![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik vond op de website van indymedia dit interessante artikel. De moeite om het eens diagonaal te lezen.
Geeft te denken over de manier waarop de media in ons land de waarheid "inkleuren". Citaat:
Laatst gewijzigd door Gentenaar : 19 maart 2008 om 15:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Staatssecretaris
|
![]() Ik las een paar dagen terug dit rapport van 'reporters without borders'
http://www.rsf.org/IMG/pdf/rapport_en-3.pdf Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Ik geloof niet in neutraliteit of objectiviteit. Bijgevolg is het ook zinloos om daarnaar te streven. Objectiviteit is de meest subjectieve maatstaf om een artikel te beoordelen.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dit valt je pas op als het over Chavez gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als waarheid relatief is, is eerlijkheid het meest dat je kan verwachten van een krant. Als ik geinformeerd wil zijn over bv. internationale situaties ga ik zeker geen vlaamse 'kwaliteitskrant' lezen. Ik zie niet veel noemenswaardige verschillen tussen die kranten. Hoe krijgen die hun nieuws?
De joernalistieke gewoonte om BEIDE partijen aan het woord te laten wordt zo goed als niet gerespecteerd. In plaats daarvan krijg je twee 'experten' en een journalist die geen echte vragen stelt....teloorgang...ik heb er geen ander woord voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaanderen staat in het buitenland bekend om zijn extreem-rechtse pers.
Neem nu De Standaard. Wie schrijft daar zoal voor? Correct: de veroordeelde liberale crimineel Noël Slangen, de zelfverklaarde neofascistische Mia Doornaert, de ultra-katholieke, francistische Peter Vandermeersch, een neoconservatieve pastoor-professor die ook op de rechtse VRT voortdurend zijn zegje mag doen. Wat hier in Vlaanderen een "centrum-krant" wordt genoemd, is in feite een extreem-rechtse bedoening. Er zijn in Vlaanderen geen linkse media die naam waardig. Maar daar is dan ook geen vraag naar, want Vlaanderen huist de grootste concentratie ultra-conservatieve, extreem-rechtse mensen op deze planeet. Dat is algemeen bekend. En de media doen er alles aan om dat zo te houden. Laatst gewijzigd door C2C : 19 maart 2008 om 18:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het blijft wel een goede kritieksite als je tussen de regels door kan lezen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementslid
|
![]() Ik vrees dat dit voor alle landen geld en alle media, ze vertellen allemaal hun kant van het verhaal. Als je kritisch naar het vrt nieuws of vtm nieuws kijkt zie je ook dat ze niet objectief zijn. Ze vertellen vaak maar een deel van een verhaal en soms zijn ze ronduit eenzijdig. Ik vind dat slechte journalistiek, maar ja de meeste mensen geloven nog steeds dat wat ze op tv in het nieuws zien de waarheid is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Parlementslid
|
![]() Als er iets opvalt aan de Vlaamse media, is dat ze allemaal (te) links zijn. De Standaard is ook al niet meer Vlaamsgezind noch christendemocratisch, maar politiek-correct.
In landen als Nederland, VK en VS heb je rechtse en linkse media, voor elk wat wils, maar mijn ideaal is een krant die gewoon nieuws geeft zonder een ideologie door de strot van de lezer te willen rammen. Als er perse een ideologische interpretatie moet gegeven worden, beperk dat dan tot de opiniepagina. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Vb: Het regeerakkoord werd door alle kranten in stukjes gehakt en uitgelachen. Het is idd geen goed akkoord, maar wat weggelaten was was dat 9 maand en met de huidige situatie niet veel beter te verwachten was. En de volgende dag klagen kranten dan de blijtcultuur van de media aan. Het probleem is dat als de media zeggen dat iets slecht is, de mensen het moeten geloven wegens gebreke aan objective uitleg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() de grote media in Vlaanderen zijn inderdaad allemaal rechts, want allemaal in handen van het grootkapitaal (voer grote groepen en een staatszender). Rechtsen moeten dus niet zagen, hun eigen geliefkoosde kapitalisme heeft voor deze situatie gezorgd.
Anderzijds, indimedia is wel ferm hypocriet. Ze zijn zelf allesbehalve neutraal.
![]() |
![]() |
#14 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementslid
|
![]() Inderdaad, in zowat alle kranten die ik al gelezen heb merk ik steeds een linkse ondertoon. Dat is het sterkst in De Morgen maar ook merkbaar in bv De Standaard en De Tijd.
Laatst gewijzigd door Thomas- : 21 maart 2008 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() De Wet van Polle Tieker: linksen noemen iedereen en alles waar ze niet helemaal mee akkoord gaan rechts en vice versa. (Met als resultaat dat eenzelfde zaak of persoon door linksen als rechts wordt bestempeld en door rechtsen als links.)
Óveral zie je dat.
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Er bestaat geen linkse pers in Vlaanderen. Alleen een rechtse tot extreem-rechtse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ghandi dacht dat de waarheid uiteindelijk komt bovendrijven. Wie geloofde op het einde nog de pers in bv. Oost Duitsland?...Weinigen. Die 'kwaliteitskranten' zou weleens hetzelfde lot beschoren kunnen zijn. Voorlopig echter voor velen nog 'heilig' dat merk ik o.a. in deze discussie. Er is een alternatief: zoekwerk en internet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() En daarop is die "wet" niet van toepassing?
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
![]() |
![]() |