![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wanneer we Franstaligen wijzen op het feit dat ze Nederlands zouden moeten leren als ze in VL komen wonen, komt steevast hetzelfde antwoord: "maar ik ben toch in MIJN land?" (lees: ik moet overal in het Frans terecht kunnen)
Tijd dat de Vlamingen de Franstaligen eens een koekje van eigen deeg geven. Vlamingen moeten ook eens van dat principe uitgaan. "Belgie is van ons en overal moeten we in het Nederlands terecht kunnen" Dus: in de Ardennen, in Waals-Brabant, enz zouden we massaal 'faciliteiten' moeten vragen. Eens kijken naar de reactie... Laatst gewijzigd door Zeno! : 14 augustus 2007 om 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Die komen ons rechtens toe ingevolge een EU richtlijn (die nog door België geratificeerd moet worden).
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hele faciliteitenregeling is in mijn ogen een wangedrocht dat typisch is voor een onstaat als België. Wat mij betreft mag deze hele santekraam gewoon opgedoekt worden en krijgen we er taalhomogene gebieden voor in de plaats, zoals 'da joenk' het in andere tijden zo mooi verwoordde in zijn Burgermanifesten.
Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 14 augustus 2007 om 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij betreft doen we exact het omgekeerde op EU niveau. Wat denk je daarvan.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zal dat vb. ook nooit vragen in Duitsland, Engeland of Spanje. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk: "eens kijken naar de reaktie".
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En wat als ze zeggen : oké, doen we! Dan krijg je een uitvergroting van de huidige situatie : overal in Vlaanderen vervelende verfransing, en in Wallonië het behoud van het karakter, met zielig uitgevoerde franstaligen en zonder enig middel voor de vlamingen om daar iets aan te doen.
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou het vragen omdat ik zeker weet dat men het niet zou toelaten.
(het uiteindelijke doel is natuurlijk om de faciliteiten af te schaffen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Want zo zit dit land helaas in elkaar: de meerderheid kan NIKS zonder de toestemming van de (vijandige!) minderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Tja, je hebt het me al gevraagd, maar ik vind dat interview met Maingain niet meer.
![]()
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() het is en blijft hetzelfde probleem: Franstaligen gaan er vanuit dat Vlamingen zich aanpassen. Ze hebben indertijd de veralgemeende tweetaligheid geweigerd en een poortje opengelaten om de verfransing van Vlaamse gemeenten te kunnen verderzetten.
Sinds de jaren '60 zijn er geen talentellingen meer geweest. De oude Nederlandstalige aanwezigheid in Wallonië is bijna verdwenen (Edingen, Moeskroen, Komen, Platdietse streek) maar ondertussen zijn er al vele duizenden Vlamingen naar Wallonië verhuisd zonder dat die daar rechten eisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://www.vlaamsblok.be/pdf/minderhedenverdrag.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Frans: 300 miljoens sprekers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Elzele?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() In het Waalse Gewest zijn er ongeveer 800.000 historische gebruikers van de Oïl-talen, waarvan 600.000 sprekers van het Wallon, 200.000 sprekers van het Picard, 20.000 sprekers van het Lorrain en enkele duizend sprekers van het Champenois.
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 14 augustus 2007 om 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister
|
![]() Daar is toch geen meerderheid aan Nederlandstaligen? Volgens mij zijn er - procentueel gezien - meer Nederlandstaligen in Vloesberg en Komen-Waasten. (daar wordt je wel als een nazi beschouwd als je identiteitskaart in het Nederlands is)
|
![]() |
![]() |