![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Welke rol zouden (of beter, zullen) de Oostkantons spelel wanneer het hier toch écht niet meer gaat? Wat zijn de standpunten van de politici én de inwoners daar?
Wil men zelf onafhankelijk worden (wat me stug lijkt), bij Wallonië blijven (wat me nog minder mogelijk lijkt) of sluiten ze zich terug aan bij Duitsland, na bijna 100 jaar (met een tussenpauze). Ik hoorde ik al eens stemmen opgaan voor een samengaan met Groothertogdom Luxemburg, maar hoe realistisch is dit? Alleen al om het feit dat men dan in de Oostkantons op alle scholen het Duits, Frans en Letzeburgeusch moet gaan aanleren. Doet men dit niet heeft men ook weer twee aparte wetgevingen voor enorm kleine regio's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
bij Wallonie willen ze ni blijven en bij G-H Luxemburg zal denk ik ook ni lukken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En eventueel aansluiten bij Vlaanderen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() en Voeren?
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Alhoewel de Duitstalige een volk(je) zijn en de Brusselaars niet + van mij mag brussel wel kiezen tussen WL en VL volgens mij kunnen we ze overtuigen wanneer we er genoeg geld tegenaansmijten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
geen corridor = geen wallo/brux mogelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() minister-president Lambertz heeft recent zelf (in een aantal kranten stond het) de volgende mogelijkheden gegeven:
1. onafhankelijkheid Meer realiseerbaar dan je denkt, ministaten kunnen echt wel overleven. Lambertz wil nu trouwens ook al alle gewestsbevoegdheden naar zijn gemeenschap krijgen en zo een eigen deelstaatje vormen. Maar een twee-eilanden-staat, ik denk dat het toch wat moeilijk ligt. 2. Bij Wallonië blijven Niet te verkiezen, omdat men dan zou vrezen voor de eigenheid van het gebied. 3. Bij Luxemburg. Een goed alternatief, indien mogelijk. Ze grenzen nu toch al aan Luxemburg. 4. Bij Duitsland Klinkt het meest logische, maar in dit geval zijn ze hun autonomie wel sowieso kwijt. Laatst gewijzigd door respublica : 26 augustus 2010 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
zou de bevolking dat willen?
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
aansluiting van Voeren bij Oost-Limburg zal geen problemen vormen want de Limburgen willen terug één geheel worden (cfr Limburg-charter). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
waar halen de oostkantons het geld bij mogelijke onafhankelijkheid? amper 70.000 inwoners, is financieel volledig afhankelijk van het Waals gewest. dan is optie 4 nog altijd de beste optie want ik denk ni dat het G-H ze zullen willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens uw eigen redeneringen hoort het dan niet bij Limburg. Of heeft u 2 maten en 2 gewichten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Op de Stadststaaten Berlijn, Hamburg en Bremen na is Saarland de kleinste deelstaat met 2569 vierkante kilometer in oppervlakte en 1.050.000 inwoners. De Duitstalige gemeenschap heeft een oppervlakte van 854 km² en ongeveer 73.000 inwoners.
De vraag is of de Duitsers het het gemakkelijkst vinden om er een erg kleine deelstaat bij te noemen, of om ze bij Noordrijn-Westphalen te voegen. Ik heb persoonlijk geen idee welke optie het beste zou zijn, maar in het geval van een deelstaat houden ze wel een (groot) deel van hun autonomie. Nog een mogelijk heikel punt. Wat te doen met Malmedy? Het hoort officieel bij de Franstalige gemeenschap maar behoort samen met Eupen en Sankt-Vith historisch bij Duitsland, en Malmedy verbindt deze twee andere Duitstalige delen en vormt zo de Oostkantons. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Komen heeft geen grens met Henegouwen, wat doen we daar aan? Laatst gewijzigd door poekieJ : 26 augustus 2010 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |