![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() De BUB (Belgische Unie) hangt zoals we allemaal weten het Belgicisme aan, ze willen Gewesten afschaffen en dromen van een unitaire Belgische eenheidsstaat. De Vlaamse traditionele partijen stellen zich steeds meer pro-Vlaams op, zelfs de VLD al.
De BUB hangt dan ook een ideologie (unitarisme, tweetaligheid ...) aan die geen enkele grote, traditionele partij in Belgie nog wenst, dit is dus een belangrijk aspect. Nochtans bevat het huidige Belgisch dubbel federalisme ook enkele unitaire kenmerken, zoals bv. de openbare financiering, alsook tweeledig confederalisme. De nationale partijen zijn momenteel gewoon te klein, de grote partijen richten zich ofwel op de Vlaamse Gemeenschap ofwel op de Franse Gemeenschap. We beelden ons in dat bij de volgende federale verkiezingen de BUB in gans België een spectaculaire evolutie doormaakt, ze halen overal op zijn minst de kiesdrempel. (eventueel verbeelden we ons dat ze rond de 10 % halen in Wallonie). Verder beelden we ons ook in dat het Vlaams Belang rond de 20 % haalt in Vlaanderen, de CD&V/N-VA net geen 30 % haalt en de LDD een vooruitgang boekt in Vlaanderen (bv. rond de 9 %). Een grote verkiezingsvooruitgang van de BUB kan dus in ons voordeel spelen, want welke "serieuze" partij wenst nu nog het unitarisme? Een verkiezingsvooruitgang van de BUB zou het politieke landschap nog meer verdelen en zou de regeringsvorming nog meer bemoeilijken. Er is nl. nog ook altijd dat cordon tegen het Vlaams Belang. Het zou dus veel moeilijker worden om een federale regering te vormen. Een meerderheid in beide taalgroepen zou quasi onmogelijk worden, misschien lijkt een federale meerderheid nog mogelijk dan. Toch zou het dus in dit bovenstaande scenario moeilijk worden om een coalitie te vormen, een tripartie moet ik trouwens ook nog zien. In mijn ogen kan de BUB dus wel eens een onverwachte bondgenoot worden ![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 27 september 2007 om 08:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Als of de vlaams nationalisten zo maar eventjes een linkse partij als bondgenoot zullen nemen. Als het zo verder gaat zie ik eerder een doorbreking van het cordon zodat ze hun wensen kunnen uitvoeren ipv een linkse partij erbij te sleuren die hun eens de regering gevormd is alleen maar moeilijkheden opleverd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik denk dan ook dat de jongste VL tegen F stemmingen in het federale parlement bij de BUB een schokeffect zullen hebben. Ze gaan begrijpen wat de reële consequenties van hun unitaire denkbeelden zijn. Gaan ze dat aankunnen? Ik gok van niet, vermits de meeste Belgicisten uitsluitend tot doel hebben om de histiorische Franstalige suprematie in België te bestendigen. En terzijde: waar in Franstalig België gaan ze aanhang vinden voor hun door de Vlamingen gedomineerd België? En eveneens terzijde: ik begin stilaan iets te zien in een nationale kieskring... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb Hans in DAT idee altijd gelijk gegeven. Of hij zelf de gevolgen ervan doorziet, betwijfel ik sterk!
![]() |
#7 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Inderdaad, maar zijn jullie er ook van overtuigd dat een enorme vooruitgang van de BUB bij de volgende federale verkiezingen het zwaar zal bemoeilijken om nog een federale regering te vormen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat wordt g-e-n-i-e-t-e-n .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() De meeste belgicisten zijn niet persé voorstander van een Franstalige oppermacht zelfs niet aan de franstalige kant. Afgelopen week zij nog een blauwe (lokale politieker) tegen mij dat hij graag zou zien dat er een vlaamse premier zou zijn in een unitair systeem. Hij zag dat als enige manier om de PS en het clientelisme af te schudden, althans vandaag de dag. En ik zie ook meer goed dan kwaad in een nationale kieskring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Vandaag toch ja. Moesten de grote partijen de idee genegen zijn om een unitair stelsel te gebruiken hebben ze BUB niet meer nodig. En het huidige landschap maakt dat de traditionele partijen een andere visie hebben dan BUB dus dat zal de onderhandelingen niet bevorderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Probeer ook maar eens aan een meerderheid te komen, dit lijkt mij enkel nog mogelijk op federaal vlak dan (niet meer bij de gemeenschappen afzonderlijk, want Vlaanderen heeft ook nog altijd het Vlaams Belang) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Vlaamsnationalisme is niet per sé rechts. BuB is trouwens eerder rechts dus waar haal je die linkse partij dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Onze vriend Maingain zal ook moeten plooien als Reynders dat zo beslist, net zoals Dewever gaat moeten plooien als Leterme daar over zou beslissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
A propos: heeft oranjeblauw zonder NVA nog een meerderheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ja als ze het cordon doorbreken, waar ik voorstander van ben. Ik geloof niet in het kunnen van het VB ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Zetelverdeling 2007
![]() ![]() Totaal: 150 leden ![]() ![]() ![]() open vld 18 VLAAMS BELANG 17 ![]() CDH 10 ![]() ![]() ![]() ![]() Oranjeblauw = 30 + 23 + 18 + 10 = 81 zetels Oranjeblauw min NVA = 25 + 23 + 18 + 10 = 76 zetels Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 september 2007 om 09:31. |
![]() |
![]() |