![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Nu wordt in Vlaanderen vanaf het vijde leerjaar Frans gegeven en vanaf het tweede middelbaar Engels. Zou het niet beter zijn om die twee om te draaien en vanaf het vijde leerjaar Engels te geven. Het Engels is de wereldtaal bij uitstek, de taal nummer 1 op economisch gebied. Het zou toch een serieuze hak zijn dat Vlaanderen zet tegenover de Franstaligen (lees ook is de hilarische uitspraken van Olivier_FDF) die ofwel niet goed genoeg Nederlands hebben gestudeerd ofwel uit onwil niet goed Nederlands kunnen spreken. Nu zijn het steeds de Vlamingen die zich aanpassen en Frans spreken. Brussel is daar een mooi voorbeeld van. Het zou de verfransing rond Brussel kunnen verminderen als Vlamingen niet goed genoeg Frans meer kunnen en blijven Nederlands praten. Straks moeten politici in het Belgisch parlement Engels gaan spreken om elkaar te blijven verstaan. Vlamingen en franstaligen zullen elkaar nog minder verstaan en een onafhankelijk Vlaanderen is alweer een stapje dichterbij
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Je eigen bevolking dom houden is niet meteen een intelligente strategie om de franstaligen 'een hak te zetten'. Integendeel... Het frans is in alle opzichten een bijzonder belangrijke taal in Europa; ga eens even buiten de grenzen van dit kleine landje snuisteren en bemerk dan hoe hoog talenkenns (en vooral dan de kennis van een andere taal dan het engels) staat aangeschreven. Duits is ook zo'n belangrijke taal die bovendien véél te weinig gekend is.
Ik ben gelukkig dat ik in het lager onderwijs reeds frans als tweede taal heb gekregen; het engels is mijn tweede moedertaal geworden na studie, uit interesse en onder een heel zware druk vanuit zowat alle media. Maar met dat mondje frans laat ik horden hollanders, britten en duitsers vér achter mij als er over serieuze zaken moet gepraat worden. Mensen kunnen aanspreken in hun moedertaal is nog altijd een ongelofelijk machtige vaardigheid in de praktijk. Dus: laat die franse lessen maar zoals ze zijn; engels leren onze kinderen wel automatisch en vaak véél sneller en beter dan hun ouders dan ooit hebben gedaan.
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik heb in mijn professionele carriere heel wat meer gehad aan mijn frans dan aan mijn engels. De kennis van het frans in Vlaanderen verminderen omwille van misschien wat anti-waalse gevoeligheden lijkt me vrij dom voor een gebied waarvan 2/3 van de grens franstalig is.
Coekie
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat de Vlaamse leiders nog steeds het Frans als tweede taal opleggen, is dan ook een restant van het Belgisch kolonialisme. In de hoofden van de slaaf, blijft de meester de baas, ook lang nadat al niet meer het geval is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik vind persoonlijk dat iedereen mag kiezen welke taal hij als tweede taal wil.
waarom de ene verplichting vervangen door een andere verplichting?
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Een taal al of niet leren om Wallonië 'een hak te zetten' is nogal idioot he. Kan je echt geen betere redenen bedenken? Overigens bepaald een vreemde manier om de Vlaamse onafhankelijkheid na te streven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() Leer kinderen vanaf het eerste schooljaar andere talen spreken,kinderen zijn hier zeer vlug mee.Hun moedertaal samen met engels frans spaans en duits is makkelijk te realiseren in het lager onderwijs.Mijn kind is 7 jaar en spreekt al 4 talen.Nederlands ,Pools van mijn ex,duits want haar ouders wonen daar en engels want mijn huidige vrouw is australische.En enkel met aandacht gaat dat allemaal vanzelf.Vandaar ook mijn vraagtekens over de huidige onderwijsstructuur.Laat vakken als geschiedenis en godsdienst eens achterwege,leugens hebben weinig waarde in een mensenleven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 5 februari 2008 om 02:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() U bent toch altijd snel met op de man zelf te reageren. Daar heeft toch niemand iets aan? Dat speelt verschillende opinies, die bij verschillende mensen horen, alleen maar sterker tegen elkaar uit.
Swat, u doet maar... Ik ben wel te vinden voor zo'n keuzemogelijkheid. Wij hadden in onze school al een keuzevak Duits, maar dat was niet ten koste van Frans of Engels, maar van recht en boekhouden en andere verzonnen vakken. Ik vind wel dat er over het algemeen te veel Frans wordt gegeven tov Duits. Dat zou wat meer mogen gelijkgetrokken worden. Tenslotte is Duits minstens (en eigenlijk zelfs belangrijker). Alleen omdat we in België leven en omdat de 2de meest gesproken landstaal Frans is krijgen we dat al vanaf het 5de studiejaar, terwijl dat eigenlijk nonsens is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Ben zo geen talenknobbel, en dus dankbaar dat ik reeds in de lagere school heb kunnen Frans leren. Net omdat het zo een moeilijke taal is, kan men de leertijd hierdoor wat spreiden over meerdere jaren.
Ik vind het toch wel goed dat Frans onze tweede taal is en zou het niet verstandig vinden dit te veranderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Engels is sowieso intressanter om als tweede taal te kennen, ik ben ook voorstander om een andere taal dan het Frans aan te bieden, maar denk dat de keuze tussen Engels of Duits niet makkelijk is. In oge dat er een Duitstalige gemeenschap in ons land schuilt lijkt het me billijk deze taal als tweede/derde keuzetaal te nemen.
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Engels leren de kinderen vanzelf door hun muziek, hun televisie, enz ..... De taal wordt pas in de loop van het middelbaar onderwezen en het is duidelijk dat op het einde velen beter het Engels dan het Frans machtig zijn. Ik zie dus het nut er niet van in. Als het van mij zou afhangen blijft Frans de eerste taal, wordt Duits de tweede en wordt Engels pas in de laatste 2 jaar van het middelbaar onderwijs onderwezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Als Brusselaar en Randenaar heb ik Frans geleerd vanaf het derde studiejaar, en dat later geperfectioneerd met taalvakanties in Frankrijk. Ik mag zeggen dat mijn Frans vlot is, al kan de woordenschat beter.
Ik woon nu niet zover van de taalgrens en mijn kinderen kregen ook versterkt Frans onderwijs in hun Vlaamse lagere school. Maar ze zijn totaal niet geïnteresseerd. Als ik zeg dat op tien minuten rijden van hier een gebied begint met 60 miljoen Franstaligen, halen ze de schouders op. Engels willen ze leren, "met Frans zijt ge niets" is het antwoord op mijn aanmaningen om de Franse lessen op school wat ernstiger te nemen. De oudste is 16, en kan geen twee Franse zinnen achter elkaar zeggen zonder in gestotter te vervallen. Ze heeft absoluut geen idee van woordenschat of grammatica, haar verplicht Frans is Pfaff-Frans. Ik denk dat de verplichting van de Vlaamse regering om Frans als tweede taal te leren zonder voorwerp geworden is. En dat België stilaan achter de rug is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |