![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Croo waarschuwt voor 'gefoefel' met grondwet
![]() Kamervoorzitter Herman De Croo (Open Vld) waarschuwt voor een 'overhaaste en ondoordachte' herziening van de grondwet. De Croo zegt dat in een interview in deze krant. Hij zinspeelt ook op het voortbestaan van een paarse coalitie na de verkiezingen van 10 juni, zelfs als er aan Vlaamse zijde in de Kamer geen meerderheid meer voor bestaat. Oppositie is nodig Herman De Croo toont zich een bijzonder koele minnaar van de tripartite, een regeringsformule waarbij de drie grote klassieke politieke families vertegenwoordigd zijn. Zo'n formule dreigt tot 'gefoefel' met de grondwet te leiden, voorspelt De Croo. "Een tripartite kan de kiemen dragen van een overhaaste herziening van de grondwet. Met een grote troep wordt iets te veel en te vlug hervormd. Ik zie ook niet in hoe een grote meerderheid een complex land kan besturen zonder een goede oppositie. Met een grote meerderheid riskeer je een eenzijdige, extreem rechtse oppositie." Stemmen Volgens de Kamervoorzitter kan er ook zonder een zespartijenregering een staatshervorming op de sporen gezet worden. De Croo vindt dat partijen die op een staatshervorming aandringen, bereid moeten zijn die ook vanuit de oppositie te steunen. "Als je een ernstig platform biedt aan de oppositie om de grondwet aan te passen, dan wil ik hun verantwoording wel eens horen om ze niet te stemmen." Hij doelt daarbij op het kartel CD&V-N-VA, dat van een verregaande staatshervorming zijn speerpunt in de verkiezingscampagne maakt. "Als een partij een grondwetswijziging echt belangrijk vindt, moet ze bereid zijn die ook vanuit de oppositie te steunen. Waarom moet ze daarvoor drinkgeld krijgen van de regering?" Paars gaat door En De Croo gaat nog verder. Hij vindt er geen graten in om met een paarse coalitie door te gaan, ook al mocht die in Vlaanderen na 10 juni niet meer over een meerderheid beschikken. Een gewone meerderheid in de Kamer - Vlamingen en Franstaligen samen, waarbij het tekort aan Vlaamse zetels wordt gecompenseerd met Franstalige - volstaat, zegt De Croo. "Leterme haalt dan de argumentatie boven dat minstens 44 van de 88 Vlaamse Kamerleden in het parlement tot de meerderheid moeten behoren. Welke wet zegt dat? Sorry, maar is dat federalisme? Die redenering is een reservewiel om CD&V- N-VA in de regering te krijgen." Dat er in paarse kringen nagedacht wordt over zo'n noodscenario is geen nieuws. De Croo is wel de eerste toppoliticus van de meerderheid die het scenario on the record toelicht. (dm) ------------------------------------------------------------- Begrijp ik het goed? Decroo ziet er geen graten in om met een vlaamse MINDERHEID (terwijl de vlamingen sowieso al met een negatieve zetelverdeling moeten leven) dus om met een Vlaamse Minderheid, gesteund door een Franstalige Meerderheid (die dan weer de Waalse minderheid vertegenwoordigen) een regering te vormen en d�*�*rmee een staatshervorming op poten te zetten? Hoe leuk zou het dan niet andersom kunnen zijn? Een vlaamse meerderheid (die de meerderheid tenminste al vertegenwoordigt) en die dankzij vb. wat zeteltjes van de Waalse CDH ook een meerderheid behaalt! Ge zou ze nogal horen klawieteren ginder in Wallonie. dus VB + CDV + CDH (en nog wat zeteltjes hier en daar)
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 10 april 2007 om 09:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was het anders niet de partij van ome Herman die streeft naar een versoepeling van de procedure om de grondwet aan te passen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik zie er geen graten in om nog met De Croo verder te gaan.
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is nu net het probleem hé... Op papier klinkt dat goed... tot er een meerderheid nodig is om, ik zeg maar iets, de ijzeren rein door te trekken.
Dat laten de walen niet toe zonder dat zij hun eigen ijzeren rein krijgen... al was't maar een extra verbinding tussen Ardens dorpke 1 en Ardens dorpke 2. En voor zover ik weet is geld niet iets dat je "zomaar" uitgeeft ![]()
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() De machtsgeilheid van de VLD, sorry de Open VLD moeten we nu zeggen, is hier toch maar weer eens op magistrale wijze aangetoond. Zou er ooit al eens een stembusslag geweest zijn waar op eenzelfde kramachtige teneur werd geredeneerd, of zou dit een unicum in de Belgische geschiedenis betreffen?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Maw we gaan voor den hond zijn kl...ten gaan stemmen op 10 Juni.
Wat er ook uit komt: ze zullen er alles aan doen (tripartite, wijziging van de grondwet, opzijzetten van de Raad van State (BHV) om Verhofstad terug premier te maken. Eigenlijk zijn we een zielig volksen dat we zelfs de democratie langzaam laten doodbloeden....
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Ik snap niet dat DeCroo dit zelfs durft opbrengen. Dit land heeft zich in de eerste plaats gewikkelt in een kluwe van een complexe structuur, net om dit soort hangijzers enigzinds te omzeilen. Of denkt DeCroo met een Vlaams-Waalse meerderheid BHV te splitsen.... ja, alles bij Wallonië waarschijnlijk ![]()
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 10 april 2007 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het nog nodig om te gaan stemmen in feite?
Groen! levert de klimaatminister GVHFSTD blijft premier De Croo blijft kamervoorzitter Onckelinx blijft justitie Enfin, ze blijven gewoon allem�*�*l zitten zeker? Moet ik me dan nog wel gaan verplaatsen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, alleen Borgignon moet nog uit zijn stoeltje gewipt worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik hoop dat de kiezer de VLD eens dik op zijn kloten gaat geven, maar het blijft bij hopen, ik vrees het ergste, dat er nog altijd idiooten genoeg gaan zijn om die mislukte paashaas aan de macht te houden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Burgemeester
|
![]() En wat gaan we doen indien Open VLD een flinke pandoering krijgt met bv 13% van de stemmen en tóch de premier mag leveren met akkoord van alle BELGISCHE (duh!) partijen, tot het racistische FDF toe?
Droomt allen verder: alles zit zo in elkaar, reeds vóór de kiezingen, dat we met den Guynokio opgescheept zitten. Nog acht jaar struisvogelpolitiek, postjes benoemen onder familie, stinkpotten toedekken, incompetente ministers op hun plaatsje houden (vb genoeg) Vind het eigenlijk ook gek dat ze nog geen spoedwet hebben gestemd om de kiezingen nationaal electronisch te laten verlopen. We weten allen hoe positief dit resultaat was in Antwerpen. Dus Nationaal zou dat ook moeten lukken.... Heil Verhofstad (of krijg ik hierdoor het CGKR op mijn dak?) Het is "heil" in de zin van Big Brother en niet van de Nazi's...
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Het is vooral van belang de flaminganten te dumpen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Meer dan 50% van Open VLD heeft zich opengesteld voor ex-VU'ers...
Zo Vlaams schijnen die niet te zijn, als het om de jobkes gaat... ![]() ![]() (hetzelfde bij Spirit) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() Nee je weet best dat Vlaanderen beter af is zonder die fransquillon
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand Laatst gewijzigd door Bierke : 10 april 2007 om 12:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar onze invloed stijgt dag na dag. En Bals belgie teruggrijpt naat totalitaire methodes( zoals de processen) dan zal heel de wereld dat zien. |
|
![]() |
![]() |