Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Jean-Marie Dedecker (Lijst Dedecker) - 26 februari tot 4 maart Senator, judocoach, Oostendenaar, verzekeringsmakelaar, .... en op zoek naar 203.755 stemmen. Lid van de senaatscommissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden en commissie voor de Buitenlandse Betrekkingen en de Landsverdediging (tot oktober 2006)

 
 
Discussietools
Oud 31 januari 2007, 09:49   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard Rituele slachtingen

Geachte,

Ik heb gisteren via het journaal vernomen dat niet alleen de Joodse, maar nu ook de moslimgemeenschap tegen verdoofd slachten is.
Blijkbaar beroepen ze zich op een Europese richtlijn dat godsdienstvrijheid boven dierenleed gaat. Het is terecht dat dit tegen de scheiding der machten ingaat.
Ik weet dat u zich ook tegen deze Europese richtlijn verzet en een voorstander bent van het afschaffen van onverdoofd slachten.
Als dierenliefhebber kan ik u daar volledig in volgen en graag zou ik weten welke acties u concreet gaat ondernemen om barbaarse rituelen die gebaseerd zijn op een voorbijgestreefde wetenschap van meer dan 1000 jaar oud, de wereld uit te helpen.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc

Laatst gewijzigd door Boadicea : 31 januari 2007 om 09:49.
Boadicea is offline  
Oud 31 januari 2007, 10:21   #2
Jean-Marie Dedecker
 
 
Jean-Marie Dedecker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 maart 2004
Berichten: 59
Standaard

Beste,

Deze manier van werken is inderdaad niet meer van deze tijd. In 2004 heb ik een wetsvoorstel ingediends om alle dieren te verdoven en enkel te slachten in slachthuizen (zie www.senate.be wetgevingsstuk 3-808). Mijn standpunt heb ik ook in een column gegoten, zie hieronder:


++++++++++++++++
Een welgemeend suskewiet aan de rituele slachting

14 Jan 2006

Bij de rituele slachtingen voor het jaarlijkse offerfeest liep het ook dit jaar weer her en der uit de hand. ,,Het gedoogbeleid van de overheid is een kromme redenering die het maatschappelijk evenwicht verstoort'', vindt Jean-Marie Dedecker.


Wat de migrant moet opgeven of aanvaarden, wordt bepaald door de eisen die zijn nieuwe samenleving stelt om goed te kunnen functioneren. Men kan zich de vraag stellen of religieuze gebruiken zoals rituele slachtingen vanuit een rurale samenleving zomaar kunnen worden overgeplaatst naar een moderne, industriële, verstedelijkte maatschappij. Rituele slachtingen zijn een eeuwenoud gebruik. Zowel de joodse als de islamitische geloofsgemeenschap mogen slechts vlees eten van dieren die 'rein' zijn en die door middel van een halssnede en zonder verdoving worden gedood en uitgebloed zijn. Het gaat dan over halal of koosjer voedsel. In 2004 werden in ons land 187.903 dieren op die manier wijze geslacht.

Het jaarlijks offerfeest is de belangrijkste religieuze hoogdag voor de islam. Elke familie wil dan zelf zijn dier offeren. Volgens een Europese richtlijn moet elke rituele slachting plaatsvinden in een erkend slachthuis. Van tijdelijke slachtplaatsen is in die richtlijn nergens sprake. Maar volgens het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen blijkt dat bij het islamitisch offerfeest van 2004 liefst 7.265 schapen (waarvan 6.062 Vlaanderen) in tijdelijke slachtplaatsen geslacht werden, tegenover 6.034 schapen en 169 runderen in erkende slachthuizen. Ongeveer 22.000 schapen, waarvan 16.900 in Brussel, zouden toen illegaal geslacht zijn, buiten erkende slachthuizen of tijdelijke slachtplaatsen.

In de praktijk ligt het aantal illegale slachtingen nog veel hoger. Volgens cijfers van het Brussels Gewest en de Brusselse staatssecretaris voor Openbare Netheid Emir Kir (PS) gebeuren negen op tien rituele slachtingen illegaal. De huidige schatting is gebaseerd op het opgehaald slachtafval uit de afvalcontainers. De illegale dumping van slachtafval zou daar een veelvoud van zijn. Nochtans is thuis slachten sinds 1986 wettelijk verboden, en wat geldt voor boer Charel, geldt ook voor Mohammed. De badkuip is geen slachttafel. Het gedoogbeleid van de overheid is een kromme redenering: we plaatsen afvalcontainers en tijdelijke slachtvloeren omdat men anders toch maar thuis slacht. Alsof we alle verkeerslichten zouden uitschakelen omdat men toch door het rode licht rijdt. Nochtans is er voor een moslim geen enkel probleem om aan zijn religieuze verplichting van het Offerfeest te voldoen zonder een dier te moeten slachten. Een gift aan een goed doel, ter waarde van een schaap, is gelijkgesteld aan het offer van een dier.

Onze westerse samenleving is overgereglementeerd qua netheid, hygiëne, voedselcontrole en dies meer. Het druist dan ook tegen elke logica in dat men slachtingen toelaat buiten de officiële slachthuizen, en dan nog vooral in stedelijke gebieden, met de nadruk op Brussel. Dat de boer uit Alveringem wel eens een varkentje ,,wast'' voor eigen gebruik is veeleer uitzondering dan regel. Dat rechtvaardigt absoluut niet het massaal slachten van offerlammeren voor eigen gebruik.

Naast de reglementering van de voedselketen zijn er ook nog de wetten op het dierenwelzijn, meer in het bijzonder de bedwelming bij het slachten. Daarover schreef professor Koen Raes voor de hoorzittingen in de senaat, in mei 2005: ,,In de Koran staat nergens vermeld dat het dier, voorafgaandelijk aan de slachting middels de halssnede, niet zou mogen worden verdoofd. () Het is bekend dat de islam streng oordeelt over verdovende middelen zoals alcohol. Niettemin wordt de verdoving van mensen bij heelkundige ingrepen wel degelijk toegestaan. Waarom wordt thans, wat dieren betreft, een verdoving wél, maar allerlei inentingen tegen ziekten niet als een bezoedeling opgevat? En waarom zou een elektrische' verdoving dan niet kunnen worden toegestaan? Het leegbloeden' van het dier wordt door een voorafgaande verdoving niet verhinderd. () Het lijkt er daarom ook op dat de thans vigerende praktijken eerder in strijd zijn met de intenties van de islam dan dat zij die gehoorzamen.''

De praktijk is schrijnend. Bij het Offerfeest worden 70 procent van de slachtingen uitgevoerd door familievaders' die allesbehalve professioneel zijn. We citeren uit het schrijven van Wilfried Becue op 12 maart 2005 naar aanleiding van een senaatsdebat over rituele slachtingen: ,,Als dierenarts-keurder in een runderslachthuis, word ik bijna wekelijks geconfronteerd met de praktijk van rituele slachtingen zonder verdoving bij runderen. Het blijft mij telkens schokken als ik het zie gebeuren. Ondanks het feit dat deze slachtingen uitgevoerd worden door ervaren personen (geautoriseerd door de islamitische gemeenschap in België), worden de dieren enorm gestresseerd om ze te fixeren, om vervolgens een gruwelijke en pijnlijke keling te moeten ondergaan. Zelfs vele landbouwers en veehandelaars, die meestal toch tegen een stootje kunnen, komen bij het zien van deze slachtingen naar mij toe om hun verontwaardiging te uiten. Helaas kunnen wij niets ondernemen, alles is immers wettelijk toegelaten. Dat er indertijd mistoestanden in verband met dierenwelzijn waren op bepaalde veemarkten, wil ik zeker niet ontkennen. Sinds de heisa hieromtrent van enkele jaren geleden, riskeert bijvoorbeeld een veehandelaar bij het geven van een ferme tik aan een weerspannige stier een correctionele veroordeling; terwijl dergelijke gruwel van slachtingen zonder probleem kan gebeuren. Ik blijf het ongeloofwaardig vinden dat dergelijke zaken kunnen plaatsvinden in België in de 21ste eeuw. Verdraagzaamheid tegenover andere culturen en godsdiensten mag geen excuus zijn om echte dierenmishandeling te blijven tolereren. Cultuur en godsdienst zijn ondergeschikt aan ethiek.

Naast strenge voorschriften voor het slachten van dieren werden in onze samenleving verbodsmaatregelen opgelegd aan diverse vormen van traditioneel volksvermaak die nochtans tot de culturele leefwereld van de gewone man' behoorden. Niet alleen de excessen van het rattenschieten, de paardenkoersen in de straat, hanengevechten en het katten gooien van het Belfort. Voor het drinken van visjes op het Krakelingenfeest wordt het gemeentebestuur van Geraardsbergen voor de rechter gedaagd, omdat ,,het drinken van levende visjes uit een beker wijn stress en lijden bij de dieren veroorzaakt''. Het afsnijden van de staart van het Belgisch trekpaard werd zelfs verboden door parlementair initiatief.

De huidige strijd die de roodgroene aanhangers van de milieukerk voeren tegen de vinkenzetting is omgekeerd evenredig met hun bezorgdheid voor het offerschaap. Er mogen geen vinken meer gevangen worden. Suskewiet is echter folklore die dateert uit de Middeleeuwen. Cultuur van de volksmens. De eredienst van een Vlaamse kermis. Een doodlopende straat, liefst langs een waterloop en in het weiland, een oase van rust en stilte. Enkele honderden vinkenzetters, om de drie meter neergepoot op hun plooistoeltje, sacraal knielend voor het houten bakje waarin de vink zijn aria's zingt. Elke Suskewiet wordt met een krijtje op een stok, eerbiedig aangestreept door lui die net uit Boerenpsalm zijn gestapt: eelt op de vingers, klak op de kop die bloost van de gezonde buitenlucht en zelfgedraaide sigaret uitgedoofd in de mondhoek. Het heeft iets heiligs, deze processie van vogelkooien en ingetogen Vlaamse zielen, die na afloop een pint pakken in café De Reisduif en hun vink vertroetelen als een relikwie. De vrouw komt na de vink.

Alle bovengenoemde vormen van volksvermaak waren nochtans stuk voor stuk socio-culturele activiteiten van de gewone man. Het ergert deze gewone man dan ook des te meer dat dierenleed met twee maten wordt gewogen en beoordeeld met selectieve culturele argumenten al naargelang de bevolkingsgroep. Willen we de zuurtegraad van extreem-rechts counteren, dan moeten we maatregelen durven te nemen om de verpolitisering van de ergernissen tegen te gaan, want die ondermijnen de verdraagzaamheid.

Met een eenvoudige fatwa' kan de islamitische gemeenschap onder narcose geslachte dieren als halal erkennen. Dit gebeurde al in diverse landen. Er bestaat immers een even grote zwarte handel in halal-certificaten als in halal-vlees. Voor de jaarlijkse consumptie van 382 runderen door de joodse gemeenschap kunnen we net zoals in Zwitserland een invoergarantie uitwerken. In 2004 werden er in ons land in totaal 549.562 runderen geslacht. Het wegwerken van dierenleed voor deze massa primeert op het kleine aantal koosjer slachtingen. Het legaliseren van rituele slachtingen naar westerse normen viseert geenszins de levensbeschouwelijke en godsdienstvrijheid. Het gaat niet om het slachten middels de halssnede, maar wel om de voorwaarden waaronder dit gebeurt. Rituele slachtingen kunnen enkel in slachthuizen, door deskundige professionele slachters en onder verdoving. De Zwitsers passen dit principe al toe sedert 1893. Nieuw-Zeeland is de grootste uitvoerder van halal-schapen ter wereld. Alle dieren worden er geslacht onder electro-narcose.

Een overheid die bekommerd is om de levensbeschouwelijke verdraagzaamheid, moet de discussie durven aangaan met de diverse levensbeschouwelijke strekkingen en maatregelen nemen. Er bestaat ook een legaal geïnstalleerde moslimexecutieve die haar verantwoordelijkheid moet nemen in plaats van zich voortdurend geviseerd te voelen en zich onder te dompelen in de slachtoffercultuur. Hetzelfde geldt voor de joodse gemeenschap. Pinchas Kornfeld, ondervoorzitter van het Centraal Israëlitisch Consistorie, verweet de indieners van een wetsvoorstel voor racisten omdat ze alle vlees dat op de markt komt willen etiketteren in het kader van de wetten op de voedselveiligheid (Senaat, 22 juni 2005). Kornfelds kromme argumentatie kwam er op neer dat men de joden ooit al eens met een ster geëtiketteerd had. Deze omgekeerde stigmatisering en het aanpraten van een vals schuld- en schaamtegevoel is koren op de molen van extreem-rechts en moet door ons ook niet meer verdragen worden. De tolerantiedrempel is voor iedereen gelijk, ook voor hen die denken het monopolie te bezitten op de slachtoffercultuur.

De levensbeschouwelijke vrijheid is niet absoluut en we moeten streven naar methoden om godsdienstige praktijken in overeenstemming te brengen met ons recht en vooral met onze ethiek. We moeten komen tot een open dialoog zonder dat andersgelovigen het gevoel krijgen dat de zogenaamde christelijke cultuur een aanval richt op hun eigen cultuur.

Onze multiculturele intellectuelen denken dat de waarden van onze maatschappij het niet waard zijn om verdedigd te worden. De man in de straat weet echter beter. Voor deze multiculturele politiek correcten zijn alle culturen dan wel moreel gelijk, behalve de onze. Wie dan ook maar de minste opmerking maakt over andere culturen of problemen signaleert, wordt onmiddellijk in het hoekje gedrukt van eigen volk eerst' en met pek en veren van onverdraagzaamheid overladen.

,,Een beschaving die zich voor alles schuldig voelt ontbreekt de energie en de overtuiging om zichzelf te verdedigen.'' (Jean-François Revel, Frans liberaal filosoof). Onverdraagzaamheid gedogen levert op zijn beurt geen wederkerige verdraagzaamheid op en verstoort het evenwicht in de maatschappij. Multiculturaliteit is dan gebaseerd op de leugen dat alle culturen moreel gelijk zijn. Ze zijn slechts gelijk als ze evenveel en evenwaardig respect opbrengen voor onze wetten, duur bevochten liberale vrijheden en mensenrechten. Pas als diverse culturen hun normen en waarden kunnen samenbrengen onder één (gemeenschappelijk, overkoepelend) waardestelsel, heeft een multiculturele samenleving kans op slagen.
Jean-Marie Dedecker is offline  
Oud 31 januari 2007, 20:26   #3
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Een eerlijk opiniestuk - "rechts voor de raap" zoals dat heet - waarin niet eens de schijn van enige bekommernis voor de dieren wordt opgehouden (wat niet meer dan lovenswaardig zou zijn, ook én zeker in het geval van de rituele slachtingen). Nee, in de kern van het betoog wordt onverholen een lans gebroken voor het volkseigen vermaak (dat daarbij wel eens een vinkenoogje wordt uitgebrand, ach wat), dat - niet gehinderd door enige zin voor verhoudingen - zomaar eventjes tegenover een religieus zij het volksvreemd ritueel wordt geplaatst.
Misschien toch nog eens overwegen, dat kartel met uw (alleszins in deze) objectieve bondgenoten...

Laatst gewijzigd door drosophila : 31 januari 2007 om 20:30.
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 20:36   #4
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Een eerlijk opiniestuk - "rechts voor de raap" zoals dat heet - waarin niet eens de schijn van enige bekommernis voor de dieren wordt opgehouden (wat niet meer dan lovenswaardig zou zijn, ook én zeker in het geval van de rituele slachtingen). Nee, in de kern van het betoog wordt onverholen een lans gebroken voor het volkseigen vermaak (dat daarbij wel eens een vinkenoogje wordt uitgebrand, ach wat), dat - niet gehinderd door enige zin voor verhoudingen - zomaar eventjes tegenover een religieus zij het volksvreemd ritueel wordt geplaatst.
Misschien toch nog eens overwegen, dat kartel met uw (alleszins in deze) objectieve bondgenoten...

Waar zit de bekommernis van de groene en rooie meisjes en jongens voor het dierenwelzijn? Nergens ! Prioritair is 'de broek blijven afstropen ' voor het geestelijk welzijn (lees : religieus fanatisme) van hun nieuwe allochtone kiesvee, en dus de oogkleppen blijven ophouden voor barbaarse gruwelpraktijken als de halal-slachtingen.
Online is offline  
Oud 31 januari 2007, 20:42   #5
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Een eerlijk opiniestuk - "rechts voor de raap" zoals dat heet - waarin niet eens de schijn van enige bekommernis voor de dieren wordt opgehouden (wat niet meer dan lovenswaardig zou zijn, ook én zeker in het geval van de rituele slachtingen). Nee, in de kern van het betoog wordt onverholen een lans gebroken voor het volkseigen vermaak (dat daarbij wel eens een vinkenoogje wordt uitgebrand, ach wat), dat - niet gehinderd door enige zin voor verhoudingen - zomaar eventjes tegenover een religieus zij het volksvreemd ritueel wordt geplaatst.
Misschien toch nog eens overwegen, dat kartel met uw (alleszins in deze) objectieve bondgenoten...
Ik vind dat er nog een groot verschil is tussen het houden van zangvogels en deze laten zingen op wedstrijden en het kelen van een dier.

Mag ik er op wijzen dat het volkseigen ook niet meteen volledig goedgepraat wordt en dat ik bv nergens lees dat men bv de hanengevechten (verboden sinds 1929) terug moet invoeren. Of dat het gansrijden terug met een levende gans moet en ga zo verder.
Folklore is ook tijdgevoelig. Tot in de 17de eeuw hielden we hier ook stierengevechten. Deze zijn hier reeds lang verboden. Er worden ook geen echte katten meer van het Belfort gegooid, maar pluche exemplaren. Wordt er ergens gevraagd om terug echte, levende katten te gooien? In Spanje, ook lid van de EU gooit men nog jaarlijks levende geiten van een toren, met de St-Hubertusvieringen. Runderen worden bij die feesten ook levend op een brandstapel gegooid en dan zwijgen we over de vele stieren die er jaarlijks voor het vermaak een gruwelijke dood moeten sterven.
Ik geloof dus dat we gelukkig een stuk verder staan dan Spanje, maar het kan nog beter.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline  
Oud 31 januari 2007, 20:55   #6
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik vind dat er nog een groot verschil is tussen het houden van zangvogels en deze laten zingen op wedstrijden en het kelen van een dier.

Mag ik er op wijzen dat het volkseigen ook niet meteen volledig goedgepraat wordt en dat ik bv nergens lees dat men bv de hanengevechten (verboden sinds 1929) terug moet invoeren. Of dat het gansrijden terug met een levende gans moet en ga zo verder.
Folklore is ook tijdgevoelig. Tot in de 17de eeuw hielden we hier ook stierengevechten. Deze zijn hier reeds lang verboden. Er worden ook geen echte katten meer van het Belfort gegooid, maar pluche exemplaren. Wordt er ergens gevraagd om terug echte, levende katten te gooien? In Spanje, ook lid van de EU gooit men nog jaarlijks levende geiten van een toren, met de St-Hubertusvieringen. Runderen worden bij die feesten ook levend op een brandstapel gegooid en dan zwijgen we over de vele stieren die er jaarlijks voor het vermaak een gruwelijke dood moeten sterven.
Ik geloof dus dat we gelukkig een stuk verder staan dan Spanje, maar het kan nog beter.
Maar als het Dedecker wérkelijk om het dierenleed te doen is, waar blijven dan zijn wetsvoorstellen m.b.t de varkenshouderijen? de vleeskippenindustrie? de legkippenindustrie? de verre diertransporten? het Brugs dolfinarium? de veemarkten? de dierentuinen en -"parken"? foie gras?

My guess: Dedecker geeft geen ene moer om dierenwelzijn. De disussie over de rituele slachtingen laat hem eenvoudigweg toe om te scoren. Op de rug van "de moslims".

(Voor de duidelijkheid: ik ben zelf wel degelijk gekant tegen het ritueel slachten zonder verdoving.)
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:12   #7
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Maar als het Dedecker wérkelijk om het dierenleed te doen is, waar blijven dan zijn wetsvoorstellen m.b.t de varkenshouderijen? de vleeskippenindustrie? de legkippenindustrie? de verre diertransporten? het Brugs dolfinarium? de veemarkten? de dierentuinen en -"parken"? foie gras?

My guess: Dedecker geeft geen ene moer om dierenwelzijn. De disussie over de rituele slachtingen laat hem eenvoudigweg toe om te scoren. Op de rug van "de moslims".

(Voor de duidelijkheid: ik ben zelf wel degelijk gekant tegen het ritueel slachten zonder verdoving.)

Waar blijven die van de rooien en de groenen? De rooien zitten al eeuwen in de regering en de groenen pretenderen dat milieu en dierenwelzijn hun core business is. Maar noppes hoor, religieuse waanzin gaat prioritair op dierenwelzijn want het verse islamitische kiesvee zou zich wel eens gediscrimineerd kunnen voelen en dat alleen is voldoende om te doen alsof het dierenleed door hahal-slachtingen niet bestaat. Lekker struisvogeltje spelen en intussen uit electorale geilheid en conform de knuffeltraditie verdachtmakingen lozen op wie wel wat wil ondernemen. Tot daar de bekommernissen van groen.
Online is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:18   #8
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Boadicea's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Maar als het Dedecker wérkelijk om het dierenleed te doen is, waar blijven dan zijn wetsvoorstellen m.b.t de varkenshouderijen? de vleeskippenindustrie? de legkippenindustrie? de verre diertransporten? het Brugs dolfinarium? de veemarkten? de dierentuinen en -"parken"? foie gras?

My guess: Dedecker geeft geen ene moer om dierenwelzijn. De disussie over de rituele slachtingen laat hem eenvoudigweg toe om te scoren. Op de rug van "de moslims".

(Voor de duidelijkheid: ik ben zelf wel degelijk gekant tegen het ritueel slachten zonder verdoving.)
Tja, het gaat hier over ritueel slachten. Ik begrijp dat meneer Dedecker hier geen tijd heeft om al zijn standpunten over dieren weer te geven.

Misschien kan u hem dat eens vragen. Persoonlijk vind ik ook dat er richtlijnen moeten komen voor het houden van dieren, zeker als het met commercieel doel is.

Daarbij zijn het niet alleen de moslims die ritueel slachten zonder verdoving, de Joden doen dat ook. Dat vermeld meneer Dedecker wel in zijn antwoord.

In ieder geval ben ik er van overtuigd dat we Rome en Parijs niet in 1 stap kunnen bouwen, maar regels omtrent slachtingen en het verplicht maken van verdoving, lijkt me al een stap in de goede richting. Daarna kunnen we stilaan aan de rest werken.

Daarnaast heb ik volgende bedenking: als we echt allemaal zo diervriendelijk waren, zouden we niet discussiëren over regels voor slachthuizen, maar ons eerder afvragen of we ze nog nodig hebben.

In ieder geval heb ik genoeg natuurfilms gezien waaruit blijkt dat een roofdier zijn prooi ook zo snel mogelijk probeert te doden en hiervoor vooral geneigd is de zwakkeren uit de groep te pakken, met andere woorden: dieren die misschien al aan een kwaal lijden. Blijkbaar is het tegen de natuur om een ander levend wezen nodeloos te doen afzien.

Voor alle duidelijkheid: ik zeg nergens dat er nooit geen vlees meer zal geconsumeerd worden, want ik vrees dat ik als mens wel als vegetariër door het leven kan. Een hond kan dat ook, maar bv huiskatten en fretten, dieren die we van ons afhankelijk gemaakt hebben, zijn wel degelijk carnivoren en moeten vlees hebben om gezond te blijven. En nee, ze overleven niet in het wild, al wordt dat wel eens valselijk gedacht.
__________________
Opgepast voor geiteneukende honden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLyyrLC3cQc
Boadicea is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:28   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Maar als het Dedecker wérkelijk om het dierenleed te doen is, waar blijven dan zijn wetsvoorstellen m.b.t de varkenshouderijen? de vleeskippenindustrie? de legkippenindustrie? de verre diertransporten? het Brugs dolfinarium? de veemarkten? de dierentuinen en -"parken"? foie gras?

My guess: Dedecker geeft geen ene moer om dierenwelzijn. De disussie over de rituele slachtingen laat hem eenvoudigweg toe om te scoren. Op de rug van "de moslims".

(Voor de duidelijkheid: ik ben zelf wel degelijk gekant tegen het ritueel slachten zonder verdoving.)
Slachten zonder verdoving is reeds verboden, daar is geen wet meer voor nodig. Het gaat om een uitzonderingsregel voor ritueel slachten.
Stel u voor dat kippen mogen gefokt worden, behalve door moslims.
Bobke is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:33   #10
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

@Bobke en Boadicea,
Kan allemaal best zijn, maar ik wil eerst een overtuigdend en beargumenteerd antwoord op de vraag of het Dedecker inderdaad om dierenwelzijn te doen is.
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:42   #11
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
@Bobke en Boadicea,
Kan allemaal best zijn, maar ik wil eerst een overtuigdend en beargumenteerd antwoord op de vraag of het Dedecker inderdaad om dierenwelzijn te doen is.
Hij zal alvast niet bij de rooie en groene meisjes inspiratie moeten gaan zoeken om een overtuigend en beargumenteerd antwoord te vinden op de vraag of het bij hen om dierenwelzijn te doen is.
Hun laksheid ter zake spreekt boekdelen genoeg.
Online is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:44   #12
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Hij zal alvast niet bij de rooie en groene meisjes inspiratie moeten gaan zoeken om een overtuigend en beargumenteerd antwoord te vinden op de vraag of het bij hen om dierenwelzijn te doen is.
Hun laksheid ter zake spreekt boekdelen genoeg.
Had ik u iets gevraagd?
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:47   #13
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Had ik u iets gevraagd?
Nee, ik heb jou iets gevraagd.

Citaat:
Waar blijven die van de rooien en de groenen? De rooien zitten al eeuwen in de regering en de groenen pretenderen dat milieu en dierenwelzijn hun core business is. Maar noppes hoor, religieuse waanzin gaat prioritair op dierenwelzijn want het verse islamitische kiesvee zou zich wel eens gediscrimineerd kunnen voelen en dat alleen is voldoende om te doen alsof het dierenleed door hahal-slachtingen niet bestaat. Lekker struisvogeltje spelen en intussen uit electorale geilheid en conform de knuffeltraditie verdachtmakingen lozen op wie wel wat wil ondernemen. Tot daar de bekommernissen van groen.
Online is offline  
Oud 31 januari 2007, 21:53   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
@Bobke en Boadicea,
Kan allemaal best zijn, maar ik wil eerst een overtuigdend en beargumenteerd antwoord op de vraag of het Dedecker inderdaad om dierenwelzijn te doen is.
Volgens mij niet, eerder dat een wet door iedereen moet toegepast worden.
Als vinkeniers de oogjes van hun vink niet mogen uitbranden mogen duivenmelkers dat ook niet.
Bobke is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:07   #15
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Volgens mij niet, eerder dat een wet door iedereen moet toegepast worden.
Als vinkeniers de oogjes van hun vink niet mogen uitbranden mogen duivenmelkers dat ook niet.
Dankuwel.
Overigens geldt die wet voor iedereen, evenals de uitzondering op die wet. Slacht u als niet-moslim in de periode van het islamitische offerfeest gerust een schaap. Zolang dat in de voorziene slachterijen gebeurt en volgens de uitzonderingsregels, zal niemand u een strobreed in de weg leggen.
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:44   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Dankuwel.
Overigens geldt die wet voor iedereen, evenals de uitzondering op die wet. Slacht u als niet-moslim in de periode van het islamitische offerfeest gerust een schaap. Zolang dat in de voorziene slachterijen gebeurt en volgens de uitzonderingsregels, zal niemand u een strobreed in de weg leggen.
Klopt niet denk ik. De uitzondering slaat niet op de periode maar op het ritueel.

Laatst gewijzigd door Bobke : 31 januari 2007 om 22:47.
Bobke is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:48   #17
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Klopt niet denk ik.
Wel, probeer het bij de volgende gelegenheid eens uit, als u toch zo staat te popelen om een schaap te kelen.
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:49   #18
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

Ik heb die uitzending over ritueel slachten ook gezien en ik vraag me eigenlijk af wat het verschil is tussen (wat ze noemen) verdoofd slachten en ritueel slachten. Het resultaat van beide akties was dat het beest dood was. Als iemand zich een liefhebber noemt van dieren hoe kan hij dan een voorstander zijn van elke manier van slachten?

Nee ik ben geen vegegtarier en eigenlijk kan het me totaal niet schelen of nen biefstuk op mijn bord nu verdoofd of niet verdoofd was, het resultaat blijft het zelfde, mijne biefstuk beweegt totaaal niet.

Maar na het zien van de beelden moet ik zeggen dat ik het ritueel slachten er niet beter of slechter vond uitzien als de verdoofde slachting. En de volgende docu die ik zag deed me nog meer twijfelen aan het nut van de verdoofde slachting. Die docu ging over de evolutie van de doodstraf in de VS. Zo zag ik de electrische stoel werd ingevoerd als een meer humane doodstraf die later toch weer moest herzien worden door een meer humane doodstraf die met de injectiespuit met als resultaat dat maanden terug een doodstraf met zo'n injectienaald een doodstrijd van meer dan 30 min betekende.

Ik dacht direct terug aan die koeien en ik heb de indruk dat een koe in elk geval humaner wordt geslacht dan een terdoodveroordeelde. Trouwens welke koe heeft de onderzoekers verteld dat ze liever verdoofd werd? Of waren de onderzoekers koeien?
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:53   #19
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Als u zich tekort gedaan voelt, kunt u ook klacht neerleggen bij de Raad van State en zo - wie weet? - die uitzonderingsregeling illegaal laten verklaren.

maar intussen is het wel duidelijk dat "dierenwelzijn" slechts een schaamlapje is. De werkelijke drijfveer voor jullie is, alweer, moslimpje-pesten. Jullie zijn zo door die godsdienst en haar aanhangers geobsedeerd, misschien eens een bekerinkje overwegen?
drosophila is offline  
Oud 31 januari 2007, 22:57   #20
Bazilfunk
Minister
 
Bazilfunk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
Standaard

tegen wie zijde bezig dros?
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren,
Bazilfunk is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be