Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

Discussietools
Oud 21 januari 2007, 23:39   #1
araneus
Gouverneur

Standaard schijnhuwelijken en Israëlieten

Momenteel gelden in België afwijkende regels voor mensen van 'bepaalde' nationaliteiten inzake het afsluiten van een huwelijk. Deze regels trachten schijnhuwelijken te voorkomen. In Antwerpen worden vele koppels door deze regeltjes geplaagd. Men moet een relatie kunnen bewijzen vooraleer men kan trouwen. Blijkbaar gelden deze regels niet voor de huwelijken met Israelieten. In de Joodse traditie zijn 'gearrangeerde' huwelijken echter ook niet vreemd. Het is zelfs niet abnormaal dat een koppel elkaar slechts enkele keren heeft gezien vooraleer er getrouwd wordt. Vanwaar komt deze afwijkende behandeling.

Ik stel deze vraag omdat ik zelf slachtoffer ben geweest van deze tergende en privacy schendende procedure, niet omdat ik gelijk welke nationaliteit dit toewens. Ik stel mij deze vraag meer omdat volgens de huidige definitie van een schijnhuwelijk de meeste joodse huwelijken schijnhuwelijken zijn.
araneus is offline  
Oud 22 januari 2007, 10:11   #2
luvali
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik denk toch dat ge u hier in vergist.
Bij schijnhuwelijken gaan beide partijen, na het huwelijk meestal hun eigen, gescheiden, weg. Bij gearrangeerde huwelijken, zoals bij de Joden, of nog anderen, is het wel de bedoeling om, samen verder te gaan.
Gearrangeerde huwelijken zijn niet goed te praten, maar er is toch een duidelijk verschil met schijnhuwelijken.
luvali is offline  
Oud 22 januari 2007, 12:54   #3
araneus
Gouverneur

Standaard

Bij een standaard onderzoek naar schijnhuwelijk gaan ze echter nooit aan de voorwaarden voldoen. Ik denk dat iemand die een gearrangeerd huwelijk met bv. een Oekraïener, Chinees, Ghanees, ... wil afsluiten wanneer ze mekaar slechts 1 keer vluchtig hebben gezien niet veel kans zal hebben. Dat is net een situatie die bij Joden als normaal wordt beschouwd.
Dit bewijst op zijn minst dat de huidige regels rond schijnhuwelijken niet enkel inefficiënt zijn, maar bovendien rassistisch. Men gaat immers een verschillende (meer negatieve) behandeling krijgen op basis van nationaliteit.

M.i. is er maar één oplossing. Je breidt die procedure uit voor alle nationaliteiten die hier een verblijfsdocument zullen verkrijgen via het huwelijk en niet zoals nu voor 'sommige' nationaliteiten.
araneus is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be