Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2007, 17:09   #1
Jörgen Noens
Burgemeester

Standaard [03/01/2007] Verkocht voor (tot nu toe) 3 Zilverlingen

[03/01/2007] Verkocht voor (tot nu toe) 3 Zilverlingen

Op 27 december maakte Ivo Meyen – in aanwezigheid van CD&V-voorzitter Jef Van Loo en burgemeester Belgrado – bekend dat hij van het Vlaams Belang zou overstappen naar de CD&V. In de aankondiging van zijn overstap (boordevol met onwaarheden, zie hier persbericht 28 december) stelde Ivo Meyen dat hij bij de CD&V voor zijn overstap geen beloftes zou gekregen hebben.

Tijdens de gemeenteraad van gisterenavond bleek dit toch wel even anders te zijn. De CD&V schonk aan Ivo Meyen – met de steun van de drie Groen!-schepenen – drie goed betaalde mandaten. Zo mag hij zetelen in de Algemene Vergadering van INCOVO, in de Algemene Vergadering van HAVILAND en in de Algemene Vergadering van IBE, IBG en SIBELGAS. Geen beloftes … juist ja!

En de kans is groot dat het niet enkel bij deze 3 mandaten zal blijven. CD&V-voorzitter Jef Van Loo gaf al eerder te kennen dat men op Ivo vooral rekent voor de begroting. Zilverling nummer 4 zou dus wel eens een zitje in de begrotingscommissie kunnen zijn. Wie weet wat komt er nog?

Het is duidelijk dat Ivo Meyen enkel aan zijn eigen portemonnee heeft gedacht. Van een principiële en geloofwaardige houding is geen sprake. We zijn blij dat de ontmaskerde platte opportunist Meyen onze rangen verlaten heeft.

Jörgen Noens
Fractievoorzitter Vlaams Belang Meise – Wolvertem – Oppem

Laatst gewijzigd door Jörgen Noens : 3 januari 2007 om 17:11.
Jörgen Noens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 17:11   #2
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Tsjeven zijn altijd postpakkers, het was te denken.

Laatst gewijzigd door garfield : 3 januari 2007 om 17:11.
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 17:16   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens Bekijk bericht

Op 27 december maakte Ivo Meyen – in aanwezigheid van CD&V-voorzitter Jef Van Loo en burgemeester Belgrado – bekend dat hij van het Vlaams Belang zou overstappen naar de CD&V. In de aankondiging van zijn overstap (boordevol met onwaarheden, zie hier persbericht 28 december) stelde Ivo Meyen dat hij bij de CD&V voor zijn overstap geen beloftes zou gekregen hebben.

Tijdens de gemeenteraad van gisterenavond bleek dit toch wel even anders te zijn. De CD&V schonk aan Ivo Meyen – met de steun van de drie Groen!-schepenen – drie goed betaalde mandaten. Zo mag hij zetelen in de Algemene Vergadering van INCOVO, in de Algemene Vergadering van HAVILAND en in de Algemene Vergadering van IBE, IBG en SIBELGAS. Geen beloftes … juist ja!

En de kans is groot dat het niet enkel bij deze 3 mandaten zal blijven. CD&V-voorzitter Jef Van Loo gaf al eerder te kennen dat men op Ivo vooral rekent voor de begroting. Zilverling nummer 4 zou dus wel eens een zitje in de begrotingscommissie kunnen zijn. Wie weet wat komt er nog?

Het is duidelijk dat Ivo Meyen enkel aan zijn eigen portemonnee heeft gedacht. Van een principiële en geloofwaardige houding is geen sprake. We zijn blij dat de ontmaskerde platte opportunist Meyen onze rangen verlaten heeft.

Jörgen Noens
Fractievoorzitter Vlaams Belang Meise – Wolvertem – Oppem
Jongens, jongens, hoe heeft die truukjes gewoon bij u geleerd, zegt een nuchter mens dan.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2007, 22:25   #4
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens Bekijk bericht

Zou het niet veel eerlijker zijn tegenover de bevolking mocht men niet van partij veranderen na de verkiezingen en gewoon moeten wachten tot de volgende verkiezingen zodat die persoon met de juiste partij kan verkozen worden!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 00:52   #5
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsjeven zijn altijd postpakkers, het was te denken.
In dit geval zijn we postjes-uitdelers.

Wat is daar gebeurt ?

We hebben 1 overloper losgeweekt en het VB verloor een zetel. Het vb is sterk gegroeid ( sterker dan ze hier en daar zelf verwacht hadden denk ik ) Als we nu die paar nimwits met zetels aan onze kant krijgen hebben we duizenden vb stemmen niet enkel geneutraliseerd maar daarenboven onszelf nog eens mooi verstevigd ook. Het maakt niet uit wat de mestkevers stemmen, ja stemmers van VB zijn ook kevers , ik schat een 200tal VB stemmers (give or take) zijn momenteel door de overstap van 1 persoon geneutraliseerd. mooi toch ?

Uiteraard is dat "niet netjes" maar kom, wij hebben zetels en mandaten te verdelen en met een paar mandaatjes kunnen we onze tegenstander duizenden stemmen kosten - if only we die tactiek maar meer zouden toepassen.

Doorbreekt cdv nu het cordon ?

Natuurlijk niet , Wat is er wel gebeurt ? één mestkever is van zijn mesthoop gehaald en afgekuist , hij zal 6 jaar onze ideeen steunen en daarna zullen we hem laten vallen , wat die mestkever ook verdient en zal hij uit de gemeenteraad verdwijnen. Indien nodig zal er een nieuwe mestkever aangetrokken worden van die vuile hoop genaamd VB binnen 6 jaar.

Waarom steunt de cdv het cordon , als er mensen uit het VB worden gehaald ? is dat niet hypocriet ?

Uiteraard niet , het is natuurlijk zo dat in een paar vlaamse steden en gemeenten de besturen gegijzeld kunnen worden maar dit is niet genoeg reden om van een links complot te spreken. De waarheid is dat dat niet opweegt tegen het feit dat in minstens een paar dozijn vlaamse steden de cdv onmisbaar is door datzelfde cordon.

Wie is dus DE grote winnaar van het cordon ? CDV

Als bijvoorbeeld in een gemeente de cdv 35% haalt en het VB haalt 20% dan zijn wij onmisbaar om een meerderheid te vormen. Daarom is elke VB'er slecht, immers als we dat niet zeggen ondermijnen we onze eigen onmisbaarheid. Natuurlijk is dat een situatie die op termijn niet houdbaar is als het VB verdergroeit, maar DAT lossen we dan weer op door een paar mandaten als lokaas te gebruiken. Dat is een win win situatie voor ons.

En maak je geen zorgen - die rat die nu overloopt droppen we aan het einde van de legislatuur omdat die zijn waarde ( verloren VB stemmen ) dan toch verliest , de mandaten die die nu heeft geven we wel aan de volgende mestkever nadat die is overgelopen.

Citaat:
**zucht**

Dat heet realpolitik

Maar heb je dan geen principes ? ( => nog zo'n vraag die je soms krijgt als je eerlijk bent ) Zwamt niet over principes jongens, als ge principes hebt ga dan werken voor Artsen zonder grenzen, politiek is een serieuze stiel.

" boohoo 30 zilverlingen en we zijn ons postje kwijt "
pakt een zakdoekske en ga elders snotteren mannekes

Lang leve cdv
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 4 januari 2007 om 00:55.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 13:48   #6
Wart
Vreemdeling

Standaard

Ik heb het persoonlijk vooral moeilijk met de manier waarop de overstap gebeurd is. Dat Ivo Meyen overstapt naar CD&V vind ik zijn goed recht, maar hij heeft mijn inziens niet het recht zijn kiezers en partij op deze manier te bedriegen. Het feit dat de overstap al voor de verkiezingen werd afgesproken is een democratie en een democratische partij onwaardig!

De fout ligt volgens mij ook wel bij de wetgeving, die dit soort praktijken zou moeten verbieden, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat bij een overstap binnen de eerste drie jaren de mandaten aan de partij moeten worden teruggegeven of door te kijken of iemand ook zonder stemmen uit de pot verkozen zou zijn. Indien dit laatste niet het geval is, zou men dan bij een overstap van rechtswege niet langer gemeenteraadslid zijn.

Wat deze overstap betreft heeft CD&V (en Groen!) volgens mij gewoon gedaan wat elke andere partij ook zou doen. Ik stel me meteen wel de vraag wat de reacties zouden zijn indien Vlaams Belang of een andere partij dezelfde praktijken zou toepassen...

De volgende verkiezingen zullen uitwijzen wat de kiezers van deze situatie denken, maar CD&V zal wel weten dat het niet veel zin heeft om Ivo Meyen volgende verkiezingen een plaats op de lijst te geven.

ps: op het forum op http://meise.vvb.org loopt deze discussie ook
Wart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 14:42   #7
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

lachen ^^

Citaat:
Ik heb het persoonlijk vooral moeilijk met de manier waarop de overstap gebeurd is. Dat Ivo Meyen overstapt naar CD&V vind ik zijn goed recht, maar hij heeft mijn inziens niet het recht zijn kiezers en partij op deze manier te bedriegen. Het feit dat de overstap al voor de verkiezingen werd afgesproken is een democratie en een democratische partij onwaardig!
Dat is het VB onwaardig ja, zoveel bekwaam personeel dat ze dit niet zagen aankomen ^^
Dit heeft het VB zelf gezocht , bende lozers

Citaat:
De fout ligt volgens mij ook wel bij de wetgeving, die dit soort praktijken zou moeten verbieden, bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat bij een overstap binnen de eerste drie jaren de mandaten aan de partij moeten worden teruggegeven of door te kijken of iemand ook zonder stemmen uit de pot verkozen zou zijn. Indien dit laatste niet het geval is, zou men dan bij een overstap van rechtswege niet langer gemeenteraadslid zijn.
Gij kunt willen wat ge wilt jong, probeer het maar door te drukken , oh wat hoor ik daar ? "VB maakt geen compromissen en gaat in zijn eentje voor de 50%+1stem" Tja, veel succes dan maar , DAT is waarom VB geen kans maakt , de pure onwil tot redelijkheid, en dan maar klagen en zagen ^^

Citaat:
Wat deze overstap betreft heeft CD&V (en Groen!) volgens mij gewoon gedaan wat elke andere partij ook zou doen. Ik stel me meteen wel de vraag wat de reacties zouden zijn indien Vlaams Belang of een andere partij dezelfde praktijken zou toepassen...
Doe maar , bied maar mandaten aan voor wie naar het VB overloopt ... oh sorry , hoor ik daar "wij hebben geen mandaten" ? pech , heb je zelf gezocht met je overdreven "principieel doen"

Citaat:
De volgende verkiezingen zullen uitwijzen wat de kiezers van deze situatie denken, maar CD&V zal wel weten dat het niet veel zin heeft om Ivo Meyen volgende verkiezingen een plaats op de lijst te geven.
tja, dat klopt, die zal in de vergeetput vallen en we zullen dezelfde zilverlingen voor nieuwe VB overloperkes gebruiken.

Brain drain heet zoiets

Lang leve cdv
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
Oud 4 januari 2007, 15:05   #8
Wart
Vreemdeling

Standaard

aan UFSIA:

1. ik ben geen VB'er
2. ik dacht oprecht dat uw eerste reactie ironie was, maar u blijkt dus serieus...
3. Wat is daar gebeurt , Wat is er wel gebeurt : Onderwijs is inderdaad belangrijk...
4. gelukkig voor CD&V spreekt, laat staan schrijft, u niet in hun naam
Wart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 18:15   #9
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

aan Wart :

1. Waar zei ik dat jij een VB'er bent ? moest ik die indruk gegeven hebben dat was niet de bedoeling.
2. ik was eigenlijk serieus sarcastisch en realistisch.
3. over wat daar is gebeurt : ik kan het weten, ik ben onderwijzer.
4. ach man, ik zeg wat cdv denkt. Als er ergens een huisvrouw voor "alle huisvrouwen ter wereld" kan spreken dan kan ik voor de cdv babbelen

( en ik denk dat ik al bij al mooi heb samengevat wat de cdv denkt maar niet in u gezicht zegt )
Oud 4 januari 2007, 18:26   #10
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
aan Wart :

1. Waar zei ik dat jij een VB'er bent ? moest ik die indruk gegeven hebben dat was niet de bedoeling.
2. ik was eigenlijk serieus sarcastisch en realistisch.
3. over wat daar is gebeurt : ik kan het weten, ik ben onderwijzer.
4. ach man, ik zeg wat cdv denkt. Als er ergens een huisvrouw voor "alle huisvrouwen ter wereld" kan spreken dan kan ik voor de cdv babbelen

( en ik denk dat ik al bij al mooi heb samengevat wat de cdv denkt maar niet in u gezicht zegt )
ik leef al langer met grote twijfel of u wel een cd&v'er bent, sinds nu dus niet meer
Oud 4 januari 2007, 18:32   #11
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Zou het niet veel eerlijker zijn tegenover de bevolking mocht men niet van partij veranderen na de verkiezingen en gewoon moeten wachten tot de volgende verkiezingen zodat die persoon met de juiste partij kan verkozen worden!
De partijen zijn nu al de cipiers van de volksvertegenwoordigers, u wil ze nu ook nog gaan uitrusten met kettingen en sloten?
Oud 4 januari 2007, 18:35   #12
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De partijen zijn nu al de cipiers van de volksvertegenwoordigers, u wil ze nu ook nog gaan uitrusten met kettingen en sloten?
Ik vind dat een persoon eerst voor een partij met standpunten kiest en pas daarna voor een persoon! Dus als die persoon mag opstappen maar mag zijn plaats niet meenemen!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 4 januari 2007, 18:39   #13
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind dat een persoon eerst voor een partij met standpunten kiest en pas daarna voor een persoon! Dus als die persoon mag opstappen maar mag zijn plaats niet meenemen!
Dat is natuurlijk onzin. Partijen bestaan zelfs niet in onze grondwet. Ze horen geen enkele macht te hebben en zeker geen claim te kunnen leggen op de vertegenwoordigers die het volk heeft aangeduid. Zetels zijn eigendom van de burgers, niet van de partijen.

Laatst gewijzigd door baarle : 4 januari 2007 om 18:40.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 18:42   #14
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk onzin. Partijen bestaan zelfs niet in onze grondwet. Ze horen geen enkele macht te hebben en zeker geen claim te kunnen leggen op de vertegenwoordigers die het volk heeft aangeduid. Zetels zijn eigendom van de burgers, niet van de partijen.
Ik vind dat grote onzin! Het zijn toch eerst de partijen die standpunten hebben en dan pas de verkozenen!

Oud 4 januari 2007, 20:41   #15
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vind dat grote onzin! Het zijn toch eerst de partijen die standpunten hebben en dan pas de verkozenen!
Neen! Partijen kapen de macht van de burgers. Er hoeft helemaal niemand tussen het volk en zijn vertegenwoordigers te staan.

De verkozen zetels zijn eigendom van het volk, niets van zoiets schimmigs als "partijen" die volgens onze grondwet niet eens bestaan. Op basis waarvan zouden partijen dan het recht kunnen opeisen op een zetel?

Laatst gewijzigd door baarle : 4 januari 2007 om 20:42.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:50   #16
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Neen! Partijen kapen de macht van de burgers. Er hoeft helemaal niemand tussen het volk en zijn vertegenwoordigers te staan.

De verkozen zetels zijn eigendom van het volk, niets van zoiets schimmigs als "partijen" die volgens onze grondwet niet eens bestaan. Op basis waarvan zouden partijen dan het recht kunnen opeisen op een zetel?
Maar partijen hebben wel min of meer standpunten waarvan ze niet zo makkelijk kunnen afwijken omdat er een groot aantal mensen bij horen die de zelfde mening zijn aangedaan! Maar er zijn natuurlijk wel altijd burgers die zwichten onder de neiging naar macht en dat heeft dan niets met ideologische ideeën te maken! Ik vind dat een partij een beetje garantie staat voor het niet al te zot doen van de verkozenen! Want anders zou iedereen wel zeer makkelijk zijn ideeën over boord kunnen gooien eens de verkiezingen voorbij zijn en ze toch niets meer te vrezen hebben! Dat vind ik zeer onrechtvaardig en daarvoor vind ik dat een persoon die is verkozen bij een bepaalde partij ook bij die partij moet blijven tijdens zijn mandaat of toch zeker niet met zijn plaatsje naar de concurrentie stappen!

Oud 4 januari 2007, 22:19   #17
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Baseball , ALS je er al in slaagt te doen wat ik denk dat je voorstelt, zou je dan niet erg veel macht verschuiven ? weg van vertegenwoordigers en naar partijhoofdkwartieren ?

Immers vandaag als een vertegenwoordiger het niet eens is met een nieuwe draai die zijn partij maakt kan die opstappen , wat ALS je nu eens een partij hebt die in zijn hoofdkwartier een draai van richting maakt , zijn de vertegenwoordigers dan verplicht die draai mee te maken ?

Not to mention de opvolgers die nual met teveel zijn ... er zou NOG meer macht worden weggetrokken van de kiezers en nog meer dan vandaag al naar de partijhoofdkwartieren versluisd worden.
Oud 4 januari 2007, 22:31   #18
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van onzin gesproken...

Politieke partijen spelen natuurlijk een belangrijke, zo niet de belangrijkste rol in de democratie. Ze zijn van cruciaal belang voor de belangbundeling, de belanguiting, de politieke cultuuroverdracht en de politieke communicatie. Zonder de partijen om de belangen van het volk in goede banen te leiden, zou het politieke toneel een grote chaos zijn.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 22:40   #19
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wart Bekijk bericht

Och niet echt. Dat leidt tot een tomeloze bekijken van waarden, getallen en wat al meer.

Het is inderdaad aan de kiezers om bij de volgende verkiezingen duidelijk te stellen dat zoiets niet kan. En voor mij maakt het geen bal uit of je van CD&V naar SP loopt of eerst nog eens via Vlaams Belang passeert. Dat heeft er weinig mee te maken. Als je van de ene partij naar de andere partij overloopt, ben je enkel een doodgewone, opportunistische postjespakker. Wegstemmen de volgende keer.

Maar weet je wat een goed idee zou zijn: een soort van wantrouwensstemming, die gelanceerd kan worden door de locale bevolking. Dan zouden de mensen van het dorp/stad die overstap direct kunnen aanklagen en de man in kwestie gelijk kunnen wegstemmen...
maar ja dat is democratie. Keep on dreaming! Hij zit op zijn postjes voor 6 jaar en tegen de volgende verkiezingen zijn we het allemaal vergeten.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 22:42   #20
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:

Immers vandaag als een vertegenwoordiger het niet eens is met een nieuwe draai die zijn partij maakt kan die opstappen , wat ALS je nu eens een partij hebt die in zijn hoofdkwartier een draai van richting maakt , zijn de vertegenwoordigers dan verplicht die draai mee te maken ?
Ten eerste kunnen ze op elk moment uit de partij stappen maar ze mogen alleen hun zitje niet meenemen!
Ten tweede als de partij een verkeerde richting uitgaat dan kiezen de burgers er gewoon niet meer voor hé!
Citaat:

Not to mention de opvolgers die nual met teveel zijn ... er zou NOG meer macht worden weggetrokken van de kiezers en nog meer dan vandaag al naar de partijhoofdkwartieren versluisd worden.
Het is volgens mij omgekeerd! Nu kunnen verkozenen gewoon met de voeten van de burgers spelen, dus dat noem jij macht wegtrekken van de kiezers? Ik noem dat de macht van de kiezers verstevigen!

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be