Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2008, 23:04   #1
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard Immigratie: moeilijkheden en uitdagingen

Immigratie: moeilijkheden en uitdagingen

De kwestie van immigratie en integratie neemt een grote plaats in binnen de discussies in de europese maatschappijen in het algemeen en in België in het bijzonder, waar sommige burgers zorgen over maken.
Desondanks proberen de overheden nieuwe maatregelen en regels te leggen om arbeidskrachten uit het buitenland te halen.

De immigranten-werkers is een belangrijke element uit de elementen van de internationale economie, daar maken de statistieken het duidelijk dat er meer dan 86 miljoen immigranten-werkers naar verschillende landen zijn geëmigreerd om daar te werken, alleen worden deze nieuwkomers snel met verscheidene problemen geconfronteerd zowel op niveau van hun sociale-economische status als op niveau van de verhouding tussen deze nieuwkomers en autochtonen die er vaak zorgen om maken en krijgen een angstgevoel, daar vrezen de autochtonen dat immigraten hun banen gaan innemen, of anderszins hun economie of cultuur bedreigen. Deze angst is sterker onder laagopgeleiden en in landen met een laag BBP en/of een groot aantal immigranten. En er is geen twijfel dat deze kwestie veel te maken heeft met de demografische opbouw en werkloosheid en ook met het hernieuwen of herconstrueren van politieke, sociale en culturele samenstelling van hun landen.

Angst voor immigranten
In de Europese landen worden er verschillende opinies over de immigranten
gedeeld afhankelijk van welk invalshoek ze het bekijken. Wat betreft de economie denken veel laaggeschoolde autochtonen dat de immigraten hun banen gaan innemen en deze angst bestaat bij hen dat de immigratie tot lagere lonen kan leiden en ook voor meer werkloosheid kan zorgen. Maar steeds meer en meer Europeanen en vooral in de academische omgeving wordt er vaak gedebatteerd over het feit dat de immigratie het lokaal cultuur kan doen ondermijnen en dit angstcomplex neemt toe bij de autochtonen die nationalistisch of orthodox-christelijk zijn ingesteld.
De angst voor baanverlies en ondermijning van cultuur noemt men een etnische dreiging die van land tot land binnen de Europese maatschappij kan varieren afhankelijk van aantal immigrantenpopulatie en ook van achtergrond en cultuur van immigranten.

Integratie of assimilatie?
Het is niet alleen de autochtonen die angst voor de immigratie hebben, maar de laatste tijd gaan ook veel allochtonen angstgevoel krijgen, en willen ongetwijfeld hun identiteit en eigen cultuur behouden. Hier komt het integratie probleem aan bod. Dagelijks krijgen we iets over integratie te horen, maar nooit een duidelijke uitleg en wanneer ik aan integratie begin te denken dan ga ik ineens met verschillende vragen op te komen waar ik niet gemakkelijk op kan antwoorden zoals wat integratie precies inhoudt en wat verschillende politici en sociologen daarmee bedoelen en wie deze integratie een vorm of defenitie mag geven.
Volgens mij ben ik wel geïntegreerd maar dit kan ik ook niet weten en dit is juist het probleem, zolang er geen duidelijke defenitie uitkomt zal ik ook met deze vraag blijven hangen en volgens mij is integratie in feite de taal leren beheersen, samenleven, andersdenkenden respecteren, belastingen betalen, werken en iets voor de maatschappij betekenen en vooral zich houden aan de rechten en de plichten van het land zoals die beschreven zijn in de grondwet maar sommigen willen meer dan dat, ze willen dat de immigranten gaan denken en leven zoals ze zelf leven en denken , m.a.w gaan assimileren en dit zorgt voor allerlei problemen. Persoonlijk vind ik het nooit een probleem om culturele uitwisseling tussen verschillende gemeenschappen te gaan vergemakkelijken zolang er geen tegenstrijdingen met elkaars waarden en normen optreden.

Bon, de vergrijzing is eenmaal een feite en de immigranten gaan dit oplossen mits ze westers gaan denken en doen maar of dit gaat lukken is gewoon afwachten !
... ik denk dat de verdere maatschappelijke evoluties in de toekomst zullen van groot belang zijn om te leren hoe wij beter kunnen samenleven, maar een definitieve oplossing is niet mogelijk zolang er verschillende filosofische, ideologische, intellectuele, politieke en morele overtuigingen bestaan die elkaar bestrijden en hoe erg dan ook en vooral tussen de autochtonen onderling omdat er in de laatste decenia meer en meer mensen beginnen stap voor stap naar de waarden en normen van het christendom terug te keren zoals we dat duidelijk kunnen zien met de christelijke democratische bewegingen en aantal europeanen die voor de islam of het marxisme kiezen neemt toe.

kind regards

Laatst gewijzigd door Averroes : 1 februari 2008 om 23:11.
Averroes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 11:42   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Angst voor immigranten
Als ze maar hun theocratieën thius laten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be