Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2003, 12:14   #1
Henry
Burgemeester

Standaard

Het Nieuwsblad, ma-di 10-11/11/2003

"De NMBS moet op eigen houtje de redding verzekeren van de Thalysverbinding tussen Luik en Parijs via Namen, Charleroi en Bergen. Het deficit van de lijn is dit jaar opgelopen tot 2 miljoen euro en het totaal van de verliezen komt voortaan voor de rekening van de Belgische spoorwegen. (...) Overigens valt ook de redding van een andere lijn (...) tussen Luik en Parijs via Brussel ten laste van de NMBS. Als de tekorten van de twee Waalse lijnen niet in 2004 worden goedgemaakt, zal de Waalse hst in totaal 3 miljoen euro per jaar kosten aan de NMBS."

De levensnoodzakelijk ontsluiting van de Antwerpse haven is "niet in het budget voorzien". Nutteloze Waalse hst-lijnen naar Parijs (zodat de steuntrekkers kunnen gaan shoppen?) zijn geen probleem!
Leve de Waalse verspilzucht!
Leve het Waals profitariaat!
Leve het Vlaamse geld om dit te betalen!
En de Bubbels zullen wel blij zijn dat dit gebeurt in een Belgisch bedrijf!
Oud 11 november 2003, 12:44   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik herinner mij nog het NMBS-akkoord door DEZE regering gemaakt.

Vlaanderen 'mocht' uiteindelijk zijn broodnodige investeringen zelf betalen. Zowel Antwerpen als Limburg werden OPNIEUW stiefmoederlijk behandeld door de Belgische staat. Aan de 60/40 verdeelsleutel mocht onder geen beding geraakt worden waardoor er zelfs een nutteloze, Waalse couponnetjestrein naar Luxemburg werd doorgehaald. Ondertussen geraak je vanuit Limburg niet sneller in de Brusselse hoofdstad dan 30 jaar geleden.
Wil ik van Hasselt (TUL) naar Maastricht (een peulschil over de weg via Genk en Lanaken) dan moet ik met de NMBS over... Luik.

Hoe lang gaat dit wraakroepend anti-Vlaamse spel nog duren?
Oud 11 november 2003, 13:26   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Wil ik van Hasselt (TUL) naar Maastricht (een peulschil over de weg via Genk en Lanaken) dan moet ik met de NMBS over... Luik.

Hoe lang gaat dit wraakroepend anti-Vlaamse spel nog duren?
Het antwoord is eenvoudig: zolang de PS bij de NMBS de plak zwaait.

Onlangs spoorde ik naar Tongeren en op het uur dat ik de trein nam moest ik vanuit Brussel zowaar eerst naar Luik.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 13:34   #4
Henry
Burgemeester

Standaard

Ik doe er 2 uur en 30 minuten over naar Brussel.
Een tijdje geleden wilde Yves Leterme ervoor zorgen dat jongeren uit veraf gelegen gebieden hun Go Pass mochten gebruiken vóór 9 uur 's morgens. Da's anders niet fair als je als jongere 's morgens vroeg naar Brussel of Antwerpen moet.

Leterme heeft die maatregel erdoor gekregen, maar Durant heeft er wel volgende wijziging aan gedaan: iedereen die op meer dan 100 kilometer van Brussel woont, mag zijn Go Pass gebruiken vóór negen uur. Ze heeft de tijdsbepaling veranderd door een afstandsbepaling. De enige reden voor de wijziging was dat er in Wallonië meer stations hiervoor in aanmerking komen. Zelfs Luik of één van die andere HST-stations komt ervoor in aanmerking.

Als Ieperse jongere doe ik er echter nog altijd 2u30min over, terwijl de Waalse jongere er in 20 minuten is, maar wel van hetzelfde voordeel geniet.

Belgische gelijkheid, isn't it great?!
Oud 11 november 2003, 15:37   #5
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Dat kostenplaatje wordt niet met Vlaams, maar met Belgisch geld betaald, want de NMBS krijgt haar geld van de Belgische staat. De Waalse bevolking betaalt dus ook!

Ontsluiting van de Antwerpse haven? Opdat de werklozen zouden kunnen gaan kerstshoppen in Hull of London via Dover?

Tja, als je zo'n redeneringen gaat gebruiken - algemeen aanpasbaar, bijgevolg nietszeggend.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2003, 15:46   #6
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Dat kostenplaatje wordt niet met Vlaams, maar met Belgisch geld betaald, want de NMBS krijgt haar geld van de Belgische staat. De Waalse bevolking betaalt dus ook!

Ontsluiting van de Antwerpse haven? Opdat de werklozen zouden kunnen gaan kerstshoppen in Hull of London via Dover?Tja, als je zo'n redeneringen gaat gebruiken - algemeen aanpasbaar, bijgevolg nietszeggend.
"De Waalse bevolking betaalt ook": inderdaad, maar de verhouding tussen wat betaald wordt door wie en wie wat krijgt, is volledig buiten evenwicht. Bovendien moet, in de BUB-visie, het geld toch gaan naar de meest nodzakelijke plaats, ongeacht waar in belgië die zich bevindt?

de BUB vindt een hst-trein tussen Luik en Bergen dus belangrijker dan de ontsluiting van het economisch hart Antwerpse haven?

Die ontsluiting is noodzakelijk voor de verdere groei van de economie, best Bubbeltje.
Als jij dat al gaat ontkennen, dan ben je zeer goed bezig.
Het "werklozen"-grapje dat ik gebruikte, past voor geen meter bij Antwerpen.

waarom heeft iemand in Bergen of Luik een hst naar parijs nodig, foundation? Omdat de superbloeiende economie van bergen en Luik kan handel drijven met de Parijse vrienden?

Neem anders de hst naar Bergen, Foundation, en laat je maar in je kont naaien door Di Rupo.
Oud 11 november 2003, 20:07   #7
Foundation
Minister

Standaard

Het werklozengrapje past voor geen meter bij Antwerpen?

Kom terug als je je land kent. Als rasecht Antwerpenaar kan ik je alvast verzekeren dat je hier minstens evenveel werklozen, profiteurs, steuntrekkers enzovoort tegenkomt als in Charleroi. Plus dan nog eens Marokkanenbendes, Albanese maffia, enzovoort...

Kom eens naar Antwerpen en maak eens een wandelingetje rond het De Coninckplein. Watch and Learn: zoveel beter is het dus in Vlaanderen...

Een Waalse bevolking die minder heeft, moet minder betalen. Logisch toch? Of bent u tegen het systeem van de sociale zekerheid, dat de rijkere meer betaalt dan de armere?

De ontsluiting van de haven is inderdaad benodigd. Maar wat heeft de NMBS daarmee te maken? De verschillen tussen het verlies op de lijn Luik-Parijs en de benodigde investeringen in de haven zijn dermate groot (verschillen met een factor meer dan honderd) dat het ene het andere nauwelijks in de weg staat, en er nauwelijks een effect op heeft.

Waarom heeft iemand in Bergen of Luik een hst naar parijs nodig? Tja, waarom heeft iemand in Brussel een thalys naar disneyland nodig? Waarom heeft de haven uitbreiding nodig, ze draait toch? Waarom heeft een mens centrale verwarming nodig, hout stoken gaat toch ook?

Dat noemen ze: vooruitgang.
Oud 12 november 2003, 03:10   #8
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het werklozengrapje past voor geen meter bij Antwerpen?

Kom terug als je je land kent. Als rasecht Antwerpenaar kan ik je alvast verzekeren dat je hier minstens evenveel werklozen, profiteurs, steuntrekkers enzovoort tegenkomt als in Charleroi. Plus dan nog eens Marokkanenbendes, Albanese maffia, enzovoort...

Kom eens naar Antwerpen en maak eens een wandelingetje rond het De Coninckplein. Watch and Learn: zoveel beter is het dus in Vlaanderen...

Een Waalse bevolking die minder heeft, moet minder betalen. Logisch toch? Of bent u tegen het systeem van de sociale zekerheid, dat de rijkere meer betaalt dan de armere?

De ontsluiting van de haven is inderdaad benodigd. Maar wat heeft de NMBS daarmee te maken? De verschillen tussen het verlies op de lijn Luik-Parijs en de benodigde investeringen in de haven zijn dermate groot (verschillen met een factor meer dan honderd) dat het ene het andere nauwelijks in de weg staat, en er nauwelijks een effect op heeft.
Waarom heeft iemand in Bergen of Luik een hst naar parijs nodig? Tja, waarom heeft iemand in Brussel een thalys naar disneyland nodig? Waarom heeft de haven uitbreiding nodig, ze draait toch? Waarom heeft een mens centrale verwarming nodig, hout stoken gaat toch ook?

Dat noemen ze: vooruitgang.
Tja, wat heeft de NMBS daar mee te maken? Volgens mij alles maar ja. In één ding geef ik je gelijk. Dat men met het geld dat hier voor wordt vrijgemaakt geen twee spoorontsluiting kan maken is duidelijk. Maar ja, geld dat hiervoor gebruikt kon worden, wordt nu gebruikt van de couponnetjestrein naar Aarlen. Die aloude wafelijzerpolitiek weer he.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 09:45   #9
Foundation
Minister

Standaard

Ik kan tenminste met een trein naar Aarlen, een belangrijke stad. Hier rijden zelfs treinen naar Neerpelt (een gat als Neerpelt, en heb je dat station al eens gezien?) Wie rijdt daar naar toe?

Eer de treinen tot in La Roche en Ardenne gaan rijden...

Wij zijn verwend, geef het maar toe.
Oud 12 november 2003, 11:35   #10
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik kan tenminste met een trein naar Aarlen, een belangrijke stad. Hier rijden zelfs treinen naar Neerpelt (een gat als Neerpelt, en heb je dat station al eens gezien?) Wie rijdt daar naar toe?

Volgens het Belgische Nationaal Instituut voor de Statistiek heeft Neerpelt 8.000 inwoners en La Roche en Ardenne 2.000...
Maar Wallonië heeft gewoon minder inwoners, en de Ardennen zijn al helemaal dunbevolkt, dus is het logisch dat er minder spoorlijnen zijn dan in Vlaanderen.

Over klein gesproken: ik nodig je uit eens te komen uitstappen op stations als Geerdijk, Klarenbeek en Roodeschool in Nederland. D�*t is klein! In Roodeschool loop je binnen de minuut het dorp weer uit (zoals bij heel wat dorpjes met stationnetjes in Nederland), bij Klarenbeek zul je het dorp moeten gaan zoeken, en bij Geerdijk is niet eens een dorp! Het is slechts een dijk...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 16:21   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat jij Neerpelt een 'gat' noemt is zeer begrijpelijk. Neerpelt ligt immers in Limburg...

Heb je het spiksplinternieuwe station in Heusden-Zolder al gezien?
De treinen rijden er voorbij zonder te stoppen en het station wordt niet meer gebruikt.
Allemaal besparingen van de Nationale maatschappij der Belgische spoorwegen. Limburg heeft blijkbaar nooit in dat verre land gelegen want de NMBS heeft het nog altijd niet ontdekt. Als er maar een couponnetjestrein in Luxemburg geraakt, en Wallonië een hogesnelheidstrein die om de haverklap stopt, is alles dik in orde. De 'ontsluiting' van Wallonië gaat vanzelfsprekend vóór op die van Limburg.
Of zou het iets kunnen te maken hebben met het feit dat 'Belgisch' en Nederlands Limburg teveel met elkaar verbonden bleven en daarom zoveel mogelijk gescheiden moeten blijven?
Oud 12 november 2003, 17:36   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat allemaal zo is, laten we dan alles splitsen. Laat de NMVS betalen voor hetgeen in Vlaanderen nodig is voor de spoorwegen.

En laat de SNCW maar opdraaien voor de Waalse noden hieromtrent. Het kan geen probleem opleveren, gezien de Walen zelf ook betalen.

En deze redenering kun je van mijn part doortrekken voor geheel Vlaanderen en Wallonië. De twee landen zullen over evenveel middelen beschikken gezien de Walen ook zullen bijdragen aan de Waalse staat zoals de Vlamingen dat zullen doen voor Vlaanderen.

Gezien er volgens jullie geen jaarlijkse miljarden-transfers van vers Vlaams geld naar het mega-OCMW put in Wallonië bestaat, is het ook geen probleem van solidariteit. De Walen zullen het zelf ook goed kunnen.

Waarom klampen ze zich in godsnaam dan aan ons. Laat ze zelf varen.

Veel succes toegewenst, beste Walen. Bye bye is de boodschap.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2003, 18:00   #13
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja toevallig ken ik dat nogal goed. Ik ben namelijk van Limburg. Ik zou deze reactie eens naar Het Belangske moeten sturen. De banvloeken zouden over BUB neerdalen. Hoe durf jij te zeggen dat we, en dan zeker in Limburg, verwend zijn. Weet jij hoe lang het duurt om vanuit Neerpelt naar Leuven te rijden met de trein?
Och, het toont alleen maar uw misprijzen voor Vlaanderen in het algemeen en Limburg in het bijzonder. Misschien eens twee keer nadenken voor je hier iets komt vertellen. En dat als argument gebruiken om mijn reactie ivm de tweede spoorontsluiting en aarlen gebruiken, getuigt niet echt van niveau. Maar ja, niveau is soms ver te zoeken bij de gemiddelde BUB'er.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 11:59   #14
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Als dat allemaal zo is, laten we dan alles splitsen. Laat de NMVS betalen voor hetgeen in Vlaanderen nodig is voor de spoorwegen.

En laat de SNCW maar opdraaien voor de Waalse noden hieromtrent. Het kan geen probleem opleveren, gezien de Walen zelf ook betalen.

En deze redenering kun je van mijn part doortrekken voor geheel Vlaanderen en Wallonië. De twee landen zullen over evenveel middelen beschikken gezien de Walen ook zullen bijdragen aan de Waalse staat zoals de Vlamingen dat zullen doen voor Vlaanderen.

Gezien er volgens jullie geen jaarlijkse miljarden-transfers van vers Vlaams geld naar het mega-OCMW put in Wallonië bestaat, is het ook geen probleem van solidariteit. De Walen zullen het zelf ook goed kunnen.

Waarom klampen ze zich in godsnaam dan aan ons. Laat ze zelf varen.

Veel succes toegewenst, beste Walen. Bye bye is de boodschap.
Volledig mee akkoord Antoon, maar ja helaas zit er in de regering niemand met verstand of een beetje gezond inzicht waardoor dit waarschijnlijk nog wel een paar jaar zal duren dat de Walen van ons profiteren.
Quicky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 16:06   #15
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Ik stel voor dat de Belgische Staat dan meteen ook het geld terugeist dat ze indertijd heeft gepompt in de wegeninfrastructuur in het noorden, in de Antwerpse haven, de Limburgse steenkoolmijnen én dat de Gewesten nu eens eindelijk de staatsschuld gaan afbetalen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 18:03   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is zolang België bestaat meer geld gepomt in Walonië dan in Vlaanderen. Dat is tot in den treure herhaald en met studies bewezen.
Maar dat de BUB ziende blind en horende doof is weten we al langer dan vandaag.

Was er de Antwerpse haven niet, er zou nog veel vlugger geen geld meer zijn voor welke transfers ook. Breek de Vlaamse havenkraan op de wereld dus zogauw mogelijk af, Tacitus. Geen betere manier om België in sneltreinvaart naar de afgrond te laten bollen.
Oud 13 november 2003, 19:39   #17
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Kunnen we de NMBS niet gewoon failliet laten gaan en daarna een nieuwe of een buitenlandse maatschappij onze treinen doen rijden?
Ik hoop op de Duitse spoorwegen. Hoewel de Fransen het ook niet zo slecht doen.
Oud 13 november 2003, 19:40   #18
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Er is zolang België bestaat meer geld gepomt in Walonië dan in Vlaanderen. Dat is tot in den treure herhaald en met studies bewezen.

Was er de Antwerpse haven niet, er zou nog veel vlugger geen geld meer zijn voor welke transfers ook. Breek de Vlaamse havenkraan op de wereld dus zogauw mogelijk af, Tacitus. Geen betere manier om België in sneltreinvaart naar de afgrond te laten bollen.
Is het bij u al eens opgekomen dat het Waals Gewest niet over belangrijke economische polen als (lucht)havens beschikt?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 19:41   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Is het bij u al eens opgekomen dat het Waals Gewest niet over belangrijke economische polen als (lucht)havens beschikt?
En dit ondanks de aanhoudende miljardentransferts? Potverdorie toch. Waar zijn al die centjes dan wel naartoe? Nu ben ik wel heel erg verrast hoor!

Blij dat u het nu ook inziet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 19:42   #20
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Ja, en juist daarom moeten er in Vlaanderen meer spoorwegen aangelegd worden tussen die polen.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be