![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() “Ofwel legt de Vlaamse regering een voorstel op tafel dat voldoet aan alle eisen inzake verkeersveiligheid, ofwel trekken we een streep onder dit verhaal.” Dat zei Joris Vandenbroucke (spirit) vandaag in het Vlaams Parlement naar aanleiding van het onderzoeksrapport van het Steunpunt Verkeersveiligheid over een eerste evaluatie van voorgestelde routes voor de inzet van langere en zwaardere vrachtwagens, de zogenaamde supertrucks.
In theorie kunnen supertrucks een bijdrage leveren aan een duurzame uitbouw van onze logistieke sector. Twee supertrucks vervangen immers drie klassieke vrachtwagens. Eenzelfde vracht kan vervoerd worden door minder kilometers af te leggen met een daling van de uitstoot tot gevolg. Spirit diende daarom samen met de andere meerderheidspartijen een resolutie in met de vraag om een proefproject op te starten met het oog op de inzet van supertrucks. Joris Vandenbroucke : “We hebben daar twee voorwaarden aan gekoppeld. Proefprojecten kunnen enkel op vooraf vastgelegde trajecten die voldoen aan de strengste eisen op het vlak van verkeersveiligheid en er mag niet geraakt worden aan het marktaandeel van het spoor en de binnenvaart. Dat zou de eventuele milieuwinst tenietdoen.” De Vlaamse regering selecteerde drie mogelijke proeftrajecten, telkens met Volvo Trucks Gent als vertrekpunt, met name naar de haven van Zeebrugge (route 1), naar Beringen (route 2) en naar Dilsen (route 3). Het Steunpunt Verkeersveiligheid heeft uit internationale ervaringen met supertrucks een lijst van 47 randvoorwaarden m.b.t. de verkeersveiligheid opgesteld, waarvan er 27 als minimumeis gelden. Een “eerste ruwe evaluatie”, waarbij belangrijke infrastructurele minimumeisen zoals de draagkracht van bruggen, niet in ogenschouw werden genomen, heeft uitgewezen dat route 1 en route 3 belangrijke veiligheidsrisico’s met zich meedragen. Route 1 loopt door dichtbebouwd gebied en route 3 over het niet geschikte klaverblad van Lummen. Na bijkomend onderzoek zou volgens de auteurs enkel route 2 naar Beringen aan alle minimumeisen kunnen voldoen. Joris Vandenbroucke: “Men beseft toch wel dat de route naar Beringen over de E313 loopt? Dat is de autosnelweg die de jongste maanden niet uit het nieuws was weg te branden door de spectaculaire stijging van het aantal ongevallen. Het lijkt me totaal onverantwoord om daar supertrucks in te zetten. Ik wijs er ook op dat de overheid volop investeert in de aanpassing van het Albertkanaal zodat de E313 kan ontlast worden van bepaalde vrachttrafieken. Door de inzet van supertrucks op deze weg beconcurreren we de binnenvaart en dat kan niet de bedoeling zijn.” Vandenbroucke pleitte er in het parlement voor om te zoeken naar routes die aan �*lle minimumeisen inzake verkeersveiligheid voldoen. “Als aan deze voorwaarde niet kan voldaan worden, heeft een proefproject geen zin”, besluit hij. Joris Vandenbroucke Vlaams parlementslid spirit Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |