Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2009, 10:18   #1
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard Eurozone = dievenbende

Op deze twee jaar oude website wordt m.i. nog steeds het helderst in het NL uitgelegd hoe de Verenigde Staten al veertig jaar lang op kosten van de rest van de wereld leven, vooral op kosten van Japan, China, Korea, Taiwan en Duitsland, maar ook op kosten van landen die nog veel armer zijn dan China.

Toen de euro werd ingevoerd, dacht ik: "nu gaan wij samen met Amerika de wereld leegplunderen", maar het duurde nog een paar jaar voordat Saddam van de dollar op de euro overstapte. Meteen ontwaarden de Amerikanen massavernietigingswapens in het "afvallige" land. Toen werd veel duidelijk, niet alleen dat de VS bereid waren, andere landen plat te bombarderen en miljoenen burgers uit te hongeren, maar ook dat ze bereid waren, tegen de euro, en dus "tegen ons"(maar met "onze" steun tegen ons) te vechten om hun roofbouw op de wereld te kunnen voortzetten.

Wie heeft hier de tijd om nog eens te checken hoeveel procent van de strategische valutareserves inmiddels uit euro's bestaan? Ik dacht 35%. Dat is allemaal geld dat de eurozone heeft "gedrukt" (eigenlijk niet eens dat: in computers ingevoerd zou juister zijn), geld waarvoor wij van de wereld waren hebben gekregen die we eigenlijk niet hebben betaald.

Zodoende heeft de ECB ons allen tot de status van nieuwe roversbende gedegraderend. Beschamend voor ons, en vooral een ontoelaatbaar onrecht jegens de landen die met ons waardeloos, ongedekt geld worden gepaaid.

Is het een wonder dat juist in dit tijdsgewricht het Verdrag van Lissabon nodig was, dat de EU in staat stelt, een militaire dictatuur annex politiestaat in te voeren?

Ik heb een hekel aan de toenemende invloed van de islam in Europa, al ben ik niet tegen alle vormen van islam. Maar zelfs als onze rechten zeer zwaar door de sjâri'a zouden worden uitgehold: wij kunnen en moeten ons daar weliswaar tegen verzetten, maar tegelijkertijd hebben wij moreel geen been om op te staan als wij de hele wereld, en met name ook de olie-exporterende landen, aan het uitplunderen zijn.

Een grote schande voor ons dat wij dit Europa dulden. Onze "leiders" hebben het over onze hoofden heen besloten, en zonder dat we het wisten, maar het wordt tijd dat we het beseffen.

Op dit punt kunnen de economische vluchtelingen bij ons zich beroepen: hoe kunnen we hen voor de deur laten staan, als wij hun landen aan het leegroven zijn? Het juiste antwoord lijkt me niet te zijn, deze mensen zich hier langdurig te laten vestigen (daar worden zij uiteindelijk het slachtoffer van, evenzeer als wijzelf), maar onze eigen rooftocht te staken.

Citaat:
Euro dezelfde nadelen als dollar

De euro kent dezelfde risico’s als de dollar. Zolang er een permanente motor zou zijn voor de vraag naar euro’s, zoals bijvoorbeeld olieverkopen in euro’s, kan de eurozone schulden maken en die eindeloos laten groeien.

Om zulke schulden te voorkomen zou de eurozone dezelfde hoeveelheid buitenlandse valuta’s in de kluis van haar centrale bank moeten opslaan, als dat er euro’s buiten Europa zijn. Waarom zou ze? Voor de VS werkt de krediet-truc nu al 30 jaar!
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 14:12   #2
degzaman
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 oktober 2008
Berichten: 46
Standaard

Verdrag van Lissabon = eu militaire dictatuur en politiestaat?

Ben jij van de trap gevallen en ongelukkig op je hoofd geland?
Verdrag van Lissabon houdt nog altijd in dat er over zulke zaken met unanimiteit wordt gestemd... Justitie, politie en leger blijven nog altijd nationale bevoegdheden. Als er toch initiatieven hieromtremt zijn op EU niveau volstaat het veto van 1 land om ze de kelderen... Geen dictatuur in mijn ogen.
degzaman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 16:53   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
... maar tegelijkertijd hebben wij moreel geen been om op te staan als wij de hele wereld, en met name ook de olie-exporterende landen, aan het uitplunderen zijn.
Plunderen? Wij betalen klinkende munt voor iedere druppel olie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 23:24   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Plunderen? Wij betalen klinkende munt voor iedere druppel olie.
Kijk Jan, als ik hier op een post wil reageren, kan het me ook wel overkomen dat ik niet alles gelezen heb. Mijn link leidt je naar een lang stuk tekst, en misschien was het je te veel. Had je het gelezen, zou je misschien niet "klinkende munt" geschreven hebben. Het leven is kort en het internet groot.

Ik geloof dat wij die druppeltjes olie veeleer met stinkende munt betalen: met geld dat uit gebakken lucht, en in het beste geval nog wat drukinkt en papier bestaat. Willen de oliesjeiks waar naar geld voor onze waardeloze euro's, dan kunnen zij, door ze op de internationale markt te gooien, tot een hoge en misschien wel een hyperinflatie bijdragen, die onze betalingen in rook doet opgaan. Stinkende rook.

Misschien ben jij een eerlijk mens die zijn olieverkoper in Koeweit of Irak niet met onbetrouwbare papiertjes wil afschepen, maar hem van ganser harte klinkende munt voor zijn olie gunt. Onze machthebbers gunnen ons echter niet de mogelijkheid, zo eerlijk te zijn als we wel zouden willen.

Idem dito voor de Chinezen die zich vijftien uur per dag uit de naad werken om ons met goedkope waren te verwennen, en daar niet echt voor krijgen wat ze verdienen.

Daar schuldgevoelens over aankweken zet geen zoden aan de dijk. Maar ik zou het fijn vinden, niet alleen dat we met zijn allen eens beter begrepen waar we mee bezig zijn, maar ook dat ik dat zelf nog wat beter begreep, en hier in het subforum economie zitten een paar jongens die mij nog wat kunnen bijbrengen. Misschien niet alleen mij.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2009, 23:41   #5
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door degzaman Bekijk bericht
Verdrag van Lissabon = eu militaire dictatuur en politiestaat?

Ben jij van de trap gevallen en ongelukkig op je hoofd geland?
Verdrag van Lissabon houdt nog altijd in dat er over zulke zaken met unanimiteit wordt gestemd... Justitie, politie en leger blijven nog altijd nationale bevoegdheden. Als er toch initiatieven hieromtremt zijn op EU niveau volstaat het veto van 1 land om ze de kelderen... Geen dictatuur in mijn ogen.
Na mijn ongelukkige val van die trap heb ik het licht gezien. Mij verscheen een engel des Heren die sprak tot mij aldus:

de heer degzaman beschikt over een uniek exemplaar van het Verdrag van Lissabon, waar andere dingen in staan dan in het uwe. Voorwaar, voorwaar, ik zeg u: tracht daar ook de hand op te leggen; lees het terstond, opdat het geloof dat rechtsstaat en democratie in graniet zijn gebeiteld nog lang uw hart verblijde!

Tot mijn leedwezen moet ik je wel verzoeken de volle omvang van mijn zinsverbijstering onder ogen te zien, want ik beweer dat al die mooie grondrechten die de EU uit het Verdrag van de Rechten van de Mens en uit het Europees Sociaal Handvest heeft overgepend, niet in een Handvest aan het Verdrag van Lissabon zijn gehecht om deze rechten beter te vrijwaren, maar om er zeggenschap over te geven aan het enige gerecht in Europa dat niet de onafhankelijkheid van zijn magistratuur, maar de afhankelijkheid ervan in het primaire recht garandeert.

Ja, als daarin staat: de doodstraf wordt afgeschaft, dan concludeert Kodo Kodo dat zijn leven minder veilig is dan als het er niet in stond. Dat heb je met die trappen en dat vallen op die kop.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 20:56   #6
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.902
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Kijk Jan, als ik hier op een post wil reageren, kan het me ook wel overkomen dat ik niet alles gelezen heb. Mijn link leidt je naar een lang stuk tekst, en misschien was het je te veel. Had je het gelezen, zou je misschien niet "klinkende munt" geschreven hebben. Het leven is kort en het internet groot.

Ik geloof dat wij die druppeltjes olie veeleer met stinkende munt betalen: met geld dat uit gebakken lucht, en in het beste geval nog wat drukinkt en papier bestaat. Willen de oliesjeiks waar naar geld voor onze waardeloze euro's, dan kunnen zij, door ze op de internationale markt te gooien, tot een hoge en misschien wel een hyperinflatie bijdragen, die onze betalingen in rook doet opgaan. Stinkende rook.

Misschien ben jij een eerlijk mens die zijn olieverkoper in Koeweit of Irak niet met onbetrouwbare papiertjes wil afschepen, maar hem van ganser harte klinkende munt voor zijn olie gunt. Onze machthebbers gunnen ons echter niet de mogelijkheid, zo eerlijk te zijn als we wel zouden willen.

Idem dito voor de Chinezen die zich vijftien uur per dag uit de naad werken om ons met goedkope waren te verwennen, en daar niet echt voor krijgen wat ze verdienen.

Daar schuldgevoelens over aankweken zet geen zoden aan de dijk. Maar ik zou het fijn vinden, niet alleen dat we met zijn allen eens beter begrepen waar we mee bezig zijn, maar ook dat ik dat zelf nog wat beter begreep, en hier in het subforum economie zitten een paar jongens die mij nog wat kunnen bijbrengen. Misschien niet alleen mij.
Ten eerste zullen ze het niet massaal op de markt dumpen, omdat dat gene wat ze bezitten ook waardeloos wordt, in zekere zin zijn we tot elkaar veroordeeld.

Ten tweede wat de Chinezen op individueel niveau betreft kan u een punt hebben, echter het is wel beleid van de Chinese Overheid. Dus China als staat wordt er niet slechter. Verder heeft u wat schuldgevoelens (geldt ook voor milieu&klimaat) ook een punt, dat we het eigenlijk niet helemaal goedkeuren, vertaalt zich over het algemeen niet in een bereidheid tot meer betalen. (Een hoger prijspeil heeft echter ook verdere gevolgen.)
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 21:14   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Tot mijn leedwezen moet ik je wel verzoeken de volle omvang van mijn zinsverbijstering onder ogen te zien, want ik beweer dat al die mooie grondrechten die de EU uit het Verdrag van de Rechten van de Mens en uit het Europees Sociaal Handvest heeft overgepend, niet in een Handvest aan het Verdrag van Lissabon zijn gehecht om deze rechten beter te vrijwaren, maar om er zeggenschap over te geven aan het enige gerecht in Europa dat niet de onafhankelijkheid van zijn magistratuur, maar de afhankelijkheid ervan in het primaire recht garandeert. Ja, als daarin staat: de doodstraf wordt afgeschaft, dan concludeert Kodo Kodo dat zijn leven minder veilig is dan als het er niet in stond. Dat heb je met die trappen en dat vallen op die kop.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 23:33   #8
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Het verdrag van Lissabon bevat zoveel tegenstrijdigheden en gaten dat het tot niets leid
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 10:50   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Als we simpelweg wat aandacht zouden besteden aan het prachtige studiewerk dat voor handen is en ook bereid zouden zijn hierover ernstig na te denken, dan zal blijken dat deze zgn economische crisis geen herstelplan vraagt maar nu net het herstelplan zelf is. Als we al over een crisis kunnen spreken betreft het een zuiver monetaire crisis. Zolang we dus niet ten gronde ons monetaire systeem aanpakken, zullen we blijven hangen in een systeem dat nu net deze crisis heeft ingeleid. Er is nood aan een verruimende en omvattende visie en dat kan slechts begrepen worden in het evolutionair en logische vervolg van wat er reeds werd opgebouwd. Beslissingen die indruisen tegen dit natuurlijk evolutionaire proces zullen als verstikkend ervaren worden en derhalve ook de spanning verder opdrijven. Deze crisis is mi slechts de voorbode van een waar duurzame economie, een economie die niet kan slagen zonder een mondiale en omvattende visie. Zolang het zoeken achter geld betreft, is het huilen met de pet op. Onthutsend het feit dat er objectief rekenkundig helemaal geen geldprobleem hoeft te zijn, noch hoeven we van iemand iets af te nemen. Het is simpelweg een kwestie van keuzes en denkpistes. Jammer genoeg wordt elke ware dialoog gekelderd door angst en onzekerheid zoals dat eigen is bij een dergelijk culturele transformatie.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be