Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2007, 12:48   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Lesbisch stelletje klaagt arts aan om tweeling

SYDNEY - Een lesbisch koppel in Australië heeft een aanklacht ingediend tegen een arts omdat het door kunstmatige inseminatie een tweeling kreeg in plaats van één kind, zoals het had gewenst. Dat meldden Australische media dinsdag.

Het koppel wil bijna 240.000 euro schadevergoeding van arts Robert Armellin, die per ongeluk twee embryo's in plaats van een implanteerde. Een van de vrouwen beviel van twee meisjes die inmiddels drie jaar oud
De vrouwen eisen een vergoeding voor de medische uitgaven, opvoeding en scholing van een van de kinderen. Ook willen ze een compensatie voor de tijd die ze door het extra kind niet aan hun werk kunnen besteden.

nu.nl

Nu weet ik het zeker: geen k.i. meer voor alle lesbische vrouwen!
Een kind heeft recht op een vader en een moeder!

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 september 2007 om 12:49.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 13:12   #2
Beauris
Partijlid

Beauris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
SYDNEY - Een lesbisch koppel in Australië heeft een aanklacht ingediend tegen een arts omdat het door kunstmatige inseminatie een tweeling kreeg in plaats van één kind, zoals het had gewenst. Dat meldden Australische media dinsdag.

Het koppel wil bijna 240.000 euro schadevergoeding van arts Robert Armellin, die per ongeluk twee embryo's in plaats van een implanteerde. Een van de vrouwen beviel van twee meisjes die inmiddels drie jaar oud
De vrouwen eisen een vergoeding voor de medische uitgaven, opvoeding en scholing van een van de kinderen. Ook willen ze een compensatie voor de tijd die ze door het extra kind niet aan hun werk kunnen besteden.

nu.nl

Waar slaat dit nu op? Het is toch niet omdat die twee Australische vrouwen geld geroken hebben, dat ineens geen enkel lesbisch koppel nog deugt? En hoe je de sprong van dit verhaal naar 'een kind heeft recht op een vader en een moeder' maakt, is me al helemaal een raadsel. Daar zit toch geen enkele logica achter jouw conclusie?
Beauris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:05   #3
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

nu.nl

hhahahahahahahaha, doe je nu alsof of ben je écht zo?
Oud 18 september 2007, 14:16   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
hhahahahahahahaha, doe je nu alsof of ben je écht zo?
Eerst om een dure medische ingreep vragen en dan nog klagen ook.
Laat die lesbo's een keer echte man gebruiken..!
Oud 18 september 2007, 14:20   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo'n medische ingreep kost veel geld, dus mag het ook wel correct worden uitgevoerd. Dat lesbisch koppel heeft mijn inziens dus overschot van gelijk.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:32   #6
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op wat slaat dat nu? Wat heeft dit met het recht op een vader en een moeder te maken? Een heterokoppel kan in vergelijkbaar geval net zo goed een schadevergoeding eisen als er iets fout is gegaan hé.

Trouwens, aangezien er sprake is van embryo's terugplaatsen gaat het niet over KI maar over IVF. Het artikel bevat dus in ieder geval al niet erg juiste informatie. En hoe een arts "per ongeluk" 2 embryo's kan terugplaatsen ipv één ontgaat me volkomen. Zoiets is geen ongelukje, maar wel degelijk een fout.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 september 2007 om 14:33.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:39   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Op wat slaat dat nu? Wat heeft dit met het recht op een vader en een moeder te maken? Een heterokoppel kan in vergelijkbaar geval net zo goed een schadevergoeding eisen als er iets fout is gegaan hé.

Trouwens, aangezien er sprake is van embryo's terugplaatsen gaat het niet over KI maar over IVF. Het artikel bevat dus in ieder geval al niet erg juiste informatie. En hoe een arts "per ongeluk" 2 embryo's kan terugplaatsen ipv één ontgaat me volkomen. Zoiets is geen ongelukje, maar wel degelijk een fout.
Er worden standaard verschillende embryo's teruggeplaatst bij IVF. Gewoonlijk DRIE om correct te zijn! De kans dat een embryo innestelt is geen 100% en bij drie ingeplante embryo's heeft men het meeste kans om tenminste één innesteling te krijgen.

En voor het geval "ik niet moet luisteren naar wat men vertelt"... ik ben meter van één van de drie ingeplante embryo's: de enige die innestelde.

Bij IVF weten de wensouders in elk geval dat er een minieme kans op meerlingen bestaat.

Over het lesbische koppel dat een kind teveel heeft: zoiets zullen ze praktische vanaf de eerste maanden geweten hebben: hadden ze maar abortus moeten plegen, als je toch uitgaat van het maakbare van kinderen en het "schadeloosstellen" als er eentje teveel uitkomt.

Zo'n mensen hoeven niet op mijn sympathie te rekenen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2007 om 14:43.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 14:43   #8
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Er worden standaard verschillende embryo's teruggeplaatst bij IVF. Gewoonlijk DRIE om correct te zijn! De kans dat een embryo innestelt is geen 100% en bij drie ingeplante embryo's heeft men het meeste kans om tenminste één innesteling te krijgen.

En voor het geval "ik niet moet luisteren naar wat men vertelt"... ik ben meter van één van de drie ingeplante embryo's: de enige die innestelde.
Dat hangt er allemaal vanaf wat de ouders wensen, beste Circe. Als afgesproken werd om 1 embryo terug te plaatsen en er werden er 2 teruggeplaatst dan is dat een fout.

En men is helemaal teruggekomen van het standaard verschillende embryo's terugplanten ondertussen hoor. Het aantal meerlingen was immers drastisch gestegen daardoor. En bij zo'n zwangerschappen is de kans op complicaties veel hoger. Tegenwoordig plaatst men standaard slechts 1 embryo terug tenzij er tegenindicaties zijn.
Oud 18 september 2007, 14:51   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij IVF weten de wensouders in elk geval dat er een minieme kans op meerlingen bestaat.

Over het lesbische koppel dat een kind teveel heeft: zoiets zullen ze praktische vanaf de eerste maanden geweten hebben: hadden ze maar abortus moeten plegen, als je toch uitgaat van het maakbare van kinderen en het "schadeloosstellen" als er eentje teveel uitkomt.

Zo'n mensen hoeven niet op mijn sympathie te rekenen.
Als je dit uitlegt aan een kinderloos echtpaar, dan zullen ze vol ongeloof zijn.
Ik ken zo'n echtpaar, die kinderloosheid heeft hen het leven bijna ondraaglijk gemaakt.
En nou proberen twee van die mutsen hier nog geld uit te kloppen.
Oud 18 september 2007, 14:59   #10
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

De dokter in kwestie heeft toegegeven dat hij een fout maakte door 2 embryo's terug te plaatsen.

http://www.smh.com.au/news/National/...881498793.html

Het openingsartikel is niet alleen incorrect (het gaat wel degelijk over IVF ipv KI en het gaat wel degelijk over het niet naleven van een afspraak), maar bovendien ook nog eens supertendentieus. Dat het over een lesbisch koppel gaat, doet immers niet terzake.

Jammer dat sommigen hier met open ogen inlopen.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 september 2007 om 15:18.
Oud 18 september 2007, 15:24   #11
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat die lesbo's een keer echte man gebruiken.!

En dat zou dan jij moeten zijn?
Wat heeft sexuele voorkeur nu met die situatie te maken?
Ik wil ook niet weten wat jij in bed zo uitspookt.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 18 september 2007 om 15:25.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 16:05   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede
Laat die lesbo's een keer echte man gebruiken.!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

En dat zou dan jij moeten zijn?
Wat heeft sexuele voorkeur nu met die situatie te maken?
Ik wil ook niet weten wat jij in bed zo uitspookt.
Ik geef toch de voorkeur aan een man-vrouw relatie als het om kinderen gaat. Ik ben gewoon conservatiever geworden de afgelopen jaren.
En donor wil ik niet zijn, zelfs niets als het om 2 mooie lesbo's gaat!
Oud 18 september 2007, 16:11   #13
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij wisten die lesbo's wat de risico's waren, er worden meer veellingen geboren met KI dan naturel, deels omdat je vaak meerdere eitjes moet implanteren wil er eentje aan slaan. Ze waren er zelf bij, eigen schuld.
Oud 18 september 2007, 16:14   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dokter in kwestie heeft toegegeven dat hij een fout maakte door 2 embryo's terug te plaatsen.

http://www.smh.com.au/news/National/...881498793.html

Het openingsartikel is niet alleen incorrect (het gaat wel degelijk over IVF ipv KI en het gaat wel degelijk over het niet naleven van een afspraak), maar bovendien ook nog eens supertendentieus. Dat het over een lesbisch koppel gaat, doet immers niet terzake.

Jammer dat sommigen hier met open ogen inlopen.
Om eerlijk te zijn, volgende uitlatingen lijken me niet die van een bewuste moeder:

The birth mother, who cannot be identified for legal reasons, told the court she suffered nausea during her pregnancy and in the latter stages could only move around with a walking stick.
Ocharme! schadevergoeding vragen!

She said she and her partner briefly considered adopting out one of the girls but quickly dismissed the idea as absurd.
Allez, nochtans een normale gewoonte bij mensen die "niet normaal" aan kinderen geraken. Zelfs met vijflingen gooien ze er gewoon vier weg.

"You thought: `Which one am I not meant to have'?" Dr Armellin's barrister Kim Burke asked.
"Yes, I did," the woman replied.
De tweede tiens! zo moeilijk is dat toch niet? Ge perst er eentje uit en dat ander laat ge gewoon lopen

She said adopting out one child would be unfair to both girls.
geboren worden uit zo'n "moeder" lijkt me unfair to both girls.

"The primary consideration was that adoption shifted the burden of responsibility for this situation onto the children," she said tearfully.
"The burden is not the children's to bear.
"The burden is ours alone."
't schijnt hé!

The woman said she had enjoyed some aspects of the pregnancy, such as decorating the girls' nursery, but other parts were distressing, including purchasing a pram.
Ik heb het inrichten van de kinderkamer nooit als "aspect" van mijn zwangerschap beschouwd, maar blijkbaar is dat bij lesbiennes anders?
en die kinderwagen had ze dan maar op de geboortelijst moeten zetten.

"It was like the last frontier of acceptance to spend hundreds of dollars on a pram," she said.
Erg hé! waarom nam ze dan niet gewoon een rugzak? of een valies op wieltjes?

Citaat:
Minutes before the procedure at the John James Medical Memorial Hospital in Deakin on November 13, 2003, the birth mother told Dr Armellin she only wanted one embryo implanted.
Bottomline: madame mother in spe heeft slechts op het allerlaatste momentje verwittigd dat ze slechts één embryo wou hebben. volgens mij was ze al van gedacht veranderd, want zulke beslissingen neem je niet op het allerlaatste moment. (misschien had ze er geen rekening mee gehouden dat ze niet graag kinderwagens aankocht? of dat ze liever twee keer een kinderkamer wou inrichten ipv één keer voor twee?)
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze beiden wat eieren hadden geoogst en zo'n beetje ienie mienie mutte gingen spelen. Maar dat de "birthmother" het op het laatste moment niet zag zitten? Iets van "eigen ei eerst" ?

BULLSHIT van de hoogste plank dus.
---------------

Het laat me even denken aan een franstalige collega die me kwam vertellen dat hij me vanaf die dag steeds ging op de hoogte houden van zijn whereabouts. Waarom? vroeg ik?
Mijn vrouw is in afwachting zei hij... "in verwachting bedoel je" ... "ja, van een drieling"...
Dan ben je in afwachting ook, antwoordde ik.

En toen moet hij het opgegeven hebben om bij mij Nederlands te leren! Ik denk echter niet dat ze ooit in overweging hebben genomen om er een paar voor adoptie weg te geven, of om schadevergoeding te gaan vragen voor de overdadige oogst!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2007 om 16:20.
Oud 18 september 2007, 16:15   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef toch de voorkeur aan een man-vrouw relatie als het om kinderen gaat.
Wat heeft dat in hemelsnaam met dit onderwerp te maken?
Oud 18 september 2007, 16:20   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

nu.nl

Wat heeft dit met het lesbisch zijn van hun te maken?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2007, 16:22   #17
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Volgens mij wisten die lesbo's wat de risico's waren, er worden meer veellingen geboren met KI dan naturel, deels omdat je vaak meerdere eitjes moet implanteren wil er eentje aan slaan. Ze waren er zelf bij, eigen schuld.
Het gaat niet over KI, maar over IVF. Bij KI (kunstmatige inseminatie) wordt op een kunstmatige manier sperma tot in de baarmoeder gebracht en gebeurt de bevruchting gewoon op natuurlijke wijze. Bij IVF (in vitro fertilisatie) wordt de eicel in vitro (buiten het lichaam dus) bevrucht met sperma.

Bij IVF weet men perfect hoeveel embryo's er worden teruggeplaatst en als men 1 embryo terugplaatst is de kans op meerlingen helemaal niet groter. Integendeel. Er was gevraagd om slechts 1 embryo terug te plaatsen, maar de dokter heeft er desondanks 2 teruggeplaatst. En die dokter heeft bovendien zijn fout al toegegeven. Overigens is het zoals ik al eerder zei tegenwoordig standaardprocedure om slechts 1 embryo terug te plaatsen daar de kans op complicaties tijdens de zwangerschap veel groter is bij meerlingen.
Oud 18 september 2007, 16:26   #18
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bottomline: madame mother in spe heeft slechts op het allerlaatste momentje verwittigd dat ze slechts één embryo wou hebben. volgens mij was ze al van gedacht veranderd, want zulke beslissingen neem je niet op het allerlaatste moment. (misschien had ze er geen rekening mee gehouden dat ze niet graag kinderwagens aankocht? of dat ze liever twee keer een kinderkamer wou inrichten ipv één keer voor twee?)
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze beiden wat eieren hadden geoogst en zo'n beetje ienie mienie mutte gingen spelen. Maar dat de "birthmother" het op het laatste moment niet zag zitten? Iets van "eigen ei eerst" ?
Circe weet natuurlijk weeral precies hoe de vork in de steel zit. Probleempje: de dokter heeft zijn fout toegegeven. Dat is dus geen "bullshit". Of die vraag voor schadevergoeding daarom terecht is, is een andere zaak. Maar dat de dokter in de fout ging, is duidelijk.

Laatst gewijzigd door Edina : 18 september 2007 om 16:26.
Oud 18 september 2007, 16:28   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat heeft dit met het lesbisch zijn van hun te maken?
wel, ik twijfel toch wel.

Als men het krijgen van kinderen (ik heb zo'n hekel aan het anglicisme "nemen" van kinderen) gelijkstelt aan
- ik was misselijk (dus wil ik schadevergoeding)
- ik kon amper nog lopen (dus wil ik schadevergoeding)
- deel van mijn zwangerschap was het inrichten van de kinderkamer
- het aankopen van een kinderwagen was er wel teveel aan...

dan lees ik tussen de lijnen toch wel geen "gemeenschappelijk" wens naar hun eigen kind! Eén van beiden heeft met zekerheid geen genetische band met die kinderen (tenzij ze dus iene miene mutte met hun eieren hebben gedaan - ik heb ooit een reportage gezien van een homokoppel dat iene miene mutte met hun sperma deed).

Al deze elementen dragen er toe bij dat een kille bedoening als IVF nog een extra zakelijke kant bijkrijgt.

Misschien hadden ze wel gepland dat ze ieder om beurt "eentje" gingen produceren?

Wel grappig dat ze - zelfs al waren of zijn ze met twee - schadevergoeding vragen om van hun werk te "moeten" blijven? Ik had er twee (heel bewust) maar stond er alleen voor (niet bewust). Nochtans gewoon blijven werken.

Oud 18 september 2007, 16:48   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe weet natuurlijk weeral precies hoe de vork in de steel zit. Probleempje: de dokter heeft zijn fout toegegeven. Dat is dus geen "bullshit". Of die vraag voor schadevergoeding daarom terecht is, is een andere zaak. Maar dat de dokter in de fout ging, is duidelijk.
Ik schets enkel een mogelijk scenario schattebout.

Als je vlak voordat je onder narcose gaat en alles staat al klaar voor IVF even je extra eisen gaat stellen, dan ben je niet voorbereid.
Dat de dokter dan effectief niet onmiddellijk door heeft gegeven dat ze één van beide embryo's uit het flesje moesten gaan vissen is dan effectief zijn fout ja!

als het aan mij lag had ze niks gekregen buiten anesthesie en een "mislukte" zwangerschap. Zoals het eruitziet vond ze dat blijkbaar een betere piste dan een zwangerschap waarbij je misselijk bent of een tweeling waarvoor je zelfs een extra voituur moet gaan kopen.

Laatst gewijzigd door circe : 18 september 2007 om 16:49.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be