Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2007, 18:02   #1
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard is stelen moreel veroordeelbaar?

wie begrijpt mensen die gaan stelen als ze met hun pree niet rondkomen?Ik zeg niet, goedkeuren, maar het idee begrijpen.Moest iederen stelen in bvb supermarkten, om te protesteren tegen de te dure artikelen, dan zouden ze mischien de prijzen omlaag doen?Trouwens, de politiekers stelen toch ook, maar in het groot dan, en daar gaan we dan nog voor stemmen ook nog!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 18:05   #2
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
wie begrijpt mensen die gaan stelen als ze met hun pree niet rondkomen?Ik zeg niet, goedkeuren, maar het idee begrijpen.Moest iederen stelen in bvb supermarkten, om te protesteren tegen de te dure artikelen, dan zouden ze mischien de prijzen omlaag doen?Trouwens, de politiekers stelen toch ook, maar in het groot dan, en daar gaan we dan nog voor stemmen ook nog!
Prijzen naar omlaag halen?
Indien er veel 'gepikt' zou worden gaan de handelaars dit doorrekenen aan de eerlijke klanten.
Zakken in prijs is bijna niet te doen in belgique...je moet nog winst hebben ook hé.
Moet dik bestraft worden, ook moet de wapenwetgeving aangepast worden inzake verdediging van goederen.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 18:22   #3
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

diefstal van iemand die natuurlijke hulpbronnen bezit door iemand die dat niet bezit is in de huidige maatschappij perfect moreel rechtvaardigbaar

om een concreet vb te geven

je huur niet betalen aan een oud vrouwtje dat je al jaren aan een veel te lage prijs verhuurt is moreel niet rechtvaardigbaar, maar je huur niet betalen aan een pandjesmelker zeker en vast wel

als je zijn pand verlaat is het ook perfect te rechtvaardigen dat je bvb de bulex en zo nog wat vanalles meeneemt om wat financiele schade te beperken.

als twee mensen op één eiland leven waar twee appelbomen staan en één van die mensen eigent zich beide bomen toe en er is geen plaats of geen mogelijkheid voor andere appelbomen dan is de diefstal gelegen in deze toeeigening

als nadien de ander ondanks de onterechte toeeigening toch appelen neemt dan is hij geen dief
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 februari 2007 om 18:25.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 18:28   #4

Standaard

concluderend stel ik dat je het recht hebt om te stelen vanaf dat je onder armoedegrens leeft.

daar de staat nalaat om iedereen zijn natuurlijk erfdeel te doen toekomen hebben de hiervan beroofden het recht teneinde te overleven het noodzakelijke terug te "stelen" (de natuurwetten dwingen hem hier ook toe )

het liefst van rijken of anders van de staat natuurlijk
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 februari 2007 om 18:32.
Oud 25 februari 2007, 18:34   #5

Standaard

een andere conclusie kan zijn dat het onmogelijk is om in een rechtstaat waarin armoede bestaat stelen ( met succes ) te verbieden.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 februari 2007 om 18:37.
Oud 25 februari 2007, 18:34   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
concluderend stel ik dat mensen die leven onder de armoedegrens het recht hebben om te stelen

daar de staat nalaat om iedereen zijn natuurlijk erfdeel te geven hebben deze mensen het recht teneinde te overleven te stelen (de natuurwetten dwingen hem hier ook toe )

het liefst van rijken of anders van de staat
Indien ze niet indruisen tegen de wil van onze onsterfelijke ...
Oud 25 februari 2007, 18:47   #7
Ambiorix

Standaard

plaats uzelf eens in het leven van een straatarme.. zoals ironisch genoeg onze neoliberale held () Rawls dat ook deed in zijn boekske; stel u gewoon eens voor dat ge geen huis hebt, geen geld, geen talent, geen fors, kortom: geen toekomst. Zou je stelen rechtvaardig vinden? uiteraard. Een multinationale supermarkt kan u geen **** schelen in dat geval. Wég met die rijkaards van in't buitenland, overleven en dus stelen maar!

Denk er eens even over na en besef dat zoveel Vlamingen ongewild onder de armoedegrens leven. Ik vraag me af hoeveel mensen dan nog het moreel vingertje omhoog steken als een zwerver een brood pikt in de Carrefour, Delhaize, of de Lidl.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 19:00   #8
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
plaats uzelf eens in het leven van een straatarme.. zoals ironisch genoeg onze neoliberale held () Rawls dat ook deed in zijn boekske; stel u gewoon eens voor dat ge geen huis hebt, geen geld, geen talent, geen fors, kortom: geen toekomst. Zou je stelen rechtvaardig vinden? uiteraard. Een multinationale supermarkt kan u geen **** schelen in dat geval. Wég met die rijkaards van in't buitenland, overleven en dus stelen maar!

Denk er eens even over na en besef dat zoveel Vlamingen ongewild onder de armoedegrens leven. Ik vraag me af hoeveel mensen dan nog het moreel vingertje omhoog steken als een zwerver een brood pikt in de Carrefour, Delhaize, of de Lidl.
Of bij U thuis...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 19:02   #9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Of bij U thuis...
Georges Pirard "stal" uit de offerblok van de kerk precies omdat hij dat niet wilde doen

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 25 februari 2007 om 19:04.
Oud 25 februari 2007, 19:03   #10
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Of bij U thuis...
Mja, kweetni dat die bij ons ramen gaan openbreken om ons brood uit de broodtrommel te pakken ze. En rijkdom valt er bij ons niet veel te rapen.

En ik zeg ook niet dat iedereen overal mag pikken hé, ik begrijp het alleen als straatarme zwervers in een winkel eten "meetsjoepen" omdat ze gewoon zo hongerig als nen hond zijn.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 22:59   #11
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Of bij U thuis...
als bij mij iemand een brood pikt, en ik krijg hem te pakken...geef ik hem ook nog wat toespijs.En dan rij ik hem tot aan de dichtsbijzijnde supermarkt, en leg hem uit dat de volgende keer dat hij honger-of dorst- heeft, hij daar gewoon moet binnenstappen en diskreet zijn kloten kan volslagen.Alles wat in zijn buik zit kunnen ze niet meer terug afpakken. Als ze hem pakken, en hij toch niks in z'n zakken heeft, zal hij er met een waarschuwing, en de raad om niet meer terug te komen, vanaf geraken.En dan moet hij /zij maar een andere supermarkt uitkiezen.Er zijn er toch zoveel...
Supermarkten zouden genationaliseerd moeten worden trouwens, die maken énorme winsten.Het verschil tussen wat een fruit- of groenteboer voor zijn waren krijgt, en de prijs die zij daarvoor vragen aan de klanten is waanzinnig hoog.En wat er dagelijks in de vuilbakken terechtkomt is nog onvoorstelbaarder...
Oud 25 februari 2007, 23:08   #12
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht

ik had het ook niet enkel over landlopers die brood stelen in feite.Wat met iemand die zich met een brood niet vergenoegt, en enkel luxe-waren steelt, om ze te verkopen.Om zelf zonder moe te worden véél geld te verdienen, zoals de politiekers onderandere, en andere grote parasieten? Let op, ik heb het nog steeds over diefstal zonder geweld , zonder mensen te bedreigen en/of te verletsen.Iemand die weigert om miserabel te zijn, zodanig beïnvloed door de reklame en tv die je vertelt wat je allemaal wel moet bezitten om een fatsoenlijk bestaan te leiden, dat hij geen andere uitweg meer ziet dan te gaan stelen?
Oud 25 februari 2007, 23:25   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie komt er wel toe met zijn pree?
De prijzen in supermarkten worden bepaald door de productieprijs van het product en de uitbatingkosten van de winkel.
Daarin zitten dus ook verlies door diefstal en beveiliging tegen diefstal .
Uiteindelijk betaald de consument de diefstallen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 23:30   #14
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voorstander van een zeer eenvoudig principe hieromtrent:

-stelen mag, zolang de dief steelt van de dief die boven hem staat.

Wanneer bijvoorbeeld een multinational de Congo leegrooft, en de winst investeert in de Belgische economie, dan hebben de Congolezen die hierdoor in de armoede zijn beland het recht om Belgen te komen bestelen.

Dat geldt op grote en op kleine schaal.

Je mag dus altijd stelen van de dief die een trapje hoger staat.

Let wel, deze regel geldt enkel in een kapitalistisch systeem.

In een ideaaltypisch communistisch systeem, waar er geen individuele eigendomsrechten bestaan, is stelen onmogelijk, en kan je er dus geen moreel oordeel over vellen. Tenzij je de staat berooft, maar dat is louter een hypothetische gedachte, want in een communistisch systeem zijn alle redenen die mensen zouden kunnen aanzetten tot stelen, zowiezo niet aanwezig.

In Cuba steelt niemand. Zij die wel willen stelen emigreren automatisch naar Florida.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 23:50   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht

Wanneer bijvoorbeeld een multinational de Congo leegrooft, en de winst investeert in de Belgische economie, dan hebben de Congolezen die hierdoor in de armoede zijn beland het recht om Belgen te komen bestelen.

In een ideaaltypisch communistisch systeem, waar er geen individuele eigendomsrechten bestaan, is stelen onmogelijk, en kan je er dus geen moreel oordeel over vellen. Tenzij je de staat berooft, maar dat is louter een hypothetische gedachte, want in een communistisch systeem zijn alle redenen die mensen zouden kunnen aanzetten tot stelen, zowiezo niet aanwezig.

In Cuba steelt niemand. Zij die wel willen stelen emigreren automatisch naar Florida.
Waren ze dan rijk voor de Belgen daar kwamen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 23:57   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Bwa, in sommige gevallen begrijp ik het wel. Als mensen effectief geen geld hebben om zich eten te kunnen permiteren, dan vind ik het nog gerechtvaardigd.
Maar dat is maar een kleine minderheid. De meeste diefstallen gebeuren volgens mij uit hebzucht of jaloezie.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 23:57   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit geloof je nu toch zelf niet?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 00:09   #18
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

een multinational heeft geen nationaliteit.Ik zie niet in waarom ze nu net de Belgen moeten komen bestelen?Waarom niet in de eerste plaats hun eigen diktators , die alle poen binnenrijven, en niks aan het volk geven?
Oud 26 februari 2007, 10:26   #19
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een multinational heeft geen nationaliteit.Ik zie niet in waarom ze nu net de Belgen moeten komen bestelen?Waarom niet in de eerste plaats hun eigen diktators , die alle poen binnenrijven, en niks aan het volk geven?
Men zou wat beleven, indien die hier zouden vertrekken...
Toevallig zijn het ook zij die in ons land de beste verloning geven (en dus ook voor een zeer groot gedeelte van onze sociale zekerheid zorgen)...

s' Maandagsmorgens zijn sommige postings schijnbaar nog zat...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2007, 11:36   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
diefstal van iemand die natuurlijke hulpbronnen bezit door iemand die dat niet bezit is in de huidige maatschappij perfect moreel rechtvaardigbaar

om een concreet vb te geven

je huur niet betalen aan een oud vrouwtje dat je al jaren aan een veel te lage prijs verhuurt is moreel niet rechtvaardigbaar, maar je huur niet betalen aan een pandjesmelker zeker en vast wel

als je zijn pand verlaat is het ook perfect te rechtvaardigen dat je bvb de bulex en zo nog wat vanalles meeneemt om wat financiele schade te beperken.

als twee mensen op één eiland leven waar twee appelbomen staan en één van die mensen eigent zich beide bomen toe en er is geen plaats of geen mogelijkheid voor andere appelbomen dan is de diefstal gelegen in deze toeeigening

als nadien de ander ondanks de onterechte toeeigening toch appelen neemt dan is hij geen dief
Tuurlijk is dat moreel rechtvaardigbaar. Moraliteit is niets meer dan een point-of-view.

Op dat eiland is het ook normaal dat de ene de andere de kop inslaat voor die appelboom.

Laatst gewijzigd door Raven : 26 februari 2007 om 11:37.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be