Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 16:37   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Uitvinding Turkse Nederlander voor duurzame energie

Ik heb een manier bedacht om duurzame energie te verkrijgen.

Een voorwerp in de vorm van een parabool heeft als eigenschap dat alle stralen die erop vallen en weerkaatst worden door één punt gaan. Een schotel van een schotelantenne maakt gebruik van hetzelfde principe.

We nemen nu een grote spiegel in de vorm van een parabool. Deze richten we naar de zon. Alle stralen die op de spiegel vallen worden weerkaatst in één punt: het brandpunt. Er valt heel veel energie samen in dit punt. Het is mogelijk een zonnecel te plaatsen in dit punt. Echter, het is mogelijk dat de energie die geleverd wordt de capaciteit te boven gaat. Ik heb een alternatieve opstelling bedacht. Zie het volgende plaatje:

In het brandpunt wordt een zwarte grote lege ijzeren bol geplaatst die gevuld is met water. Door de hoge temperatuur gaat het water koken en wordt het omgezet in stoom. Aan de bovenkant van de bol is er een kleine opening. Hierdoor spuit de stoom met grote kracht doorheen. Hierboven is een turbine geplaatst die gaat draaien door de stoom die er tegenaankomt. Nu krijgen we het principe van een windmolen dat al bekend is. Aan de turbine wordt een spoel geplaatst die tussen twee magneten gaat draaien. Er ontstaat een flux waardoor een elektrische stroom door de spoel zal gaan.

Helaas is de kracht van de zon niet constant. We hebben te maken met verschillende seizoenen en 's nachts is er geen zon. Deze energie kan in tijden waarin veel zon is opgeslagen worden in waterstof en later weer gebruikt worden. Met het electrolyse proces kan water omgezet worden in waterstof en later weer gebruikt worden.

2H2O + energie ---> 2H2 + O2

Bij verbranding van waterstof wordt waterstof weer omgezet in water:

2H2 + O2 ---> 2H2O + energie

Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 13 januari 2007 om 16:56.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:43   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:46   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dergelijke dingen staan in Israel,Spanje en Californie

Men gebruikt zelfs andere chemicalien dan water.....efficientie

Het gebruik van spiegels die energie naar een brandpunt stralen waar dan leuke dingen gedaan kunnen worden is best goed..

De werkings- en uitbatingskosten van dergelijke installaties echter verhinderen een grootschalige toepassing....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 januari 2007 om 16:48.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:53   #4
Bhairav

Standaard

Ik dacht dat ze dat al deden vanin de oudheid enzo...
Oud 13 januari 2007, 16:59   #5
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Dergelijke dingen staan in Israel,Spanje en Californie

Men gebruikt zelfs andere chemicalien dan water.....efficientie

Het gebruik van spiegels die energie naar een brandpunt stralen waar dan leuke dingen gedaan kunnen worden is best goed..

De werkings- en uitbatingskosten van dergelijke installaties echter verhinderen een grootschalige toepassing....
De installatie die ik heb getekend is not niet eerder gebouwd.

De combinatie van lichtstralen uit een parabool gericht op een bol om stoom te genereren. Die bestond nog niet.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 17:02   #6
Bhairav

Standaard

Is zo origineel als een platendraaien aandrijven met een fiets.
"Waarom niet eigenlijk?"
Oud 13 januari 2007, 17:29   #7
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht

De combinatie van lichtstralen uit een parabool gericht op een bol om stoom te genereren. Die bestond nog niet.
'k peins van niet
maar als je echt zeker bent van je stuk ... zou ik er maar alvast een octrooi op nemen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 18:00   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht

Ik denk dat dit wel kan, maar hoe hou je het vast om op koude momenten te gebruiken?

Door mijn werk heb ik al veel kunnen vaststellen dat bepaalde delen van gevels heel warm kunnen worden, donker glas kan zelfs bijna doen koken. Net als bepaalde metalen. Of neem een roofing dak dat kan ook al snel een 60° graden worden in de zomer.
In de winter natuurlijk een gans pak minder, maar toch nog altijd een hulpbron.
Dus waarom niet het interieur verbinden met bepaalde delen van het exterieur?

Probleem is die energie of warmte te bewaren tot op koudere momenten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 januari 2007 om 18:01.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 00:05   #9
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

De Solar Tres in Spanje: http://www.solarpaces.org/SOLARTRES.HTM

Deze gebruikt vaten met gesmolten nitraten om warmte in op te slaan, zodanig dat de elektriciteitproductie constanter verloopt. In de zomer is het hiermee mogelijk 24 u per dag stroom te leveren.

De opslag van waterstof is vrij problematisch, het is beter het gevormde waterstof te gebruiken voor de reductie van koolstofdioxide tot methanol, dit kan dan door carbonylatie, Fisher-Trops of via een aluminosilicaat katalysator omgezet worden tot grotere koolwaterstoffen. Door een simpele condensatiereactie kan dimethylether gevormd worden, wat gebruikt kan worden ipv aardgas. Methanol zelf kan uiteraard ook als brandstof gebruikt worden.
Een tijdje geleden stond er nog een artikel hierover in Natuurwetenschap en Techniek, de auteurs stelden dit procédé voor (op kernenergie ipv zon) als feed voor de chemische industrie.
Oud 14 januari 2007, 16:09   #10
schaduwrijk
Burgemeester

schaduwrijk's schermafbeelding

Standaard

grote parabole spiegels maken is zeer moeilijk, dat hebben de mensen van de nasa enzo al tegengekomen...
Oud 14 januari 2007, 17:51   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Solar dish stirlings noemt men dat; die zijn ongeveer 50 jaar oud. Kies maar welke je de mooiste lijkt:

Er zijn duizenden verschillende soorten van gebouwd, de ene al wat sexier dan de andere:

C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 17:57   #12
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Vorig jaar patenteerde een Amerikaans wetenschapper een ideetje om op basis van een solar dish stirling een vliegtuig te bouwen dat op heel hoge hoogte vliegt. Daar heeft het ding geen last van de wolken, en in de stratosfeer is het ijskoud; stirling engines werken op temperatuurverschillen, dus hoe kouder hoe beter.

Op de Halfbakery, een leuke plek waar ik in mijn vrije tijd dikwijls kom, poste ik een ideetje om hetzelfde te doen met een luchtschip. Hier is mijn design, dat blijkbaar velen kon bekoren vanwege zijn wat surrealistische vorm:

Indien je het een leuk idee vindt, aarzel niet om me een croissantje te geven. Stem hier:
http://www.halfbakery.com/idea/Stirl...imp#1154104881
Oud 14 januari 2007, 18:15   #13
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Vorig jaar patenteerde een Amerikaans wetenschapper een ideetje om op basis van een solar dish stirling een vliegtuig te bouwen dat op heel hoge hoogte vliegt. Daar heeft het ding geen last van de wolken, en in de stratosfeer is het ijskoud; stirling engines werken op temperatuurverschillen, dus hoe kouder hoe beter.

Op de Halfbakery, een leuke plek waar ik in mijn vrije tijd dikwijls kom, poste ik een ideetje om hetzelfde te doen met een luchtschip. Hier is mijn design, dat blijkbaar velen kon bekoren vanwege zijn wat surrealistische vorm:

Indien je het een leuk idee vindt, aarzel niet om me een croissantje te geven. Stem hier:
wauw !!!!!
Oud 14 januari 2007, 18:20   #14
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
grote parabole spiegels maken is zeer moeilijk, dat hebben de mensen van de nasa enzo al tegengekomen...
Voor een telescoop misschien wel, voor de toepassing waar het hier over gaat hoeft dat niet echt tot op de nanometer nauwkeurig te zijn!

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 18:40   #15
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
wauw !!!!!
Nog effe derbij zeggen: de transparante bollen waarin de parabole spiegels en de stirling geplaatst zijn, zitten vol helium. Kwestie van de zaak omhoog te krijgen hé.
Oud 14 januari 2007, 18:48   #16
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Voor een telescoop misschien wel, voor de toepassing waar het hier over gaat hoeft dat niet echt tot op de nanometer nauwkeurig te zijn!
Da's juist, er zijn er zelfs die aan een opblaasbare, plastic versie aan't werken zijn, de sun-cone:

http://www.treehugger.com/files/2006...ne_concent.php
Oud 14 januari 2007, 21:19   #17
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Schoon design, mooi getekend....maar.....

Dit vliegt in geen honderd jaar. Uw collega Panamarenko zou het misschien wel interessant vinden
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 21:21   #18
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk Bekijk bericht
Correct. Zeer arbeidsintensief en duur.

Laatst gewijzigd door Tavek : 14 januari 2007 om 21:22.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 22:41   #19
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Grote opblaasbare plastic concentrator spiegels voor in de ruimte (voor solar dish stirling aangedreven deep-space tuigjes):

http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/con...nflatable.html

In principe kan je dat in massa-productiebrengen. Voor applicaties op aarde (die veel minder nauwkeurige spiegels vereisen), kan dat zeer goedkoop gemaakt worden.
Oud 15 januari 2007, 01:45   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eindelijk eens mensen met goeie ideen.

Turkse Nederlander. Dit idee is op het einde van de 19de eeuw al in gebruik genomen. Weliswaar niet met een kleine stoomturbine, maar met een vertrouwde stoomzuigermotor. Het was een Franse uitvinder die er een kleine drukpers mee aandreef. Er is zelfs een Robert en Bertrant album aan gewijd.

Maar meer informatie over dit idee. Wat al enkele 1000'den jaren gebruikt word, met Archimedes als diegene die er van beticht word de eerste te zijn die een "death ray" bedacht.
http://web.mit.edu/2.009/www/experim...desResult.html

Verdere info van Wikipedia.
In het Engels, de algemene overzichtsbladzijde voor zonne energie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Solar_energy

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be