![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() "Hoewel het vrij verkeer van goederen al veel langer en uitgebreider Europees gereglementeerd is dan het vrij verkeer van diensten, blijkt ook op de goederenmarkt niet alles zo vrij als men spontaan zou denken. De jaarlijkse kostprijs van dit niet voldoende werken van de interne markt werd in het jaar 2000 geraamd op 150 miljard euro. Het is dus tijd de resterende obstakels op de EU goederenmarkt weg te werken. De grensoverschrijdende verkoop van goederen binnen * de Europese Unie vergemakkelijken, dat is wat het Europees Parlement beoogt met het wetgevingspakket dat vandaag werd goedgekeurd," aldus CD&V-Europarlementslid Marianne Thyssen, lid van de commissie interne markt en consumentenbescherming.
* Woensdag stemt het Europees Parlement te Straatsburg over een drievoudig wetgevingspakket om de interne markt voor goederen beter te laten werken. * 1. In de eerste plaats wordt het principe van de 'wederzijdse erkenning' dat in 1979 gevestigd werd door het Europees Hof in het arrest Cassis de Dijon, in de wet opgenomen en praktisch afdwingbaar gemaakt. * - het principe houdt in dat een lidstaat de verkoop van goederen op zijn grond-gebied niet mag verbieden wanneer deze goederen in een andere lidstaat legaal in de handel zijn gebracht, tenzij deze beperkingen gerechtvaardigd zouden zijn om redenen van volksgezondheid, veiligheid,... of andere ernstige redenen van algemeen belang. - toch gebeurt het al te veel dat lidstaten alleen produkten op hun markt toelaten als die voldoen aan hun eigen nationale technische voorschriften. Als die afwijken van het land van herkomst, brengt dit of een aanpassingskost van de productie mee, of een kost voor dure juridische bijstand om zijn recht af te dwingen. Veel bedrijven haken dan af, zeker KMO's. - om dit niet functioneren van de goederenmarkt te doen stoppen, wordt het beginsel van wederzijdse erkenning opgenomen in de wet en wordt voortaan de bewijslast omgekeerd. Voortaan is het aan de overheid om goede redenen op te geven, in overeenstemming met het Europees recht, waarom een produkt per se ook aan de nationale regels moet voldoen en anders niet toegelaten wordt. - bovendien wordt een netwerk van contactpunten van de lidstaten opgericht waar bedrijven gratis terecht kunnen om de nationale productievoorschriften te kennen en informatie te krijgen over het beginsel van de wederzijds erkenning. * Marianne Thyssen : "Met dit stuk nieuwe wetgeving wordt één van de belangrijkste obstakels voor de goede werking van de interne markt weggewerkt. Belangrijk is dat dit gebeurt zonder de veiligheid of gezondheid van de consument in gevaar te brengen. Integendeel, deze wordt door andere maatregelen uit het wetgevingspakket beter beschermd." * 2. De hoge veiligheids- en gezondheidseisen die gesteld worden aan goederen op de EU markt, zullen beter bewaakt worden. * - voortaan worden de lidstaten verplicht voldoende en afdoend toezicht te houden op de goederen die op hun markt worden aangeboden. Dit houdt zowel een beter toezicht in op het eigen grondgebied als aan de grenzen voor wat import uit derde landen betreft. Lidstaten worden verplicht om in bepaalde omstandigheden produkten van de markt te halen en moeten toelaten dat niet conforme produkten vernietigd worden (om carrousels te vermijden). Dit wordt uigewerkt in een nieuwe Europese verordening. Ze moeten ook ontradende sancties opleggen en beter samenwerken. * 3. Er komt een strenger toezicht op het juist gebruik van het Europees conformiteitslabel CE, dat aangeeft dat het produkt voldoet aan de geharmoniseerde regels inzake veiligheid en gezondheid. In dit kader wordt een grondige en strenge reorganisatie doorgevoerd van de accreditering van instellingen die een conformiteitsattest kunnen verlenen. Voor het eerst zal deze accreditering Europees geregeld worden en worden de lidstaten verplicht elkaars attesten van conformiteit te erkennen. In de toekomst kan geen enkele lidstaat nog eisen dat ook nog eens een conformiteitsattest afgeleverd wordt door een door hemzelf erkende organisatie. ***** Ook hier bestond veel misbruik, werden extra kosten veroorzaakt, koopcontracten wegens vertraging geannuleerd, de interne markt zwaar verstoord en de consument misleid. * *** * Marianne Thyssen : "Het goederenpakket is één van de belangrijkste wetgevings-pakketten van de laatste tien jaar. Het komt in de eerste plaats ten goede aan de consument: meer bescherming inzake veiligheid en gezondheid, zowel t.a.v. Europese produkten als import (bijvoorbeeld Chinees speelgoed). Bovendien zal de betere werking van de interne markt de voordelen voor de consument vergroten: minder hinder en meer vrijheid van de marktwerking brengt hem meer keuze aan produkten en tegen een betere prijs. Verder biedt dit pakket een lang gevraagd antwoord op problemen van de ondernemingen en vooral van de KMO. Zeker de KMO lieten zich door de obstakels op de interne markt (noodgedwongen) ontmoedigen en zagen dan maar van hun grensoverschrijdende projecten af. Tenslotte past dit pakket volledig in de Lissabon strategie voor groei en banen: een betere interne markt zorgt voor kostenbesparingen, meer en eerlijker concurrentie, hetgeen de competitiviteit van het bedrijfsleven vergroot, economische groei mogelijk maakt en bijkomende werkgelegenheid creëert." Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |