Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2007, 09:57   #1
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Eén Belg op de acht is arm

Citaat:
Eén Belg op de acht is arm

Er is meer armoede in Wallonië dan in Vlaanderen.

Liefst 12 procent van de Belgen heeft te maken met armoede: 6 procent in Vlaanderen, 18 procent in Wallonië en 28 procent in Brussel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA), zo schrijft De Morgen vandaag.

Ziekenhuisrekening en computer voor kinderen
Het vernieuwende aan het onderzoeksrapport van Caroline Dewilde en Peter Raeymaeckers is dat armoede niet alleen op basis van een benedengemiddeld inkomen wordt gemeten. "Mensen kunnen een op het eerste gezicht goed inkomen hebben en toch niet in staat zijn om hun ziekenhuisrekening te betalen of een computer te kopen voor hun studerende kinderen", zegt socioloog Raeymaeckers.

Gebrek aan middelen
Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de Belgen kampt met een gebrek aan middelen. Bij de helft van die groep is dat terug te voeren op te weinig inkomen, de traditionele invulling van armoede. Maar binnen de groep met gebrek aan middelen is er een kwart (26 procent) dat zich geen kleine aankopen kan veroorloven, drie kwart (78 procent) dat moet passen voor grote aankopen en meer dan een derde (37 procent) dat geen technologische hulpmiddelen als een computer in huis kan halen. (belga/hln)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...=categorieArt2

Dit geeft dus al een echter beeld van wat voor een land België echt is.

Veel uiterlijke schijn, maar een enorme ellende en armoede van binnen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:02   #2
Trapper
Burger

Standaard

dat ze harder werke zaoals iedereen he zeg
wedden dat er allemaal vreemde tussen zitten die we geen allochtoon moge noem want ze hebben allemaal een nieuw paspoort meneer
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:02   #3
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is meer armoede in Wallonië dan in Vlaanderen.
Tijd dat vlaanderen wat meer centjes in wallonië investeerd.
Oud 14 augustus 2007, 10:05   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht

of dat Wallonië beter omgaat met het geld natuurlijk......

solidariteit moet er blijven tussen Vlaanderen en Wallonië, maar ik hoop dat de Franstalige politici eindelijk eens beginnen te beseffen waarom er zoveel meer armen in Wallonië zijn dan in Vlaanderen.
Oud 14 augustus 2007, 10:08   #5
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Tja, je kunt natuurlijk niet ontkennen dat het overgrote deel van de migranten die ze hier binnenlaten, geen nagel hebben om aan hun gat te krabben. Als ze die dan de Belgische nationaliteit cadeau geven, zijn dat weer zoveel arme Belgen bij hé.

Als de deur naar ons landje zo wagenwijd blijft openstaan zullen er ALTIJD veel armen zijn, we halen ze gewoon binnen!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:13   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Tja, je kunt natuurlijk niet ontkennen dat het overgrote deel van de migranten die ze hier binnenlaten, geen nagel hebben om aan hun gat te krabben. Als ze die dan de Belgische nationaliteit cadeau geven, zijn dat weer zoveel arme Belgen bij hé.

Als de deur naar ons landje zo wagenwijd blijft openstaan zullen er ALTIJD veel armen zijn, we halen ze gewoon binnen!
hoe komt het dan dat 6% van de Vlaamse bevolking arm is? goed, elke arme is teveel, maar tov België is dat weinig. allemaal allochtonen? geloof je zelf niet hé.
Oud 14 augustus 2007, 10:20   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...=categorieArt2

Dit geeft dus al een echter beeld van wat voor een land België echt is.

Veel uiterlijke schijn, maar een enorme ellende en armoede van binnen.
Er is geen armoede in Vlaanderen.
Over Wallonië kan je nog discussieren.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:33   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er is geen armoede in Vlaanderen.
Over Wallonië kan je nog discussieren.
Volgens mij is dit wel maar het kleine topje van de armoede-ijsberg in Vlaanderen en België.

Als je zou kunnen nakijken wat de mensen eten en hoe ze thuis leven, wel dan denk ik dat de armoede veel groter zal blijken.

De levenskost in vlaanderen is de laatste 5 jaren met 25% gestegen als ik mijn boekhouding en die van mijn zusters nakijk.
De inkomsten van de werkende mensen slechts met 6% en deze van de invadilde slechts met 2%.

Geen armoede, jongen ik denk dat jij van een utopische Vlaanderen droomt, maar dat het tijd word dat je waker word. De echte armoede cijfers liggen volgens mij rond de 25/30%
Oud 14 augustus 2007, 10:36   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is dit wel maar het kleine topje van de armoede-ijsberg in Vlaanderen en België.
Wat is armoede?

Citaat:
Als je zou kunnen nakijken wat de mensen eten en hoe ze thuis leven, wel dan denk ik dat de armoede veel groter zal blijken.
Is verplicht kopen bij Aldi armoede?

Citaat:
De levenskost in vlaanderen is de laatste 5 jaren met 25% gestegen als ik mijn boekhouding en die van mijn zusters nakijk.
De inkomsten van de werkende mensen slechts met 6% en deze van de invadilde slechts met 2%.
De koopkracht is de laatste 10 jaar - volgens het onderzoek dat ik heb gelezen - met 2% gedaald. Dus dat valt dus goed mee.

Citaat:
Geen armoede, jongen ik denk dat jij van een utopische Vlaanderen droomt, maar dat het tijd word dat je waker word. De echte armoede cijfers liggen volgens mij rond de 25/30%
Ik denk dat jij niet weet waarover je het hebt.
En er is nog een verschil met armoede en 'de overheid moet er iets aan doen'.
Iemand die zijn werkloosheidsuitkering verliest, omdat hij niet wilt werken, is daarna per definitie arm. Want zijn inkomen van het OCMW is per definitie 'arm'.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:40   #10
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij heeft België meer last van geestelijke armoede.
Oud 14 augustus 2007, 10:42   #11
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

definieer dan eerst eens armoede. want 1 op 4 Vlamingen die arm zouden zijn, dat lijkt me een beetje overdreven.
Oud 14 augustus 2007, 10:42   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hoe komt het dan dat 6% van de Vlaamse bevolking arm is? goed, elke arme is teveel, maar tov België is dat weinig. allemaal allochtonen? geloof je zelf niet hé.

In Brussel en bepaalde delen van Wallonie ziet het nog zwarter van de allochtonen dan in Antwerpen. Natuurlijk spelen er nog andere factoren mee, dat ze om te beginnen in Wallonië zélf es hun lot in handen nemen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:46   #13
Trapper
Burger

Standaard

Citaat:
Ja vooral die salonkaviaristen dan...
Trapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2007, 10:46   #14
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor ik heb ook de indruk dat zelfs meer en meer werkende mensen zich in het rood werken, afbetalingen en hypothecare leningen aangaan met de gedachte dat ze wel nog 30 jaar goed geld gaan verdiennen.
Zoals ik al een jaar of tien geleden zei, we leven in een luchtbeleconomie, en de gaten komen er meer en meer tot de wand te zwak is en degenereerd.
Kijk bvb maar eens naar reclames voor pensioensparen.
Oud 14 augustus 2007, 10:47   #15
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
denk ik ook, ze zoude is in arm afrika moeten leven..
Oud 14 augustus 2007, 10:55   #16
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is armoede?
Armoede is je medische zorgen uitstellen omdat je anders je belastingen niet kan betalen.
Je maaltijden halveren omdat je anders je energietaksen niet kan betalen.
Leningen aangaan om de studiekosten van je kinderen te betalen, dit in een land waar de opleidingen en onderwijs op papier gratis zijn.

Citaat:
Is verplicht kopen bij Aldi armoede?
Ik ken zelfs € miljoenairs die daar winkelen, dus zekers nee, dit is geen teken van armoede.

Citaat:
De koopkracht is de laatste 10 jaar - volgens het onderzoek dat ik heb gelezen - met 2% gedaald. Dus dat valt dus goed mee.
Op papier.

[qoute]
Ik denk dat jij niet weet waarover je het hebt.
En er is nog een verschil met armoede en 'de overheid moet er iets aan doen'.[/quote]
Wees gerust ik weet weldegelijk waar ik het over heb.
En de overheid moet idd iets gaan doen aan de armoede in Vlaanderen en Belgie. Het is juist de overheid die de meeste arrmoede en ellende veroorzaakt.

Citaat:
Iemand die zijn werkloosheidsuitkering verliest, omdat hij niet wilt werken, is daarna per definitie arm. Want zijn inkomen van het OCMW is per definitie 'arm'.
Dat zijn vrijwillige armen en die maken slechts 2.5% uit van alle armen in Vlaanderen en Belgie.
Oud 14 augustus 2007, 11:04   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Nee hoor ik heb ook de indruk dat zelfs meer en meer werkende mensen zich in het rood werken, afbetalingen en hypothecare leningen aangaan met de gedachte dat ze wel nog 30 jaar goed geld gaan verdiennen.
Zoals ik al een jaar of tien geleden zei, we leven in een luchtbeleconomie, en de gaten komen er meer en meer tot de wand te zwak is en degenereerd.
Kijk bvb maar eens naar reclames voor pensioensparen.
Het is idd een eerste teken dat er hier veel armoede is.
Veel mensen moeten nu hypotheken afsluiten over een tijdspanne van 30 jaar en meer. En vaak gaat het dan nog over bedragen die meer dan 1/3 van hun gezamenlijk inkomen gaat. Bij de minste tegenslag kunnen ze het gewoon niet meer betalen en moeten ze verkopen. En krijgen ze bij de verkoop enkel de kosten van de aankoop terug, maar mogen ze nog jaren werken om de intersten dit de bank misloopt door hun tegenslag te betalen.

Dat er armoede is, wel waarom zijn de banken anders zo gretig om een omgekeerde hypotheek te mogen invoeren?
Als de mensen rond kwamen dan zou zo'n formule gewoon geen succes kennen en voor de banken niet interessant zijn.
Oud 14 augustus 2007, 11:05   #18
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tijd dat de walen eens gaan werken!
Oud 14 augustus 2007, 11:06   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
denk ik ook, ze zoude is in arm afrika moeten leven..
De armoede in afrika ligt idd hoger, maar dit komt omdat daar een openlijke uitbuitng gebeurd en hier is ze verborgen omdat de mensen zich er voor schamen. Maar de ellende is hier vaak even groot hoor.
Oud 14 augustus 2007, 11:06   #20
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
tijd dat de walen eens gaan werken!
De burger heeft daarover te zwijgen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be