Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 16:26   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Brits diplomaat wou pact sluiten met Nazi-Duitsland

Citaat:
Brits diplomaat wou pact sluiten met Nazi-Duitsland

Een Britse diplomaat probeerde tijdens de Tweede Wereldoorlog op eigen houtje een deal te sluiten met Nazi-Duitsland. James Lonsdale-Bryans stelde voor de wereld te verdelen tussen Duitsland en Groot-Brittanië.
De Britse overheid was van de plannen op de hoogte. Ondanks de paniek dat de deal veroorzaakte bij de Britse legertop liet de geheime dienst de diplomaat ongemoeid naar Italië reizen.

Daar sprak James Lonsdale-Bryans met Ulrich von Hassel, de Duitse ambassadeur in Italië. De diplomaat sprak er over het plan de wereld te verdelen tussen Nazi-Duitsland aan de ene kant en Groot-Britannië anderzijds. De Britten zouden het regime van Hitler in Europa ongemoeid laten, terwijl de rest van de wereld de Britten toekwam.

Tot grote ergernis van de Britse machthebbers, die bang waren dat het privé-iniatief van de diplomaat zou uitlekken naar de pers, probeerde Lonsdale-Bryans ook een afspraak te maken met het Amerikaanse leger.

De Britten verwittigden de Amerikanen dat de diplomaat 'onbetrouwbaar, maar niet ontrouw' was.
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:03   #2
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Ik denk dat het Britse koningshuis toen ook wel sympathie voor de nazis hadden. En Engelsen en Fransen zijn ook nooit echt de beste vriendjes geweest, dus ik denk zonder Churchill dat de wereld er een heel stuk anders uit zou zien.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 12:09   #3
Alvas
Schepen
 
Alvas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2008
Locatie: AARS-SCHOT
Berichten: 435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik denk dat het Britse koningshuis toen ook wel sympathie voor de nazis hadden. En Engelsen en Fransen zijn ook nooit echt de beste vriendjes geweest, dus ik denk zonder Churchill dat de wereld er een heel stuk anders uit zou zien.
jah wou ik net zeggen geluk dat ik ff las , Queen Victoria was lid van NSDAP niet?
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 18:24   #4
bridgeton
Burger
 
bridgeton's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 augustus 2007
Locatie: Ingelmunster
Berichten: 121
Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

"hoe zou de wereld er dan hebben uitgezien" is een vraag die je je beter niet stelt als je naar geschiedenis kijkt. Of je zult de meest absurde zaken tegenkomen ^^

(al moet ik bekennen dat ik het toch zelf nooit kan laten )
__________________
http://www.stevenverschoot.tk
De democratie vecht steeds met een hand op de rug gebonden, doch haalt immer de overhand
bridgeton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 19:27   #5
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Als de oologsstoker Churchill er niet was geweest, was er zeker een vrede tussen Duitsland en Engeland getekend.
Vergeet niet dat Hitler in 1940 verboden had de Britse steden te bombarderen, en dat pas toeliet nadat de Britten op bevel van Churchill de Duitse steden - en dus ook de kans op een vredesverdrag - bombardeerden.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2008, 19:33   #6
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik wil er nog aan toevoegen dat zelfs Churchill ervan overtuigd was dat Duitsland de oorlog zou winnen. Maar hij heeft dat nooit willen toegeven in 1040-41. Zijn enige hoop was de tussenkomst van Amerika.
Niet voor niets zei hij na de oorlog dat het gelukkigste moment van zijn leven de dag was van de Japanse aanval op Pearl Harbor.
Maar ondanks die wetenschap, wou hij absoluut oorlog. Een Totalkrieg, zullen we maar zeggen. Je kunt je echt de vraag stellen waarom de Britten geen verdrag wouden tekenen in 1940. Dat diplomaten, parlementsleden, tot de koning toe, zo'n verdrag wel wilden, was maar heel normaal als je weet hoe de kaarten ervoor lagen voor de ommekeer die Pearl Harbor en Stalingrad veroorzaakten.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 08:58   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
Iedere kans om enige verdeeldheid en problemen te zaaien in de Nazi-hierarchie moest te baat genomen worden.Dat doe je middels moordaanslagen,of in het geval van Hitler door hem juist NIET te vermoorden,of dat doe je met allerlei leuke diplomatieke initiatiefjes naar Duitsland of Italie toe.Indien je met een hoge Nazi- of Fascisten figuur kunt onderhandelen,en het blijkt dat die op zijn eentje handelde,kun je die zelfs wat in verlegenheid brengen door een notaatje hier,een telegrammetje daar.....


Ze wisten in Whitehall verdomd goed wat ze speelden,onnuttig om dan één van die initiatiefjes er apart uit te lichten,het paste in "the Great Game"..

Laatst gewijzigd door kelt : 12 oktober 2008 om 09:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 11:36   #8
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Dus Hess was voor niets naar Engeland gevolgen.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 16:13   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Als de oologsstoker Churchill er niet was geweest, was er zeker een vrede tussen Duitsland en Engeland getekend.
Vergeet niet dat Hitler in 1940 verboden had de Britse steden te bombarderen, en dat pas toeliet nadat de Britten op bevel van Churchill de Duitse steden - en dus ook de kans op een vredesverdrag - bombardeerden.
En U gelooft dat?

Hitler had net voor de oorlog een overeenkomst met Groot-Brittanie getekend ten overstaan van de Britse premier Chamberlain,een overeenkomst die aan Duitsland eigenlijk tamelijk veel marge gaf in Midden-Europa.............en er vervolgens zijn g*t aan geveegd..

Voor iedereen was het perfect duidelijk dat den Adolf enkel zou stoppen voor iemand met een grotere knuppel dan hijzelf....


Het land was tenslotte sedert 1934 omgeturnd in één grote oorlogsmachine!

NIEMAND heeft ooit Groot-Brittanie ongestraft vernederd...dat kon willekeurig welke geschiedkundige of generaal hem wel gezegd hebben,maar de "korporaal-generaal" besloot dat hij het beter wist....

Laatst gewijzigd door kelt : 12 oktober 2008 om 16:15.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 16:27   #10
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
En U gelooft dat?

Hitler had net voor de oorlog een overeenkomst met Groot-Brittanie getekend ten overstaan van de Britse premier Chamberlain,een overeenkomst die aan Duitsland eigenlijk tamelijk veel marge gaf in Midden-Europa.............en er vervolgens zijn g*t aan geveegd..

Voor iedereen was het perfect duidelijk dat den Adolf enkel zou stoppen voor iemand met een grotere knuppel dan hijzelf....


Het land was tenslotte sedert 1934 omgeturnd in één grote oorlogsmachine!

NIEMAND heeft ooit Groot-Brittanie ongestraft vernederd...dat kon willekeurig welke geschiedkundige of generaal hem wel gezegd hebben,maar de "korporaal-generaal" besloot dat hij het beter wist....
Ja, maar zou GB het hebben kunnen uitzingen zonder tussenkomst van de USA?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2008, 18:02   #11
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Als de oologsstoker Churchill er niet was geweest, was er zeker een vrede tussen Duitsland en Engeland getekend.
Vergeet niet dat Hitler in 1940 verboden had de Britse steden te bombarderen, en dat pas toeliet nadat de Britten op bevel van Churchill de Duitse steden - en dus ook de kans op een vredesverdrag - bombardeerden.
Ik heb die claim ook eens gelezen en het was in tegenspraak met een boek over WOII dat ik hier thuis heb liggen.
http://forum.politics.be/showthread....51#post3576551
Geen antwoorden gehad.
Voor mij is het echter duidelijk: volgens die tekst waren de Duitsers daar het eerst mee begonnen, wat dan strookt met mijn boek hier.
En het feit alleen al dat iemand zijn gelijk poogt te staven door een artikel te quoten van z'n eigen site, dat dan nog een zinsdeel toevoegt dat niet in de originele tekst stond, daarbij claimend dat het boek heel moeilijk te vinden is, terwijl het twee minuten duurde met Google, zegt genoeg.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 09:10   #12
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
terwijl de rest van de wereld de Britten toekwam.
Voor het gemak vergeten we even de Sovjetunie, Azië en Amerika.

Wat was Londsdale-Bryans' volgende plan? Een ambassade op de maan?
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2008, 12:16   #13
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Stel nu eens dat die man in zijn opzet zou zijn geslaagd of alleszins serieus werd genomen met zijn plannen. Hoe zou de wereld er dan nu uitgezien hebben? Zouden de Britten dan niet ineens ook in oorlog zijn geweest met de VS?
Ooit een filmpje gezien met Rutger Hauer als SS'er in Germania, ontstaan na de overwinning van Hitler in WO II:

http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:162824

Gemiste kans wel, want het scenario is nogal zwakjes .

Probleem met zo'n 'what if..' scenario's = veel te veel parameters die het verloop van zo'n oorlog beïnvloeden op een geloofwaardige wijze verwerken in een alternatief verhaal.
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:28   #14
piraat
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 augustus 2008
Berichten: 2.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ik denk dat het Britse koningshuis toen ook wel sympathie voor de nazis hadden. En Engelsen en Fransen zijn ook nooit echt de beste vriendjes geweest, dus ik denk zonder Churchill dat de wereld er een heel stuk anders uit zou zien.
De Engelse aristocratie was doodbenauwd voor de nazi-ideologie. Niet vergeten, tot vandaag de dag behoren zowat alle landbouwgronden toe aan adellijke familie's, evenals ontelbare stadsgebouwen. En de nazi's pasten de onteigening toe op grote schaal, om speculatie te voorkomen. Lees er het partijprogramma van de toenmalige NSDAP maar op na...Voor de Engelse upper-classe was strijden tegen de nazi's, strijden voor de in standhouding van hun traditionele privileges. Allee, ze lieten de gewone man voor hen vechten, in hun plaats, zoals die ook steeds voor hen gewerkt had...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2008, 10:45   #15
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik ben het oneens met Piraat. De Britse aristocratie had grote sympathie voor het elitaire, Darwiniaanse denken van het Nazisme, maar natuurlijk moeten er voor- en tegenstanders zijn geweest.
Een verschil met ons landje is dat wij gewoon voor- of tegen de Nazi-ideologie waren, en voor de rest passief waren op het wereldtoneel.
Voor een land als G.B., dat toen nog een echte wereldmacht was, werden de ideologische overeenkomsten of verschillen bijkomstig zodra hun Empire bedreigd werd door een sterk groeiende Europese superstaat. Dat werd het een puur gevecht om macht, en niet langer om ideologie.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2008, 17:32   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 33.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ja, maar zou GB het hebben kunnen uitzingen zonder tussenkomst van de USA?

nee,absoluut niet

Maar een schijnbaar hopeloze situatie is voor de Britten nog nooit een reden geweest om niet te vechten!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 oktober 2008 om 17:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:18   #17
Red_Dog
Schepen
 
Red_Dog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Locatie: Antwerpen, Dublin
Berichten: 416
Stuur een bericht via MSN naar Red_Dog
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
jah wou ik net zeggen geluk dat ik ff las , Queen Victoria was lid van NSDAP niet?
Gezien zij stierf in 1901 betwijfel ik dat.
Een oude topic, ik weet het, maar hier moest ik toch op reageren
Red_Dog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:25   #18
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Als de oologsstoker Churchill er niet was geweest, was er zeker een vrede tussen Duitsland en Engeland getekend.
Vergeet niet dat Hitler in 1940 verboden had de Britse steden te bombarderen, en dat pas toeliet nadat de Britten op bevel van Churchill de Duitse steden - en dus ook de kans op een vredesverdrag - bombardeerden.
Gisteren op tv De Bende van Wim.
Daarin voeren ze over de Mersey rivier in Liverpool en zagen daar alle pompeuze gebouwen.
Ik hoorde 1 van de 3 zeggen: Hitler was een enorm bewonderaar van die stijl en wilde Berlijn op die manier herbouwen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:34   #19
Red_Dog
Schepen
 
Red_Dog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Locatie: Antwerpen, Dublin
Berichten: 416
Stuur een bericht via MSN naar Red_Dog
Standaard

Moest hij nu rond wandelen in Liverpool zou hij direct het bevel geven om het plat te bombarderen denk ik
Red_Dog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2008, 11:43   #20
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Red_Dog Bekijk bericht
Moest hij nu rond wandelen in Liverpool zou hij direct het bevel geven om het plat te bombarderen denk ik
Dit ook?

azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be