Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2007, 20:13   #1
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar berre
Standaard mensen met pc ervaring

ik ben serieus aan het overwegen om van vista over te stappen naar linux. ik wel eerst zeker over waar ik mee begin alvorens ik het doe. daarom heb ik een paar vragen aan jullie.

- zal het me gemakkelijk vallen om vista er af te gooien? is het mogelijk om een format te doen via de cdrom van linux? ik weet dat bij de installatie van xp de mogelijkheid zat om eerst alles van de pc te gooien, zal dit hier dus ook mogelijk zijn?

- zal ik mijn gewone programmatjes zoals winamp, power dvd, office, messenger ed gewoon opnieuw kunnen installeren en gebruiken?

- is het mogelijk om spelletjes te spelen om linux? ik heb al vaak gehoord dat dit niet gaat. indien het niet mogelijk is is dat geen ramp voor mij, ik kan best afstappen van spelletjes, ik doe het amper nog, maar soms doe ik het nog wel eens graag.

- welke linux is aan te raden? waar kan ik het gemakkelijkste aan linux komen (en het goedkoopste)?

momenteel kan ik niet op nog andere vragen komen. indien je antwoord kan geven zal ik je zeer dankbaar zijn, ook andere opmerkingen en/of suggesties zijn altijd welkom!

dank bij voorbaat
vanwege euh
mij dus eh
dat is dus berre...
berre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 20:27   #2
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Standaard

en 2 vragen:

- ik heb een laptop, is linux daar ook een beetje aan aangepast?

- bij aankoop heb ik 2 vista systeemherstel cdrom's gekregen. ik neem aan dat ik daar vista niet meer mee kan installeren nadat ik eenmaal alles definitief geformatteerd heb?
Oud 27 december 2007, 20:42   #3
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Standaard

en dan nog een vraag:

- bij aankoop was er al een partitie gemaakt van mijn hd, kan deze ongedaan worden gemaakt? ik heb nl helemaal geen 2 delen nodig.
Oud 27 december 2007, 22:30   #4
sn00py
Banneling

Standaard

je hoeft windows niet meteen van je laptop te gooien. Je kan linux "naast" windows zetten, zodat je bij het opstarten van de computer kan kiezen welk besturingssysteem je wilt gebruiken. Als Linux je dan niet aanstaat, blijft windows tenminste beschikbaar. Ze doen elkaar geen pijn op de vaste schijf.

We hebben 2 laptops thuis:
een nieuwe met PCLinuxOS
een oude met Zenwalk (een "lichte" linux die ook nog snel is op oude pc's en toch zeer volledig. Zenwalk vereist wel wat meer kennis dan "weten waar de aan-knop staat")

Welke Linux hangt van jezelf af. Ga eens kijken op Distrowatch.org. Daar staan de "populairste".
Ubuntu is zeer goed en heeft ook goede gebruikersforums (NL). Zo ook PCLinuxOS. Ik denk echter dat de community rond Ubuntu groter is, dus dat is aan te raden. Zeker als je wilt "pluggen en playen". Ik speel nooit spelletjes, maar ik weet dat het aanbod bij Linux kleiner is (maar snelgroeiend)
Een goede raad: koop een boek met CD-Rom of DVD, bij voorkeur van Ubuntu. Die zijn er (bvbv bij www.hcw.be) en het loont de moeite er eens eentje te lezen. Het is de investering zeker waard (zowel qua geld als qua tijd).
Het grote voordeel van Linux is het brede scala aan gratis programma's (legaal!!!), die in Windows-versie honderden tot duizenden euro's kosten.
Probeer het eens!
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 22:32   #5
sn00py
Banneling

Standaard

over die partities: daarom ook kun je best een boek kopen. Er zullen hooguit enkele bladzijden hierover gaan, maar het is toch belangrijke informatie. Je moet nl meerdere partiities hebben/maken.

tenslotte: met systeemherstelcd-roms moet je je systeem weer kunnen installeren.
Oud 27 december 2007, 23:25   #6
berre
Minister

berre's schermafbeelding

Standaard

ok momenteel staat linux ubuntu er al op
ik kon het niet laten, verveling enzo
nu zit ik met het eerste probleem: ik slaag er niet in om een draadloze verbinding tot stand te brengen. ik zit hier nu maar met mijn laptop in de living aan een kabeltje, maar ik vind nergens een manier om mijn draadloos netwerk in te stellen.

kan iemand me helpen?
Oud 27 december 2007, 23:41   #7
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

zoek eens op de ubuntu forums (is waarschijnlijk iets met ndiswrapper (alé, daarmee zat ik verleje jaar tog te kloten)) ...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2007, 23:51   #8
Monocle
Minister-President

Monocle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
ik ben serieus aan het overwegen om van vista over te stappen naar linux. ik wel eerst zeker over waar ik mee begin alvorens ik het doe. daarom heb ik een paar vragen aan jullie.

- zal het me gemakkelijk vallen om vista er af te gooien? is het mogelijk om een format te doen via de cdrom van linux? ik weet dat bij de installatie van xp de mogelijkheid zat om eerst alles van de pc te gooien, zal dit hier dus ook mogelijk zijn?

- zal ik mijn gewone programmatjes zoals winamp, power dvd, office, messenger ed gewoon opnieuw kunnen installeren en gebruiken?

- is het mogelijk om spelletjes te spelen om linux? ik heb al vaak gehoord dat dit niet gaat. indien het niet mogelijk is is dat geen ramp voor mij, ik kan best afstappen van spelletjes, ik doe het amper nog, maar soms doe ik het nog wel eens graag.

- welke linux is aan te raden? waar kan ik het gemakkelijkste aan linux komen (en het goedkoopste)?

momenteel kan ik niet op nog andere vragen komen. indien je antwoord kan geven zal ik je zeer dankbaar zijn, ook andere opmerkingen en/of suggesties zijn altijd welkom!

dank bij voorbaat
vanwege euh
mij dus eh
dat is dus berre...
Suse2 downloaden en het leuke Wintendo en je bent al een serieuze stap verder..
Oud 27 december 2007, 23:53   #9
Monocle
Minister-President

Standaard

Citaat:
en dan nog een vraag:

- bij aankoop was er al een partitie gemaakt van mijn hd, kan deze ongedaan worden gemaakt? ik heb nl helemaal geen 2 delen nodig.
Je kan met partitionmagic deze 2 partities laten versmelten.
Oud 27 december 2007, 23:55   #10
StevenNr1

Standaard

ik zou toch die fabriekspartitie laten staan, die recoverycd's maken daar meestal gebruik van en voor garantie is dat ook beter, dachtek
Oud 27 december 2007, 23:59   #11
Monocle
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
ik zou toch die fabriekspartitie laten staan, die recoverycd's maken daar meestal gebruik van en voor garantie is dat ook beter, dachtek
Op die fabriekspartite staan meestal de drivers van de reeds geplaatste hardware... en recovery cd's kan jezelf opnieuw maken ...
Oud 28 december 2007, 00:05   #12
StevenNr1

Standaard

vorige maand nog een medion laptop gehad, op die partitie stond ghost image (voorgeconfigureerde vista) en op de recovery-cd enkel de tool om die ghost image terug te zetten in 3 talen naar keuze (plus ook nog drivers voor windows xp en vista inderdaad)
Oud 28 december 2007, 00:06   #13
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik Arch Linux: dat is snel, flexibel, licht en bovendien heeft een uitstekende package manager. Het is wel niet aan te raden voor beginners ...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 00:11   #14
StevenNr1

Standaard

ik gebruik enkel FreeNAS (gebaseerd op FreeBSD (is dat ook linux?)) om 500Gb harde schijf te delen, ben er dus niet in thuis
Oud 28 december 2007, 07:59   #15
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
ik gebruik enkel FreeNAS (gebaseerd op FreeBSD (is dat ook linux?)) om 500Gb harde schijf te delen, ben er dus niet in thuis
FreeBSD, NetBSD, OpenBSD,... zijn BSD (een soort UNIX) en Suse, Ubuntu zijn een soort Linux (je zou kunnen zeggen: een andere soort UNIX)
Oud 28 december 2007, 08:49   #16
Monocle
Minister-President

Standaard

Citaat:
vorige maand nog een medion laptop gehad, op die partitie stond ghost image (voorgeconfigureerde vista) en op de recovery-cd enkel de tool om die ghost image terug te zetten in 3 talen naar keuze (plus ook nog drivers voor windows xp en vista inderdaad)
Maar nu zeg je alles ... Medion... die doen dat, inderdaad. Als je op een Medion PC/Laptop de configuratie op de een of andere manier wilt wijzigen dan krijg je problemen heb ik al gemerkt...
Maar indien je een installatie DVD hebt van Vista, of gelijk welk ander OS dan heb je die partitie echt niet nodig...
Oud 28 december 2007, 10:00   #17
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

berre, ik zou je heel graag helpen, maar helaas van Linux heb ik nog niet veel brood gegeten. Ik zal met plezier deze topic volgen.

Mijn probleem met Linux is idd ook de beschikbaarheid van drivers voor randapparatuur, alhoewel dit nu toch heel wat beter is dan enkele jaren terug, zegt men mij.
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 11:38   #18
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
berre, ik zou je heel graag helpen, maar helaas van Linux heb ik nog niet veel brood gegeten. Ik zal met plezier deze topic volgen.

Mijn probleem met Linux is idd ook de beschikbaarheid van drivers voor randapparatuur, alhoewel dit nu toch heel wat beter is dan enkele jaren terug, zegt men mij.
Juist, bvb voor printers zijn er imho niet veel problemen meer: USB-kabel erin en printen maar (Ubuntu doet dergelijke herkenning).
Wat wel problematisch is, zijn die winmodems, die je oa gratis krijgt als je een internet -abonnement afsluit. Dit zijn geen volwaardige modems; hun chipset is enkel gemaakt om te communiceren met Windows.
Ik heb mij een echte modem moeten aanschaffen (Thomson Speedtouch, 80 EUR), omdat ik geen zin (en kennis, eerlijk is eerlijk) had om met drivers te klojo-en.
Oud 28 december 2007, 12:23   #19
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Neen, in geen geval kan je software voor Window$ op Linux-Unix draaien.

Office kan je wel vervangen door het geheel gratis OpenOffice. http://nl.openoffice.org/
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2007, 12:27   #20
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

En messenger kan je vervangen door Amsn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be