![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De taalscholen in Antwerpen kunnen momenteel de vraag van het aantal Waalse cursisten om de Nederlandse taal te leren niet aan.
En het strafste is nog dat het hen lukt om de taal te leren ! Bron : ATV
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Aan de andere kant begrijp ik dan niet waarom de Franse Vlamingen in de Rand dat niet kunnen... zou het hen wel ontbreken aan de wil? Vast... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() niet alleen antwerpse scholen, hebop school gezeten waar walen intern waren om nederlands te leren.
mr idd, goed nieuws, ze beseffen,de walen, dat tweetaligheid moet, .... toch iets goed
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Als ze nu nog de vlamingen ook nog eens frans zouden leren gaan we nog ergens raken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is goed.
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Bovendien, er zijn 20% Vlamingen in het Brussels gewest, terwijl 95% van de Brusselaars het Frans beheerst! En hoeveel van de Brusselaars beheerst het Nederlands? 31% Doet u zich een keer niet zo superieur voor, de Vlamingen zijn 177 jaar al verplicht Frans te leren, maar als de Walen gevraagd wordt Nederlands te leren, wordt er een klacht voor racisme ingediend! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() U hoeft mij niet af te schilderen als zijnde "nendikkenek".
U spreekt alleen over de rand rond Brussel en daar ontken ik niet dat er problemen zijn. Maar u vergeet wel te zeggen hoeveel % Vlamingen het frans beheerst, u spreekt enkel over brusselaars ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Nog altijd veel, het is hier immers verplicht in het onderwijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() LOL!!
Het niveau van Frans dat we in vlaanderen krijgen is echt heel basis. Ken maar weinig vlamingen die bvb een franse film zouden kunnen volgen zonder ondertitels ![]() En veel? Dat is echt goede argumentatie mijn vlaamsche vriend, ge zijt goe bezig om formateur te worden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Het waren de Walen die een tweetalig Belgie afwezen in 1906-1909, omdat zij geen Nederlands wilden spreken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk niet dat alle vlamingen zich vasthouden aan wat gebeurd is! Als we dat zouden doen dan leefde Duitsland nog altijd in isolatie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een taal leren doen de meeste mensen niet voor het plezier, maar wel omdat er (dringende) redenen daartoe zijn. De economische beweegreden is meestal de grootste: een taal wordt interessant omdat het perspectieven opent om een beter bestaan op te bouwen. Doordat de economische kracht bij Vlaanderen ligt, wordt het voor een aantal Walen steeds duidelijker dat Nederlands een noodzaak wordt om daadwerkelijk aan de bak te komen. In Vlaanderen daarentegen neemt de behoefte Frans te kunnen steeds verder af, ook al omdat Engels steeds verder oprukt als taal van handel en economie. Natuurlijk blijft de kennis van het Frans onder de Vlamingen vele malen beter dan de kennis van het Nederlands bij de Walen. Dat staat gewoon buiten kijf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() de vlaamse rand is niet brussel, ook al zou je dat misschien wel willen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik ken heel veel Vlamingen die wel Franse films kunnen volgen en die jaarlijks naar Frankrijk op vakantie trekken waar ze de mensen in het Frans aanspreken. Frans ongetwijfeld met wat haar op, maar ze doen toch de moeite... Dat kan niet altijd gezegd worden van de Walen/Franstaligen wanneer die onze toeristische steden aandoen. Ik weet het genoeg doordat ik regelmatig in Brugge ben, en daar menigmaal door Franstaligen worden aangesproken die geen enkele moeite doen ook maar enige woordje in het Nederlands uit te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het in ieder geval een erg goede zaak !!
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Schepen
|