![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Onderstaand artikel uit Het Nieuwsblad bevestigt dat in de ontwikkelingssamenwerking het meeste geld in Belgie aan de vingers blijft kleven. Er is ook een meer uitgebreide studie over dit onderwerp te lezen op
http://positief.wordpress.com/dossie...ssamenwerking/ 'U geeft 100 euro, Derde Wereld krijgt er 1' |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() oh shit ik had al een draad gemaakt met bijna precies dezelfde titel!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe die liefdadigheidsinstellingen precies werken snap ik niet. Maar ik heb er grote vraagtekens bij. Op één week tijd heb ik 5 gratis kerstkaarten aangekregen : 2 van SOS Kinderdorpen en 3 van Unicef. Bedoeling is natuurlijk dat ik meer kaarten koop of geld schenk. Maar reken eens uit, als die verenigingen naar 10 % van de Belgen kerstkaarten stuurt, hoeveel kost dat dan? Goed, een kaart is nooit zo duur als wij ze in de winkel betalen, maar vergeet niet de port, de bijbehorende brieven, enveloppes, bestelbons ... Een tijd geleden kreeg ik van een zuster Monica een mooi linnen zakje aan.
Zo'n giften aan ons hier in het Westen waarbij dan meteen iets voor in ruil wordt gevraagd, hebben op mij een omgekeerd effect. Ik vind het gewoon degoutant. Ginder staat er een kind honger te lijden en om te maken dat ik eten voor dat kind betaal, geven ze mij dingen te geschenke die ik niet nodig heb. Wegwerpcultuur tegenover de erbarmelijke armoede in de Derde Wereld. Van mij geen cent meer ...
![]() |
#4 |
|
![]() Om die reden mag je nooit je geld geven aan grootschalige organisaties zoals oxfam of 11.11.11. Dat zijn krapuleuze dieven van jewelste.
Er zijn genoeg projecten, dan denk ik aan het ugandanese Young star project, http://www.youngstarsproject.org , die scholen bouwen voor de ugandese kinderen. Vermits zij plaatselijk gevestigd zijn, zit je een hele administratie verspreid over de hele wereld (zoals dat het geval is met de grote organisaties) niet te betalen.
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() de enige "belgische" organisatie die te vertrouwen lijkt te zijn is Artsen zonder Grenzen.
Alle anderen (inclusief 11-11-11, Oxfam, Vredeseilanden, Amnesty International, ...) lijken vnl goed te zorgen voor het eigen Belgisch kaderpersoneel en internationale "bevriende" organisaties. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Het rode kruis zou ik ook wel even willen vermelden. Al vrees ik dat het een halve transfer is naar Wallonië, op evenementen heb ik ze liever wel dan niet.
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vertrouw geen enkele meer, ook niet het Rode Kruis (heeft internationaal nog heel veel geld op bankrekening staan gul door de wereld gestort voor de tsunami slachtoffers in Azië). En bij de meeste liefdadigheidsinstellingen in den belgiek (bv. Resto du Coeur, Poverello, enz.) is het ook "eigen zak eerst". Spijtig. Ik ben blij dat er eindelijk een joernalist dit publiek brengt want het is een schande hoe de goedheid van de mensen uitgebuit wordt. Ik vrees dat het officiële geld van ontwikkelingshulp ook niet goed gebruikt wordt en dient om corrupte leiders vooral in Afrika nog rijker te maken. Ooit schreef iemand, ik denk Ron Hubbard van Scientologie, als je rijk wilt worden sticht een liefdadigheid of een religie. Ziet ernaar uit dat hij gelijk heeft.
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sinds de toevloed van de asielzoekers, geef ik niets meer. Via onze belastingen betalen wij deze asielzoekers en ik zou veel liever zien dat ze daar blijven en dat dit belastingsgeld dan aan ontwikkelingshulp werd gegeven : bv. voor bioteelt van boontjes. Goed voor het milieu en goed voor de tewerkstelling daar !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb eigenlijk zelden iets gegeven aan liefdadigheid, omdat ik student ben en het dus niet zo breed heb. Maar ook omdat ik liever later zelf, als ik zelf goed bij kas zat, naar daar wil gaan en mijn bijdrage leveren. Dat leek me effectiever. Net omdat ik vreesde dat slechts een deel van het geld daar zou geraken. Zeker toen ik op een moment zelf wou gaan werken als werver bij een liefdadigheidsorganisatie en hoorde wat mijn loon was (veel meer dan ik verwacht had) wist ik het wel.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 november 2007 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() pak uw euro, koop een brood, en strooi het ergens in een vijver met eenden.
Is veel beter geïnvesteerd, en die hebben het meer nodig dan mensen.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is maar één echt goed doel, info bij karma daar over. Rechtstreeks en zonder zever.
En het past hier nog in de eeuwige mantra van "geweld en straffen en retteketet"
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen zijn de enige die ik echt vertrouw. En zelfs een nobele organisatie als Het Rode Kruis wordt bedreigd door sjoemelende Walen en beheerd door een Astrid zonder kop. Voor de eerste keer sinds lang heb ik gewoon geweigerd om de stickers te kopen. Ik heb gezegd dat ik hun inzet waardeer en bewonder maar weiger te betalen voor een zuid-belgische monetaire put. Het geld hoort naar de derde wereld te gaan, niet naar Wallonië. Daar krijgen ze al meer dan genoeg en nog raken ze er niet uit.
Geef mij maar Artsen Zonder Grenzen. Weet iemand hoe het gaat binnen "kom op tegen kanker"? Dat steun ik ook altijd na het vroegtijdig overlijden van mijn moeder (46 jaar geworden). |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als ik zie wat Gaia weet te realiseren, dan heb ik de indruk dat Gaia nog zeer correct is. Cliniclowns steun ik ook nog graag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://www.gaia.be/ WSPA ( nederlandse afdeling ) http://wspa.nl/index.asp
![]() |
![]() |
#16 | |
|
![]() Citaat:
Die Michel Vdb en al: respect! Die brengen dingen aan het licht waar ik nog niet eens naar durf te kijken, omdat ik er een maand niet goed van ben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Giften stopgezet nav hun steun aan 01.10.
Ik zal me wel een echt politiek neutraal goed doel zoeken.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 3 november 2007 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben overigens een heel erg goed goed doel.
Ik garandeer 8 % return on investment.
One World, One Dream, One Everything Laatst gewijzigd door Stratcat : 3 november 2007 om 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |