![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burger
|
![]() Weet niet of dit verhaal klopt maar ik zou het wel eens willen weten.
Het zou me niet eens echt verwonderen in dit apenland. Onlangs had ik problemen met het vervangen van mijn bankkaart, waardoor mijn protonsaldo verdwenen was. Ik heb contact opgenomen met mijn bank en een gesprek met de directeur verkregen. Deze liet mij een uitprint zien (Wat volgens de bankregels eigenlijk niet mag) van de laatste verrichtingen met mijn proton-kaart. Wat mij onmiddellijk opviel was dat er bijzonder dikwijls 0,30€ van mijn saldo verdween. Ik vroeg wat dit eigenlijk betekende, en wat bleek: “Telkens als je proton gebruikt en je drukt op “?” om uw saldo te bekijken, gaat er 30 Eurocent van uw proton saldo. Ik dacht dat proton diende om kleine uitgaven te betalen maar zo worden kleine uitgaven toch groot hé. VB.: Ik neem een blikje cola uit de automaat voor 1€ maar als ik dan mijn saldo bekijk kost mij dit 1.3€. Nergens vindt je hiervan iets terug bij de gebruiksvoorwaarden van proton. Toch weer een mooi stukje bedriegerij van de banken. Niet?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En vraag eens aan de winkeliers hoeveel hun dat plastiek geld kost.
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik heb al weet van verschillende winkeliers en bakkers die hun "proton-bakske" afgevoerd hebben.Het kost hen blijkbaar aanzienlijk en ze hebben vrijwel geen klanten die er gebruik van maken... Proton is dood denk ik,binnen een paar jaar wordt het afgevoerd... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Proton in België is een veel te omslachtig systeem en totaal niet nuttig omdat je het op een vaak traditionele bankkaart moet zetten. Bovendien iz het feit dat kaarten alleen worden uitgegeven door bankinstellingen bijzonder onpraktisch. Beter is over te stappen op het Nederlandse systeem, waar de zogenaamde chipknip (voor kleine uitgaven zoals parkeergarages, toegansticketten musea, buskaartjes, etc.) wel rendabel is en algemeen in gebruik is. Dit is een systeem, ipse facto hetzelfde principe als de protonkaart, maar waarbij je ook een kaartje kan kopen in een krantenkiosk of in een gewone winkel, dit voor een zekere waarde (bijvoorbeeld 50 Euro voor een kaart). Het is dus een soort van GSM-kaart, die je vrijwel overla kan kopen en je je kleine uitgaven goed onder controle kan houden (en dus niet telkens als bij ons je Proton moet opladen of bijstorten via de bank). Voor geheel Europa zou het Nederlandse chipknipsysteem de ideale oplossing voor kleine uitgaven zijn, in bijvoorbeeld de Verenigde Staten zou het dan weer niet aanslaan, omdat men daar gewoon is zelfs een drankje of een magazine met een creditcard te betalen en klein geld of 'kleine biljetten' zelden nog gebruikt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het kan ook handig zijn gewoon wat geld op zak te hebben voor al die prullen.
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd...
ik gebruik die rommel niet... al heb ik die functie blijkbaar wel (euheuhm) 'gratis en voor niets' er bovenop gekregen met de bankkaart blijkt vanaf dat je dat éénmaal hebt opgeladen je je akkoord stelt met het gebruik ervan en dus jaarlijks kosten op betaalt dat, en het toen nog zeer sporadisch voorkomen van zulke automaten, waren al voldoende redenen om proton, wat aanvankelijk voor iedere partij een haalbaar en handig alternatief zou vormen voor cash, toch weer niet te gebruiken en nu weer dit Laatst gewijzigd door praha : 19 februari 2008 om 00:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in feite is het gewoon crimineel dat zulk een dienst, net gelijk de bankkaarten, doorgerekend wordt naar de klant toe
als je godverdomme bedenkt dat het net op de vraag van de banken er allemaal is doorgedrukt geweest in eerste instantie om hun personeels en administratieve kosten te kunnen drukken |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik heb het, gebruik het veel en ben er content van.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Dit klopt toch niet, hoor. Ik gebruik Proton regelmatig, check dan ook veelvuldig mijn saldo maar dat kost me toch niets, hoor.
Wat helpt is stevig roepen en tieren in de bank (uiteindelijk is er geld van je rekening verdwenen, hé). Je zou verbaasd zijn hoe snel ze dan behulpzaam zijn. DOEN GODVERDOEMME
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
nooit naar gevraagd, toch gekregen en met het smoesje dat dat de voordeligste bankkaartformule was |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Proton is handig voor regelmatige kleine aankopen. Ik gebruik regelmatig proton, bij de bakker, in de krantenkiosk. Permanent met die nikkels van centen in je broekzak rondlopen is ook niet zo evident. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Onzin van die 12 cent...
De handelaar, net zoals bij Visa, draait op voor de terminal en de transactieskosten en sommige rekenen dit aan de klant door... dat is ook alles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vergeet dat de handelaar die Proton aanbiedt nog het meest betaalt. Laatst gewijzigd door Rudy : 19 februari 2008 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en zover je nog zou kunnen kiezen naar een nog meer basic-pakketje dan zal je merken dat de jaarlijkse kostprijs ook navenant is ook speelt men graag jaarlijks met die kosten ten gunste of ten ongunste van het ene of het andere pakketje in ieder geval het blijft flink uitkijken |
|
![]() |
![]() |