Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2008, 09:11   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Brussel DC

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
2. ik ben geen voorstander van Vlaamse onafhankelijkheid in de zin die jij op het oog hebt. ik ben voorstander van een Europese federatie, met Vlaanderen als autonome lidstaat, zonder België. Vandaar mijn leeuw in een gele ster. Mijn leeuw staat dus niet voor absolute Vlaamse onafhankelijkheid, maar voor belgische ontbinding.
Leuk bedacht, maar 'What about Brussels?'

Of ben je voor een Brussel DC? Zoals Washington DC?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 11:29   #2
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

voor mijn part mag de Brusselse bevolking zelf kiezen wat ze wel of niet wil. Dat lijkt mij nogal basic in een democratie.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 12:01   #3
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Leuk bedacht, maar 'What about Brussels?'

Of ben je voor een Brussel DC? Zoals Washington DC?
Het lijkt me logisch dat Europa een duidelijke hoofdstad nodig heeft .
Brussel is het meest geschikt als de Europeese residentie-stad.

Een Brussel DC ,losser van Belgie en meer Europees zal een logische ontwikkeling zijn.

Brussel zelf ,zal in overleg met de EU hier vorm aan moeten geven.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 13:18   #4
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht

Een Brussel DC ,losser van Belgie en meer Europees zal een logische ontwikkeling zijn.

Daar geloof ik niet in, Europa zal nooit een land worden zoals de Verenigde Staten van Amerika, daarvoor zijn de verschillen tussen pakweg Roemenië en Ierland veel te groot. Sommige lidstaten willen zelfs nog geen gemeenschappelijke munt. En of dat voor de Brusselaars zo goed is betwijfel ik ook. Brussel moet gewoon een van de 3 gewesten (of deelrepublieken voor mijn part) worden van België. Ik pleit ervoor om de invloed van Wallonië en vlaanderen in Brussel te verkleinen en het een volwaardig gewest te maken, Antwerpen is veel geschikter als Vlaamse hoofdstad en de Brusselse scholen hebben andere prioriteiten dan de Vlaamse of Waalse.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 13:39   #5
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Daar geloof ik niet in, Europa zal nooit een land worden zoals de Verenigde Staten van Amerika, daarvoor zijn de verschillen tussen pakweg Roemenië en Ierland veel te groot. Sommige lidstaten willen zelfs nog geen gemeenschappelijke munt. En of dat voor de Brusselaars zo goed is betwijfel ik ook. Brussel moet gewoon een van de 3 gewesten (of deelrepublieken voor mijn part) worden van België. Ik pleit ervoor om de invloed van Wallonië en vlaanderen in Brussel te verkleinen en het een volwaardig gewest te maken, Antwerpen is veel geschikter als Vlaamse hoofdstad en de Brusselse scholen hebben andere prioriteiten dan de Vlaamse of Waalse.
Naar mijn mening ontwikkelt Europa zich tot een confederatie.
Een Unie van soevereine staten ,die een aantal zaken die de nationale grenzen overstijgen, d.m.v verdragen gezamenlijk/boven-nationaal besturen /beslissen.

Hiebij denk ik aan:

Economische en monetaire zaken
Klimaat en millieu
Energie
Voedselproductie
Buitengrenzen en asielbeleid
Veiligheid /terrorisme bestrijding
Buitenlandse zaken
Defensie

Alles bij elkaar is dit zo belangrijk dat Europa een hoofdstad nodig heeft.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 3 april 2008 om 13:41.
Oud 4 april 2008, 00:04   #6
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Uit Wikipedia:
<<De plaats waar de permanente hoofdstad zou worden gevestigd was een heet twistpunt tussen de diverse staten. De grondwet had bepaald dat er een district moest komen die niet onderdeel was van een staat en die niet groter mocht zijn dat "10 mijl in het vierkant".>>
Het gaat hierbij om de Amerikaanse hoofdstad Washington.

Brussel is ideaal, omdat het niet alleen een Belgisch twistpunt is, maar ook een Europees. En wat de benaming ‘hoofdstad’ betreft, daar hebben de Nederlanders idd wel een oplossing voor: noem het geen hoofdstad, maar residentie. Den Haag is formeel geen hoofdstad, maar toch ook weer wel.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 03:49   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Jezus; een Brussel DC?

1 blik op Washington DC zou u toch doen beseffen dat dat écht geen goed idee is?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 09:35   #8
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Uit Wikipedia:
<<De plaats waar de permanente hoofdstad zou worden gevestigd was een heet twistpunt tussen de diverse staten. De grondwet had bepaald dat er een district moest komen die niet onderdeel was van een staat en die niet groter mocht zijn dat "10 mijl in het vierkant".>>
Het gaat hierbij om de Amerikaanse hoofdstad Washington.

Brussel is ideaal, omdat het niet alleen een Belgisch twistpunt is, maar ook een Europees. En wat de benaming ‘hoofdstad’ betreft, daar hebben de Nederlanders idd wel een oplossing voor: noem het geen hoofdstad, maar residentie. Den Haag is formeel geen hoofdstad, maar toch ook weer wel.
Klopt ,Amsterdam is hoofdstad en Den Haag is de residentie.

Dus dan wordt het Brussel de residentie van Europa.
En ieder land land heeft zijn eigen hoofdstad.

Laatst gewijzigd door JP Coen : 4 april 2008 om 09:36.
Oud 4 april 2008, 09:37   #9
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

what's in a name...
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 10:17   #10
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Washington DC is een van de gevaarlijkste steden in de VS. Dat belooft voor Brussel.

En wie gaat er dat DC besturen? De PS'ers die van het huidige Brussel zo'n cosmopolitisch paradijs gemaakt hebben? Of de Eurocraten?
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2008, 12:09   #11
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Washington DC is een van de gevaarlijkste steden in de VS. Dat belooft voor Brussel.

En wie gaat er dat DC besturen? De PS'ers die van het huidige Brussel zo'n cosmopolitisch paradijs gemaakt hebben? Of de Eurocraten?
Het Brusselse Gewest heeft toch een bestuur.
Waarom zal dit veranderen?
Oud 5 april 2008, 07:08   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De "Verenigde Staten van Amerika" zijn ook geen "land",ze zijn "Verenigde Staten".Inderdaad,"washington" speelt al een paar decennia de hoofdrol in het verhaal,en inderdaad,door de zeer grote mobiliteit van Amerikaanse Staatsburgers is de bevolking(althans wat men de "middenklasse- en de toplaag noemt) erg rondgezaaid....

Mogelijk zal het recente "gestoei" met de levens en de middelen van de Amerikaanse deelstaten de laatste jaren (inzetten van de Nationale gardes in verre buitenlandse conflicten) iets doen "klikken" in de hoofden van de Gouverneurs.....Ik kan me niet voorstellen dat de buitenlandse politiek van de VS geheel in lijn ligt met de belangen van Alabama,Georgia,.......en "New Orleans" blijft een grote zweer!

Maar de Gouverneurs verliezen wel "punten" in het aanschijn van terugkerende doodskisten en zware herinvesteringen in materiaal,uitgerekend in deze moeilijke economische tijden......tienduizenden van die "gardisten" zijn feitelijk zeer gemotiveerde,en geschoolde mensen die eigenlijk meer goed zouden doen op hun normale "burger"-werkplekken

Uw punt over Brussel,inderdaad,brussel mankeert echte "ketjes"-politici..Het zijn allemaal "filiaalhoudertjes" van Waalse en Vlaamse politieke partijen,ze dienen absoluut niet de belangen van Brussel,ze willen gewoon geld en grondgebied..

Laatst gewijzigd door kelt : 5 april 2008 om 07:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 08:01   #13
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Brussel gewoon de Vlaamse hoofdstad. Frankrijk krijgt in ruil om de claims weg te bergen Wallonië en Straatsburg mag de Europese hoofdstad worden, twee keer een win-win situatie.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 08:10   #14
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Brussel gewoon de Vlaamse hoofdstad. Frankrijk krijgt in ruil om de claims weg te bergen Wallonië en Straatsburg mag de Europese hoofdstad worden, twee keer een win-win situatie.
De hoofdstad in Frankrijk is niet acceptabel voor de meeste EU lidstaten,
zeker niet voor de andere grote.
Oud 5 april 2008, 10:09   #15
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoofdstad in Frankrijk is niet acceptabel voor de meeste EU lidstaten,
zeker niet voor de andere grote.
Vlaanderen moet die Europese hoofdstad niet, die eurocraten mogen opkrassen. Naar waar maken ze zelf maar uit.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 10:43   #16
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen moet die Europese hoofdstad niet, die eurocraten mogen opkrassen. Naar waar maken ze zelf maar uit.
Goed. Maar dan mag je de Vlamingen niet wijsmaken dat ze er rijker zullen van worden. De aanwezigheid van veel verdienende Eurocraten betekent een sterke boost voor de economie. Als die wegvalt zal dat een serieus verschil maken.

Laatst gewijzigd door Senza Sordino : 5 april 2008 om 10:43.
Senza Sordino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 10:49   #17
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De "Verenigde Staten van Amerika" zijn ook geen "land",ze zijn "Verenigde Staten".Inderdaad,"washington" speelt al een paar decennia de hoofdrol in het verhaal,en inderdaad,door de zeer grote mobiliteit van Amerikaanse Staatsburgers is de bevolking(althans wat men de "middenklasse- en de toplaag noemt) erg rondgezaaid....

Mogelijk zal het recente "gestoei" met de levens en de middelen van de Amerikaanse deelstaten de laatste jaren (inzetten van de Nationale gardes in verre buitenlandse conflicten) iets doen "klikken" in de hoofden van de Gouverneurs.....Ik kan me niet voorstellen dat de buitenlandse politiek van de VS geheel in lijn ligt met de belangen van Alabama,Georgia,.......en "New Orleans" blijft een grote zweer!

Maar de Gouverneurs verliezen wel "punten" in het aanschijn van terugkerende doodskisten en zware herinvesteringen in materiaal,uitgerekend in deze moeilijke economische tijden......tienduizenden van die "gardisten" zijn feitelijk zeer gemotiveerde,en geschoolde mensen die eigenlijk meer goed zouden doen op hun normale "burger"-werkplekken

Uw punt over Brussel,inderdaad,brussel mankeert echte "ketjes"-politici..Het zijn allemaal "filiaalhoudertjes" van Waalse en Vlaamse politieke partijen,ze dienen absoluut niet de belangen van Brussel,ze willen gewoon geld en grondgebied..

Maar ondanks de verschillen zijn de VS wel degelijk een land, met een cultuur, een taal, dezelfde eetcultuur, dezelfde architectuur, een duidelijke wetgevende taakverdeling tussen het federale en staatsniveau. Een inwoner van South-Carolina en New York verschillen nog altijd veel minder van elkaar dan een Roemeen en een Belg. Eigenlijk leunt Noord-West-Europa in vele opzichten veel dichter aan bij de VS dan bij landen als Roemenië, Bulgarije, etc.
Oud 5 april 2008, 10:52   #18
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierbij zie ik wel enkele praktische bezwaren:
1) Brussel wil niet bij Vlaanderen, zelfs de rand wil niet bij Vlaanderen.
2) Wallonië wil niet bij Frankrijk, en Frankrijk wil Wallonië er niet bij.
3) Steeds meer instellingen verhuizen van straatsburg naar Brussel, niet omgekeerd.
Oud 5 april 2008, 10:54   #19
Senza Sordino
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Een dergelijk contract zal niet lang gerespecteerd worden. Als Frankrijk Wallonië annexeert, dan zal het de verdediging van de franstalige belangen in heel het huidige Belgisch grondgebied op zich nemen: in Brussel, de Brusselse rand, Vlaams Branbant etc. De positie van Vlaanderen en het Nederlands zal verzwakken.

Laatst gewijzigd door Senza Sordino : 5 april 2008 om 10:55.
Senza Sordino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2008, 10:56   #20
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht

Elk landje of stad onder internationaal bestuur bleek steeds een mislukking. Kosovo bvb. Dat is ook normaal, wat geven die eurocraten nu om Brussel? In hun vette auto's zoeven ze van hun werk naar hun dure villa, zonder zich rekenschap te moeten geven aan de gewone Brusselaars, zonder te weten wat leeft bij hen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be