Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2007, 16:13   #1
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard Vlaams links vandaag meer dan ooit nodig!

De verkiezingen hebben meer dan ooit bewezen dat er in dit land electoraal gezien geen plaats meer is voor belgisch gezinde partijen. Alle partijen die pleitten voor een vergaande staatshervorming (of zelfs voor separatisme) hebben winst geboekt. De partijen die meer een belgische reflex toonden zijn genadeloos afgestraft.

Ook CAP (met een zeer belgisch gezind programma) is niet doorgebroken.

Wordt het niet eens tijd dat klein-links de toekomst omarmt in plaats om zich vastgekluisterd te houden aan het belgische verleden? Separatisme is vandaag een zaak van rechts, en dat is jammer. Andere landen bewijzen immers dat separatisme zelfs overwegend een zaak van links kan zijn!

Het hardnekkige belgicisme van klein links zorgt er voor dat links stemmen voor vele Vlamingen onmogelijk is. Ze moeten noodgedwongen rechts stemmen, en dat vervormt het politieke spectrum.

Zolang klein links de belgische kaart zal blijven trekken, zal het "klein" links blijven. Nochtans hebben partijen zoals CAP geen band met de corrupte PS, zoals de SP-A die wel heeft.

Ik wens partijen als CAP en PVDA de moed toe om de toekomst te omarmen. Enkel een Vlaamsgezinde linkse partij kan concurrent zijn van de SP-A. Indien CAP en PVDA dit niet inzien, hoop ik dat er snel een ander initiatief ontstaat.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 17:00   #2
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Awel Lomeanor ik geef u 100 procent gelijk, maar de CAP-ers en de PVDA-ers willen dat de arbeiders over de taalgrenzen heen dezelfde eisen stellen, misschien ook om de hoop te vergroten bij acties.
Maar ik denk dat het wachten is op een linkse Vlaamse lijst, nadeel is dan wel dat er 3 linkse lijsten zijn, maar ik hoor nu dat Spirit uit het kartel met SP.A gaan vliegen. Misschien kunnen we met Spirit beginnen en dan via entririsme Spirit linkser krijgen. Ik weet ook wel dat Spirit niet echt links is maar we moeten ergens mee beginnen hé.

Laatst gewijzigd door Pluche : 11 juni 2007 om 17:01.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 17:06   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
De verkiezingen hebben meer dan ooit bewezen dat er in dit land electoraal gezien geen plaats meer is voor belgisch gezinde partijen. Alle partijen die pleitten voor een vergaande staatshervorming (of zelfs voor separatisme) hebben winst geboekt. De partijen die meer een belgische reflex toonden zijn genadeloos afgestraft.

Ook CAP (met een zeer belgisch gezind programma) is niet doorgebroken.

Wordt het niet eens tijd dat klein-links de toekomst omarmt in plaats om zich vastgekluisterd te houden aan het belgische verleden? Separatisme is vandaag een zaak van rechts, en dat is jammer. Andere landen bewijzen immers dat separatisme zelfs overwegend een zaak van links kan zijn!

Het hardnekkige belgicisme van klein links zorgt er voor dat links stemmen voor vele Vlamingen onmogelijk is. Ze moeten noodgedwongen rechts stemmen, en dat vervormt het politieke spectrum.

Zolang klein links de belgische kaart zal blijven trekken, zal het "klein" links blijven. Nochtans hebben partijen zoals CAP geen band met de corrupte PS, zoals de SP-A die wel heeft.

Ik wens partijen als CAP en PVDA de moed toe om de toekomst te omarmen. Enkel een Vlaamsgezinde linkse partij kan concurrent zijn van de SP-A. Indien CAP en PVDA dit niet inzien, hoop ik dat er snel een ander initiatief ontstaat.

Niemand zal je tegenhouden om daar aan te werken. Mocht blijken dat het lukt dan zullen we daar zeker onze conclusies uit trekken. Groeten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 17:09   #4
E
Schepen

Standaard

euh... goed plan heel realistisch. én nuttig (stel je voor dat die mensen van spirit hun problemen zouden moeten oplossen zónder de hulp van Pluche)
E is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 19:15   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik denk niet dat SPIRIT een linkse partij te noemen valt.

1: ze noemen zich links liberaal, maar ze zijn nog minder links dan de SP-A.

2: Ze zijn ook niet meer Vlaamsgezind. Bert Anciaux vindt dat de "Vlaamse strijd reeds gestreden is" en dat alle bevoegdheden binnen zijn.

Een links Vlaamsgezind alternatief vind je dus niet bij SPIRIT.
Oud 11 juni 2007, 19:23   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Meervoud heeft hier trouwens een mooie tekst over geschreven:

Citaat:
De officiële linkerzijde in Vlaanderen heeft in de jongste Belgische parlementsverkiezingen van 10 juni jl. een zware opdoffer gehad. Waarom? Volgens de linkse Vlaams nationalisten zij er twee hoofdredenen. (11/06/2007)

1. Inzake het sociaal-economisch beleid hebben heel wat kiezers de SP.A de rug toegekeerd. Dat is niet verwonderlijk. Herinneren we eraan dat de SP.A in de paarse regering het Generatiepact heeft goedgekeurd, grote fraudeurs fiscale amnestie heeft gegeven en van België een belastingsparadijs heeft gemaakt. De Vlaamse werkende bevolking heeft aan den lijve ondervonden dat met de SP.A in de regering de sociale afbraak onverminderd verder ging, de armoede steeg, sociale uitkeringen achterop bleven op de welvaart, terwijl tegelijk topmanagers met rust werden gelaten in hun “graaicultuur”. Werklozen en werkenden (cfr. De Post) worden opgejaagd, terwijl bedrijven fiscale cadeaus krijgen zonder voorwaarden. Hoewel ze woekerwinsten realiseren, zorgen zij voor afdankingen en sluitingen; en dan nog blijven zij de loonmatiging prediken!
Groen! doet (op een bescheiden wijze) terug zijn intrede in het parlement. Haar ecologisch en sociaal-economisch programma heeft weliswaar een aantal corrigerende voorstellen, maar Groen! stelde zich al kandidaat voor regeringsdeelname tijdens de campagne zonder te weten of zij in het parlement raakt en zo ja, met hoeveel zetels.
Groen! wekt de illusie dat een groen mondiaal kapitalisme mogelijk is zoals verdedigd door Al Gore.

2. Inzake het Vlaams natie- en staatsvormingsproces is gebleken dat de Vlamingen kunnen aangesproken worden op hun Vlaamse identiteit die haaks staat op het Belgicisme van de linkerzijde in Vlaanderen. Links laat zo het terrein vrij voor een centrum- of rechtse invulling van het Vlaams natiewordingsproces.
We roepen de linkerzijde in Vlaanderen dan ook op te stoppen met hun Belgisch-nationalisme in dienst van een neoliberale oligarchie rond Hof, Kapitaal, Kerk en Loge en het blijven ontkennen dat er in België twee volkeren bestaan die het recht hebben op een eigen staat.

De verkiezingsuitslag van 10 juni jl. bevestigt het project, zij het negatief, van het links Vlaams-nationalisme: een linkerzijde in Vlaanderen kan slechts toekomst hebben als ze steunt op twee essentiële én onlosmakelijk verbonden peilers: een breuk met het neoliberaal beleid (waarvan de Belgische staat de uitvoerder is) en actieve steun aan een Vlaams natiewordingsproces tot en met een nieuwe onafhankelijke staat, al dan niet in confederaal verband, met Brussel als hoofdstad.

Meervoud vzw
Brussel, 11 juni 2007
Oud 11 juni 2007, 19:27   #7
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

2: Ze zijn ook niet meer Vlaamsgezind. Bert Anciaux vindt dat de "Vlaamse strijd reeds gestreden is" en dat alle bevoegdheden binnen zijn.

Ondertussen heb ik vernomen dat een aantal mensen van SFL (sociaal flamingantische landdag) een linkse vlaamse partij gaan oprichten, tenzij PVDA of CAP nog Vlaams gaan worden. Ik zal het spijtig vinden dat er een noodzaak moet zijn met een derde linkse partij op te komen, maar het is zeker dat er meer linkse Vlamingen zijn dan de scores van PVDA en Cap.

Laatst gewijzigd door Pluche : 11 juni 2007 om 19:30.
Oud 11 juni 2007, 19:30   #8
Pluche
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Je hebt gelijk Lomeanor van Spirit, maar toen ik het tipte hoorde ik net op de radio dat Spirit uit het kartel wordt gezet, ik dacht even dat Spirit de linkse leemte ging invullen, maar inderdaad het zijn een stelletje opportinisten. Maar wat wel een feit is de kiezers van Spirit liggen nu open voor een 'toekomstige' linkse partij.

Oud 11 juni 2007, 19:40   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Ondertussen heb ik vernomen dat een aantal mensen van SFL (sociaal flamingantische landdag) een linkse vlaamse partij gaan oprichten, tenzij PVDA of CAP nog Vlaams gaan worden. Ik zal het spijtig vinden dat er een noodzaak moet zijn met een derde linkse partij op te komen, maar het is zeker dat er meer linkse Vlamingen zijn dan de scores van PVDA en Cap.
Verbrokkeling is inderdaad niet positief, gelijk voor welke ideologie.

Het probleem is dat klein links wel bijzonder hardleers is. Wanneer er niet met hen gewerkt kan worden, dan is er geen andere keus dan het oprichten van een nieuwe linkse partij. Zolang er immers geen Vlaamsgezinde linkse partij is, zal klein links onvertegenwoordigd blijven.

Wanneer zo een partij succes heeft, zullen CAP en PVDA hoop ik wel inzien dat dit ook voor hen de weg moet zijn. Wellicht is dan in een later stadium samenwerking mogelijk.
Oud 11 juni 2007, 20:55   #10
abou Anis
Minister-President

Standaard

De PVDA heeft zijn stemmenaantal verdubbeld. Het aantal kantons langs nederlandstalige kant waar de PVDA achteruit is gegaan is op één hand te tellen (met uitzondering van B-H-V). Ook in Wallonië gaat de PVDA sterk vooruit.

Misschien moeten jullie eens stoppen met lullen en zo'n partij oprichten en dan zien hoe ver je geraakt.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 21:27   #11
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De PVDA heeft zijn stemmenaantal verdubbeld. Het aantal kantons langs nederlandstalige kant waar de PVDA achteruit is gegaan is op één hand te tellen (met uitzondering van B-H-V). Ook in Wallonië gaat de PVDA sterk vooruit.

Misschien moeten jullie eens stoppen met lullen en zo'n partij oprichten en dan zien hoe ver je geraakt.
Als er iemand is die moet stoppen te lullen ben jij het wel. Ik wil van de PVDA nog maar één ding horen: haar doodsreutel. Voor de rest doet ze er best het zwijgen toe.
De feiten zijn er: na 30 jaar aan de weg timmeren staan jullie nog altijd nergens. Een paar maand geleden werd er nog smalend gedaan over de CAP: met meer dan een viervoud aan leden ging de PVDA ons eens tonen hoe het moest. ondertussen nagenoeg niet boven de 1%. Na 30 jaar, en dit net in een verkiezing waqarin de SP.A zware klappen krijgt. Het is duidelijk: de PVDA is niet de partij van de arbeiders.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 21:29   #12
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Sterk Driewerf.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 21:35   #13
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij had Van Duppen in de Zevende Dag het bij het rechte eind:
Citaat:
"Maar waar de mensen ons kennen, raken we wel verkozen, getuige de 15 verkozenen bij de gemeenteraadsverkiezingen."
En gisteren herhaalde hij dit:
Citaat:
"We gaan overal vooruit. Vooral op de plaatsen waar de mensen ons al goed kennen, zoals in Genk en Gent", zegt Dirk Van Duppen van PVDA+.

"In sommige kantons verdubbelen we onze score, van 0,6% naar 2% of soms zelfs 4%. Mocht er een evenredige verdeling zijn in het parlement, dan hadden we nu al een zitje."
Zie hier en hier.
Peter Mertens zegt vandaag op de PVDA-site dan ook:
Citaat:
Maar om te groeien (ook electoraal) moeten er nieuwe lokale werkingen worden opgericht.

Zodat we in staat zijn om ook op het niveau van de grotere steden en kantons door te breken. En het positieve resultaat van oktober 2006 door te zetten.
(Ik stemde zelf niet maar vind dat mensen die een sociale oppositiestem willen uitbrengen best voor PVDA+ kiezen.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 11 juni 2007 om 21:37.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 22:10   #14
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Als er iemand is die moet stoppen te lullen ben jij het wel. Ik wil van de PVDA nog maar één ding horen: haar doodsreutel. Voor de rest doet ze er best het zwijgen toe.
De feiten zijn er: na 30 jaar aan de weg timmeren staan jullie nog altijd nergens. Een paar maand geleden werd er nog smalend gedaan over de CAP: met meer dan een viervoud aan leden ging de PVDA ons eens tonen hoe het moest. ondertussen nagenoeg niet boven de 1%. Na 30 jaar, en dit net in een verkiezing waqarin de SP.A zware klappen krijgt. Het is duidelijk: de PVDA is niet de partij van de arbeiders.
Je bent goed bezig. Gooi het er allemaal uit. Komaan, ik voel dat je me nog dingen wil vertellen.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 22:18   #15
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Een paar maand geleden werd er nog smalend gedaan over de CAP: met meer dan een viervoud aan leden ging de PVDA ons eens tonen hoe het moest..
een paar maand geleden werd nog smalend gedaan over de PVDA, CAP ging eens tonen hoe het moest...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
De PVDA zal waarschijnlijk nog minder electoraal succes hebben dan CAP en toch komen die ook op, nietwaar?...
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2007, 23:25   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondertussen heb ik vernomen dat een aantal mensen van SFL (sociaal flamingantische landdag) een linkse vlaamse partij gaan oprichten
Ah, bon. Dat is het eerste wat ik ervan hoor.
Ik weet niet vanwaar je dat haalt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 00:02   #17
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ah, bon. Dat is het eerste wat ik ervan hoor.
Ik weet niet vanwaar je dat haalt.
Tsss, en dat voor mij geheim houden.
Oud 12 juni 2007, 00:14   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh que? Ik zit in het organiserend comité van sfl en ik heb daar nog niks van gehoord?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 00:17   #19
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Tsss, en dat voor mij geheim houden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Euh que? Ik zit in het organiserend comité van sfl en ik heb daar nog niks van gehoord?
Nog een geluk dat we Pluisje hebben, om de SFL'ers te informeren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2007, 00:21   #20
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Ik wist het dat er een geheime bespreking was bij de Leider na mijn vertrek. *kijkt venijnig naar Pelgrim en Jaani*

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be