Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2007, 08:15   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard De BUB een toekomstige bondgenoot van het Vlaams-Nationalisme?

De BUB (Belgische Unie) hangt zoals we allemaal weten het Belgicisme aan, ze willen Gewesten afschaffen en dromen van een unitaire Belgische eenheidsstaat. De Vlaamse traditionele partijen stellen zich steeds meer pro-Vlaams op, zelfs de VLD al.

De BUB hangt dan ook een ideologie (unitarisme, tweetaligheid ...) aan die geen enkele grote, traditionele partij in Belgie nog wenst, dit is dus een belangrijk aspect.

Nochtans bevat het huidige Belgisch dubbel federalisme ook enkele unitaire kenmerken, zoals bv. de openbare financiering, alsook tweeledig confederalisme. De nationale partijen zijn momenteel gewoon te klein, de grote partijen richten zich ofwel op de Vlaamse Gemeenschap ofwel op de Franse Gemeenschap.

We beelden ons in dat bij de volgende federale verkiezingen de BUB in gans België een spectaculaire evolutie doormaakt, ze halen overal op zijn minst de kiesdrempel. (eventueel verbeelden we ons dat ze rond de 10 % halen in Wallonie). Verder beelden we ons ook in dat het Vlaams Belang rond de 20 % haalt in Vlaanderen, de CD&V/N-VA net geen 30 % haalt en de LDD een vooruitgang boekt in Vlaanderen (bv. rond de 9 %).

Een grote verkiezingsvooruitgang van de BUB kan dus in ons voordeel spelen, want welke "serieuze" partij wenst nu nog het unitarisme? Een verkiezingsvooruitgang van de BUB zou het politieke landschap nog meer verdelen en zou de regeringsvorming nog meer bemoeilijken. Er is nl. nog ook altijd dat cordon tegen het Vlaams Belang. Het zou dus veel moeilijker worden om een federale regering te vormen. Een meerderheid in beide taalgroepen zou quasi onmogelijk worden, misschien lijkt een federale meerderheid nog mogelijk dan. Toch zou het dus in dit bovenstaande scenario moeilijk worden om een coalitie te vormen, een tripartie moet ik trouwens ook nog zien.

In mijn ogen kan de BUB dus wel eens een onverwachte bondgenoot worden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 27 september 2007 om 08:16.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 08:21   #2
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Als of de vlaams nationalisten zo maar eventjes een linkse partij als bondgenoot zullen nemen. Als het zo verder gaat zie ik eerder een doorbreking van het cordon zodat ze hun wensen kunnen uitvoeren ipv een linkse partij erbij te sleuren die hun eens de regering gevormd is alleen maar moeilijkheden opleverd.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 08:26   #3
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Als of de vlaams nationalisten zo maar eventjes een linkse partij als bondgenoot zullen nemen. Als het zo verder gaat zie ik eerder een doorbreking van het cordon zodat ze hun wensen kunnen uitvoeren ipv een linkse partij erbij te sleuren die hun eens de regering gevormd is alleen maar moeilijkheden opleverd.
Neen de Vlaamse nationalisten blijven stemmen op Vlaams-Nationalistische partijen. Lees bovenstaande nog eens goed aub, u zal opmerken dat - mocht de BUB zware progressie boeken bij de volgende federale verkiezingen - het enkel moeilijker wordt om een federale regering samen te stellen.

Citaat:
Oud 27 september 2007, 08:28   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De BUB is geen 'linkse' partij.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 08:33   #5
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
De BUB (Belgische Unie) hangt zoals we allemaal weten het Belgicisme aan, ze willen Gewesten afschaffen en dromen van een unitaire Belgische eenheidsstaat. De Vlaamse traditionele partijen stellen zich steeds meer pro-Vlaams op, zelfs de VLD al.
Afschaffing van de gewesten, afschaffing van de pariteit en de bijzondere meerderheden.... Zoals de zaken nu evolueren, zouden de Vlamingen heel België regeren als het BUB-programma uitgevoerd wordt.

Ik denk dan ook dat de jongste VL tegen F stemmingen in het federale parlement bij de BUB een schokeffect zullen hebben. Ze gaan begrijpen wat de reële consequenties van hun unitaire denkbeelden zijn.

Gaan ze dat aankunnen? Ik gok van niet, vermits de meeste Belgicisten uitsluitend tot doel hebben om de histiorische Franstalige suprematie in België te bestendigen.

En terzijde: waar in Franstalig België gaan ze aanhang vinden voor hun door de Vlamingen gedomineerd België?

En eveneens terzijde: ik begin stilaan iets te zien in een nationale kieskring...
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 08:45   #6
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En eveneens terzijde: ik begin stilaan iets te zien in een nationale kieskring...
Ik heb Hans in DAT idee altijd gelijk gegeven. Of hij zelf de gevolgen ervan doorziet, betwijfel ik sterk!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 08:56   #7
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Neen de Vlaamse nationalisten blijven stemmen op Vlaams-Nationalistische partijen. Lees bovenstaande nog eens goed aub, u zal opmerken dat - mocht de BUB zware progressie boeken bij de volgende federale verkiezingen - het enkel moeilijker wordt om een federale regering samen te stellen.
Leest gij mijn commentaar is goed ik heb nergens gezegd da de vlaams nationalisten anders zouden stemmen.
Oud 27 september 2007, 08:56   #8
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De BUB is geen 'linkse' partij.
Merci voor deze geweldige inhoud.
Oud 27 september 2007, 08:57   #9
DebianFox
Minister

Standaard

Inderdaad, maar zijn jullie er ook van overtuigd dat een enorme vooruitgang van de BUB bij de volgende federale verkiezingen het zwaar zal bemoeilijken om nog een federale regering te vormen?

Citaat:
Oud 27 september 2007, 08:59   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar zijn jullie er ook van overtuigd dat een enorme vooruitgang van de BUB bij de volgende federale verkiezingen het zwaar zal bemoeilijken om nog een federale regering te vormen?
Hans1 aan tafel met Bart De Wever?

Dat wordt g-e-n-i-e-t-e-n ....
Oud 27 september 2007, 09:00   #11
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Afschaffing van de gewesten, afschaffing van de pariteit en de bijzondere meerderheden.... Zoals de zaken nu evolueren, zouden de Vlamingen heel België regeren als het BUB-programma uitgevoerd wordt.

Ik denk dan ook dat de jongste VL tegen F stemmingen in het federale parlement bij de BUB een schokeffect zullen hebben. Ze gaan begrijpen wat de reële consequenties van hun unitaire denkbeelden zijn.

Gaan ze dat aankunnen? Ik gok van niet, vermits de meeste Belgicisten uitsluitend tot doel hebben om de histiorische Franstalige suprematie in België te bestendigen.

En terzijde: waar in Franstalig België gaan ze aanhang vinden voor hun door de Vlamingen gedomineerd België?

Awel de vlamingen aan de macht in een unitair systeem zou misschien nog goed vallen bij de Walen zoals ik al gezegd heb

De meeste belgicisten zijn niet persé voorstander van een Franstalige oppermacht zelfs niet aan de franstalige kant. Afgelopen week zij nog een blauwe (lokale politieker) tegen mij dat hij graag zou zien dat er een vlaamse premier zou zijn in een unitair systeem. Hij zag dat als enige manier om de PS en het clientelisme af te schudden, althans vandaag de dag.
En ik zie ook meer goed dan kwaad in een nationale kieskring.
Oud 27 september 2007, 09:03   #12
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Vandaag toch ja. Moesten de grote partijen de idee genegen zijn om een unitair stelsel te gebruiken hebben ze BUB niet meer nodig. En het huidige landschap maakt dat de traditionele partijen een andere visie hebben dan BUB dus dat zal de onderhandelingen niet bevorderen.
Oud 27 september 2007, 09:03   #13
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Hans1 aan tafel met Bart De Wever?

Dat wordt g-e-n-i-e-t-e-n ....
Inderdaad

Probeer ook maar eens aan een meerderheid te komen, dit lijkt mij enkel nog mogelijk op federaal vlak dan (niet meer bij de gemeenschappen afzonderlijk, want Vlaanderen heeft ook nog altijd het Vlaams Belang)

Citaat:
Oud 27 september 2007, 09:07   #14
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als of de vlaams nationalisten zo maar eventjes een linkse partij als bondgenoot zullen nemen.
Vlaamsnationalisme is niet per sé rechts. BuB is trouwens eerder rechts dus waar haal je die linkse partij dan?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:08   #15
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Vandaag toch ja. Moesten de grote partijen de idee genegen zijn om een unitair stelsel te gebruiken hebben ze BUB niet meer nodig. En het huidige landschap maakt dat de traditionele partijen een andere visie hebben dan BUB dus dat zal de onderhandelingen niet bevorderen.
De grote partijen wensen geen unitair Belgie meer, verder zullen zeker de Franstaligen een politiek van tweetaligheid resoluut afwijzen. Onze vriend Maingain (FDF) zou het graag horen

Citaat:
Oud 27 september 2007, 09:17   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Merci voor deze geweldige inhoud.
Het is nochtans de waarheid. Waarom lopen sommige sympathisanten zo gemakkelijk over naar VLD/Vivant of omgekeerd, denk je?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:17   #17
santos
Minister

Standaard

Citaat:
De grote partijen wensen geen unitair Belgie meer, verder zullen zeker de Franstaligen een politiek van tweetaligheid resoluut afwijzen. Onze vriend Maingain (FDF) zou het graag horen
Inderdaad die wensen dat niet dus zie ik ook niet waarom ze in zee zouden gaan met BUB hé. Er zijn Franstalige politiekers die dat zullen afwijzen maar aan de andere kant van de taalgrens zijn er ook zo partijen die daar tegen zijn hé.
Onze vriend Maingain zal ook moeten plooien als Reynders dat zo beslist, net zoals Dewever gaat moeten plooien als Leterme daar over zou beslissen.
Oud 27 september 2007, 09:20   #18
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
net zoals Dewever gaat moeten plooien als Leterme daar over zou beslissen.
Dat zal dan een regering zonder de NVA worden, want geen NVA-congres zal een regering zonder splitsing van BHV en zonder staatshervorming goedkeuren. Die weten nog wat welke ravages het Egmontpakt in de voormalige VU aangericht heeft.

A propos: heeft oranjeblauw zonder NVA nog een meerderheid?
Oud 27 september 2007, 09:23   #19
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Dat zal dan een regering zonder de NVA worden, want geen NVA-congres zal een regering zonder splitsing van BHV en zonder staatshervorming goedkeuren. Die weten nog wat welke ravages het Egmontpakt in de voormalige VU aangericht heeft.

A propos: heeft oranjeblauw zonder NVA nog een meerderheid?
Ik zeg niet dat het zonder gevolgen zal zijn. En ik heb niet zo zeer over BHV. IK vind dat de vlamingen dat al lang hadden moeten stemmen. Dit is een symbolisch dossier geworden maar er zijn genoeg mensen die vinden dat het al lang zou gesplitst moeten zijn, zowel Walen als Vlamingen.

Ja als ze het cordon doorbreken, waar ik voorstander van ben. Ik geloof niet in het kunnen van het VB
Oud 27 september 2007, 09:29   #20
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Zetelverdeling 2007

Totaal: 150 leden

CD&V NVA 30
MR 23
PS 20
open vld 18
VLAAMS BELANG 17
sp.a-spirit 14
CDH 10
ecolo 8
Lijst Dedecker 5
GROEN! 4
FN 1

Oranjeblauw = 30 + 23 + 18 + 10 = 81 zetels

Oranjeblauw min NVA = 25 + 23 + 18 + 10 = 76 zetels

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 september 2007 om 09:31.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be