Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2006, 21:44   #1
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard Bevlogen en belogen

Hij was volgens de pers bevlogen. De zoveelste begroting in evenwicht. En de belastingen, beet hij de oppositie toe, zijn helemaal niet verhoogd.
"Elke burger kan dat vaststellen. Na Luxemburg heeft België de laagste dieselprijzen van Europa. D�*t is de realiteit, meneer De Crem!"

Ik heb het even vastgesteld. Volgen de Internationale Transport Union zijn de dieselprijzen in Europa:

Spanje 0.847 €
Luxemburg 0.878
Griekenland 0.951 €
Oostenrijk 0.972 €
Finland 0.979 €
Nederland 1.045 €
Frankrijk 1.037 €
Duitsland 1.049 €
België 1.079 €
Portugal 1.098 €
Ierland 1.124 €
Italië 1.2179 €

http://www.iru.org/IRU_New/Services/Fuel/Welcome.E.html

Ik voel me belogen door de bevlogen premier. Maar goed, dat is niet de essentie. Belangrijkst is dat Verhofstadt voor de zoveelste keer op rij een begroting in evenwicht aflevert. Ja toch?

Als we dit even natrekken dan zien we (cijfers van de federale overheidsdienst economie)

Tekort federale begroting
Jaar ...Tekort ...Tekort
.......(miljard €) (% BNP)
1999 -3.644,0 -1,5 %
2000 - 494,6 -0,2 %
2001 -1.854,7 -0,7 %
2002 -1.778,0 -0,7 %
2003 - 728,4 -0,3 %
2004 -6.174,2 -2,2 %
2005 -4.059,2 -1,4 %
2006 -2.500,5 -0,8 %

(helemaal onderaan, derdelaatste rij op http://www.statbel.fgov.be/figures/d45_nl.asp)

De cijfers voor 2007 staan er nog niet op, maar als ik 8 keer op rij belogen word, dan ben ik de 9e keer wat achterdochtig.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 18 oktober 2006 om 21:49.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 21:54   #2
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

En de accijnzen op tabak gaan ook omhoog. Binnenkort moeten rokers ook gaan stelen, zoals junkies om aan hun verslaving te kunnen voldoen.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:05   #3
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
En de accijnzen op tabak gaan ook omhoog. Binnenkort moeten rokers ook gaan stelen, zoals junkies om aan hun verslaving te kunnen voldoen.
Heeft iemand details waar men 6 miljard € gehaald heeft? Komende van -5 tot bijna +1 voor 2007? Toch niet allemaal 'inkomsen uit accijnzen' zeker.

Maar misschien weet ik het liever niet...
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:05   #4
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Siegfried Bracke zei ook tegen Pieter de Crem en Gerolf Annemans in Ter Zake dat de begroting al 8x in evenwicht werd afgesloten en dat d�*t toch helemaal niet te ontkennen viel.

Tja,... zou chipie zeggen.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:20   #5
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Siegfried Bracke zei ook tegen Pieter de Crem en Gerolf Annemans in Ter Zake dat de begroting al 8x in evenwicht werd afgesloten en dat d�*t toch helemaal niet te ontkennen viel.

Tja, .....we betalen ook bijna de meeste belastingen en krijgen er het minste voor terug.....allez, de betalenden, die hun inkomen gekend is.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:22   #6
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek Bekijk bericht
Heeft iemand details waar men 6 miljard € gehaald heeft? Komende van -5 tot bijna +1 voor 2007? Toch niet allemaal 'inkomsen uit accijnzen' zeker.

Hebben ze hun zwart(gebrande) kous uit de barbecue kunnen redden?
Oud 18 oktober 2006, 22:23   #7
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht

Verhofstadt's leugen steunt op een doorzichtig truukje: hij telt bij zijn federaal begrotingstekort de overschotten op van de regering Leterme, en de overschotten van alle begrotingen van steden, gemeenten en provincies. En dat alles samen noemt hij "de begroting".

Je moet er eens op letten, hij spreekt nooit over "de federale begroting is in evenwicht". Hij spreekt steeds over "de begroting", zodat niemand echt weet of hij het over zijn begroting heeft, of die van Leterme, of die van Tobback, of die van allemaal samen.

En daar brengt de oppositie weinig tegen in. De Crem zwijgt want anders krijgt hij van de bevlogen premier een sneer naar de begrotingstekorten van CVP-regeringen. En Annemans, die snapt al die cijfertjes niet.

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 18 oktober 2006 om 22:24.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:24   #8
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dvarek Bekijk bericht

Verkoop gebouwen, overname pensioenfondsen, strijd tegen de fiscale fraude, strijd tegen de sociale fraude...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:26   #9
ilfalco
Minister-President

Standaard

het enige wat de cdenv wil is zo snel mogelijk deel uitmaken van die paarse benden die nu aan de macht is; Net zoals ze op elk ander niveau daar deel van uitmaakt...

Al is uiteraard alles beter dan verhofstadt...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:33   #10
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Belangrijkst is dat Verhofstadt voor de zoveelste keer op rij een begroting in evenwicht aflevert. Ja toch?

Als we dit even natrekken dan zien we (cijfers van de federale overheidsdienst economie)

Jaar ...Tekort ...Tekort
1999 -3.644,0 -1,5 %
2000 - 494,6 -0,2 %
2001 -1.854,7 -0,7 %
2002 -1.778,0 -0,7 %
2003 - 728,4 -0,3 %
2004 -6.174,2 -2,2 %
2005 -4.059,2 -1,4 %
2006 -2.500,5 -0,8 %

(helemaal onderaan, derdelaatste rij op http://www.statbel.fgov.be/figures/d45_nl.asp)

De cijfers voor 2007 staan er nog niet op, maar als ik 8 keer op rij belogen word, dan ben ik de 9e keer wat achterdochtig.
Ik heb het eens nagekeken nadat je dit een tijdje geleden al eens hier had geplaatst en ik heb het volgende gevonden:

http://www.begroting.be/portal/page?..._schema=PORTAL

Citaat:
3. Netto te financieren saldo
Som van het netto begrotingssaldo en het saldo van de schatkistverrichtingen. In theorie stemt het netto te financieren saldo overeen met de aangroei van de openbare schuld. In de praktijk zijn er een aantal redenen die het verschil verklaren tussen het netto te financieren saldo en de wijzigingen in de openbare schuld. Het betreft meer bepaald wisselverschillen, het overnemen van bepaalde schulden die een forse verhoging van de bestaande openbare schuld kunnen veroorzaken, evenals sommige andere gedebudgetteerde verrichtingen.

6. Vorderingssaldo voorheen financieringsbehoefte genoemd
Het vorderingssaldo is het belangrijkste saldo in de optiek van het Verdrag van Maastricht.
Artikel 104c van het Verdrag van Maastricht stelt dat de lidstaten overdreven tekorten op hun begroting moeten vermijden. Het overheidstekort wordt als overdreven beschouwd zodra de verhouding tussen het overheidstekort en het BBP hoger is dan 3,0 %.
In het Verdrag van Maastricht wordt niet langer als definitie van begrotingstekort het netto te financieren saldo aangenomen maar het vorderingssaldo van de hele overheid. Dit concept is gebaseerd op de berekeningsmethode van het ESR95. Het vorderingensaldo verschilt hoofdzakelijk van het netto te financieren doordat het niet het saldo bevat van de schatkistverrichtingen noch van netto begrotingsverrichtingen inzake kredietverleningen en deelnemingen. Het bevat daarentegen wel het saldo van de debudgettiseringen en het saldo van de autonome overheidsinstellingen van openbaar nut.
Oud 18 oktober 2006, 22:36   #11
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Verkoop gebouwen, overname pensioenfondsen, strijd tegen de fiscale fraude, strijd tegen de sociale fraude...
...overname is een slechte woordkeuze, noem het roof.

In knack een tijd terug een artikel gelezen dat men het fonds (jarenlang betaald door de belastingbetaler) aangelegd voor de ontmanteling van de kerncentrales wel es zou kunnen kapen. Om als tegenprestatie dan die 'ontmanteling' niet meer te verplichten aan Electrabel.

Maar misschien dat ze die overval uitstellen tot 2007
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 23:45   #12
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

De bezorgdheid voor de klimaatverandering lijkt me ook vrij twijfelachtig. Het is opduikend in de 8e begroting alleszins zeer laattijdig. Op het Kyotoprotocol moet hij het niet steken want dat is afgesloten in 1997.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 08:38   #13
badkarmazen
Burger

badkarmazen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
De bezorgdheid voor de klimaatverandering lijkt me ook vrij twijfelachtig. Het is opduikend in de 8e begroting alleszins zeer laattijdig. Op het Kyotoprotocol moet hij het niet steken want dat is afgesloten in 1997.
We mogen blij zijn dat hij de taksen op de verpakkingen nu nog maar invoert.
Stel u voor dat hij dat al in het eerste paarse jaar had gedaan. (beeld u maar eens in, Zelfs belgie kon al schuldenvrij zijn, we moesten dan enkel nog de Waalse schuld afbetalen)

Laatst gewijzigd door badkarmazen : 19 oktober 2006 om 08:39.
badkarmazen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 08:58   #14
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Ik kots op gans die begroting, vorig jaar was er al amper werkingsgeld voor de ministeries (zie maar eens naar openbare werken en het aantal processen) en nu gaat Verfhofstadt en Co. er nog maar eens een miljard afhalen.. d.w.z dat er geen geld meer over zal blijven om putten in de weg te herstellen (dus over een nieuw toplaagje kan je sowieso al dromen ... dat wil ook zeggen dat er minder zout kan gestrooid worden in de winter. Dus als er iemand een ongeval tegenkomt door gebrek aan strooizout klaag aub Verhofstadt aan !
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 09:14   #15
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Het grappige is dat de regering ineens groen is geworden.

Belastingen (lees "heffingen" want het B-woord mag niet gebruikt worden) op verpakkingen zijn nodig voor het Kyoto-akkoord.

Als je dat gelooft, wandelen er morgen elfjes en kaboutertjes door de tuinen.

Ik vraag me af hoe het eigenlijk komt dat landen steeds meer en meer schulden mogen hebben.
Als je thuis eens slechte budgetronde hebt, kan je gewoon niet betalen en niet eten.
Stuur de politici naar huis en hun partners die het huishouden regelen naar het parlement.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 09:22   #16
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

We betalen al voor het ophalen van de lege verpakkingen,(per gewicht in sommige streken) en nu nog eens voor de verpakking zelf;

Ik geef toe dat er veel overbodige verpakkingen zijn, die je de muren doen oplopen als je ze moet opendoen, maar een blik voor conserven en een bokaal voor confituur of een potje voor yoghourt, dat kan je onmogelijk vermijden, tenzij je weer zelf gaat steriliseren.

Of wil de regering dat??

En de economie dan??
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 10:48   #17
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Die begrotingen van paars zijn in mijn ogen een grote klucht. De trucks die ze de laatste jaren hebben uitgehaald om ze in evenwicht te brengen zal als een boemerang in het gezicht van de toekomstige regeringen terechtkomen. Die fondsen voor het extra legaal pensioen moeten op termijn ook uitbetaald worden. De huur van de gebouwen zal eveneens een terugkerend fenomeen worden. En dan zwijg ik nog over de staat waar sommige gebouwen in terechtkomen. Het onderhoud van die gebouwen, door de verhuurder, laat te wensen over.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 10:56   #18
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
Het grappige is dat de regering ineens groen is geworden.

Belastingen (lees "heffingen" want het B-woord mag niet gebruikt worden) op verpakkingen zijn nodig voor het Kyoto-akkoord.

Als je dat gelooft, wandelen er morgen elfjes en kaboutertjes door de tuinen.

Ik vraag me af hoe het eigenlijk komt dat landen steeds meer en meer schulden mogen hebben.
Als je thuis eens slechte budgetronde hebt, kan je gewoon niet betalen en niet eten.
Stuur de politici naar huis en hun partners die het huishouden regelen naar het parlement.
Is het reinigen van bvb glas dan zo milieuvriendelijk? Zijn de producten die men gebruikt goed? Zou het niet beter zijn om biologisch afbreekbaar materiaal te stimuleren? Nu ja de kas moet gevuld worden zeker?

http://www.moonenpackaging.com/Productinfo/Verpakking-composteerbaar/Roots_milieuvriendelijke_verpakking.htm
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 11:18   #19
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
We betalen al voor het ophalen van de lege verpakkingen,(per gewicht in sommige streken) en nu nog eens voor de verpakking zelf;

Ik geef toe dat er veel overbodige verpakkingen zijn, die je de muren doen oplopen als je ze moet opendoen, maar een blik voor conserven en een bokaal voor confituur of een potje voor yoghourt, dat kan je onmogelijk vermijden, tenzij je weer zelf gaat steriliseren.

Of wil de regering dat??

En de economie dan??
zouden we niet beter de regering zelf steriliseren? het spaart ons de bruno' freya's.....
Oud 19 oktober 2006, 12:02   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Hij was volgens de pers bevlogen. De zoveelste begroting in evenwicht. En de belastingen, beet hij de oppositie toe, zijn helemaal niet verhoogd.
"Elke burger kan dat vaststellen. Na Luxemburg heeft België de laagste dieselprijzen van Europa. D�*t is de realiteit, meneer De Crem!"

Ik heb het even vastgesteld. Volgen de Internationale Transport Union zijn de dieselprijzen in Europa:

Spanje 0.847 €
Luxemburg 0.878
Griekenland 0.951 €
Oostenrijk 0.972 €
Finland 0.979 €
Nederland 1.045 €
Frankrijk 1.037 €
Duitsland 1.049 €
België 1.079 €
Portugal 1.098 €
Ierland 1.124 €
Italië 1.2179 €

http://www.iru.org/IRU_New/Services/Fuel/Welcome.E.html

Ik voel me belogen door de bevlogen premier. Maar goed, dat is niet de essentie. Belangrijkst is dat Verhofstadt voor de zoveelste keer op rij een begroting in evenwicht aflevert. Ja toch?

Jaar ...Tekort ...Tekort
1999 -3.644,0 -1,5 %
2000 - 494,6 -0,2 %
2001 -1.854,7 -0,7 %
2002 -1.778,0 -0,7 %
2003 - 728,4 -0,3 %
2004 -6.174,2 -2,2 %
2005 -4.059,2 -1,4 %
2006 -2.500,5 -0,8 %

Ik kan de hoge dieselprijs in Italië overigens bevestigen, net zoals de lage in oostenrijk, ... als ik eens een tripje over de Brenner maak, is de eerste Halte de Shell op de Europabrug, zowel in t doorrijden als terugkomen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be