Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2007, 16:13   #1
Brusseleir
Burger

Standaard Klacht van Groen na toespraak VB'er in VL-Brabant

Groen! dient klacht in na toespraak VB'er in Vlaams-Brabant

Groen! heeft klacht neergelegd bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tegen de toespraak die Nico Creces (Vlaams Belang) gisteren hield in de Vlaams-Brabantse provincieraad. Raadslid Luk Debraekeleer (Groen!) gaat de andere fractieleiders in de raad vragen een gezamenlijke protestverklaring op te stellen. Tijdens de bewuste toespraak verlieten een 20-tal raadsleden uit protest de zaal.

Spuwbakken
In het kader van zijn kritiek op het "prinsheerlijk onthaal" dat nieuwkomers in ons land te beurt valt, suggereerde Creces onder meer spuwbakken te subsidiëren "om het onderrochelen door minderheidsgroepen van sporthallen te voorkomen".

"In Wemmel moesten ze onlangs vaststellen dat bepaalde minderheidsgroepen voor hun geloof hun speeksel niet mogen inslikken en de sporthal wordt ondergerocheld", aldus Creces. Hij suggereerde daarnaast ook de mammobiel groen te schilderen en "imam-mobiel" te noemen.

"Afschuwelijk"
Sprekers zoals Joël Vander Elst (Open Vld) en Luk Debraekeleer (Groen!) gaven nadien uiting aan hun afschuw voor "deze verwerpelijke toespraak". Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is. Debraekeleer hoopt op een optreden van het CGKR en een gezamenlijke actie van de andere democratische partijen.

Ironie
In een mededeling laat Jan Laeremans, fractievoorzitter van het Vlaams Belang in de provincieraad, weten dat zijn partij in haar toespraak "op geen enkele manier een hele bevolkingsgroep heeft willen stigmatiseren, maar wel het beleid van de provincie heeft willen aanklagen dat erin bestaat om zoveel mogelijk eieren te leggen onder alle nieuwkomers, wanwaar ze ook zijn en wat hun gebruiken ook zijn". De uitspraken over de rochelende sportbeoefenaars waren in dit kader louter ironisch bedoeld. (belga/hln)

Ik vind dit er persoonlijk weer eens over vanwege het VL B...
Oud 27 juni 2007, 16:23   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als het gebeurt, en je zegt dat het gebeurt, kan het toch niet strafbaar zijn?

In Nederland zou het verwerkt worden tot vletig onderwerp voor menige cabaretvulling.

Maar ja, die bende zuurpruimen hier.
Oud 27 juni 2007, 16:30   #3
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brusseleir Bekijk bericht
Groen! dient klacht in na toespraak VB'er in Vlaams-Brabant

Groen! heeft klacht neergelegd bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) tegen de toespraak die Nico Creces (Vlaams Belang) gisteren hield in de Vlaams-Brabantse provincieraad. Raadslid Luk Debraekeleer (Groen!) gaat de andere fractieleiders in de raad vragen een gezamenlijke protestverklaring op te stellen. Tijdens de bewuste toespraak verlieten een 20-tal raadsleden uit protest de zaal.

Spuwbakken
In het kader van zijn kritiek op het "prinsheerlijk onthaal" dat nieuwkomers in ons land te beurt valt, suggereerde Creces onder meer spuwbakken te subsidiëren "om het onderrochelen door minderheidsgroepen van sporthallen te voorkomen".

"In Wemmel moesten ze onlangs vaststellen dat bepaalde minderheidsgroepen voor hun geloof hun speeksel niet mogen inslikken en de sporthal wordt ondergerocheld", aldus Creces. Hij suggereerde daarnaast ook de mammobiel groen te schilderen en "imam-mobiel" te noemen.

"Afschuwelijk"
Sprekers zoals Joël Vander Elst (Open Vld) en Luk Debraekeleer (Groen!) gaven nadien uiting aan hun afschuw voor "deze verwerpelijke toespraak". Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is. Debraekeleer hoopt op een optreden van het CGKR en een gezamenlijke actie van de andere democratische partijen.

Ironie
In een mededeling laat Jan Laeremans, fractievoorzitter van het Vlaams Belang in de provincieraad, weten dat zijn partij in haar toespraak "op geen enkele manier een hele bevolkingsgroep heeft willen stigmatiseren, maar wel het beleid van de provincie heeft willen aanklagen dat erin bestaat om zoveel mogelijk eieren te leggen onder alle nieuwkomers, wanwaar ze ook zijn en wat hun gebruiken ook zijn". De uitspraken over de rochelende sportbeoefenaars waren in dit kader louter ironisch bedoeld. (belga/hln)

Ik vind dit er persoonlijk weer eens over vanwege het VL B...
En wat is nu precies de reden voor de aanklacht? Ik zie in het artikel geen enkel uitspraak staan die daarvoor in aanmerking hoort te komen.
Oud 27 juni 2007, 16:44   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
En wat is nu precies de reden voor de aanklacht? Ik zie in het artikel geen enkel uitspraak staan die daarvoor in aanmerking hoort te komen.
Correct. Maar dat is dan zonder rekening te houden met de creativiteit die het CGKR aan de dag legt om klachten tegen het Vlaams Belang en tegen Vlamingen in het algemeen ontvankelijk te kunnen verklaren. In dezelfde mate als hun creativiteit om klachten over echte racistische daden te kunnen onontvankelijk verklaren wanneer de feiten door allochtonen worden uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door Antoon : 27 juni 2007 om 16:44.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 16:44   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ach, je weet dat toch in dit geval: Barbertje zal en moet hangen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:11   #6
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als het gebeurt, en je zegt dat het gebeurt, kan het toch niet strafbaar zijn?

In Nederland zou het verwerkt worden tot vletig onderwerp voor menige cabaretvulling.
Gij zult lief zijn, of gij zult niet zijn?

Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.

Zo'n voorvallen kunnen misschien leuk zijn voor cabaretvulling maar lossen de echte problemen niet op.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar ja, die bende zuurpruimen hier.

Nu, ik moet toegeven dat ik een klacht bij het CGKR ook wel overdreven vind.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:12   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht

Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.
Niet lief zijn, lijkt me nog steeds geen misdaad te zijn... Maar goed, tegenwoordig weet je dat nooit meer zeker.
Oud 27 juni 2007, 17:15   #8
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet lief zijn, lijkt me nog steeds geen misdaad te zijn... Maar goed, tegenwoordig weet je dat nooit meer zeker.
Hoe typisch van u om een deel van mijn post te negeren...
Oud 27 juni 2007, 17:16   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe typisch van u om een deel van mijn post te negeren...
Neen, dat doe ik niet. Ik stip gewoon aan dat er bij heel veel mensen tegenwoordig een soort rare houding is ontstaan: "Je moet lief zijn, en o wee wie dat niet is. Dan gaan we kijven..."
Oud 27 juni 2007, 17:16   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.
Foei! Je geeft hier ondubbelzinnig toe dat het wel degelijk moslims zijn die geen weg weten met hun rochels. Hopelijk voor jou heb je geen lidkaart van een antirochel- en pro-spuwbakkenpartij want dan wéét je wat je te wachten staat, hé?
Oud 27 juni 2007, 17:18   #11
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat doe ik niet. Ik stip gewoon aan dat er bij heel veel mensen tegenwoordig een soort rare houding is ontstaan: "Je moet lief zijn, en o wee wie dat niet is. Dan gaan we kijven..."
Neen, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat het overbodig was om de islam aan te vallen.
Oud 27 juni 2007, 17:20   #12
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Elke praktisch ingestelde moslim zou tijdens de ramadan zich begeven in openbare gebouwen. Er is geen wet die verbiedt eens goed die grochel te spuwen.

Als dat terecht komt in een zwembad vol autochtone kleine kindjes is dat louter toevallig. Laten we daar ongemeend tegen protesteren. Iedereen blij.
Oud 27 juni 2007, 17:21   #13
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Foei! Je geeft hier ondubbelzinnig toe dat het wel degelijk moslims zijn die geen weg weten met hun rochels. Hopelijk voor jou heb je geen lidkaart van een antirochel- en pro-spuwbakkenpartij want dan wéét je wat je te wachten staat, hé?
Huh? Creces betrekt de islam er totaal overbodig bij. Geloven je nu echt dat de oorzaak van het probleem ligt aan de godsdienst van die jongeren?
Oud 27 juni 2007, 17:25   #14
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Elke praktisch ingestelde moslim zou tijdens de ramadan zich begeven in openbare gebouwen. Er is geen wet die verbiedt eens goed die grochel te spuwen.

Als dat terecht komt in een zwembad vol autochtone kleine kindjes is dat louter toevallig. Laten we daar ongemeend tegen protesteren. Iedereen blij.
Sinds wanneer mag een moslim z'n speeksel niet meer inslikken tijdens de ramadan?! Wtf? Dat is toch gewoon een biologische reactie.

En als er écht zo van die idioten rondlopen die dat geloven, kunnen ze als "praktisch, ingestelde moslims" tijdens die periode beter wegblijven uit sporthallen.
Oud 27 juni 2007, 17:26   #15
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Huh? Creces betrekt de islam er totaal overbodig bij. Geloven je nu echt dat de oorzaak van het probleem ligt aan de godsdienst van die jongeren?
Omdat in Islam de kleur van wit speeksel een bevestiging is van de reinheid. Als men dus "speekselt" is dit een teken dat men vast zoals het hoort.

Dit is een islamitisch gegeven trouwens wiens oorsprong ik bewust niet vermeld.
Oud 27 juni 2007, 17:30   #16
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Omdat in Islam de kleur van wit speeksel een bevestiging is van de reinheid. Als men dus "speekselt" is dit een teken dat men vast zoals het hoort.

Dit is een islamitisch gegeven trouwens wiens oorsprong ik bewust niet vermeld.
Wat een gezever!
Oud 27 juni 2007, 17:34   #17
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een gezever!
Oud 27 juni 2007, 17:36   #18
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Die is rijp voor huize Guislain.

Ik vind de gebruikte woorden wat laag bij de gronds, maar geen reden om bij het CGKR te gaan aankloppen. Natuurlijk was dit enigzins te voorzien.

"Michel Dandoy (UF) stelde te hopen dat de Vlaamse partijen nu eindelijk inzien wat een racistische partij het Vlaams Belang wel is"
Wat wil die daar mee zeggen? Die denkt dat hij het warm water uitgevonden heeft zeker?
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2007, 17:48   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en vooral niet verhitst reageren als iemand iets beledigend tegen je zegt.

De tijden dat ik gepest werd, sjonge, echt, als er nog maar iemand raar naar me kijkt sta ik al met een stap in 't politiekantoor.

Citaat:
Ik vind het niet lief van minderheidsgroepen om sporthallen onder te rochelen
Hangt er van af wie de eigenaar is.

Citaat:
én ik vind daarvoor de, niet eens zo dubbelzinnige, steek van Creces naar de islam toe ook niet lief.
Inderdaad. Maar ja, je bent een ras-echte VB'er of niet eh. Die mannen moet ook genoeg populistisch gezweem uitdragen zodat ze genoeg stemmen krijgen om 's avonds moeder de vrouw en zoon en dochter (zoon enkele jaren ouder dan de dochter, uiteraard, moeder iets jonger dan hij en ook een hoofd kleiner van gestalte) bokes voor te kunnen schotelen eh.

Citaat:
Zo'n voorvallen kunnen misschien leuk zijn voor cabaretvulling maar lossen de echte problemen niet op.
Probleem, probleem, 't is wat je er van maakt. Ik heb er al in elk geval geen last van - mij zie je niet in sporthallen.

Moehaha.

Citaat:

Nu, ik moet toegeven dat ik een klacht bij het CGKR ook wel overdreven vind.
Dat zijn meestal die mensen die vroeger pas stopten met huilen bij een schaafwondje als mama er een kusje op had gegeven.
Oud 27 juni 2007, 18:03   #20
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Conclusie: blijkbaar is er er een probleem voor en door sommige mensen in sommige sporthallen. En blijkbaar zijn sommige mensen niet tevreden met de oplossing voor het probleem.

Pff...
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be