Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2006, 14:55   #1
Banneling

Standaard Hoe geloofwaardig is de CD&V?

Bart Dewever ging dus voor de beloftes die de CD&V vrijdagnacht maakte.
In ruil voor het dumpen van JMDD zou het kartel weer op poten gezet worden en kreeg de NV-A verregaande "garanties" van de CD&V mbt een behoorlijke brok communautaire hervormingen. Jammer genoeg kregen we de details over het CD&V engagement niet echt te horen. Bart De Wever gaf slechts enkele vaagheden prijs en ik meen zelfs zoiets als 'fiscale autonomie' te hebben opgevangen (tijdens het interview in de 7de dag).

Dat lijkt me allemaal bijzonder ongeloofwaardig. De CD&V mag zich dan al occasioneel een Vlaams reflex aangemeten hebben (die ik persoonlijk louter als electoraal-strategische beschouw, en dus alles behalve gemeend), de onderstroom van die standenpartij wordt nog steeds bepaald door het Belgicistische ACW. En die stroom zal dus m.i. ook de verdere koers bepalen.

Wie is van mening dat de CD&V haar woord houdt? Hoe geloofwaardig is het communautair engagement van de CD&V?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 15:24   #2
Don Quichote
Banneling

Standaard

Onder leiding van de cvp (Martens) is de verschrikkelijke staatsschuld opgebouwd.
Omdat de walen niet wilden de tering naar de nering zetten.
Wallonie is nu een economische puinhoop die het geld van Vlaanderen en Europa gebruikt voor de maffia-baronnen te dienen.
Niet voor de economie te herstellen.
Nog iemand iets gehoord van het zoveelste Marshallplan?

Leterme is gaan verklaren in walenland dat ze niet bevreesd moeten zijn voor de Vlaamse solidariteit.

Zeer benieuwd naar de houding van de tsjeven als ze weer aan de macht zijn.

Wie in zee gaat met een tsjeef zal bedrogen worden.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 15:28   #3
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Er zijn er die nooit wat zullen realiseeren, om dat ze zichzelf compleet aan de kant gezet hebben.
Er zijn er die misschien wat zullen kunnen realiseren, misschien ook niet.
Voor wie vooruit wil, hoe klein de kans of de stap ook is, is de keuze vlug gemaakt.

Laatst gewijzigd door spherelike : 10 december 2006 om 15:29.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 16:02   #4
Don Quichote
Banneling

Standaard

Met steeds toegevingen te doen, heeft men het monster Wallonie gemaakt.
Worden de taalwetten met de voeten getreden.
Pakt men de stijgende multicul-problemen niet aan.
Worden de begrotingsproblemen naar de toekomst verschoven.
Oud 10 december 2006, 22:44   #5
Banneling

Standaard

Ter aanvulling van mijn beginpost, een aanvulling over het "engagement" van de CD&V

De Standaard :

Kartel CD&V / N-VA niet in regering zonder staatshervorming

BRUSSEL - Het akkoord dat CD&V en N-VA hebben gesloten voor de verkiezingen van volgend jaar herbevestigt dat het kartel niet in een volgende federale regering stapt als er geen fundamentele staatshervorming gerealiseerd is. De afspraken moeten de N-VA ook uitzicht geven op een ,,substantieel'' aantal vertegenwoordigers in Kamer en Senaat, zo is bij mensen van beide partijen vernomen.
Het akkoord kwam tot stand voor de partijraad van de N-VA zaterdag die koos voor het kartel met CD&V. De tekst zal normaal gezien maandag besproken worden op het politiek bestuur van CD&V.

N-VA zou uitzicht hebben op een aantal ,,certitudes'' en een aantal strijdplaatsen. Naast die ,,zekerheid'' over een aantal verkozenen zou de N-VA ook garanties krijgen dat hun verkozenen voldoende vrijheid krijgen in hun werking, onder meer inzake spreektijd en standpuntbepaling.

,,Staatshervorming is gezamenlijke doelstelling''

Inhoudelijk is afgesproken dat een fundamentele staatshervorming, en meer bepaald het bereiken van een confederale staat, de gezamenlijke doelstelling is. Voor N-VA blijft een onafhankelijk Vlaanderen het uiteindelijke doel, maar het confederale model dat in het CD&V-programma staat en waarbij de basisbevoegdheden bij de deelstaten liggen, wordt het streefdoel, de ,,gezamenlijke kilometers'' die beide partijen willen afleggen.

N-VA-voorzitter Bart De Wever start dinsdag in de provincie West-Vlaanderen met zijn ronde van Vlaanderen , waar hij ,,in confrontatie'' zal treden met de leden.
rbo

Het blijven dus vaagheden : wat verstaat de CD&V namelijk onder fundamentale staatshervorming? fiscale autonomie? Splitsing van de sociale zekerheid? Of de regionalisereing van een of ander prulbevoegdheidje?

We zullen zien wat het woord van de CD&V waard is.
Ik herinner mij dat Letherme iets gelijkaardigs zei bij de splitsing van BHV. Maar toen puntje bij paaltje kwam slikte hij zijn 5 minuten politieke moed in...
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 22:54   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En zeggen dat zelfs ezels zich geen twee keer aan dezelfde steen stoten.

Triestig....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 23:30   #7
jedi govna
Banneling

Standaard

CD&V komt volgens mij ongeschonden uit de dedeckerperikelen. NVA daarentegen...

Spijtig trouwens voor CD&V dat ze die amateurs van NVA terug onder hun vleugels hebben gekregen!
jedi govna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:06   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Hoe geloofwaardig is de CD&V?
Neen, CD&V is niet geloofwaardig, maar veel alternatief is er niet. De overige zijn nóg ongeloofwaardiger.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 00:48   #9
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wat we totop vandaag als Vlaams Gewest hebben verworven, hebben we te danken aan de toenmalige CVP en aan de VU van wijlen Hugo Schiltz.
Alleen een verstandig overlegmodel zal leiden tot een verdere overheveling van bevoegdheden, een evolutie die onafwendbaar is.

Alle bruuske en ondoordachte manoeuvers, ingegeven door cafépolitici en tafelspringers die zichzelf vaak onterecht Vlaams Nationalist noemen, blokkeren het overlegmodel en vertragen dus de evolutie.

CD&V maakte de juiste keuze en getuigt van een realiteitszin die de partij siert.
Oud 11 december 2006, 01:10   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daphne Bekijk bericht
Wat we totop vandaag als Vlaams Gewest hebben verworven, hebben we te danken aan de toenmalige CVP en aan de VU van wijlen Hugo Schiltz.
Alleen een verstandig overlegmodel zal leiden tot een verdere overheveling van bevoegdheden, een evolutie die onafwendbaar is.

Alle bruuske en ondoordachte manoeuvers, ingegeven door cafépolitici en tafelspringers die zichzelf vaak onterecht Vlaams Nationalist noemen, blokkeren het overlegmodel en vertragen dus de evolutie.

CD&V maakte de juiste keuze en getuigt van een realiteitszin die de partij siert.
Het feit dat we met Brussel als derde gewest zitten, hebben we ook aan hen te danken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 05:51   #11
Don Quichote
Banneling

Standaard

Citaat:

En welke wereldschokkende dingen zijn er dan reeds bereikt?

Buiten de verbijsterende staatsschuld, de zogezegd uitdovende faciliteiten,de fortuinen die jaarlijks naar het zuiden stromen ?
En wat doen ze daar met dat geld?
De doppers aan de dop houden. en verder het geld in eigen zak steken en uitdelen aan de vriendjes.
En van den prins geen kwade zeker?

Als Vlaanderen wil gas geven, gaan ze in Wallonie op de rem staan.
Op vrijwel alle gebied.
Maar de Vlaming betaalt het gelag.
Oud 11 december 2006, 12:08   #12
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Mooie woorden.
Geef eens heel concreet een verstandig overlegmodel om BHV te splitsen zonder betalen. Dit is een zuiver vlaamse bevoegdheid die we zo kunnen uitvoeren, wettelijk en praktisch). Jammer, maar dat zal niet lukken want de PS zegt NON, verstandig overlegmodel of niet.
Wij hebben het geld, wij betalen de rekeningen, wij moeten nemen waarop we recht hebben nl zelfbestuur. Ook als de Frankofonen NON zeggen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 11 december 2006 om 12:08.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 12:34   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Bart Dewever ging dus voor de beloftes die de CD&V vrijdagnacht maakte.
In ruil voor het dumpen van JMDD zou het kartel weer op poten gezet worden en kreeg de NV-A verregaande "garanties" van de CD&V mbt een behoorlijke brok communautaire hervormingen. Jammer genoeg kregen we de details over het CD&V engagement niet echt te horen. Bart De Wever gaf slechts enkele vaagheden prijs en ik meen zelfs zoiets als 'fiscale autonomie' te hebben opgevangen (tijdens het interview in de 7de dag).

Dat lijkt me allemaal bijzonder ongeloofwaardig. De CD&V mag zich dan al occasioneel een Vlaams reflex aangemeten hebben (die ik persoonlijk louter als electoraal-strategische beschouw, en dus alles behalve gemeend), de onderstroom van die standenpartij wordt nog steeds bepaald door het Belgicistische ACW. En die stroom zal dus m.i. ook de verdere koers bepalen.

Wie is van mening dat de CD&V haar woord houdt? Hoe geloofwaardig is het communautair engagement van de CD&V?
eerste punt in elk handboek onderhandelen : zorg dat je met de juiste persoon onderhandelt.
garanties ivm staatshervorming kunnen slechts door Di Rupo gegeven worden.
conclusie : BdW heeft zich wel van een aantal postjes verzekerd ... maar heeft zich voor de rest laten naaien.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 12:36   #14
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Mooie woorden.
Geef eens heel concreet een verstandig overlegmodel om BHV te splitsen zonder betalen. Dit is een zuiver vlaamse bevoegdheid die we zo kunnen uitvoeren, wettelijk en praktisch). Jammer, maar dat zal niet lukken want de PS zegt NON, verstandig overlegmodel of niet.
Wij hebben het geld, wij betalen de rekeningen, wij moeten nemen waarop we recht hebben nl zelfbestuur. Ook als de Frankofonen NON zeggen.
BRUSSEL-halle-vilvoorde een zuiver vlaamse bevoegdheid ?

Bovendien hebben we geen "RECHT" op die splising. We hebben recht op een oplossing van het probleem. Splitsing is een VLAAMSE eis, misschien de beste oplossing , maar zeker niet de enig oplossing.

Vlaams nationalisten met hun slogantaal zijn nogal een "'voorbarig" en zien hun eis direct als een "recht". Zelfs al hebben ze wettelijk geen poot om op te staan.
Niet dat ik de walen goedpraat, wie geeft er graag iets af ? zeker zolang als er blokkerings en andere alternatieven zijn.
Oud 11 december 2006, 12:46   #15
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
eerste punt in elk handboek onderhandelen : zorg dat je met de juiste persoon onderhandelt.
garanties ivm staatshervorming kunnen slechts door Di Rupo gegeven worden.
conclusie : BdW heeft zich wel van een aantal postjes verzekerd ... maar heeft zich voor de rest laten naaien.
Ik denk dat u die handleiding eens opnieuw moet lezen.
Er zijn zeker een aantal stappen die voorafgaan.
Eén er van is WIE gaat onderhandelen, WIE maakt deel uit van de delegatie.

Volgens mij zit BDW daar alvast goed volgens het handboek.
Oud 11 december 2006, 12:53   #16
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
En welke wereldschokkende dingen zijn er dan reeds bereikt?

Buiten de verbijsterende staatsschuld, de zogezegd uitdovende faciliteiten,de fortuinen die jaarlijks naar het zuiden stromen ?
En wat doen ze daar met dat geld?
De doppers aan de dop houden. en verder het geld in eigen zak steken en uitdelen aan de vriendjes.
En van den prins geen kwade zeker?

Als Vlaanderen wil gas geven, gaan ze in Wallonie op de rem staan.
Op vrijwel alle gebied.
Maar de Vlaming betaalt het gelag.
Ik heb een badkamer ipv een kuip
Ik heb een auto ipv een fiets
Mijn kinderen hebben hun eigen kamer, ik moest die delen.
Mijn kinderen hebben hun eigen kleding, ik mocht als jongen zelfs die van mijn zussen dragen
Ik en mijn kinderen gaan op vakantie, ik ging vroeger alleen met de mutualiteit op kamp
Ik ga af en toe uit eten, toen ik klein was, was dat nooit.
en nog zoveel meer,
niks wereldschokkends allemaal, maar zeker een verbetering.
jammer dat sommigen zich enkel concentreren op wat (nog) niet gerealiseerd werd, en de rest allemaal als vanzelfdprekend, als normaal zien.
Oud 11 december 2006, 12:56   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik denk dat u die handleiding eens opnieuw moet lezen.
Er zijn zeker een aantal stappen die voorafgaan.
Eén er van is WIE gaat onderhandelen, WIE maakt deel uit van de delegatie.

Volgens mij zit BDW daar alvast goed volgens het handboek.
uw naieve goedgelovigheid heeft een heel aantrekkelijke charme, ik wilde dat ik in zoiets ook nog kon geloven ...

Vlaams nationalisten moeten echter nu vooral hun ogen opentrekken ... en deemoedig toegeven dat ze de taaiheid en de valsheid van het Belgische Beest onderschat hebben ... ogen opentrekken en lessen leren ... dat is de essentie nu !

PS, Vakbonden, Koningshuis, en de respectievelijke partijtoppen van VLD SP-a en CD&V (ik beperk mij tot de Vlaamse zijde) ... hebben hier duidelijk even het masker laten zakken ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 december 2006 om 12:59.
Oud 11 december 2006, 12:59   #18
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
BRUSSEL-halle-vilvoorde een zuiver vlaamse bevoegdheid ?

Bovendien hebben we geen "RECHT" op die splising. We hebben recht op een oplossing van het probleem. Splitsing is een VLAAMSE eis, misschien de beste oplossing , maar zeker niet de enig oplossing.

Vlaams nationalisten met hun slogantaal zijn nogal een "'voorbarig" en zien hun eis direct als een "recht". Zelfs al hebben ze wettelijk geen poot om op te staan.
Niet dat ik de walen goedpraat, wie geeft er graag iets af ? zeker zolang als er blokkerings en andere alternatieven zijn.
Halle Vilvoorde is Vlaams grondgebied.
Wij vragen niet dat de Walen iets zouden afgeven!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2006, 13:02   #19
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een badkamer ipv een kuip
Ik heb een auto ipv een fiets
Mijn kinderen hebben hun eigen kamer, ik moest die delen.
Mijn kinderen hebben hun eigen kleding, ik mocht als jongen zelfs die van mijn zussen dragen
Ik en mijn kinderen gaan op vakantie, ik ging vroeger alleen met de mutualiteit op kamp
Ik ga af en toe uit eten, toen ik klein was, was dat nooit.
en nog zoveel meer,
niks wereldschokkends allemaal, maar zeker een verbetering.
jammer dat sommigen zich enkel concentreren op wat (nog) niet gerealiseerd werd, en de rest allemaal als vanzelfdprekend, als normaal zien.
u lijkt mij nogal egocentrisch ingesteld ... ik lig meer wakker van de sociaal zwakkeren, de gehandicapten, de patiënten in de psychiatrie (zowel Waalse als Vlaamse) die momenteel niet krijgen waar ze recht op hebben vanwege de Belgische koehandel en het ondemocratisch en inert karakter van België, omwille van België ...
Oud 11 december 2006, 13:28   #20
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw naieve goedgelovigheid heeft een heel aantrekkelijke charme, ik wilde dat ik in zoiets ook nog kon geloven ...
Dat heeft niks te maken met naïviteit of goedgelovigheid.
BDW maakt een reële kans om iets te krijgen, misschien niet veel maar toch iets.
Dat alleen maakt van hem een grotere vlaming dan al de roepers die alles ineeens willen, maar door hun houding zichzelf buiten spel zetten en dus niets zullen krijgen.
Het heeft dus alles met strategie en geleidelijkheid te zien, en met vastellingen en inschattingen.

En voor alle duidelijkheid, ik ben geen nva-er

Laatst gewijzigd door spherelike : 11 december 2006 om 13:29.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be