Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2010, 14:50   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard aansprakelijkheid?

Heeft u een klus die u wenst uit te besteden, dan kan dit voortaan ook op : http://twizzi.be/nl/opdrachten

Bij wat speuren op de site is het eerste dat me opvalt dat er opvallend weinig informatie over de beschikbare klussen aanwezig is en dat er opvallend laag geboden wordt …zeer dikwijls.
Het is me al een raadsel dat men kan bieden op iets dat men “zeer dikwijls” niet kan zien of opmeten…maar soit ze doen het. Al bij al is 1 + 1 in dit geval geenszins 2 en is het nogal (on)duidelijk waar het naartoe aan het gaan is.

De makers van de site zullen dat ook wel weten, want hoezeer ze in een krantenartikel van jongstleden hebben bevestigd dat er controle is op uurlonen (minimaal 30€/uur) en registratie van aannemers zie ik in het inschrijving formuliertje dat een simpel btw nr al voldoende is. Voor de leken…een registratie is een bijkomend nr door de diensten ter registratie en erkenningen en niet door de btw diensten. Zeer groot verschil dus! Krant Hln. Weekendkatern.

Uiteraard heeft de site een ; Aansprakelijkheid
U kunt Twizzi.be/USERPOINT BVBA niet verantwoordelijk stellen voor wat andere gebruikers wel of niet doen of voor de diensten die ze aanbieden. De site is een plaats waar iedereen zowat alles kan aanbieden, op elk ogenblik, van overal. Wij zijn niet betrokken bij de eigenlijke transactie tussen vragers en bieders. Wij hebben geen controle over en stellen ons niet garant voor de kwaliteit, veiligheid of rechtmatigheid van de aangeboden diensten, noch voor de echtheid of nauwkeurigheid van aanbiedingen of de gevraagde/aangeboden prijs. Ook kunnen wij niet garanderen dat een een gebruiker een transactie daadwerkelijk zal voltooien.
Overeenkomsten worden rechtstreeks tussen de gebruikers afgesloten.

Of dus met andere woorden…geen aansprakelijkheid?
Ik stel maar de vraag hé?
Is een site van welke afkomst dan ook aansprakelijk voor het wettelijk kader in transacties wat betreft uurlonen en beschermende beroepen of is ze dat niet?
Oud 15 februari 2010, 15:25   #2
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Of dus met andere woorden…geen aansprakelijkheid?
Ik stel maar de vraag hé?
Is een site van welke afkomst dan ook aansprakelijk voor het wettelijk kader in transacties wat betreft uurlonen en beschermende beroepen of is ze dat niet?
neen, koopjeskrant is ook niet aansprakelijk als aanbieders/kopers frauduleuze praktijken hanteren.
ik zie geen verschil met deze jongens die grosso modo gezien diensten ipv goederen aanbieden
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 19:18   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
neen, koopjeskrant is ook niet aansprakelijk als aanbieders/kopers frauduleuze praktijken hanteren.
ik zie geen verschil met deze jongens die grosso modo gezien diensten ipv goederen aanbieden
Dus het aanbieden van frauduleuze zaken is wettelijk geworden?
Rijst dan nog de vraag wanneer een dienst frauduleus wordt en wanneer niet.

Langs de andere kant als er geen aansprakelijkheid is, kan ik dus zonder problemen een site openen waar men kalashnikovs, steroïden, hormonen en dergelijke kan kopen bij aanbieders zonder daar zelf aansprakelijk voor te zijn?
Oud 15 februari 2010, 21:47   #4
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dus het aanbieden van frauduleuze zaken is wettelijk geworden?
Rijst dan nog de vraag wanneer een dienst frauduleus wordt en wanneer niet.

Langs de andere kant als er geen aansprakelijkheid is, kan ik dus zonder problemen een site openen waar men kalashnikovs, steroïden, hormonen en dergelijke kan kopen bij aanbieders zonder daar zelf aansprakelijk voor te zijn?
Het lijkt mij logisch dat de verkoper zelf aansprakelijk is, niet diegene die met goede bedoelingen een site opricht. Als u een site aanmaakt, en bepaalde mensen maken hier misbruik van, zou u het dan normaal vinden dat u hiervoor aansprakelijk bent?
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2010, 23:01   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam M. Bekijk bericht
Het lijkt mij logisch dat de verkoper zelf aansprakelijk is, niet diegene die met goede bedoelingen een site opricht. Als u een site aanmaakt, en bepaalde mensen maken hier misbruik van, zou u het dan normaal vinden dat u hiervoor aansprakelijk bent?
Daar hebt u een punt, maar als beheerder moet je optreden zoals een goede moderator en bepaalde zaken verbieden en/of modereren.
Want als bepaalde mensen een goed bedoelde site misbruikt, en men reageert daar niet op dan kan men de goede bedoelingen wel in vraag stellen.

Waar zit de aansprakelijkheid?
Ik weet niet wat de wet zegt hier over.

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 februari 2010 om 23:05.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 01:15   #6
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar hebt u een punt, maar als beheerder moet je optreden zoals een goede moderator en bepaalde zaken verbieden en/of modereren.
deze site of sites als koopjeskrant of e-bay koppelen gewoon vraag en aanbod.
zij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden als ik jou een bmw verkoop en jij te laat vaststelt dat ik de motor er uit heb gehaald
zij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden als een kok zich voor loodgieter uitgeeft en heel je sanitair naar de knoppen helpt.
zij kunnen wel aansprakelijk gesteld worden als zij aanbieders van kindersex toelaten of kalasjnikovs kunt verkopen op hun site. zij moeten ervoor zorgen dat illegale zaken niet verschijnen maar daar houdt het dan ook op.

Laatst gewijzigd door 1207 : 16 februari 2010 om 01:17.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2010, 09:41   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
deze site of sites als koopjeskrant of e-bay koppelen gewoon vraag en aanbod.
zij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden als ik jou een bmw verkoop en jij te laat vaststelt dat ik de motor er uit heb gehaald
zij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden als een kok zich voor loodgieter uitgeeft en heel je sanitair naar de knoppen helpt.
zij kunnen wel aansprakelijk gesteld worden als zij aanbieders van kindersex toelaten of kalasjnikovs kunt verkopen op hun site. zij moeten ervoor zorgen dat illegale zaken niet verschijnen maar daar houdt het dan ook op.
Verkopen van een nieuw of tweedehands producten is niet ingeschreven in de richtlijnen van de geldende uurloon voorwaarden.
Het aanbieden van een dienst misschien ook niet.
Echter het openbaar bieden op een uitgeschreven openbare aanbesteding, want dat is het tenslotte....vraagt enkele richtlijnen.
O.a. dikwijls veiligheidscertificaat, Europese richtlijnen voor veiligheid en welzijn op het werk. Toelatingsvoorwaarden tot het beroep en minimum uurloon voorwaarden.
Het is niet omdat het aangeboden werk uit een particuliere hoek komt dat alles vervalt. Men kan als particulier onmogelijk alles weten. Maar als site beheerder moet men dat dan nagaan en zorgen dat aan alles voldaan is alvorens de "veiling" officieel van start kan gaan.
Oud 16 februari 2010, 23:24   #8
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Verkopen van een nieuw of tweedehands producten is niet ingeschreven in de richtlijnen van de geldende uurloon voorwaarden.
Het aanbieden van een dienst misschien ook niet.
Echter het openbaar bieden op een uitgeschreven openbare aanbesteding, want dat is het tenslotte....vraagt enkele richtlijnen.
O.a. dikwijls veiligheidscertificaat, Europese richtlijnen voor veiligheid en welzijn op het werk. Toelatingsvoorwaarden tot het beroep en minimum uurloon voorwaarden.
Het is niet omdat het aangeboden werk uit een particuliere hoek komt dat alles vervalt. Men kan als particulier onmogelijk alles weten. Maar als site beheerder moet men dat dan nagaan en zorgen dat aan alles voldaan is alvorens de "veiling" officieel van start kan gaan.
Als je dat allemaal moet doen zal je als site niet lang meegaan vrees ik, als bijvoorbeeld deze site eerst ieders bericht moet lezen en goedkeuren voor het verschijnt zijn ze wel even zoet. maar ze moeten natuurlijk wel hun best doen het zoveel mogelijk te beperken (maar dan achteraf,eventueel na een klacht), maar uiteindelijk zijn ze ook maar een forum zodat twee partijen elkaar makkelijk kunnen bereiken.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2010, 00:14   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam M. Bekijk bericht
Als je dat allemaal moet doen zal je als site niet lang meegaan vrees ik, als bijvoorbeeld deze site eerst ieders bericht moet lezen en goedkeuren voor het verschijnt zijn ze wel even zoet. maar ze moeten natuurlijk wel hun best doen het zoveel mogelijk te beperken (maar dan achteraf,eventueel na een klacht), maar uiteindelijk zijn ze ook maar een forum zodat twee partijen elkaar makkelijk kunnen bereiken.
Ik wil u nu niet doen schrikken hoor, maar voor aanbestedingen (zowel groot of klein) zijn er nu eenmaal geldende voorwaarden. Tenminste van overheidswege.

Om u een klein voorbeeldje te geven;
Overheidsopdrachten

De overheidsopdrachten worden geregeld door de wet van 24 december 1993 (B.S. 22 januari 1994), het K.B. van 8 januari en 10 januari 1996 (B.S. 26 januari 1996), het K.B. van 18 juni 1996 (B.S. 25 juni 1996) en 26 september 1996 (B.S. van 18 oktober 1996).
Deze teksten werden gewijzigd door K.B. 17 maart 1999 (B.S. 26 maart 1999), K.B. 25 maart 1999 (B.S. 9 april 1999), K.B. 25 maart 1999 (B.S. 28 april 1999), K.B. 29 april 1999 (B.S. 19 mei 1999) en K.B. 8 februari 2000 (B.S. 15 februari 2000), K.B. 20 juli 2000 (B.S. 30 aug. 2000), K.B. 4 juli 2001 (B.S. 10 juli 2001) en K.B. 22 april 2002 (B.S. 30 april 2002), K.B. 17 december 2002 (B.S. 21 december 2002) en de programmawetten van 8 april 2003 (B.S. 17 april 2003) en van 9 juli 2004 (B.S. 15 juli 2004). De laatste wijziging dateert van het K.B. 20 juli 2005 (B.S. 22 augustus 2005), waarbij enige administratieve vereenvoudiging werd ingevoerd wat betreft het aantal documenten die bij een offerte moeten worden gevoegd.

Als je wat bekomen bent van die administratie lawine...vraag ik waar is de aansprakelijkheid hier van een aanbieder van particuliere aanbestedingen?

De bedoeling is weren van criminele activiteiten die zich ontwikkelen in de economische sector immers.
Jawel!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be