Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2008, 07:29   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Peiling: Helft Nederlanders wil af van Antillen

(Novum) - Bijna de helft van de Nederlanders wil dat Nederland de staatkundige band met de Nederlandse Antillen verbreekt. Zo'n 37 procent wil dat de Antillen wel bij Nederland blijven horen. Dat schrijft DAG maandag op basis van een peiling die Maurice de Hond uitvoerde in opdracht van de krant.
Lees verder http://binnenland.nieuws.nl/493577/P..._van_Antillen:

Mijn mening: Vooral de lastige Antillen meteen dumpen.
Oud 7 januari 2008, 08:37   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

We moeten onze DOM-TOM's houden, je weet nooit wanneer ze van pas komen. We moeten wel proberen er meer controle op te krijgen, zodat we niet weer Nathalie Holloway-incidentjes krijgen en onbeperkt geld moeten transfereren.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 08:42   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
We moeten onze DOM-TOM's houden, je weet nooit wanneer ze van pas komen. We moeten wel proberen er meer controle op te krijgen, zodat we niet weer Nathalie Holloway-incidentjes krijgen en onbeperkt geld moeten transfereren.

Een tropisch Nederland is echt uit de tijd! Geef die Antillen volledige onafhankelijkheid en stel tevens een visumplicht in.
Oud 7 januari 2008, 11:02   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van mij mag Suriname ook nog wel bij het koninkrijk.
Oud 7 januari 2008, 12:07   #5
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Dan moet er binnen het koninkrijk(-sverband) wel keuzes worden gemaakt; of nauwere banden (zoals Frankrijk heeft met haar overzeese gebieden) of echte onafhankelijkheid of iets anders. De huidige situatie zal naar mijn mening wel moeten veranderen.
Oud 7 januari 2008, 12:20   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van mij mag Suriname ook nog wel bij het koninkrijk.
En Nederlands Indie, en New York, en Ceylon.....
Oud 7 januari 2008, 12:29   #7
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar moeten dommeriken anders hun rijbewijs gaan kopen ? En die moord op Nathalie Holloway, was daar geen Nederlander Johan Van Der Sloot medebetrokkene?
Ga je daaarom Nederlandse universiteiten ook sluiten?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door msn
On Wednesday, Aruban prosecutors announced that they had arrested Dutch student Joran van der Sloot, 20, and two Surinamese brothers, Satish and Deepak Kalpoe, who are 21 and 24 respectively, on suspicion of involvement in voluntary manslaughter and causing serious bodily harm that resulted in the death of the 18-year-old Holloway in the spring of 2005.
bron: MSN

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 januari 2008 om 12:40.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 12:44   #8
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
(Novum) - Bijna de helft van de Nederlanders wil dat Nederland de staatkundige band met de Nederlandse Antillen verbreekt. Zo'n 37 procent wil dat de Antillen wel bij Nederland blijven horen. Dat schrijft DAG maandag op basis van een peiling die Maurice de Hond uitvoerde in opdracht van de krant.
Lees verder http://binnenland.nieuws.nl/493577/P..._van_Antillen:

Wij willen ze wel inruilen voor Wallonië !
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 12:44   #9
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edward-Douwes Dekker
het prachtig ryk van Insulinde dat zich daar slingert om den evenaar, als een gordel van smaragd’
Citaat:
Er lag, in de woorden van Multatuli, ‘een roofstaat aan de zee, tussen Oost-friesland en de Schelde!
Bron

Laatst gewijzigd door filosoof : 7 januari 2008 om 12:48.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 13:57   #10
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Ik wil niet van de Antillen af: het probleem is vooral Curacao waar het bestuur enorm corrupt is. De Antillen zijn de laatste eilanden uit de koloniale geschiedenis van Nederland en het zou eeuwig zonde zijn ze weg te doen. Ik ben dan ook voor een directe band tussen Nederland en alle eilanden apart en meer controle in het bestuur. Op de Nederlandse Antillen wonen bovendien 15.000 autochtone Nederlanders en Willemstad, de hoofdstad van de Antillen wordt niet voor niets 'het Amsterdam van de Carrabien' genoemd, dus de Nederlandse invloed is duidelijk zichtbaar. Bovendien, als we de Antillen zouden dumpen, zou een massale emigratie naar Nederland het gevolg kunnen zijn, vergelijkbaar met de emigratie na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975. Overigens zou ik het ook prima vinden als Suriname weer bij Nederland zou horen, net als een mogelijke staat voor Afrikaanssprekenden, een soort gemenebest dus.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 14:51   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Wij willen ze wel inruilen voor Wallonië !
Wallonië, nee dank je.....
Oud 7 januari 2008, 14:52   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik wil niet van de Antillen af: het probleem is vooral Curacao waar het bestuur enorm corrupt is. De Antillen zijn de laatste eilanden uit de koloniale geschiedenis van Nederland en het zou eeuwig zonde zijn ze weg te doen. Ik ben dan ook voor een directe band tussen Nederland en alle eilanden apart en meer controle in het bestuur. Op de Nederlandse Antillen wonen bovendien 15.000 autochtone Nederlanders en Willemstad, de hoofdstad van de Antillen wordt niet voor niets 'het Amsterdam van de Carrabien' genoemd, dus de Nederlandse invloed is duidelijk zichtbaar. Bovendien, als we de Antillen zouden dumpen, zou een massale emigratie naar Nederland het gevolg kunnen zijn, vergelijkbaar met de emigratie na de onafhankelijkheid van Suriname in 1975. Overigens zou ik het ook prima vinden als Suriname weer bij Nederland zou horen, net als een mogelijke staat voor Afrikaanssprekenden, een soort gemenebest dus.
Ben jij dan voor een Heel-Nederland, zie roepstem.
Oud 7 januari 2008, 16:24   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waar moeten dommeriken anders hun rijbewijs gaan kopen ? En die moord op Nathalie Holloway, was daar geen Nederlander Johan Van Der Sloot medebetrokkene?
Ga je daaarom Nederlandse universiteiten ook sluiten?
Ik bedoel dat de politie daar disfunctioneert. Men verwacht dat als het wel goed functioneerde dat men binnen 48 het lichaam gevonden zou hebben.
Oud 7 januari 2008, 16:27   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hehe wij liberalen zijn het weer eens eens. Zie de schaalvoordelen...
Oud 7 januari 2008, 16:46   #15
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij dan voor een Heel-Nederland, zie roepstem.
Ik ben voor minimaal een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland samen horend in een statenbond(gemebest) met de afzonderlijke eilanden van de Ned.Antillen, Suriname en een staat voor Afrikaanssprekende( zowel Afrikaners als kleurlingen). Ik sluit een band met Wallonie niet uit, maar pas als Belgie niet meer bestaat en Nederland en Vlaanderen een confederatie vormen valt er overleg te plegen. Bovendien denk ik dat erg weinig Walen in een grotendeels Nederlandstalige staat willen wonen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 17:10   #16
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Gemene-Best der lage landen.
Dan kan Vlaanderen daar ook nog bij.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 7 januari 2008 om 17:11.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 17:17   #17
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Ik zie niet echt goede redenen voor het behoud van de Nederlands-Antiliaanse band, maar ik zie ook geen reden om de Antillen eenzijdig te dumpen. Ik bedoel, we hebben de boel daar toch best wel uitgebuit in het verleden, het zijn maar een paar kleine eilandjes en het is toch een best grappig idee, Nederland vakantieland. Het is natuurlijk wel een beetje een lastig in te richten relatie. Nederland is veel groter dan die eilandjes daar, een gezamelijk, direct verkozen bestuur zou bijna alleen Nederlands zijn, waardoor de Antillen dus feitelijk bezet zijn, maar een bestuursvorm waarbij die paar mensen besluiten over hier nemen kan ook weer niet, dat zou helemaal nergens op slaan.

@LiberaalNL: een staat voor Afrikaanstaligen? Die wonen niet allemaal in één streek bij elkaar, maar verspreid over twee landen, landen die niet van plan zijn om land weg te geven. En waarom zouden de Afrikaanstaligen dat willen? Een vrij groot aantal is de ellende van het continent al ontvlucht, maar een ander deel wil juist daar iets opbouwen met die mensen. Ik denk niet dat je van mensen daar kan verwachten dat ze meer binding hebben met de Nederlandse taalgebieden dan met Zuid-Afrika/Namibië. Voor de Antillen ligt dat anders, die mensen hebben bijna allemaal wel familie hier (net als Surinamers trouwens, maar het deel dat ook daadwerkelijk bij Nederland wil horen is al hierheen verhuist bij de onafhankelijkwording).
Oud 7 januari 2008, 17:21   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Populistisch gewauwel. Op het moment dat dat idee serieus overwogen wordt, zal NL net als in de jaren 70 bij de onafhankelijkheid van Suriname overstroomd worden door immigranten op de vlucht voor die onafhankelijkheid.

Kunnen ze bij de PVV daar vervolgens weer over gaan zeiken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2008, 17:24   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waar moeten dommeriken anders hun rijbewijs gaan kopen ?
Die maas in de wet is pas twintig jaar geleden afgeschaft.

Citaat:
En die moord op Nathalie Holloway, was daar geen Nederlander Johan Van Der Sloot medebetrokkene?
Is iemand niet onschuldig tot het tegendeel wordt bewezen? Of geldt dat principe alleen als het jou goed uitkomt?
Oud 7 januari 2008, 17:39   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De huidige situatie zal naar mijn mening wel moeten veranderen.
Men is momenteel juist bezig om de huidige situatie te veranderen. Vandaar de regelmatige ophef. De PVV speelt hierbij dezelfde rol als de oppositie op Curaçao, die ook al heel vaak anti-Nederlandse uitlatingen heeft gedaan. Daarom is het eisen van excuses een beetje onzinnig. Als Nederland excuses zou eisen voor elke keer dat een of andere Antilliaanse (meestal Curaçaose) politicus iets onaardigs over NL heeft gezegd, zijn ze over een jaar nog bezig zich te verontschuldigen.

Drie van de zes eilanden (Bonaire, Sint Eustatius en Saba, kortweg BES) hebben in ieder geval al gekozen voor een rechtstreekse band met Nederland als bijzondere gemeente. Het is m.i. zaak om hun wens koste wat kost op tijd (dus volgens planning, per 15 december a.s.) in te laten gaan.

Voor de andere eilanden is dat afhankelijk van hun opstelling. Bij de bestuurkracht van Sint Maarten kun je zo je vraagtekens plaatsen. Een half eiland met 40.000 inwoners en grote criminaliteitsproblemen dezelfde status geven als Nederland, lijkt me niet erg verstandig. Op Curaçao is de verdeeldheid dan weer erg groot: een bestuursmeerderheid van 11 op de 21 steunt het proces, bijna alle oppositiepartijen zijn ertegen en vinden dat er nu al teveel toegevingen aan NL zijn gedaan. De vraag is bovendien of ze op SM en Curaçao op tijd klaar zijn. Daar kan de invoering van de autonomie dus best wat later ingaan dan 15 december.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be