![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() We hebben de laatste tijd meer en meer spontane stakingen die uitbreken. Vooral in de regio Limburg leggen arbeiders spontaan het werk neer. Ze eisen een loonsverhoging en betere werkomstandigheden. Mijn vraag is schort er iets met het arbeidsbeleid in het algemeen? Dient er meer gekeken te worden naar de noden van de arbeiders?
Niet alleen in autobedrijven, maar ook supermarkten, ook onlangs in de chemie en vele andere bedrijven. De regering is van plan om de minimumlonen te verhogen. De werkgevers zeggen van hun kant dat er loonindexen zijn en dat het al meer dan voldoende is om de loonlasten niet onnodig de hoogte in jagen! Maar door de snelle inflatie daalt de de koopkracht snel. En zou de indexatie niet genoeg zijn? Het grote probleem is de globalisering en multinationals die meer en meer onder druk van staan van de aandeelhouders en beleggers (altijd goede prestatie's moeten neerzetten, zoniet...). Maar ook de lageloonlanden die de delokalisatie van veel bedrijven bewerstelligd. Arbeiders worden onder druk gezet en er word bespaard waar mogelijk. Dit kan soms tot spanningen leiden. Proffesor Paul De Grauwe (liberaal) liet al verstaan "dat de bedrijven maar de werknemers mee moest laten profiteren wanneer het goed ging met de bedrijven. Maar toen niets hebben gekregen en nu het deksel op de neus krijgen omdat het nu economisch wat minder gaat" zegt hij! Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 januari 2008 om 17:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het VB, wie anders?
We praten toch over arbeiders in Vlaanderen ja? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat soort grappen doen het niet meer.
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt. CAP had bij de laatste verkiezingen al 1.500.000 arbeiders achter zich.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Met zen allen op Piet jongens kom aan!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het naar voor schuiven van een ultra-liberaal als Valkeniers om de nieuwe voorzitter te worden zegt voldoende.
![]() |
#9 |
|
![]() Zegt voldoende? Hoe dat dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weet je dan niet wat ultra-liberalen over arbeiders denken ??
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bij de laatste verkiezingen ging SP.A goed achteruit en ik denk dat het met SP.A toch een beetje uit is. De partij staat niet meer voor wat ze ooit stond. Er zijn geruchten dat SPIRIT wil vertrekken. En de laatste voorzittersverkiezing was het een nek aan nek tussen Gennez vs Erik De Bruyn. Ook zal hij de partij hoogstwaarschijnlijk verlaten en nog enkele militanten met zich meetrekken. Erik De Bruyn (sp.a) dreigt met nieuwe linkse partij. "Ik sluit niet uit dat wij in 2009 met een eigen linkse lijst naar de parlementsverkiezingen trekken", zegt Erik De Bruyn van sp.a. De Bruyn was tegenstrever van Caroline Gennez bij de recente voorzitterverkiezingen van de sp.a. (belga) - Het nieuws staat te lezen in de Corelio-kranten. Op 21 oktober werd Caroline Gennez sp.a-voorzitster met 66,4 procent van de stemmen. Haar tegenkandidaat, Erik De Bruyn, behaalde een verrassend hoge score en eiste dat de partij voortaan met hem en zijn zeer linkse basisbeweging sp.a-Rood rekening zou houden. Dat valt echter zwaar tegen. "Niet één keer heeft Gennez mij gebeld of gesproken", zegt De Bruyn. "Ze negeert mij volkomen. De sp.a-partijtop legt een cordon sanitaire rond mij." De Bruyn denkt dat de sp.a bang is van een linkervleugel. "Dat komt slecht uit nu ze nog altijd een 'vis noch vlees'-houding aanneemt over regeringsdeelname. Dat verontrust mij, omdat op het congres van 21 oktober alleen maar gepleit is tegen regeringsdeelname. Ik beschouw dat dus als ons partijstandpunt." In maart houdt sp.a in Mechelen, de thuisbasis van Caroline Gennez, een nationale bijeenkomst met sp.a-Rood, dat zo'n 1.000 sympathisanten telt. "Dan maken we de balans op", zegt De Bruyn. "Maar als men de deur voor ons gesloten houdt en het dus niet anders kan, sluit ik niet uit dat we in 2009 met een eigen lijst naar de kiezer gaan. Bron: De Tijd |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() Het gaat over de ideologie van partijen omtrent hun visie op de arbeidende klasse. Waar het naar toe moet in der toekomst ik wil het woord sociaal (of wat het nog betekend heden ten dage) in vraag stellen. Welke partijen komen nog op voor de kleine man? Hoe staat het met hun positie in de maatschappij... zijn het maar productiekrachten of zijn het mensen wat beters verdienen?
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 januari 2008 om 18:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
U precies wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Graag wat uitleg, wat is u motivatie? Wat wil je eraan doen... geef u visie.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 januari 2008 om 18:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zouden kunnen stoppen met werknemers hun bruto loon te stelen.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() Een een grondige staatshervorming (splitsing van bevoegdheden van de deelstaten) zou de belastingen idd de belastingen kunnen verlagen, ik zeg wel kunnen. Maar voor iedere belasting die ze afschaffen vinden ze wel weer een nieuwe uit! De verhouding bruto/ netto is ontnuchterend ze houden 40 tot 50% af.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 30 januari 2008 om 18:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |