Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2007, 22:32   #1
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard maas zwaar vervuild, verantwoordelijk bedrijf wacht 2 dagen met nieuws

Maas zwaar vervuild door pesticiden

Visverbod blijft van kracht

DEN HAAG - Het visverbod in de Maas, tussen Seraing en de Belgisch-Nederlandse grens, blijft van kracht en dat tot nader order. Die veiligheidsmaatregel werd vrijdag genomen door de Waalse minister van Leefmilieu Benoît Lutgen nadat in de Maas vervuiling was vastgesteld.

Zwemmen of andere watersportactiviteiten in de Maas zijn intussen niet verboden. Alleen het eten van besmette vis zou problemen kunnen opleveren.

Begin deze week was er een massale vissterfte in de buurt van Ougrée. De vervuiling zou afkomstig zijn van een bedrijf dat pesticiden maakt. Dat bedrijf loosde het 'per ongeluk '80 kilogram van twee soorten onkruidverdelger in de Maas. Het wachtte twee dagen voor het het nieuws bekendmaakte.

'Niet rampzalig'

Het Waalse ministerie van Leefmilieu wacht nog op de resultaten van analyses van waterstalen van de Maas en het Albertkanaal die momenteel worden uitgevoerd. Volgens Marc Gilliquet, directeur van de Division de la Police de l’Environnement (DPE) in Luik, heeft het bedrijf Chimac-Agriphar gepreciseerd dat er twee giftige producten in de Maas zijn terechtgekomen: ongeveer 64 kilo chloorpyrifos en ongeveer 12 kilogram cypermethrin. Dat zijn twee grondstoffen om insecticiden te maken.

Volgens Gilliquet is de vervuiling 'niet te verwaarlozen, maar ook niet rampzalig, aangezien de Maas een zeer hoog debiet kent en in grote mate zelf kan corrigeren. Normaal gezien verzwakken en verdunnen die producten vanzelf.'

Volgens Gilliquet is het moeilijk om te tellen hoeveel vissen zijn gestorven door de vervuiling. Volgens de visserijdiensten heeft de vervuiling voor tussen de 20 en 25 ton dode vissen gezorgd. In de Maas zwemmen vooral 'witte' vissen, zoals de baars en de voorn.
svh (belga)

-----------------------------------------------------

25 ton dooi vissen, maar zwemmen 'niet verboden'.
ik denk dat ik het toch maar niet probeer...
nederlands limburg haalt zijn drinkwater uit de maas.
welke sancties vinden jullie dat het bedrijf verdient voor het aanrichten van zo'n vreselijke milieu-schade?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 22:32   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Bhairav : 4 augustus 2007 om 22:32.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 23:10   #3
duncan
Banneling

Standaard

Was da ni al jaren zo vervuilt bezig da spelletje tussen bedrijf en staat ?!

Waaslanders hé pffff

khem goesting in groene paling

Laatst gewijzigd door duncan : 5 augustus 2007 om 23:11.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 01:35   #4
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
welke sancties vinden jullie dat het bedrijf verdient
Nationaliseren door de PS.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 09:00   #5
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

En natuurlijk was er in Vlaanderen zogezegd weer geen enkel probleem.

Dat bedrijf mogen ze van mijn part stante pede zijn milieuvergunningen afnemen. Pesticiden zijn trouwens toch nergens voor nodig.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 09:01   #6
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Schandalig!
Oud 6 augustus 2007, 09:37   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben nogal verrast dat er blijkbaar pesticide KAN geloost worden.Het kwam mij voor dat chemische bedrijven,speciaal voor noodsituaties,en om interne serviceredenen beschikken over wachtbekkens en/of nood-tanks...

Dat mogen ze mij eens uitleggen,werken daar misschien ploegen "ingehuurde morons" aan de grote zomerkuis of zo

Het gaat over 8 keteltjes pesticide,komaan zeg,dit kan dus niet "gebufferd" raken in een bedrijf anno 2007

Laatst gewijzigd door kelt : 6 augustus 2007 om 09:38.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2007, 10:06   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik ben nogal verrast dat er blijkbaar pesticide KAN geloost worden.Het kwam mij voor dat chemische bedrijven,speciaal voor noodsituaties,en om interne serviceredenen beschikken over wachtbekkens en/of nood-tanks...
Dit soort maatregelen zijn zelfs bij je thuis verplicht als je een stookolietank hebt. Die moet in een vloeistofdichte bak staan, waardat minstens 1 keer het volume van die tank in kan.

Citaat:
Dat mogen ze mij eens uitleggen,werken daar misschien ploegen "ingehuurde morons" aan de grote zomerkuis of zo
De kans is redelijk groot dat er een paar interimmers en een paar Fils de Papa aan de slag zijn als invallers voor de vakantiegangers.

Citaat:
Het gaat over 8 keteltjes pesticide,komaan zeg,dit kan dus niet "gebufferd" raken in een bedrijf anno 2007
Is verplicht, maar we spreken hier wel over een Waals bedrijf. Daar worden die maatregelen wat langzamer opgebouwd, ingevoerd en gecontroleerd dan in de rest van België.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be