![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onderlijfke Janssens mag voor mijn part in aktie schieten, anders moet zijn opvolger binnen zovele jaren zich verontschuldigen (zie hierna knip en plak over onder andere de Antwerpse Malinese gemeenschap)
de frut: 15/11 Genitale verminking ook Belgisch probleem - Video ![]() Jonge meisjes uit de Antwerpse Malinese gemeenschap lopen een groot risico ’besneden’ te worden. Voor hen en die duizenden anderen komt de Senegalese Khady Koïta (foto, rechts) op. De in België wonende Senegalese Khady Koïta (48) heeft maar één levensdoel: de strijd tegen de genitale verminking van vrouwen. Ze kreeg daar woensdagavond de Burgerschapsprijs van de Stichting P&V voor. ”Maar vermijd de term vrouwenbesnijdenis”, zegt ze gedecideerd. ”Want dan gaan uw lezers denken aan de besnijdenis van Joodse jongetjes. Bij meisjes gaat het om het wegnemen van een orgaan, de clitoris, en het moedwillig zeer ernstig verminken van de genitale streek.” Khady, die sinds 1996 in Tervuren woont, spreekt zelfs een woordje Nederlands. ”Ik vind het belangrijk om goed begrepen te worden”, zegt ze lachend. ”Genitale verminking bij vrouwen is geen zaak van een religie. In Marokko lopen ook moslima’s rond, maar zij worden niet verminkt. Het is een kwestie van mensenrechten, van agressie op het lichaam van een vrouw. Elke vorm van agressie moet worden gebannen. En zeker deze.” Genitale verminking is eeuwenoud. “In de tijd van de farao’s sneed men de clitoris van meisjes af en gooide die in de Nijl om vruchtbaarheid af te dwingen.” ”Genitale verminking was een Afrikaans probleem dat door de migratie de hele wereld is rondgereisd”, zegt Khadi. ”Het gaat om de import van een traditie die nog altijd wordt uitgevoerd omdat de sociale groepsdruk zo ontzettend groot is.” Khadi heeft nog drie dochters en een zoon. Eén dochtertje is gestorven. Twee van haar drie dochters zijn, net als zijzelf, genitaal verminkt. ”Ik zou tien excuses kunnen aanbrengen waarom het is gebeurd”, vertelt Khady. ”Ik was 14 jaar toen ik aan een neef werd uitgehuwelijkt. Ik was erg jong toen ik mijn kinderen kreeg. Wij woonden in Parijs. Daar heeft een tante mijn twee meisjes verminkt. Ik wil geen excuses zoeken, want ik heb er eeuwig spijt van dat ik niet de kracht heb gevonden om me ertegen te verzetten.” Die kracht vond ze wel voor haar derde dochter. ”Mijn jongste dochter heb ik kunnen behoeden. Ik ben beginnen te vechten tegen genitale verminking, tegen het onrecht.” Khadi is voorzitster van het European Network for Prevention and Eradication of Harmful Traditional Practices. Ze lobbyt voor steun aan organisaties, die zich inzetten tegen de vrouwenverminking. Nu heeft ze de Burgerschapsprijs gekregen. ”Een gebaar dat ik enorm waardeer”, zegt ze. ”Het zal me de moed geven om voort te vechten.” Toch vindt ze in haar omgeving erg veel steun. “Afrikaanse moeders bedanken me omdat ik het pad heb geëffend.” In de Gentse professor gynaecologie, Marleen Temmerman, vindt ze een bondgenote. Al zijn ze het niet altijd met elkaar eens. Zo ziet professor Temmerman op haar consultatie af en toe vrouwen die ernstig verminkt zijn. Tijdens de bevalling scheuren de oude littekens open. ”Wettelijk mogen artsen de oude situatie niet herstellen”, zegt Khadi. ”Want dan werken ze mee aan genitale verminking.” ”In de praktijk is dat echter ontzettend moeilijk”, vindt dokter Temmerman. ”Het gaat om een volwassen vrouw die zelf een beslissing neemt over haar lichaam.” Bekijk de video
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 15 november 2007 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik ben al jaren op de hoogte van die gruwel, maar ik wordt er telkens even verontwaardigd door!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Elk zijn cultuur!
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Na de amputatie, wat gebeurt er dan met die clitorissen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Nu weet ik weer waarom jij op mijn negeerlijst staat.
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat: