Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2005, 13:50   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Leve de Spaanse eenheidsstaat!

Sedert enige tijd is in Spanje het monsterproces begonnen tegen een politieke mening, een proces dat de naam 'dossier 18/98' heeft gekregen en gericht is tegen een hele rits Baskische bewegingen en organisaties (onder andere de inmiddels verboden verklaarde partij Batasuna, een krant en een radiostation, een jongerenorganisatie en zelfs een mensenrechtenorganisatie, jawel!).

Het proces wordt geleid door de beruchte rechter Baltasar Garzón, gekend om zijn extreem-anti Baskische standpunten. Infeite gaat het hier om een proces van het Spaanse establishment tegen het hele Baskische volk. De aanklacht die tegen de hele reeks Baskische organisaties werd geuit komt er namelijk op neer dat al deze organisaties toevallig dezelfde doelstelling hebben als de ETA (met name dan een autonoom of onafhankelijk Baskenland) en bijgevolg schuldig zijn aan terrorisme.

Met andere woorden, zelfs als je het niet eens bent met de middelen (de terreur van de ETA) ben je wel schuldig, omdat je toevallig dezelfde politieke mening verkondigt! Wie durft te raken aan de Spaanse eenheid is per definitie een terrorist.

Het spaanse unitaire staatsnationalisme zal voorwaar de Eenheid van het Vaderland redden, houzee!

Moest ik nu minder intelligent zijn dan ik ben, ik zou een idiote slogan hebben geschreven zoals 'unitarisme = fascisme'.
Oud 11 april 2005, 14:00   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Sedert enige tijd is in Spanje het monsterproces begonnen tegen een politieke mening, een proces dat de naam 'dossier 18/98' heeft gekregen en gericht is tegen een hele rits Baskische bewegingen en organisaties (onder andere de inmiddels verboden verklaarde partij Batasuna, een krant en een radiostation, een jongerenorganisatie en zelfs een mensenrechtenorganisatie, jawel!).

Het proces wordt geleid door de beruchte rechter Baltasar Garzón, gekend om zijn extreem-anti Baskische standpunten. Infeite gaat het hier om een proces van het Spaanse establishment tegen het hele Baskische volk. De aanklacht die tegen de hele reeks Baskische organisaties werd geuit komt er namelijk op neer dat al deze organisaties toevallig dezelfde doelstelling hebben als de ETA (met name dan een autonoom of onafhankelijk Baskenland) en bijgevolg schuldig zijn aan terrorisme.

Met andere woorden, zelfs als je het niet eens bent met de middelen (de terreur van de ETA) ben je wel schuldig, omdat je toevallig dezelfde politieke mening verkondigt! Wie durft te raken aan de Spaanse eenheid is per definitie een terrorist.

Het spaanse unitaire staatsnationalisme zal voorwaar de Eenheid van het Vaderland redden, houzee!

Moest ik nu minder intelligent zijn dan ik ben, ik zou een idiote slogan hebben geschreven zoals 'unitarisme = fascisme'.
Garzon was ook de man die trachtte generaal Pinochet voor de rechtbank te slepen!

Voor Spanje is de Rijksgedachte een ideale oplossing! Geen onafhankelijke staatjes voor Basken, Catalanen,... maar ook geen unitaire Spaanse staat. In die staatkundige visies kunnen noch de Baskische nationalisten, noch de Spaanse staatsnationalisten op mijn sympathie rekenen. Spijtig dat de Falangisten op dat punt nog steeds weigeren om het verleden van zich af te gooien en de ipv dat stomme jacobijnse staatsnationalisme te verdedigen, beter voor de Rijksgedachte kiezen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 16:30   #3
Flandriar
Lokaal Raadslid

Standaard

Waar ik niet bij kan is dat hieraan amper enige aandacht wordt besteed in de Europese - spec. Vlaamse - media. Buiten in het blad Meervoud lees je er amper iets over. De Spaanse staat wordt daarintegen kontinu voorgesteld als een toonbeeld van democratisering en een succes story van de Europese Unie. Over ETA wordt dan wel weer overvloedig berichtgegeven, waardoor de perceptie wordt gevoed als zou elke Bask of Baskisch-nationalist een terrorist zijn.

Weerzienwekkend dat dit kan alles voorvalt in de EU en in de 21e eeuw.
Flandriar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2005, 16:55   #4
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zeer moeilijke materie; ik zie Basken, Koerden, Ieren en ook de inmiddels "getemde" Welsh, Bretons, Molukkers, Papua's alsmede oorspronkelijke bewoners van Australië en Amerika feitelijk als volkeren in gevangenschap.

Echter blijf ik ook tegen geweld, oorlog, afdoden.

Er moet toch een meer mensvriendelijke oplossing bedenkbaar zijn in de verdeling van leefruimte op onze overbevolkte planeet.
Oud 12 april 2005, 11:03   #5
Mephisto
Minister

Mephisto's schermafbeelding

Standaard

Willem, welkom in the real world [size=1](no offence, goed bedoeld)[/size]. Dit dilemma houdt de denkende mens als sinds het ontstaan van de rede bezig, volgens mij. En maar al te vaak zien we het eindigen in wapengekletter of oeverloos gezwam, nietwaar?
Zelf heb ik óók geen pasklare antwoorden. En zelf zit ik ook vaak machteloos toe te kijken naar de ene na de andere blunder op internationaal nivo. En weet niet wat te doen. U wel? Want antwoorden zijn gezocht & nodig, ook hier op een forum, dat regelmatig in scheldpartijen eindigt..

Laatst gewijzigd door Mephisto : 12 april 2005 om 11:04.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2005, 12:22   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De oplossing zou simpel kunnen zijn: meer democratie. Dan lost het nationale vraagstuk zichzelf op, de bevolking beslist zelf over haar toekomst.

Helaas worden er niet zo fraaie methodes gebruikt om democratisering te voorkomen waardoor sommigen geen uitweg zien dan te reageren met even weinig fraaie methodes. Het voorbeeld van Baskenland toont aan hoe snel je in een cirkeltje terecht komt. Alleen lijkt me de schuld hier eerder bij de spaanse staat te liggen dan bij de marginalen van ETA.
Oud 3 mei 2005, 10:35   #7
eno2
Banneling

Standaard

Balthazar Garzon rolde ook de Spaanse drugskartels op.
Hij was het die het staatsterrorisme van Speedy Gonzales blootlegde en afstrafte (GAL).
Hij gaf ook de aanzet, met succes, tot het vervolgen van de Argentijnse militaire misdaden tegen de mensheid. Veegde zijn gat af met de 'leyes de obediencia debida y de punto final', die Vileda en consoorten moest van mogelijke rechtsvervolging ontslaan.
Garzon moet zowat de hardwerkenste internationale genocide- en criminelenvervolgers zijn ter wereld.

Spanje is een van de meest (zoniet de meest) gedecentraliseerde staten van Europa, waar Catalonië, Galicië en nog het meest van al Baskenland een verregaande vorm van soevereiniteit en autonomie kennen met eigen deelregeringen en parlementen.

Niettemin bevat Baskenland méér dan 50% origineel spaanssprekenden en spanjaarden die niet-Bask zijn. Een totale afsplitsing zou de ethnische problemen wel eens kunnen verergeren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 3 mei 2005 om 10:42.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 10:58   #8
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De oplossing zou simpel kunnen zijn: meer democratie. Dan lost het nationale vraagstuk zichzelf op, de bevolking beslist zelf over haar toekomst.
Op www.secessie.nu staat een zeer interessant artikel van Jos Verhulst; "Vrijheid, democratie en secessie" heet het geloof ik.
Oud 3 mei 2005, 10:59   #9
willem1940NLD

Standaard

"Meer democratie"; makkelijk gezegd, maar een sneeuwbal die te groot wordt, breekt.

Bovendien: democratie is weerloos tegen kwaadwillige overname; reeds vrij lang geleden stelde een buitenlander voor om Europa te bezetten middels overmatige voortplanting van antidemocratisch geïndoctrineerden ("gelovigen") en dit mechanisme lijkt inmiddels te zijn opgestart.
Oud 3 mei 2005, 11:05   #10
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Garzon was ook de man die trachtte generaal Pinochet voor de rechtbank te slepen!
Chapeau voor Garzon!
Oud 3 mei 2005, 15:58   #11
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
Chapeau voor Garzon!
Het is hem evenwel niet gelukt.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 17:17   #12
Askapena
Vreemdeling

Askapena's schermafbeelding

Standaard Over Garzón

Wie Spaans kan en meer wil lezen over deze rechter, ziehier aanbevolen lectuur:
Garzón, La otra cara van Pepe Rei. Zie ook: http://www.crimental.com/RuizVega/garzon.htm

Over "eenheidsstaat Spanje" ga ik niet teveel zeggen. Daarvoor verwijs ik naar de artikels in Meervoud.
Oud 3 mei 2005, 17:46   #13
Briggs
Burger

Briggs's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Helaas worden er niet zo fraaie methodes gebruikt om democratisering te voorkomen waardoor sommigen geen uitweg zien dan te reageren met even weinig fraaie methodes. Het voorbeeld van Baskenland toont aan hoe snel je in een cirkeltje terecht komt. Alleen lijkt me de schuld hier eerder bij de spaanse staat te liggen dan bij de marginalen van ETA.
Confederatie
Oud 3 mei 2005, 19:44   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Staat er iets van dat "Meervoud" op het internet ?
('k zou het natuurlijk ook zelf kunnen zoeken, maar jullie weten misschien reeds iets ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 3 mei 2005 om 19:44.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 19:58   #15
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

http://www.meervoud.org/
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 20:20   #16
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Het is hem evenwel niet gelukt.
Een geduldig mens is altijd winnaar...

Laatst gewijzigd door Andro : 3 mei 2005 om 20:21.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 11:24   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

_____

De fraaie methodes van ETA worden hier dus met de mantel van de liefde bedekt?
Die criminele extremisten eindigen toch alleen in de nor en hun doel komt geen stap dichter, integendeel, ze werken contraproductief.
De nationalistische reflex bestaat er te dikwijls in, zulke ongure elementen over de donshaartjes te strijken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2005, 11:32   #18
Askapena
Vreemdeling

Standaard donderdag 12 mei: lezing over Baskenland

Voor wie het interesseert:

Op donderdag 12 mei organiseert het Vormingscentrum Lodewijk Dosfel een lezing over Baskenland. Sprekers zijn Walter Luyten en Karel Sterckx. De eerste zal een overzicht van de geschiedenis van het conflict geven, terwijl de tweede het gaat hebben over de zoektocht naar vrede en vrijheid.

Plaats: Bibliotheek, Schoolstraat, Herent
Aanvang: 20u
Oud 4 mei 2005, 11:35   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De fraaie methodes van ETA worden hier dus met de mantel van de liefde bedekt?
Bedek ik die met de mantel der liefde?

Nee, maar ik trap ook niet in de val van de spaanse staat die nogal graag eenzijdig de baskische bewegingen als de duivel voorstelt.

Citaat:
Die criminele extremisten eindigen toch alleen in de nor en hun doel komt geen stap dichter, integendeel, ze werken contraproductief.
Helaas zijn het niet alleen de criminele extremisten die in de nor eindigen. De spaanse staat neemt het begrip 'criminele extremist' nogal zeer breed.

Citaat:
De nationalistische reflex bestaat er te dikwijls in, zulke ongure elementen over de donshaartjes te strijken
En de antinationalistische reflex bestaat er doorgaans in de fascistoïde 'maatregelen' die tegen de Basken worden gebruikt met de mantel der liefde te bedekken, want die basken, dat zijn toch maar 'criminele extremisten'
Oud 4 mei 2005, 12:24   #20
Askapena
Vreemdeling

Standaard Citaat

Misschien is de ondertitel van het boek The Social Contract van Jean-Jacques Rousseau dat bij Penguin Books verscheen een goeie samenvatting van ondermeer de Baskische situatie:

Man was born free, and he is everywhere in chains

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be