![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het ziet ernaar uit dat de discussie omtrent god en godsdienst in een definitieve fase beland is.
Geleerden zijn er namelijk in geslaagd in de hersenen zones te lokaliseren die verantwoordelijk zijn voor religiositeitsgevoelens. God lijkt een soort van spin off te zijn van de menselijke evolutie waarbij het fenomeen van "zelfbewustzijn" aanleiding hiertoe zou zijn. Bij onderdrukking van dit "zelfbewustzijn" zou een gevoel ontstaan dat men niet langer zelf voor iets verantwoordelijk is maar wel iets anders, hogers, en God springt tevoorschijn. Dit verschijnsel zou zich bij de ene mens al eerder voordoen dan bij de ander. Zo zijn er bvb "hyperreligieuze mensen", er zou ook een verband bestaan tussen de "god-spot" en het centrum dat gevoelens van intens genot opwekt, zoals de "orgasme-zone". Meer hierover onder meer op : Is het Godsbesef een product van de hersenen? Wie hierover meer wil weten kan de wetenschappers die zich hiermee bezig houden aan het woord horen op woensdag 22 maart : 22 maart 2006 Prof. Dirk De Ridder Religie in de slaapkwab. Is het godsbesef een product van de hersenen? Uit onderzoek is gebleken dat zowel religiositeit als hyperseksualiteit voorkomen bij bepaalde disfuncties in de hersenen. Hersenen bestaan uit 100 miljard hersencellen, elk verbonden via 1000 tot 10.000 verbindingen met andere hersencellen. Is ook religie het resultaat van dergelijke verbindingen en kunnen we religieuze ervaringen met behulp van wetenschappelijke technieken opwekken? De dag erna komen nog een paar grote kleppers aan het woord over het fenomeen godsdienst : 23 maart 2006 Religie en vrije meningsuiting, een onmogelijke combinatie? Debat met Prof. Matthias Storme, Prof. Urbain Vermeulen, Prof. Rik Pinxten en Prof. Jaap Kruithof Moderator: Nadia Dala Waar? Universiteit Antwerpen, Rodestraat 14, R001, om 20:00 29 maart 2006 Prof Jean Paul Van Bendegem Religiositeit, een filosofische benadering Het grote belang dat mensen hechten aan religie nodigt uit om te beweren dat mensen fundamenteel religieuze wezens zijn. Hoe verhoudt zich religiositeit dan tot rationaliteit? Bevindt religie zich op de grens tussen geloven en weten? Alle lezingen starten om 20:00u, zijn gratis en vrij toegankelijk. Wie na de lezing in het Agora caffee wil napraten, bieden we graag een drankje aan. Info? Jurgen Slembrouck Niet-confessioneel Moreel Consulent Universiteit Antwerpen Vrijzinning Dienst Stadscampus Venusstraat 35 lokaal 1.3A 2000 Antwerpen [email protected] www.ua.ac.be/moreelconsulent 03-220 45 24 of 0473 56 32 91 Waar? Universiteit Antwerpen Stadscampus Lokaal R.014 Rodestraat 14, 2000 Antwerpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
natuurwetenschappelijke ontdekkingen zijn voor (de beleving van en het praten over) het religieuze even belangrijk als de eurovisiesong-uitslagen dat zijn voor het berekenen van de massa van de zon. gelijk wie er wint, de het aantal kilo's zal er niet meer of minder op worden. zo lang we wetenschap en religie met mekaar blijven verwarren, zitten we met een probleem. slm, redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Dat was toch al een tijdje bekend dacht ik?
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]()
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind dat absolute bullshit. Het is niet omdat ze zogezegd een "religie gen" is dat het daarom direct product is van evolutie. Je hebt ook mensen die niet in god geloven maar in een soort van spiritualiteit, wat doe je dan met hun.
Of anders gezegd , het is niet omdat mensen in de genen meer aanleg zouden hebben tot spiritualiteit dat daarom de ervaring minder echt zou zijn. Het kan bv ook een soort interface zijn naar de spirituele wereld , als die zou bestaan. Het bestaan van zo'n god gen zegt niets over de onechtheid van mystieke of religieuze ervaringen.
Laatst gewijzigd door exodus : 20 maart 2006 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb bewust voor de welluidende titel "God zit in de genen" gekozen omwille van zijn sprekendheid. Mijn topic gaat echter niet exclusief over één religiegen. Als je de tekst van dr De Ridder raadpleegt zal je zien dat het inzicht al veel verder gevorderd is. Het menselijk bewustzijn lijkt meer en meer op een geheel van kleine bewustzijnen die elk op een zeer precieze plaats in de hersenen gelocaliseerd zijn. Zo heb je groepjes cellen die rechte lijnen opmerken in het gezichtsveld, groepjes die kleuren herkennen, groepjes die bepaalde soorten beweging herkennen enzovoort enzovoort. Het is het samenspel van die verschillende zones die het totaalbewustzijn oplevert. Nu zijn er bij de evolutie van de mensachtigen blijkbaar ook bepaalde zones ontstaan die mee het succes van de mensensoort bepaald heeft. En als nevenverschijnsel van dat verhoogd zelfbewustzijn is daar dan het "religieuze" uitgekomen. Een gevoel waarbij er iets buiten het zelf verantwoordelijk is voor allerlei dingen die plaats vinden. Een beetje te vergelijken met mensen die inbeeldingen krijgen van andere wezens die tegen hen praten etc. Een meer of mindere mate van schizofrenie is wellicht niet te vermijden bij het ontstaan hogere intelligente levensvormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
De rol dat het bewustzijn speelt in het het ontvangen van de realiteit is toch iets groter denk ik, zie daarvoor mijn topic het hologratische universum enkele draden terug.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is trouwens nog maar een begin van deze inzichten, de studies zijn nog redelijk recent. Er staan nog mooie ontdekkingen te wachten. En ja, wellicht is alles met elkaar verbonden. Dingen als afstand en tijd en grootte, zijn mogelijk ook dingen die slechts in de "verbeelding" bestaan, gegenereerd door de hersenen, net als de kleuren. Het heelal wordt er echter niet minder wonderlijk om, vind ik zelf. Laatst gewijzigd door Darwin : 20 maart 2006 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Dus dankzij de hersenen zijn sommigen in staat god wel te zien? (
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
BTW : morgen om 20 u kan je op de UA in Antwerpen naar die dr De Ridder zelf gaan luisteren en hem eens 'wegen' op zijn 'ernstigheidsgehalte'. Ik ga er zeker naartoe en zeker ook de dag erna met Urbain Vermeulen over 'vrije meningsuiting en godsdienst' lijkt me onweerstaanbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Wat ik mij nu wel afvraag is of de aanwezigheid van 'godsknobbels' erfelijk bepaald is en zoja, of sommige volkeren er een grotere neiging toe hebben dan andere.
Zo zou het niet onwaarschijnlijk zijn te veronderstellen dat bij vele semieten de god-spot overontwikkeld is. Zelf ken ik iemand die hyperreligieus is, praat met jezus en engelen en zo, en de moeder daarvan is al bijna even erg. Dat is alvast een geval van genetisch bepaalde religiositeit. Laatst gewijzigd door Darwin : 21 maart 2006 om 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaal alaikum,
ik ben maatschappelijk assistent en mijn vaer ook. analoog redenerend zou ik dan moeten concluderen dat dit genetisch is. trekken we niet wat vlug conclusies, darwin? slm, redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo ken ik ook iemand die je als het tegenbeeld van die hyperreligieuze mensen kan stellen. Heeft een sterk doodsverlangen en geloofde al van heel vroeg in de kindertijd niet in de verhaaltjes over een god e.d. In die familie zijn er dus nog zo'n gevallen. Misschien is de god-spot voor sommige mensen wel nodig om voor een godsbeleving te zorgen om geestelijk evenwicht te verkrijgen? Zoals we zien bij 'ongelovigen' die toch een kaarsje gaan branden etc... Laatst gewijzigd door Darwin : 22 maart 2006 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
het is niet omdat sommige kenmerken in een familie worden dorgegeven van generatie op generatie dat het per se genetisch is. ik wilde je alleen maar waarschuwen dat we best niet te vlug conclusies trekken. slm, redwasp |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Vreemdeling
|
![]() Toch wel heel zielig hé deze vaststelling. Uitgerekend die hyperreligieuse mensen hebben een hyperseksuele drang zo te zien. Dat verklaart misschien waarom er zoveel pedofilie voorkomt in de katholieke kerk? Priesters hebben een sterk verlangen naar genot en orgasmes. De uitersten liggen hier dus wel dicht bij elkaar. Een priester die zich aan kinderen vergrijpt, een non die in de prostitutie gaat. Interessant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een beetje zoals mannen vs vrouwen. Eens samen vraagt men zich af waarom men er ooit aan begonnen is en als men ermee stopt wil men er al meteen mee opnieuw beginnen. ![]() Sommigen onder ons hebben behoefte aan geesten en goden om het leefbaar te houden, anderen willen zich dan weer één voelen met de natuur (zoals ondergetekende bvb). Sommigen kijken uit naar wat de rest doet, anderen willen meteen aan de slag gaan. Sommigen willen politiek correct zijn, anderen laten liever hun buikgevoel spreken, etc. etc. Gelukkig beginnen we nu een wetenschappelijk inzicht in die zaken te krijgen. Geen moment te laat. We zullen het hard nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo is het: de microwezentjes zitten in de genen....
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |