Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2007, 09:54   #1
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard Belgische censuur wordt steeds extremer!

De beperking van de vrije mening gaat steeds verder in onze Orwelliaanse plutocratie. Zo roept Marc Verwilghen (Open VLD) de private postverdelers op om een protocolakkoord te sluiten met het zogenaamde Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding tegen de verspreiding van alle vormen van racistische boodschappen.

De Post en het Centum ondertekende eerder reeds een protocol waarbij de Post zich engageert het Centrum te raadplegen indien er twijfel bestaat over het al dan niet bevatten van een racistische boodschap. Tussen 1998 en 2006 gaf het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding zo’n 200 adviezen. In 13 procent van de gevallen werd aangeraden de post niet te verspreiden. In september werd de samenwerking tussen het Centrum en Post verlengd.

Volgens minister Verwilghen komen er echter nog pamfletten met een racistische boodschap terecht in de brievenbussen. Die worden via private postverdelers verspreid. Daarom vraagt Verwilghen hen om net zoals de Post een protocolakkoord af te sluiten met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. “Racisme mag geen kans krijgen in onze samenleving en het ondertekenen van dit protocol door de private verdelers, zou een belangrijke stap betekenen in de strijd tegen discriminatie en vooroordelen”, aldus Marc Verwilghen.

Daarnaast is het nog het recente wetsvoorstel van Koen T’Sijen (Spirit) dat naast de "negationismewet" en de "anti-racismewet" een nieuwe muilkorfwet wil toevoegen. Op 15 maart 2007 diende hij zijn ‘Wetsvoorstel betreffende het verbod op racistische, negationistische en neonazistische organisaties’ in. Hieronder de volledige tekst. Meer info ook op de website van T’Sijen.

Citaat:
WETSVOORSTEL

Artikel 1
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Artikel 2
Elke organisatie van private personen wiens oogmerk of activiteiten gekenmerkt worden door racistische, xenofobe, autoritaire of totalitaire opvattingen of bedoelingen, ongeacht of ze van politieke, ideologische, confessionele of filosofische aard zijn, die theoretisch of in de praktijk strijdig zijn met de beginselen van de democratie of de mensenrechten, met de goede werking van de democratische instellingen of andere grondslagen van de rechtstaat, is verboden.

Artikel 3

Desgelijks is ook verboden het optreden in het openbaar van private personen in groep waarvan de activiteiten gekenmerkt worden door racistische, xenofobe, autoritaire of totalitaire opvattingen of bedoelingen, ongeacht of ze van politieke, ideologische, confessionele of filosofische aard zijn, die theoretisch of in de praktijk strijdig zijn met de beginselen van de democratie of de mensenrechten, met de goede werking van de democratische instellingen of andere grondslagen van de rechtstaat.

Artikel 4
§ 1. Met gevangenisstraf van één maand tot één jaar en met geldboete van 1 euro tot 25 euro, of met een van die straffen alleen, onverminderd de gebeurlijke toepassing van strengere strafbepalingen, worden gestraft zij die, met overtreding van artikel 2, een organisatie oprichten, zij die, met overtreding van artikel 3, een groepsgewijze optreden organiseren, zij die hun steun verlenen en zij die er deel van uitmaken.
§ 2. Het materiaal en alle voorwerpen die de organisatie met overtreding van artikel 2, van dienst zijn of bestemd zijn om hun van dienst te zijn, worden in beslag genomen. De rechtbank gelast de verbeurdverklaring van de in dit artikel bedoelde voorwerpen, zelfs indien deze niet aan de veroordeelde toebehoren.

Artikel 5
Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van 1 euro tot 10 euro, of met een van die straffen alleen, worden gestraft zij die, tijdens een betoging of naar aanleiding van een betoging, tijdens een vergadering of naar aanleiding van een vergadering in het bezit worden bevonden van een voor de openbare veiligheid gevaarlijk voorwerp.
Indien dat voorwerp een wapen is, bedraagt de gevangenisstraf twee maanden tot één jaar en de geldboete 5 euro tot 125 euro.
Het voorwerp wordt in beslag genomen en de verbeurdverklaring ervan wordt uitgesproken, zelfs indien het voorwerp niet aan de veroordeelde toebehoort.

Artikel 6
Al de bepalingen van Boek I van het Wetboek van Strafrecht, waarvan bij deze wet niet wordt afgeweken, zijn van toepassing op de bij deze wet voorziene misdrijven. Van die misdrijven wordt kennis genomen door de correctionele rechtbanken.

Artikel 7
Deze wet treedt in werking de dag waarop zij in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 10:51   #2
proxy2222
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IlluSionS667 Bekijk bericht
De beperking van de vrije mening gaat steeds verder in onze Orwelliaanse plutocratie. Zo roept Marc Verwilghen (Open VLD) de private postverdelers op om een protocolakkoord te sluiten met het zogenaamde Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding tegen de verspreiding van alle vormen van racistische boodschappen.
En dat voor een liberaal !! Hij moest beschaamd zijn.
proxy2222 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:04   #3
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Artikel 2
Elke organisatie van private personen wiens oogmerk of activiteiten gekenmerkt worden door racistische, xenofobe, autoritaire of totalitaire opvattingen of bedoelingen, ongeacht of ze van politieke, ideologische, confessionele of filosofische aard zijn, die theoretisch of in de praktijk strijdig zijn met de beginselen van de democratie of de mensenrechten, met de goede werking van de democratische instellingen of andere grondslagen van de rechtstaat, is verboden.

Artikel 3

Desgelijks is ook verboden het optreden in het openbaar van private personen in groep waarvan de activiteiten gekenmerkt worden door racistische, xenofobe, autoritaire of totalitaire opvattingen of bedoelingen, ongeacht of ze van politieke, ideologische, confessionele of filosofische aard zijn, die theoretisch of in de praktijk strijdig zijn met de beginselen van de democratie of de mensenrechten, met de goede werking van de democratische instellingen of andere grondslagen van de rechtstaat.
Blijven die dat nu nog steeds vekondigen zonder schaamte terwijl het cordon sanitaire nog altijd bestaat?!

Horen, zien en zwijgen, weet u wel!
Oud 26 maart 2007, 11:46   #4
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Post en het Centum ondertekende eerder reeds een protocol waarbij de Post zich engageert het Centrum te raadplegen indien er twijfel bestaat over het al dan niet bevatten van een racistische boodschap. Tussen 1998 en 2006 gaf het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding zo’n 200 adviezen. In 13 procent van de gevallen werd aangeraden de post niet te verspreiden. In september werd de samenwerking tussen het Centrum en Post verlengd.

Volgens minister Verwilghen komen er echter nog pamfletten met een racistische boodschap terecht in de brievenbussen. Die worden via private postverdelers verspreid. Daarom vraagt Verwilghen hen om net zoals de Post een protocolakkoord af te sluiten met het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. “Racisme mag geen kans krijgen in onze samenleving en het ondertekenen van dit protocol door de private verdelers, zou een belangrijke stap betekenen in de strijd tegen discriminatie en vooroordelen”, aldus Marc Verwilghen.

Daarnaast is het nog het recente wetsvoorstel van Koen T’Sijen (Spirit) dat naast de "negationismewet" en de "anti-racismewet" een nieuwe muilkorfwet wil toevoegen. Op 15 maart 2007 diende hij zijn ‘Wetsvoorstel betreffende het verbod op racistische, negationistische en neonazistische organisaties’ in. Hieronder de volledige tekst. Meer info ook op de website van T’Sijen.
Mooi zo! Het gaat steeds meer de goede kant uit!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 11:49   #5
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Blijven die dat nu nog steeds vekondigen zonder schaamte terwijl het cordon sanitaire nog altijd bestaat?!
Er is helemaal niets ondemocratisch aan het cordon sanitair, liefje...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 26 maart 2007, 11:50   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Er is helemaal niets ondemocratisch aan het cordon sanitair, liefje...

raf, trek uw broek op ... uw vlag hangt halfstok !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 12:02   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zegde men in Duitsland, in de jaren 30, ook.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 12:20   #8
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
raf, trek uw broek op ... uw vlag hangt halfstok !
Ik vraag me al een hele tijd af welke conclusie ik nu juist moet trekken uit uw niet aflatende belangstelling voor de (semi) blote mannenkonten in mijn avatars...

Citaat:
Oud 26 maart 2007, 12:36   #9
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Er is helemaal niets ondemocratisch aan het cordon sanitair...
Uitsluiting van een democratische mening van 1 miljoen Vlamingen. Echt democratisch kunt ge dat niet noemen.

Citaat:
...liefje...
Dream on!
Oud 26 maart 2007, 12:40   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag me al een hele tijd af welke conclusie ik nu juist moet trekken uit uw niet aflatende belangstelling voor de (semi) blote mannenkonten in mijn avatars...
mij tref je niet met zo'n insinuatie hoor (eigenlijk is jou tussen-de-lijnen-connotatie dat een bloot gat a priori met een bepaalde sexualiteit te linken, in casu homosexualiteit, misschien wel meer voer voor contemplatie) ... who would care ? (ik en elk geval niet, en ik hoop voor u van jou hetzelfde) ik schenk je alleen maar de aandacht waar je op die manier zo achter vist ...

probeer eens een avatar zonder bloot gat anders, ge zult wel minder reactie krijgen
Oud 26 maart 2007, 12:43   #11
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
mij tref je niet met zo'n insinuatie hoor (eigenlijk is jou tussen-de-lijnen-connotatie dat een bloot gat a priori met een bepaalde sexualiteit te linken, in casu homosexualiteit, misschien wel meer voer voor contemplatie) ... who would care ? (ik en elk geval niet, en ik hoop voor u van jou hetzelfde) ik schenk je alleen maar de aandacht waar je op die manier zo achter vist ...

probeer eens een avatar zonder bloot gat anders, ge zult wel minder reactie krijgen
Een blote borst zou niet misstaan anderzijds!
Oud 26 maart 2007, 13:37   #12
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan je nu blij zijn met censuurwetten ??
Links is jarenlang samen met de tsjeven aan de macht geweest, onder hun bewind is het VB groot geworden. Zij dragen met andere woorden de volledige verantwoordelijkheid voor het creëren van een voedingsbodem waarop een aangebrande partij als het VB kan op groeien.
... en wanneer dit dreigt hen zuur op te breken, gebruiken ze macht ipv argumenten om hun gelijk te krijgen.
Heb je er ook ooit al eens bij stilgestaan dat censuurwetten misbruikt kunnen worden ? Of dat mensen die gewend zijn te leven met een beetje censuur vlugger meer censuur zullen aanvaarden ?
Oud 26 maart 2007, 14:13   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(eigenlijk is jou tussen-de-lijnen-connotatie dat een bloot gat a priori met een bepaalde sexualiteit te linken, in casu homosexualiteit, misschien wel meer voer voor contemplatie)
Ik zie eerder voer voor contemplatie in de wijze waarop jij connotaties tussen de lijnen ziet die er allerminst zijn... Of dacht jij dat heteroseksuele vrouwen een sexy mannenkontje niet weten te waarderen?

Citaat:
ik schenk je alleen maar de aandacht waar je op die manier zo achter vist ...

Ik vis helemaal niet naar aandacht, beste. Jij bent overigens zowat de enige op dit forum die daar met de regelmaat van de klok over begint te zaniken. Misschien moest je je maar 'ns wat minder bezighouden met uiterlijkheden en wat meer met de inhoud...

Citaat:
Oud 26 maart 2007, 14:26   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk dat de Belgisch-gezinden de enige zijn die vandaag van censuur mogen spreken en dat ondanks hun groot aantal.

Laat voor het overige de vrijheid van meningsuiting zoveel mogelijk met rust. Democratie is tenslotte het beste wapen tegen extreem-rechts.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 26 maart 2007 om 14:27.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 14:26   #15
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vis helemaal niet naar aandacht, beste. Jij bent overigens zowat de enige op dit forum die daar met de regelmaat van de klok over begint te zaniken. Misschien moest je je maar 'ns wat minder bezighouden met uiterlijkheden en wat meer met de inhoud...
Niets van aantrekken, moest eens weten hoeveel kinderlijke reacties ik al op mijn avater gekregen heb...
Oud 26 maart 2007, 14:27   #16
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Uitsluiting van een democratische mening van 1 miljoen Vlamingen. Echt democratisch kunt ge dat niet noemen.
Nee? Ik zou niet weten waarom niet... De drie miljoen kiezers van de andere partijen zijn in de meerderheid hoor.

Citaat:
Oud 26 maart 2007, 14:30   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Hoe kan je nu blij zijn met censuurwetten ??
Links is jarenlang samen met de tsjeven aan de macht geweest, onder hun bewind is het VB groot geworden. Zij dragen met andere woorden de volledige verantwoordelijkheid voor het creëren van een voedingsbodem waarop een aangebrande partij als het VB kan op groeien.
... en wanneer dit dreigt hen zuur op te breken, gebruiken ze macht ipv argumenten om hun gelijk te krijgen.
Heb je er ook ooit al eens bij stilgestaan dat censuurwetten misbruikt kunnen worden ? Of dat mensen die gewend zijn te leven met een beetje censuur vlugger meer censuur zullen aanvaarden ?
Kom kom, niet zo theatraal... Er is hier immers geen sprake van censuur, maar van bestrijding van een misdrijf, meer bepaald racisme.

Citaat:
Oud 26 maart 2007, 14:41   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie eerder voer voor contemplatie in de wijze waarop jij connotaties tussen de lijnen ziet die er allerminst zijn... Of dacht jij dat heteroseksuele vrouwen een sexy mannenkontje niet weten te waarderen?

"raf, trek uw broek op ... uw vlag hangt halfstok ! " uitgebreid zaniken kan je dat toch niet noemen he Raf ... en over die regelmaat, dat is gewoon telkens jij een nieuwe blote kont kiest jongen ... daar niks over zeggen lijkt mij nog t meest op niks zeggen als een vrouw naar de kapper geweest is ...

... en die connotaties, laat ons t er dan maar op houden dat die er bij jou noch bij mij zijn ... ni te rap in verdediging gaan Raf, het was maar een onschuldig graptje, niet elke Vlaming of VB'er is homofoob hoor (ok, hier op politics zoudt ge een verkeerd gedacht beginnen krijgen op den duur...)

no hard feelings ... (en die was niet dubbelzinnig bedoeld )
Oud 26 maart 2007, 14:48   #19
IlluSionS667
Banneling

IlluSionS667's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee? Ik zou niet weten waarom niet... De drie miljoen kiezers van de andere partijen zijn in de meerderheid hoor.
Dus het is voor jou perfect normaal dat een meerderheid van 3 miljoen een minderheid van 1 miljoen het zwijgen oplegt en discrimineert omwille van hun ideeën? Op welke wijze is dit beter dan de discriminatie en de censuur die jullie het Derde Rijk verwijten?

Citaat:
Kom kom, niet zo theatraal... Er is hier immers geen sprake van censuur, maar van bestrijding van een misdrijf, meer bepaald racisme.
De "anti-racismewet" is op zich al een vorm van censuur, net zoals de "negationismewet"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ik denk dat de Belgisch-gezinden de enige zijn die vandaag van censuur mogen spreken en dat ondanks hun groot aantal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Democratie is tenslotte het beste wapen tegen extreem-rechts.
En "extreem-rechts" is eveneens het beste wapen tegen de plutocratie*.

* Geloof jij werkelijk dat we in een democratie leven?!
IlluSionS667 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 14:54   #20
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Xenofobie en racisme, dat staat in het wetsvoorstel. Ik ben benieuwd hoe men deze begrippen denkt in te vullen. Zijn de mohammedcartoons xenofoob ? Is submission racistisch ?
Het zijn wel censuurwetten, aangezien men een mening bestraft. De wet bepaalt dat sommige meningen illegaal zijn, dat lijkt wel zeer hard op censuur.
En verder blijft het de schuld van de tsjeven en socialisten dat het VB nu zo groot is.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be