Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2004, 21:32   #1
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Woensdagmiddag betoogden enkele honderden mensen tegen de komst van softwarepatenten in de Europese Unie. Deze patenten leggen het achterliggende idee van een computerprogramma vast, zodat niemand nog een gelijkaardig programma mag schrijven, zonder daarvoor te betalen. Hoewel het Europees parlement de patenten op software in september vorig jaar wegstemde, dreigt de Europese Commissie ze nu toch in te voeren.

bron:http://ovl.indymedia.org/news/2004/04/1784.php

Wat houd dit in voor de kleine programmeur?
Ik studeer technische informatica dus ik ben wel bezorgd
BruFFy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 22:16   #2
wb
Burgemeester
 
wb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 598
Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

als je wil dat er iets aan gedaan wordt zit je met de VLD (cfr je avatar) bij de verkeerde partij vrees ik... het zijn o.a. zij die voorstander zijn van de software-patenten (die in feite enkel en alleen in het voordeel van enkele multinationals zijn)

erg triestig om te zien hoe ook op dit vlak de kapitalistische winstlogica het beleid bepaalt.
wb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 08:20   #3
VlaamseBelg
Parlementslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2003
Locatie: Vilvoorde
Berichten: 1.828
Standaard

Ik ben ook tegen patenten, vooral omdat er geen duidelijke lijn kan getrokken worden. Je kan al je broncode beveiligen op allerlei juridische manieren (kijk maar naar hoe de "makers" van Unix nu te keer gaan tegen Linux), maar als nu ook de concepten en ideeen gepatenteerd worden ligt de vernieuwing direct stil. Er zijn er weer maar heel weinig die gediend zullen zijn met zo een regelgeving, maar ze hebben wel het meeste geld, dit ruikt weer naar goeie ouwe europese omkoperij.[/b][/code]
__________________
Tis nepis potentis negro te!
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 08:29   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.859
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BruFFy
Hoewel het Europees parlement de patenten op software in september vorig jaar wegstemde, dreigt de Europese Commissie ze nu toch in te voeren.
En dat terwijl men toch had aangekondigd de vrije software wat te stimuleren?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 09:03   #5
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Als fervente Linux fan weet ik dat de vrije software een flinke opmars bezig is.
De stad Munchen heeft zelfs $microsoft$ volledig buitengewipt.

De moment dat software bedrijven als adobe, autodesk, ESRI beginnen linux versies te maken zal het rap gedaan zijn met $bill$
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 10:15   #6
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Wat voor een flauwe marxisitsche zever is dit.

Patenten beschermen de rechten van de uitvinder. Ga je morgen dan ook maar de samenstelling van Coca Cola, Farmaceutische middelen, etc ... open en bloot gratis ter beschikking stellen ...

En maken dan gewoon ook muziek, film, etc ... gratis hé ...

En wie gaat het onderzoek betalen? Wie gaat de uitvinder betalen?
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 10:18   #7
wb
Burgemeester
 
wb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 598
Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

...als we maar kunnen vermijden dat Linux de nieuwe Microsoft wordt. De GNU-GPL zal hopelijk sterk genoeg blijken, maar wees maar zeker dat elk van die bedrijven die je daar opsomt even goed de nieuwe marktleider (en liefst monopolist) wilt worden...

Het zal dus niet volstaan om enkel overal Windows te vervangen door Linux. We moeten mensen ook overtuigen van de politieke redenen om een OS als GNU/Linux te gebruiken, in plaats van enkel de praktische redenen (technisch superieur en gratis) aan te halen!

De "open source" beweging (www.opensource.org) houdt zich volgens mij veel te veel bezig met die praktische kant van de zaak. Ik voel me dan ook veel meer aangesproken door de oorspronkelijke "Free software" beweging (www.fsf.org), die zich concentreert op het politieke (al noemen ze het meestal het "filosofische").

wb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 10:22   #8
wb
Burgemeester
 
wb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 598
Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Wat voor een flauwe marxisitsche zever is dit.

Patenten beschermen de rechten van de uitvinder. Ga je morgen dan ook maar de samenstelling van Coca Cola, Farmaceutische middelen, etc ... open en bloot gratis ter beschikking stellen ...

En maken dan gewoon ook muziek, film, etc ... gratis hé ...
Ik denk dat je het onderscheid tussen auteursrechtelijke bescherming (copyright) en octrooien (patents) niet kent.


Citaat:
En wie gaat het onderzoek betalen? Wie gaat de uitvinder betalen?
Denk je echt dat via patenten de uitvinders betaald worden? Ik zou eerder het tegendeel stellen: wegens patenten kunnen uitvinders geen uitvindingen meer maken! (op een legale manier toch niet) Laat staan er betaald voor worden.
wb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 10:59   #9
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

mja - misschien heb je wel gelijk

het probleem zit hem in het feit dat je geen windows applicaties kunt maken zonder Microsoft, of ze blokkeren op de computer
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 23:10   #10
Oussaka, Malik
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 april 2004
Locatie: Buitenland (naast Temse)
Berichten: 98
Standaard

Lieve Philips,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
mja - misschien heb je wel gelijk

het probleem zit hem in het feit dat je geen windows applicaties kunt maken zonder Microsoft, of ze blokkeren op de computer
Hoe zit dat met uw dislexie-probleem ? Windows-applicaties zonder MS blokkeren op de computer ? Ik dacht dat MS daarvoor een quasi conditio sine qua non was. In elk geval, er is geen enkele mailworm of virus tegenwoordig die zonder kan. MS is hun zuurstof. Neem het weg en ze moeten een andere job zoeken, die malware-instances.

Ivm patenten: behouden !!! Ik ga eens zien of er iemand al een patent genomen heeft op het laten van zeer stinkende winden. De toekomst voor geniepige windenlaters op tram, trein en bus ziet er duur uit
Oussaka, Malik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 23:45   #11
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Eventjes een greep om de duidelijke misbruiken aan te tonen.

1) Patent op processor met variabele snelheid.

--------------------------------
Patriot Systems claimt dat het een patent heeft op processors met variabele kloksnelheid. Het bedrijf heeft naar 155 bedrijven een brief gestuurd waarin gewaarschuwd wordt voor schending van patent 5.809.336. Er is niet bekend welke bedrijven een brief ontvangen hebben maar bijna elke grote ICT onderneming zou tot die groep behoren.

Het gaat bij dit patent om microprocessors die werken op snelheden boven de 110 - 120MHz. Sinds de registratie van het patent is er ter waarde van 150 miljard dollar aan microprocessors gebouwd met de gepatenteerde technologie. Patriot Systemes heeft niet bekend gemaakt wat het bedrijf aan licentiekosten zal gaan vragen
-----------------------------------

2) patent op dubbelklikken

-----------------------------------
12 juli 2002 diende Microsoft bij het United States Patent and Trademark Office een aanvraag voor een patent in en dit is 27 april door het bureau toegekend. Het patent concentreert zich rondom het gebruik van de toetsen die we op een PDA tegenkomen. Op een toets kan kort worden gedrukt, lang worden gedrukt of een aantal keren snel achter elkaar (dubbelklik). Afhankelijk hiervan kunnen met één toets verschillende applicaties of functies worden gestart. Het is trouwens opmerkelijk dat dit patent aan Microsoft is toegekend en is een voorbeeld van hoe slecht er soms wordt gekeken naar de zogenaamde 'prior art'. Een van de eerste PDA's, de Newton van Apple, had namelijk ook een aantal toetsen wiens functie veranderde, afhankelijk van hoe lang en hoe vaak erop gedrukt werd. Net zoals de PDA's van Palm.
------------------------------------

3) JPEG patent let op de datum tussen aanvraag en wanneer ze geld beginnen vragen

------------------------------------
Het Texaanse bedrijf Forgent Networks heeft 31 ondernemingen aangeklaagd in verband met patentschending. Het gaat hier om patent nummer 4.698.672 dat onder andere gebruikt wordt in het JPEG-formaat. Ondanks herhaald waarschuwen en aanmanen van Forgent hebben ondermeer Adobe, Apple, Canon, Dell, IBM, Macromedia en Toshiba geen licentiegelden willen betalen. Dertig andere bedrijven wilden dat wel en hebben Forgent in totaal 90 miljoen dollar betaald. Het patent is toegewezen op 27 oktober 1986 en was toen in het bezit van Compression Labs. Dit bedrijf is in 1997 door Forgent Networks overgenomen en sinds juli 2002 vraagt Forgent royalty's voor het gebruik van het JPEG-formaat. Als een gevolg hiervan heeft de International Organisation for Standardization eind juli 2002 gedreigd het JPEG-formaat te schrappen als standaard
--------------------------------

4) patent op autoplay

-------------------------------
Bij PCWorld lezen we dat Microsoft binnenkort waarschijnlijk aan een nieuwe rechtszaak rond een patentconflict zal moeten beginnen. Deze keer was het de beurt aan TV Interactive Data (TVI) om een aanklacht in te dienen, op basis van vier patenten. Het gaat om een patent met de naam "Method for starting up a process automatically on insertion of a storage media into a host device" en drie die allemaal "Host device equipped with means for starting a process in response to detecting insertion of a storage media" heten. Volgens TVI schendt Microsofts autoplayfunctie deze vier patenten.

De softwaregigant reageerde met de mededeling dat de patenten van TVI ongeldig zijn. Het is echter niet ongebruikelijk dat een dergelijk antwoord gegeven wordt in een zaak rond patenten. Een schikkingsbijeenkomst zal 20 februari plaatsvinden, om te voorkomen dat er een rechtszaak moet komen. Zal hier geen succes mee behaald worden, dan staat de eerste zitting gepland voor 27 september dit jaar.
------------------------------

5) patent op domain naam principe
--------------------------------
Op Geek.com is een artikel verschenen waaruit blijkt dat een advocaat het principe van domain-name en subdomeinen heeft gepatenteerd. Raadsheer Frank Weyer uit Californië heeft in de VS de rechten op "een methode om url's en e-mailadressen aan leden van een groep toe te kennen, waarbij elk lid een url van de vorm 'naam.subdomein.domein' krijgt en een e-mailadres van de vorm '[email protected]'." In de praktijk komt dit erop neer dat de man in kwestie een patent heeft op een van de fundamentele onderdelen van het internet in z'n huidige vorm, namelijk het domain naming-systeem.

Hij heeft alvast een rechtszaak aangespannen tegen Network Solutions en Register.com, twee van de grootste verkopers van domeinnamen, voor schending van zijn patent. Pittig detail is dat hij zelf niet de bedenker is van het systeem, wat in principe wel de bedoeling is van een patent. Volgens de schrijver van het artikel is het maar de vraag of beide bedrijven het patent zullen aanvechten of gewoon de rechten zullen overkopen om problemen te vermijden, met als gevolg dat het omstreden patent zal blijven bestaan.
--------------------------

Enz enz http://www.tweakers.net/nieuws/30772/?highlight=patent

Afschaffen die boel
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 00:13   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Als je ideeën van anderen moet gebruiken is er iets mis met uw eigen creativiteit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 01:30   #13
ICE-MAN
Parlementslid
 
ICE-MAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2003
Locatie: noordelijke ijszee (ferm fris zeetje)
Berichten: 1.867
Standaard

wat ik ervan denk...........[size=6]windows sucks....... en microsoft evenzo....[/size]
alléén jammer dat de mensen zo stom zijn om massaal met het product te werken en dat iedereen het normaal vinden gaat dat de PC af en toe vastloopt en tergend traag is dank zij onstabiele software die vol fouten zit....
__________________
Per 20 november 2009 verlaat ik dit politiek kloteland FOREVER - treur niet k'zal t'niet missen !
ICE-MAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 02:30   #14
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Als ik een patent neem op het concept "operating system"
dan zou niemand anders nog een operating system mogen schrijven.

Als ik een patent neem op boekhoudkundig programma
dan zou niemand anders nog een boekhoudkundig programma mogen schrijven ?

Waar gaan we naartoe ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 07:16   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN
wat ik ervan denk...........[size=6]windows sucks....... en microsoft evenzo....[/size]
alléén jammer dat de mensen zo stom zijn om massaal met het product te werken en dat iedereen het normaal vinden gaat dat de PC af en toe vastloopt en tergend traag is dank zij onstabiele software die vol fouten zit....
Niet overdrijven. Zonder MS zat u wellicht niet op dit forum. Mogelijk had u dan zelfs geen computer in huis.

Mijn Win XP is trouwens heerlijk stabiel.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 07:33   #16
Woody
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: blankenberge
Berichten: 35
Stuur een bericht via MSN naar Woody
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als je ideeën van anderen moet gebruiken is er iets mis met uw eigen creativiteit.
maar als uw eigen creativiteit geblokeerd word omdat je een dubbelklik wil of dat je over nog meerdere problemen struikelt???
__________________
Iedereen klaagt over zijn geheugen maar niemand klaagt over zijn verstand

La Rochefoucauld,
Woody is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 09:43   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Voor zover dan de 'vrije' markt...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 10:03   #18
wb
Burgemeester
 
wb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 598
Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Voor zover dan de 'vrije' markt...
kapitalisme betekent [size=6]vrijheid[/size] [size=2]om anderen van hun vrijheid te beroven![/size]
wb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 18:49   #19
BruFFy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als je ideeën van anderen moet gebruiken is er iets mis met uw eigen creativiteit.
ff een voorbeeld...
Ik ga een site maken voor een firma waar men online kan kopen.
Daarvoor zal ik een winkelkar moeten ontwerpen/maken.
Maar indien er patenten zijn kan ik die winkelkar wel maken maar het mag niet met dezelfde code zijn... zoiets kan je maken op honderde manieren maar als men 10000 winkelkar patenten heeft tja dan moet je je code zo maken dat niemand anders dat heeft maar probeer dat al maar eens na te gaan... en dan zijn de efficientste code's al gebruikt...
BruFFy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2004, 20:31   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BruFFy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Als je ideeën van anderen moet gebruiken is er iets mis met uw eigen creativiteit.
ff een voorbeeld...
Ik ga een site maken voor een firma waar men online kan kopen.
Daarvoor zal ik een winkelkar moeten ontwerpen/maken.
Maar indien er patenten zijn kan ik die winkelkar wel maken maar het mag niet met dezelfde code zijn... zoiets kan je maken op honderde manieren maar als men 10000 winkelkar patenten heeft tja dan moet je je code zo maken dat niemand anders dat heeft maar probeer dat al maar eens na te gaan... en dan zijn de efficientste code's al gebruikt...
Als er al 10000 winkelkarren zijn vraag ik mij af waarom u er nog een nieuwe wilt bijmaken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be