het ultramontaan, mij goed, maar Christus heeft toen zijn kerk op de Rots Petrus genaamd gebouwd. >>>Maar het is nu eenmaal anders afgelopen. >> >>De Here God, Jezus en alle heiligen zijn daarvoor voor immer geprezen. > >Jaja, we weten het al. <sadistische grijns> hahaha </sadistische grijns> >>> >>>> >>>> >>>>>Het volk vroeg nu eenmaal verandering omdat ze de wanpraktijken van de >>>>>dienaars van de RKK beu waren. Ook de goedbedoelende pastoorkens en >>>>>kapelaantjes ergerden zich flink aan het gedrag van hun oversten. Zij >>>>>waren de eersten om de nieuwe eredienst aan te klampen en dan volgt >>>>>het volk natuurlijk. En wat het volk wil is wet, dat noemt men >>>>>democratie. Maar de Spanjaard besliste er anders over, te vuur en te >>>>>zwaard. >>>> >>>>Vertekend beeld van de werkelijkheid. >>>> >>> >>>Ik kan in een tiental lijntjes heel die werkelijkheid niet haarfijn >>>uittekenen hoor; dat kun jij ook niet. >> >> >>Zo wat? > >Nix. Dats wat. okee dan (zucht) >>>>Leg dan uit precies *waarom* het Westland bij Rotterdam), Volendam, >>>>grote dele van Twente , sommige plaatsen in Friesland en Drente altijd >>>>Katholiek zijn gebleven. >>> >>>Antwoordde ik al in grote lijnen op hierboven. >>>In elke zee bevinden zich eilanden. >> >> >>Dat zijn meer dan eilanden... > >Elke atol is een eiland maar niet elk eiland is een atol. > ja , een atol heeft een voetbad middenin. >>>>De Spanjolen hadden daar geen uitstaans mee. >>> >>>Onrechtstreeks wel. >>> >> >>Farnese weze voor immer geloofd en geprezen voor zijn veldslagen en >>overwinningen. > > >Ja, dat weten we ook al. Hij weze dan nog eenmaal extra daarvoor geprezen, geloofd en bejubeld. >>>>Je moet echt de boeken van Arie Th. Van Deursen lezen >>>>Vooral "Mensen van klein vermogen-Het kopergeld van de Gouden Eeuw." >>>>ISBN 9035 11011 0, 1991 >>>>http://nl.wikipedia.org/wiki/Arie_van_Deursen >>>> >>>>Dan krijg je pas een echt idee hoe de religieuze verhoudingen waren in >>>>het Nederland van de 16-17e eeuw. >>>>Want je schijnt daar nog een pro-ketterse bias te vertonen in dat >>>>opzicht. >>> >>>Ok, bij gelegenheid zoek ik wel eens in de bibliotheek. >>> >>Moet je zeker doen omdat deze historicus echt ook goed schrijft. > >Dat is dan een pluspunt want dat is inderdaad soms het probleem met >historici: ze zijn keien in hun vak maar weten niet hoe een leesbare >tekst op papier te zetten. Ik heb net een boek over de Eerste >Wereldoorlog gelezen geschreven door een Brit. Ongelooflijk goed, mede >door de meeslepende manier waarop hij een verhaal als het ware >'vertelt' > Dat is genie. >> >>>>> >>>>>>Helaas kwam de Spanjaard vroeger in decadentie en zo verloren wij wat >>>>>>nu NL's Brabant en Limburg waren. Al verloren we Limburg feitelijk >>>>>>maar in 1839. >>>>> >>>>>Brabant en Zeeuws-Vlaanderen waren verloren 'voor ons'. Met Limburg >>>>>hebben ze nog een paar eeuwen gesold. >>>>> >>>>Belgica irredenta... >> >>> >> >>Haha, geen reactie van je hier! >> >>Ik geniet hier dus intens!!!:-))))) > >Dan laat ik je nóg maar eens genieten want ik reageer er weer niet op. > 't is beter dan orgasme, want je kunt daar continu over genieten :-))) >>>>>>>Tot daar alles ok zou je zeggen. Maar die veroverde gebieden, >>>>>>>die Generaliteitslanden, werden als stiefkinderen beschouwd en >>>>>>>overeenkomstig behandeld, nog heel lang zelfs en daarom moeten ze >>>>>>>vandaag in Limburg nog altijd niet veel hebben van de Kaaskoppen uit >>>>>>>Holland. >>>>>> >>>>>>Hadden ze maar die geuzen d'er uitgegooid! >>>>> >>>>>Nu gooien we de gueuze erin. Smaakt best met dit warme weer. Maar dan >>>>>liefst uit een fles met een kurk. Misschien helpt dat ook wel tegen >>>>>het WTT. >>>> >>>>Dat denk ik niet. "il ne faut pas mélanger les torchons avec les >>>>serviettes...fussent-elles hygiéniques"...:-)) >>> >>>Jij kunt het weten. >> >> >>mijn beroep kan mij inderdaad daarmee helpen! > >Zo is dat. > >Zeg, wannneer is die IRL in Brugge of Oostende nu eigenlijk? Wat denk je van een vrijdag namiddag in Oostende vanaf 16.00 uur tot ?? Om eens iets anders te doen. De locatie is eenvoudig en gemakkelijk te bereiken zowel per auto als per NMBS, er is een pracht van een terras, die je kent, en als het regen is het binnen ook geen probleem. Als je rond 16.00 aanvangt, ben je voor het spitsuur, en voor de binnenlanders , is het vertrek dan ook daarna. -- Fusti |