Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2011, 23:51   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard Luchtkwaliteit zelf verbeteren

Neemt iemand hier eigenlijk zelf maatregelen om de luchtkwalteit (binnenshuis, gezien je op de rest toch iets minder controle hebt ) te verbeteren?

Het viel me op dat er in de blokker luchtverfrissers stonden die de lucht zouden 'opklaren'. Er is dus blijkbaar toch vraag naar zo'n dingen?
Of andere toestellen?

Misschien maatregelen als niet met spuitbussen spuiten, lijmen beperken, ...

Vooral CARA of COPD patiënten allicht?
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 23:51.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 00:05   #2
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

valt wel wat tegen in de zomer:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  radiation%20suit.jpg‎
Bekeken: 105
Grootte:  41,1 KB
ID: 77856  

__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 00:07   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Geen spruiten, bonen etc eten.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 00:11   #4
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Nyn, dat noem ik dus niet uw omgeving veranderen hé. :-/

Filo: bedankt voor de tip. Ga ik eens proberen. :-/
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 09:28   #5
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

check this out:

http://www.genano.be/
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 09:30   #6
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

specifiek ivm allergie: http://www.genano.be/index.php?optio...=65&Itemid=117

'k Heb er alleen maar goeie dingen over gehoord...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2011, 22:09   #7
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Geen luchtverfrissers, spuitbussen en andere chemise binnenhuis luchtvervuilers.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 22:53   #8
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
specifiek ivm allergie: http://www.genano.be/index.php?optio...=65&Itemid=117

'k Heb er alleen maar goeie dingen over gehoord...
Bedankt voor de tip.

Ik ben zelf niet zo fan van een luchtreiniger die enkel op deze wijze reinigt, daar er onenigheid is over het effect ervan en er vaak ozon wordt geproduceerd als bijproduct. Daarom ben ik er een beetje huiverig tegenover. Bovendien lijkt men op de website relatief karig met informatie over de producten.

Momenteel zoek ik een toestel dat dit heeft als extra functie (die ik ook uit kan zetten), maar daarnaast ook met de traditionele HEPA en (geïmprgeneerde) actieve kool filters werkt.

Geen plezante zoektocht, zeer veel fabrikanten die de hemel beloven maar zeer weinig vertellen over de werking. En zeer veel verschillen in kwaliteit naar het schijnt. Normaal gezien zou ik al "het beste toestel wat de markt biedt" in huis moeten hebben. Maar ... de filter geraakte in no time verzadigd waardoor de machine de vervuiling die hij moest aanpakken, nu zelf uitstoot.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Geen luchtverfrissers, spuitbussen en andere chemise binnenhuis luchtvervuilers.
Oef, er zijn dan toch mensen mee bezig.

Die maatregel nemen wij ook.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 februari 2011 om 22:54.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 10:04   #9
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bedankt voor de tip.

Ik ben zelf niet zo fan van een luchtreiniger die enkel op deze wijze reinigt, daar er onenigheid is over het effect ervan en er vaak ozon wordt geproduceerd als bijproduct. Daarom ben ik er een beetje huiverig tegenover. Bovendien lijkt men op de website relatief karig met informatie over de producten.

Momenteel zoek ik een toestel dat dit heeft als extra functie (die ik ook uit kan zetten), maar daarnaast ook met de traditionele HEPA en (geïmprgeneerde) actieve kool filters werkt.

Geen plezante zoektocht, zeer veel fabrikanten die de hemel beloven maar zeer weinig vertellen over de werking. En zeer veel verschillen in kwaliteit naar het schijnt. Normaal gezien zou ik al "het beste toestel wat de markt biedt" in huis moeten hebben. Maar ... de filter geraakte in no time verzadigd waardoor de machine de vervuiling die hij moest aanpakken, nu zelf uitstoot.



Oef, er zijn dan toch mensen mee bezig.

Die maatregel nemen wij ook.
Ik kan het product toevallig vrij goed; jammer dat je er niet echt vertrouwen in hebt.
Deze toestellen worden o.a. gebruikt in ziekenhuizen, wachtkamers bij dokters, tandlabo's,...; het effect is echt wel bewezen maar de technologie is vrij nieuw (onbekend = onbemind). Ze zijn beter dan de traditionele (zelfs de beste) HEPA's, hebben geen drukval (dus minder energieverbruik) en je moet geen filters vervangen dus onderhoud is quasi nihil. Bovendien is de kostprijs ongeveer hetzelfde als een goede HEPA (enfin, als je rekening houdt dat jij bij HEPA regelmatig filters moet kopen of reinigen).

Jammer dat de website niet zo veel info biedt; ik zou ze zeker eens mailen als je niet tevreden bent over je HEPA.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 12:45   #10
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Af en toe een raam open zetten om wat te ventileren, en in mijn nieuwe huis zal het een ventilatiesysteem type D zijn.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 12:58   #11
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Over de verbetering van de luchtkwaliteit, hebben ze in Malawi ook een ferm idee:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110204_128
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 12:59   #12
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Neemt iemand hier eigenlijk zelf maatregelen om de luchtkwalteit (binnenshuis, gezien je op de rest toch iets minder controle hebt ) te verbeteren?

Het viel me op dat er in de blokker luchtverfrissers stonden die de lucht zouden 'opklaren'. Er is dus blijkbaar toch vraag naar zo'n dingen?
Of andere toestellen?

Misschien maatregelen als niet met spuitbussen spuiten, lijmen beperken, ...

Vooral CARA of COPD patiënten allicht?
Misschien allemaal op een tak in een boom gaan wonen.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 21:37   #13
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bedankt voor de tip.

Ik ben zelf niet zo fan van een luchtreiniger die enkel op deze wijze reinigt, daar er onenigheid is over het effect ervan en er vaak ozon wordt geproduceerd als bijproduct. Daarom ben ik er een beetje huiverig tegenover. Bovendien lijkt men op de website relatief karig met informatie over de producten.

Momenteel zoek ik een toestel dat dit heeft als extra functie (die ik ook uit kan zetten), maar daarnaast ook met de traditionele HEPA en (geïmprgeneerde) actieve kool filters werkt.

Geen plezante zoektocht, zeer veel fabrikanten die de hemel beloven maar zeer weinig vertellen over de werking. En zeer veel verschillen in kwaliteit naar het schijnt. Normaal gezien zou ik al "het beste toestel wat de markt biedt" in huis moeten hebben. Maar ... de filter geraakte in no time verzadigd waardoor de machine de vervuiling die hij moest aanpakken, nu zelf uitstoot.



Oef, er zijn dan toch mensen mee bezig.

Die maatregel nemen wij ook.
http://www.sharp.eu/cps/rde/xchg/nl-...treinigers.htm
Ik heb een FU-Y30EU-W in de living sinds maart vorig jaar en het maakt een verschil. De HEPA filter moet wel vervangen worden, de andere zijn afwasbaar.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor

Laatst gewijzigd door rikbe : 6 februari 2011 om 21:38.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 21:54   #14
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
http://www.sharp.eu/cps/rde/xchg/nl-...treinigers.htm
Ik heb een FU-Y30EU-W in de living sinds maart vorig jaar en het maakt een verschil. De HEPA filter moet wel vervangen worden, de andere zijn afwasbaar.
HEPA is zóóó jaren '90!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 23:23   #15
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
HEPA is zóóó jaren '90!
Ionisatie ook, 1890.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 02:47   #16
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
specifiek ivm allergie: http://www.genano.be/index.php?optio...=65&Itemid=117

'k Heb er alleen maar goeie dingen over gehoord...
Citaat:
Engineering / Technical Data
Genano® Technology

Traditional air purification methods are not enough to get rid of the harmful fine particles and gases that live in our indoor air. Most commonly used fiber filters are powerless against ultra-fine particles.

The Finnish company Genano has developed a unique air purification method that removes even nano-sized particles from the air. Genano air purifiers are ultra-efficient and protect both people and lifeless objects from impurities found in indoor air.

In GENANO® technology, the air flows freely between the collection surfaces or in a collection tube. The airborne particles are subjected to a powerful ionic spray, which gives them a negative charge and pushes them forward. The particulate matter settles onto a collection surface from where it is flushed into a separate vessel or sewage system with a mixture of water and detergent. The particles are collected into a vessel, providing tangible proof of just how efficient the technology is!
http://www.austinpureair.com/index.p...d=11&Itemid=34
Mijn ervaring met ionisatie van particles is dat als ze een negatieve/positieve electrische lading krijgen, ze zich vastzetten aan de dichtsbijzijnde positieve/negatieve lading en zich daar opstapelen. Tenzij ze iets gevonden hebben omdat te vermijden en de particles door te flushen, zal het systeem na enkele jaren niet meer werken door de dikke laag van vuil dat zich opstapeld heeft in de buizen.
Bijproduct is natuurlijk Ozon.

Ik heb zo'n 30 jaar geleden een ionisator gekocht en in mijn slaapkamer gezet in een donker hoekje. Het was een goedkoop ding met 3 hoogspannings electroden (waarschijlijk een paar euro indien ik het zelf gemaakt had). Ik heb geen verschil gevoeld en ben het ding gewoon vergeten. Jaren later kreeg ik plotseling in de mot dat de muur waartegen het stond, een donkere kleur had aangenomen in een straal van 1 meter. Niet af te wassen, ik heb de hele muur moeten herschilderen. Ionisatie werkt dus om het vuil in de lucht (kleine deeltjes) neer te slaan op een anders gepolariseerde oppervlakte. In mijn geval de muur. Maar het afwassen is het probleem.


Aangezien ik geen allergieen heb aan huismijt en dergelijke, interesseert het mij niet echt. Tenandere, IMO zijn allergiëen meestal het gevolg van iets tussen de twee oren of van een opvoeding met overdreven hiegiëne zodat het immuunsysteem niet goed functioneert.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 12:04   #17
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Mijn ervaring met ionisatie van particles is dat als ze een negatieve/positieve electrische lading krijgen, ze zich vastzetten aan de dichtsbijzijnde positieve/negatieve lading en zich daar opstapelen. Tenzij ze iets gevonden hebben omdat te vermijden en de particles door te flushen, zal het systeem na enkele jaren niet meer werken door de dikke laag van vuil dat zich opstapeld heeft in de buizen.
Bijproduct is natuurlijk Ozon.

Ik heb zo'n 30 jaar geleden een ionisator gekocht en in mijn slaapkamer gezet in een donker hoekje. Het was een goedkoop ding met 3 hoogspannings electroden (waarschijlijk een paar euro indien ik het zelf gemaakt had). Ik heb geen verschil gevoeld en ben het ding gewoon vergeten. Jaren later kreeg ik plotseling in de mot dat de muur waartegen het stond, een donkere kleur had aangenomen in een straal van 1 meter. Niet af te wassen, ik heb de hele muur moeten herschilderen. Ionisatie werkt dus om het vuil in de lucht (kleine deeltjes) neer te slaan op een anders gepolariseerde oppervlakte. In mijn geval de muur. Maar het afwassen is het probleem.


Aangezien ik geen allergieen heb aan huismijt en dergelijke, interesseert het mij niet echt. Tenandere, IMO zijn allergiëen meestal het gevolg van iets tussen de twee oren of van een opvoeding met overdreven hiegiëne zodat het immuunsysteem niet goed functioneert.
Awel ja, er is een continu "wassysteem" dat de partikels van de wanden verwijderd. Vraag me niet hoe het precies werkt, maar dit zou het innovatieve zijn aan deze technologie. Er wordt inderdaad wat ozon geproduceerd, maar voor zover ik begreep was dit verwaarloosbaar.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 12:05   #18
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Af en toe een raam open zetten om wat te ventileren, en in mijn nieuwe huis zal het een ventilatiesysteem type D zijn.
Type D is eigenlijk te duur.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 12:54   #19
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Type D is eigenlijk te duur.
Bij zelfplaatsing valt dat wel mee vind ik, een systeem C+ met invisivent roosters kost ook een pak geld en op het vlak van comfort ben ik daar niet echt van overtuigd.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2011, 12:55   #20
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Bij zelfplaatsing valt dat wel mee vind ik, een systeem C+ met invisivent roosters kost ook een pak geld en op het vlak van comfort ben ik daar niet echt van overtuigd.
Ja als je het zelf kan plaatsen ...
Krijg je dan een plan of zoiets mee?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be