![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wel, ik stel me de vraag bij mijn doktersbezoek deze ochtend. Ja, ik weet dat ik ernstig overgewicht heb en ik overwoog al een tijdje om een maagring te laten plaatsen, omdat diëten bij mij dikwijls averechts effect heeft.
Alleen dacht ik dat eventuele medicijnen me misschien konden helpen. Enfin: afspraak gemaakt met de dokter om advies. Wat kreeg ik te horen: neen, maagringen? Dat wordt NIET meer gedaan. Dat is uit de mode. Tegenwoordig hebben ze een beter middel dan een bandje op de maag: men knipt gewoon een stuk uit de maag en koppelt dat ergens aan de darm. Heu, ik was niet van plan om IN mijn maag te laten snijden, ik wou er enkel een bandje rond laten zetten, maar blijkbaar kan dat niet meer. Een gastritische bypass is veel goedkoper, zeiden ze me. De mutualiteit betaald dat met mijn BMI van over de 40 wel terug, terwijl ik dat bandje uit eigen zak zou moeten betalen. Nu ken ik verschillende mensen die goede resultaten hebben, enkel met dat bandje en meer wenste ik niet, want in geval van complicaties, kan men dat gemakkelijk wegnemen. Maar van die bypass heb ik al andere verhalen gehoord. Volgens de diëtiste die ik daar raadpleegde, was een maag slechts een reservoir en hadden we dat niet nodig. (efin, sla en groenten trouwens ook niet ![]() Alles was zo overtuigend als een commercial. Ik begon het al bijna te overwegen, maar ik vond het vreemd dat men mij garandeerde, dat er NOOIT iets fout liep en dat lekken en dergelijke uitgesloten waren. Alle gruwelverhalen die ik er van hoorde, waren verzinsels en laster. Het spijt me, maar dit kan niet. Een patiënt al meteen een operatie beginnen aansmeren, die veel ingrijpender is dan nodig, zonder eerst na te gaan of er geen alternatieven zijn, vind ik er over. Ja, een maagband zie ik nog zitten, maar stukken uit de maag laten snijden, dat durf ik niet, want ik twijfel er aan of het nog wel even makkelijk omkeerbaar is, maar het is een nieuwere techniek. Dat de maag er dan werkloos bij ligt, want er komt geen voedsel in, dat is geen probleem, al haar sappen komen er wel mee samen in de darm. Ik dacht wel dat maagsappen en zuren eerst nog onder het eten moesten gekneed worden door de maag, onder andere om bacteriën te doden. Enfin, de maagband is passé en de bypass entré. Het spijt me maar ik vind dit onverantwoord en geen manier van doen. Gezondheidzorg is in mijn ogen geen modegrill en een verantwoorde arts kiest in mijn ogen de minst ingrijpende methode die nodig is om een patiënt te behandelen. Ik kwam niet om in mijn maag te laten snijden, enkel voor een ring en ik werd zowat uitgelachen voor een ouderwetse trien. Begrip voor een patiënt is ver te zoeken en vooral de diëtiste stelde me zeer teleur met haar uitleg. Ik wou medicatie of een maagband proberen en blijkbaar wou men mij daar niet over informeren, wegens te ouderwets. Het geeft geen goed resultaat, terwijl in mijn ogen een deel van de maag afzetten, zodat men minder kan eten, maar alles nog naar de "grote maag" kan afzakken, zonder omwegen, is het verste dat ik wens te gaan. Persoonlijk vind ik het zeer onprofessioneel, want de info die ik op diverse sites vind, spreekt de zaak compleet tegen. Er zijn wel degelijk gevaarlijke risico's aan de gastritische bypass verbonden, maar men wou hem me verkopen als absoluut veilig. Het spijt me, maar ik heb al andere dokters op professionelere wijze hun patiënten weten benaderen en informeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Ik zou nog andere dokters en eventueel dieëtisten proberen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() So ?
Er zijn heus dokters die het op een andere manier aanpakken. Die bypass idd niet zonder risico's en zonder bijwerkingen die echt kunnen tellen. Een tante van me heeft dat verleden jaar laten doen. Ze kan niet eens meer deftig op restaurant gaan. Wat er in gaat langs boven, komt er paar minuten later weer uit elders. Ze neemt constant allerhande medicatie bij, omdat er niet genoeg broodnodige vitaminen ed uit de voeding worden opgenomen. Ze kampt me ijzertekort constant, met alle gevolgen van dien. Een vriend van me, net hetzelfste, stuk van maag toegeniet, stuk darm weg en nieuwe uitgang maag op verkorte darm gezet. Je wil echt niet meer in zijn buurt komen als hij gegeten heeft. Je houdt die stank niet voor mogelijk. Ook hij komt om dezelfde redenen nooit meer op restaurant of bij familie eten. Eveneens hij zit aan de medicatie om al zijn klachten wat op te vangen. En dit zijn 2 echt voor mij heel dichtbijzijnde vbn, van wat zo'n bypass aan neveneffecten geeft. En omkeerbaar? Laat het u niet wijsmaken, beide zijn ze al weergeweest naar hun arts (2 verschillende) en beide kregen te horen dat die maag die een stuk kwijt is, na die tijd zo beschadigd is, dat het niet meer kan hersteld worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Een ringetje rond de maag, dat zie ik nog zitten, maar ER IN snijden, NO WAY. Ik krijg het gevoel dat ik een muggenspray vroeg, omdat ik wist dat ik daar wel mee geholpen kon zijn, maar dat men mij Agent Orange aansmeerde. Kortweg van een dokter horen dat hij geen ringetjes meer deed, maar liever bypasste, daar pas ik voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() een maagring kan ook ernstige bijwerkingen hebben.
zo kan het stuk maag dat niet meer gebruikt wordt gaan wegrotten. het is allemaal zo schoon en rooskleurig niet. toch maar 'ns goed nadenken of het wel écht nodig is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() voel je je ZO ongelukkig door je overgewicht?
wie heeft daar vooral een probleem mee? jij of anderen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel juist van U,maar wat is het alternatief dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want voor anderen jezelf veranderen is nooit ok. Als zij er fysieke klachten van overhoudt, ligt het compleet anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alternatief ?
Weight Watchers, lach er allemaal mee zoveel je wil, maar die dames bereiken meer op zichzelf, dan met alle diëtisten ter wereld aan je zij. En het werkt echt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik heb er een probleem mee en inderdaad: ik zeg nergens dat een maagband geen complicaties kan hebben, maar ik heb daar nog nooit fatale van gehoord. Die bypass beschouw ik eerder als een nieuwe grill waar men mij aan wil onderwerpen. Daar doe ik niet aan mij. Ik laat geen stukje uit mijn maag snijden, om het op een darm aan te laten sluiten, met andere woorden: men snijdt ook in mijn darmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Sorry, maar als ik mijn maag liever vul door op slablaadjes te gaan kauwen, dan door er een stuk uit te snijden, moet ik aannemen dat ik ongezond bezig ben. |
|
![]() |
![]() |