Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat weerhoudt u een eigen zaak te starten?
Overregulering 7 38,89%
Gebrek aan startkapitaal 4 22,22%
Slecht sociaal statuut 1 5,56%
Te veel werk 1 5,56%
Betere alternatieven als weddetrekkende 2 11,11%
Te weinig vrije tijd 0 0%
Te veel risico, onzekerheid 3 16,67%
Wil wel, maar heb geen zakenidee 0 0%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2003, 21:16   #1
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

Straks start een conferentie die zich zal buigen over het probleem waarom er zo weing startende ondernemers zijn in ons land.
De redenen liggen nogal voor de hand: onze overheid is op een paar jaar tijd dirigistisch geworden. een andere reden zit hem in we welvaart.

De beperkte sociale bescherming van zelfstandigen is in elk geval geen reden. In tegendeel, het uitgespaarde geld kan gebruikt worden voor investeringen en privaat verzekeringen die goedkoper zijn.

Een hele hoop wetten ontmoedigen starters, maken het duurder, vertragen het starten of maken het zelfs onmogelijk:
De nieuwe gilden, ook corporatisme of beroepsbescherming.
Steeds hogere eisen inzake minimumkapitaal.
De veelheid, traagheid en willekeurigheid bij het verlenen van vergunningen.
De diverse nummers en inschrijvingen en andere voorwaarden waaraan men moet voldoen. Schaf ze af, ze zijn zinloos. Het 'ene loket' is in die zin overbodig, gezien daarachter dezelfde loketten blijven zitten.
De verplichting tot het verlijden van notariële akten en het inschakelen van allerlei deskundigen wordt wettelijk opgelegd.
De laatste jaren werden door diverse overheden forfaitaire taksen op het uitoefenen van een zelfstandig beroep ingesteld of gevoelig verhoogd.

Samengevat: de overheid heeft het op een tijdspanne van slechts enkele jaren veel trager, veel moeilijker en veel duurder gemaakt om te starten. Steeds meer leidt deze overregulering tot gedwongen abortus van het loutere idee een eigen zaak te starten.

Anderzijds is er ook de maatschappelijke evolutie: een weelde-effect, we leven in een roes van overdaad.
De alternatieven op een krappe arbeidsmarkt zijn voor de meerbegaafden aanlokkelijk. Je raakt verslaafd aan het gemak. Voor de minder begaafden werkt ons sociaal systeem van uitkeringen als een drug die elke prikkel tot initiatief doodt.
Christian Floru is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2003, 21:27   #2
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Kan te weinig geld uit eigen zak ook niet een alternatief zijn?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 00:47   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom zou je een eigen zaak starten waar je 5000 paperassen voor moet invullen, belastingen op betalen, en dan nog zelf achter alles aan moet huppelen?
Om dan in veel gevallen verzopen te worden in steeds meer taksjes,regeltjes die geld kosten, of blatante tegenwerking vanuit de ambetantenarij.

Een bij-jobke in het zwart is velen malen simpeler, brengt beter op, en alle betrokken hebben er voordeel bij. Natuurlijk is dat niet toegelaten, dat word ook wel eens belastingsontduiking genoemd. En da's diefstal ten opzichte van de maatschappij, en diefstal, da's al helemaal niet goed, want de politici dulden geen concurentie.
Oud 7 november 2003, 14:28   #4
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Waarom zou je een eigen zaak starten waar je 5000 paperassen voor moet invullen, belastingen op betalen, en dan nog zelf achter alles aan moet huppelen?
Om dan in veel gevallen verzopen te worden in steeds meer taksjes,regeltjes die geld kosten, of blatante tegenwerking vanuit de ambetantenarij.
Correcte analyse, maddox.
Dat is ook de reden waarom ik een tijd geleden, na jaren zelfstandige in België te zijn geweest, de deur achter mij heb dicht getrokken en in Turkije opnieuw ben gestart. En als ik geweten had wat ik nu allemaal weet, had ik al 15 jaar eerder dit verdomde klote-land met al z'n regeltjes en wetten de rug toegekeerd.
Anyway, beter laat dan nooit.
Ik schat dat ik qua administratie zowat 30 keer minder werk heb in Turkije dan in België destijds. Nu heb ik tenminste tijd om me bezig te houden met datgene waar een zelfstandige zich zou moeten mee bezig houden. Namelijk het opbouwen van mijn zaak door een goede relatie met mijn klanten te onderhouden én ze een goede service te kunnen bieden. Vroeger ging 50%van mijn tijd op aan het uitpluizen en bestuderen van de 10.000 verschillende wetten en regels waaraan ik mij diende te houden. Om nog maar te zwijgen over het geld dat deze onzin mij kostte.
Bijgevolg maak ik me al lang niet meer druk over het wanbeleid dat al jaren lang gevoerd wordt door onze overheid tav zelfstandigen.
Vlaanderen failliet? I could'n care less. Ze hebben het zelf gezocht.
Oud 7 november 2003, 14:31   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

De poll mist de optie "niets, ik heb/start een eigen zaak"
Oud 7 november 2003, 14:34   #6
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Ikzelf ben zelfstandige in ons Belgiëlandje.
Echter ben ik erover aan het denken om mijn zaak naar het buitenland over te brengen om een aantal specifieke redenen.

1) de administratieve rompslomp neemt me teveel tijd in beslag.

2) de taxatie ligt me VEEL te hoog

3) er is geen of nauwelijks een sociaal statuut.

4) als men bv. een btw aangifte te laat binnen brengt, dan krijgt men een boete van 625 €, maar als de staat met iets te laat is, dan moet men geld betalen om zijn tegoeden terug te vorderen via de rechtbank...

Daarom wil ik mijn zaak hier niet meer houden!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 14:38   #7
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Ikzelf ben zelfstandige in ons Belgiëlandje.
Echter ben ik erover aan het denken om mijn zaak naar het buitenland over te brengen om een aantal specifieke redenen.

1) de administratieve rompslomp neemt me teveel tijd in beslag.

2) de taxatie ligt me VEEL te hoog

3) er is geen of nauwelijks een sociaal statuut.

4) als men bv. een btw aangifte te laat binnen brengt, dan krijgt men een boete van 625 €, maar als de staat met iets te laat is, dan moet men geld betalen om zijn tegoeden terug te vorderen via de rechtbank...

Daarom wil ik mijn zaak hier niet meer houden!
Dat geeft mij persoonlijk allemaal niet veel moed of hoop hé! Ik volg al enkele maanden een cursus bedrijfsbeheer om mijn attest te behalen, met de bedoeling om mij het eet eerste kwartaal van volgend jaar als zelfstandige te vestigen. Die cursus eindigt half december a.s.

Ik heb hier op die poll Ja geantwoord op overregulering, omdat ik besef dat de papieren rompslomp die dat allemaal met zich meebrengt, als beginnende zelfstandige bijna als een rotsblok op je neerdondert.

Geef mij eens een paar goede adviezen waar ik in het begin moet op letten?

Je kan dat ook per email doen: [email protected]

bedankt
Oud 7 november 2003, 16:02   #8
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

Je vergeet nog een reden om het af te stappen:

Dit systeem kan gfewoon niet verder blijven bestaan. Aan dit tempo zitten we over 10 jaar op hetzelfde als Hongarije voor de val van de muur. Dat de sociale zekerheid niet verder kan is een loutere mathematische berekening.
Oud 7 november 2003, 16:09   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Zou die conferentie zich niet beter buigen over het probleem waarom er zo veel gestarte ondernemers het niet meer kunnen bolwerken ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 16:22   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Startkapitaal!
Als ik dat had zou ik al een heleboel dingen opgestart hebben, van filmstudio tot coöperatieve fabrieken. Het fabeltje dat je er met een goed idee wel komt is niet waar, je hebt minstens poen en de connecties nodig.
Oud 7 november 2003, 16:24   #11
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Startkapitaal!
Als ik dat had zou ik al een heleboel dingen opgestart hebben, van filmstudio tot coöperatieve fabrieken. Het fabeltje dat je er met een goed idee wel komt is niet waar, je hebt minstens poen en de connecties nodig.
Met geld alleen kom je er niet, hoor!
Als je geen degelijk idee hebt, dan mag je geld met hopen hebben, maar dan redt je het nog niet.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2003, 16:37   #12
William
Provinciaal Statenlid

William's schermafbeelding

Standaard

Het enige probleem dat veel zelfstandigen weerhouden om te starten of zelfstandigen die vetrekken is heel simpel: de grote administratieve rompslomp die moet worden ingevuld. Een gewone doorsnee zelfstandige heeft meer werk met in het orde zijn van de wetgeving -zoniet zal ie wel een gepeperde rekening krijgen- dan effectief in de winkel te staan of z'n ambt uit te voeren!
Daarbij komt nog eens kijken dat het sociaal statuut op niets slaat en dat de fiscale wurggreep te hoog is voor de zelfstandigen om nog iets over te houden op het eind van de maand. De cijfers zeggen al genoeg; 'tussen 30.000 en 50.000 zelfstandigen leven onder de armoedegrens'.

Dit is de in de eerste plaats -weeral- te danken aan onze paarse charlatans! Guy Verhofstadt heeft toch meer dan eens beterschap beloofd? En wat hebben we gekregen voor onze zelfstandige vrienden; NIETS!! Investeringssteun voor kleine kmo's: niet. Starterspremies: niet. Nieuwe waarborgregeling : niet. Stimulans voor informeel risicokapitaal: niet. Algemene compensatie voor de niet aftrekbaarheid van regionale milieuheffingen: niet. Lastenverlaging via de onroerende voorheffing: ook nog niet. Vermindering van de administratieve lasten, afschaffing van de milieuvergunningsplicht, minder hinder bij openbare werken: nul.
Wat hebben we dus gekregen? NIETS, njet, rien, nougabollen!!
Geen wonder dat ondernemers en zelfstandigen er stilletjes aan hun buik van vol hebben.
Als Unizo wil dat er eindelijk schot komt in hun dossier, moet ze er maar eens mee dreigen hun leden op te roepen voor het Vlaams Blok te stemmen. Wedden dat Verhofstadt en co. dan wel zullen wakker schieten?
Oud 7 november 2003, 16:39   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je geen degelijk idee hebt, dan mag je geld met hopen hebben, maar dan redt je het nog niet.
Het omgekeerde geldt evenzo, en daar heb ik wel meer last van.

Maar daarnaast zal de bureauctratie ook wel een rem zal zijn voor mensen die een eigen zaak willen starten.

En de connecties zijn ook heel belangrijk. Want, integenstelling tot wat de vrije markt dogmas ons graag doen geloven, is er géén echte vrijheid van handelen. Je moet al een behoorlijke basis hebben om te kunnen beginnen, en doorgaans betekent dit dat je bvb al een pa moet hebben die je in het kapitaal kan voorzien. Connecties zijn heel belangrijk. Als je als simpele boerenzoon helemaal alleen staat met je idee in je handen maak je veel minder kans dan de zoon van de premier die het hele zakenwereldje kent en kan rekenen op de steun van zijn goedverdienende pa.
Oud 7 november 2003, 17:18   #14
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

Aan William en de pelgrim:

Het sociaal statuut van de zelfstandige is geweldig: Je betaalt nog geen 20% van uw inkomsten, daar waar loontrekkenden 17% + 33% patroon betalen. Die 30% steek je in uw zak.
Het pensioen? Ik geloof niet in Sinterklaas. Echte gezondheidsrisico's, de grote zijn verzekerd. Voor verkoudheden en tandpijn heb ik altijd zelf betaald. Besparing: ruim 10.000 euro op al die jaren aan bijdragen 'kleine gezondheidsrisico's'. Dan blijft er nog de uitkering ingeval van langdurige ziekte en invaliditeit. Een verzekering kost 500 euro per maand en dan krijg je per maand 1250 euro wanneer je echt plat ligt.

Het startkapitaal?
met die wetenschap: zelfstandigen 17%, laantrekkenden 50% bijdragen stapte ik naar mijn werkgever. Ik verdiende toe 50.000F broto. Ik stelde voor de loonkost te faktureren via mijn op te richten firma (eencv uiteraard). Ik mocht 91.000F/maand faktureren. (opgelet je zou een 'schijnzelfstandige' kunnen zijn, een uitvinding van de securitate). In de firma werden nog wat activiteiten ontwikkeld en zo ontstond het sartkapitaal.
Opzettelijk en doelbewust heb ik mijn familie er altijd buiten gelaten. dat is altijd de beste, maar ook de moelijkste oplossing.

Op een tiental jaar is alles wel veranderd:
1. Je kan vervolgd worden als schijnzelfstandige.
2. Dd cv die tot ongenoegen van notarissen zonder notariele akte opgericht kon worden en geen minimumkapitaal vereist werd verboden (in de beperkte aansprakelijkheid)
3. De meeste aktiviteiten die ik toen uitoefende zijn thans verboden: dat waren verzekeringsmakelaar, immobiliënmakelaar en fiscaal raadgever. Vopor elk hiervan moet je nu drie jaar naar school en drie jaar slavenarbeid verrichten bij een stagemeester. (Misschien nog de moeite om te beginnen, straks komt er nog een vestigingswet)
4. Er zijn ondertussen nog een hoop extra formaliteiten bijgekomen.
5. Je betaalt nu van de eerste dag ruim 1000 euro aan faorfaitaire taksen per jaar, die toen nog niet bestonden. (Buiten uw oprtichtingskosten, die toen eveneens konden vermeden worden.
6. Er waren geen milieuwetten
Oud 7 november 2003, 19:52   #15
Christian Floru
Lokaal Raadslid

Standaard

De verzekering kost 500 euro per jaar uiteraard, ipv per maand
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be