![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() [font=Fixedsys][size=2]Ik stel als mijn politieke richting op gebied van de "communautaire diskussies" mezelf graag op het "antinationalistische" standpunt :[/size][/font]
in die zin ben ik eerder voor een zeer uitgebreid verenigd Europa (inclusief Turkije) en tegen een onafhankelijk anti-europees Vlaanderen. Dat geeft dan aanleiding tot diskussies over het democratisch gehaalte van een kleine staat t.o.v. een grote staat enz... Boven een emotioneel nationalistisch standpunt verkies ik een utilitaire benadering ivm het politiek bestuur : wat doet de staat (gemeente, provincie enz..) voor haar burgers ? Deze benadering vinden we overigens regelmatig terug sedert de diverse aŭtoriteiten het internet ontdekten : dienstverlening. Nu is het toch voor iedereen duidelijk dat naarmate de mens technisch meer mogelijkheden krijgt, deze dienstverlening zich van de conventionele oude staatsgrenzen losmaakt en de menselijke aktiviteiten zich mondializeren/globalizeren. De staten kunnen ivm hun dienstverlening niet anders dan zich multinationaal organizeren & wel hoe langer hoe strakker, waarbij steeds meer bevoegdheden naar een ander (globaler) niveau worden overgeheveld. Ik had eens een deense zakenrelatie die me vertelde dat hij tegen de EŬ was sinds hij vernomen had dat een brusselse kommissie de normen van het geluid dat door benzinegrasmaaiers veroorzaakt mag worden vastgelegd had : hij vond dit een inbreŭk op de soevereiniteit van zijn land.. Goed stel dat we geen internationale normen voor industriële produkten vaststellen omdat ieder land dit soeverein mag doen.. In dit geval zullen dergelijke produkten alleen maar kunnen ontwikkeld worden in staten met een voldoende grote "thuismarkt" omdat de aparte normen of de normloosheid in kleinere landen het voor die landen onmogelijk maakt om te exporteren. & dan heb ik het nog niet over diverse andere domeinen zoals milieŭ, sociale zekerheid, methodes om taksen te heffen en belastingen te innen : al deze domeinen vereisen samenwerking van alle mensen die deze planeet bevolken. Geeft dit aanleiding tot een demokratisch deficit ? Wel indien men stelt dat het vaststellen van normen voor technische zaken aan demokratische besluitvorming onderworpen moet zijn, niet als men van principes als een rechtsstaatkundige ordening en een utilitair plaatselijk bestuur uitgaat.
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ja en nee.
De mondialisering is een feit, die hou je niet tegen. En ik geloof zelfs dat die goed is: het leefmilieu, de fauna en de flora, ziekten, je zegt het maar, trekken zich geen barst aan van onze grensjes. Dat is een waarheid als een koe. Het is de natuurlijke gang van zaken, en daar kunnen we beter rekening mee houden in plaats van het te verdonkeremanen. Maar er is ook de mens, met zijn in een proces van duizenden jaren overgeleverde manier om met de andere mens om te gaan. Dat zijn de kultuurvolkeren, zoals ik die hier al tot vervelens toe beschreven heb: klusters van mensengroepen die er in grote trekken gelijkaardige waardenschalen op nahouden, en als richtinggevend voor hun samenleven hanteren. Groepen mensen die niet alleen letterlijk, maar vooral figuurlijk dezelfde taal spreken. Ook dat is de natuurlijke gang van zaken, en ook daar kunnen we beter rekening mee houden in plaats van het te verdonkeremanen. Het 19de eeuwse natiebegrip is inderdaad achterhaald (grappig dat uitgerekend de hedendaagse volksnationalisten dat zeggen...) net zoals het Vlaams nationalisme zoals Benno Barnard dat voor zich ziet en dat al een halve eeuw dood en begraven is. Op die basis redeneren is Spielerei, leuk op zich maar totaal naast de kwestie en onvruchtbaar als het op toekomstvisie aankomt. Het bestuurlijk inrichten van een samenleving volgens samenwerkende, maar naar binnen toe soeverein blijvende kulturen, lijkt me zowel menselijk (erkenning van individuele waarden) als naar zakelijke efficiëntie (kommunikatiemiddel, parallel lopende waarden, ...) de enige manier om er zonder kleerscheuren uit te geraken. Als de spanning tussen globalisering en individuele erkenning (op persoonlijk én op groepsnivo in termen van kultuurvolkeren) niet bevredigend opgevangen wordt, stevenen we af op een mondiale ramp.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja en nee : een jein diskussie ? (dat zijn waarschijnlijk de beste).
In het kader van mijn laatstejaars Esperantostudie ben ik doende de eŭropese grondwet te vertalen in deze taal - zodoende moet ik mijn aanwezigheid op dit forum wat beknotten. Maar : deze draad is feitelijk in essentie de neerslag wat ernstig te nemen is uit de boel opborrelende argumenten en onderwerpen waar de forummers mee bezig zijn ivm het fundamentele politieke probleem : hoe regelen we onze samenleving ? & Dit sluit aan bij de evenwichtsoefening die de eŭropese grondwet is. Wat mij in dat verband verbijstert is de grondige bijsturing van wat eerst een door "de konventie" opgesteld ontwerp is en de absolute stilte die daarop volgde. Het was wel niet bekend in de media en de "massa" ; maar talrijk waren de bijeenkomsten waarop het ontwerp van de grondwet bekritizeerd en voorgesteld werd. & nu er volop aankondigingen zijn van aanstaande referenda in diverse landen heerst er zoals in de germaanse heilige wouden de grootste stilte. Bovendien vliegen de clichés om je oren als je de eerste syllabe van dit project nog maar uitspreekt : a-sociaal, globalistisch, te konservatief, ondemokratisch enz.. ---- Wat een uitgebreide preambule om een debatonderwerp verder te zetten, dat bovendien weinig interesse opwekt ! Jein : groepen mensen (door de geschiedenis samengeveegd) hebben het recht zich een natie te noemen en hun boontjes zelf te doppen, terwijl we allemaal samen op een kleine planeet wonen en onze akties reakties veroorzaken die ieders leven diepgaand beïnvloeden. Het bewustzijn dat dit zo is dringt maar mondjesmaat door & bovendien heeft niemand veel zin om de begrenzing van wat het natie-volk zelf kan regelen en wat men in een bovenbouw te regelen heeft vast te stellen. Onafgezien van de al dan niet misplaatste zin van een eis tot demokratie en mensenrechten.
![]() |
#4 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De meeste ecologische kwesties zijn echter regionaal van aard. Sociale zekerheid hoeft evenmin op wereldschaal ingericht te worden (beeld u eens in wat een bureaucratie dat wordt) en fiscale kwesties zijn doorgaans ook lokale kwesties. Wat wil jij doen, een universele belastingsnorm invoeren? Dat zal serieuze tegenstellingen scheppen, en dan is er weer dat gigantische bureaucratisch apparaat dat er voor nodig is. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() & bij mij thuis is er geen demokratie : daar ben ik den baas.
Kunnen we stellen dat in een technologisch laag ontwikkelde wereld er inderdaad "naties" zijn die bestaan uit migrerende roedels van mensen ? Een hogere ontwikkeling het sedentair worden van een maatschappij vormt grotere "staten", vervolgens stadsstaten en uiteindelijk de bekende "grote rijken" met keizers/ godkoningen en andere farao's aan het hoofd. Sedert een kleine 500 jaar is er een mondializering aan de gang ! Inderdaad : deze is niet noodzakelijk we kunnen de wijzers van de klok terugzetten... Ik weet niet of je enkele weken geleden de spreekbuis van "Bite Back" in een nachtwachtuitzending zag - die kwam te vertellen dat inderdaad het konsekwent invullen van de organisatie haar idealen tot gevolg zou hebben dat quasi alle huisdieren zullen uitsterven (& daar voeg ik aan toe dat de soort "homo sapiens" eigenlijk op de wie eet wie ordening een paar vakjes naar beneden schuift en moet opletten niet door de leeŭwen te worden opgegeten). Er is een verschil tussen "nuttig" / "wenselijk" / en "ethisch", bovendien kan men ongelofelijk onderdrukt worden binnen een kleine groep en zich zeer vrij voelen in een grote staat die door zijn afmetingen niet perfect demokratisch funktioneert. Er moet een evenwicht zijn tussen het individu en de mensheid als geheel - de tussenliggende groepen zijn daaraan steeds ondergeschikt...
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In verband met dat staasloze:
Een anarchistische samenleving is een onmogelijkheid. Macht is er (wie heeft de feitelijke controle over de productiemiddelen) en kan niet afgeschaft worden tenzij men die productiemiddelen (en de mensheid op zich) afschaft. Een anarchistische maatschappij is dus niet alleen in de praktijk een utopie maar is zelfs in theorie, op papier, onmogelijk. Hetzelfde geldt voor het 'staatsloze' kapitalisme. Dat ultraliberale systeem zou uitgaan van ongeremde 'vrije handel' en een (volledig) privaat bezit van alle productiemiddelen. Dit lijkt op het eerste zicht een 'vrije' en 'democratische' samenlevingsvorm maar is het niet. In dit systeem wordt de macht verdeeld, in miljoenen fracties, wat dan hetzelfde effect zou moeten teweegbrengen als het anarchisme: het verdwijnen van macht (en dwang). Alsof door de macht te versnipperen ze kan uitgeschakeld worden. Om te beginnen is die macht (de controle over de productiemiddelen) niet gelijkmatig verdeeld over alle individuen, waardoor al een democratisch deficit ontstaat. Bovendien zijn deze productiemiddelen (de macht) zelf ook onderhevig aan de 'markt' werking van de consumptiemiddelen. Ook machines worden verhandeld en overgenomen. De instanties met een hogere concentratie aan macht zullen die macht proberen uit te breiden, zij zullen dus stukjes macht van andere individuen in groeiende hoeveelheden over nemen. In de anarchie (van de kapitalistische markt) is er niets dat deze machtsconcentrering tegen gaat. De versnipperde macht zal steeds neigen tot herconcentrering en bijgevolg verdere totalitarisering. Om het simplistisch voor te stellen: anarchie is de beste voedingsbodem voor dictatuur. Wat moet gebeuren om deze totalitarisering tegen te gaan is dat de macht niet wordt weggemoffeld, ontkent of versnipperd, maar dat zij als geheel in handen komt van het volk, dat met zijn politieke instellingen (liefst in de vorm van directe democratie maar dat terzijde) het publieke leven controleert, waartoe ook de economie behoort. Dat betekent dat de bevolking steeds rechtstreeks moet kunnen ingrijpen waar zij dat nodig acht. Dat houdt overigens niet noodzakelijk een rigide bureaucratische planeconomie in, ook terzijde. Een gevolg van dit principe is dat de samenleving op organisatorisch vlak steeds (con)federaal gestructureerd is. Niet een of ander illusioneel 'wereldniveau' primeert, maar wel dat niveau op menselijke schaal waar de menselijke relaties geschieden en dat is tot nader order nog steeds de gemeente en bij uitbreiding de natie, ongeacht wat 'global village' ideologen steeds verkondigen over het 'einde van de natie'. Het is op het gemeentelijke, lokale en nationale vlak dat dus ook de staatkundige democratische instellingen moeten ingericht worden en waar de politieke bevoegdheden moeten liggen, niet een of ander romantisch ideaal van de 'wereldregering', die ofwel geen enkele effectieve macht heeft (zoals het neoliberalisme wil) ofwel omwille van de veel te grote territoriale en demografische schaal (zes miljard mensen, zoveel miljoen vierkante km!) zich manifesteert in de vorm van een astronomisch groot bureaucratisch apparaat om in elke uithoek van de wereld haar wetten op te kunnen leggen. Om de democratie te handhaven moet men de natie handhaven. Dat is ook mijn voornaamste kritiek op de meeste andere links-radicale bewegingen. Communisme veronderstelt 'grass roots' democratie en die is van nature confederaal van karakter. Dat wil zeggen dat ze vertrekt bij het individu en de lokale gemeenschap en dat wil eveneens zeggen dat er tussen dat individu en het wereldniveau wel degelijk belangrijke tussenniveau's liggen. De meeste links-radicalen interpreteren Marx' frase 'proletariërs aller landen verenig u' als een afkeer van elke vorm van nationale soevereiniteit. Klassenstrijd zou zogezegd niet compatibel zijn met de natie. Internationalisme in de klassenstrijd is wel degelijk noodzakelijk, daar ben ik zelf ook van overtuigd, maar dit internationalisme kan zich enkel manifesteren op confederale wijze, niet door een of ander schimmig ideaal van 'de grote verenigde wereld' na te streven. De strijd voor nationale soevereiniteit en de internationalistische klassenstrijd zijn niet tegenstrijdig, ze zijn zelfs elkaar aanvullend, aangezien ze beiden streven naar meer democratie en strijden tegen imperialisme. Ik spreek hier overigens over het progressieve linkse nationalisme/soevereinisme, niet het extreem rechtse nationalisme dat allerhande 'reichs' gedachten koestert en dus net tegen de soevereine democratische natie is. Overigens nog dit: er bestaat niet zoiets als het staatsloos kapitalisme. Elke maatschappij gebaseerd op privébezit heeft een staat, omdat de (meest) bezittende klasse haar belangen wil beschermen. In het liberaal paradijs waar jij en ik concurrenten zijn houdt niets me tegen immorele methodes te gebruiken om jou weg te concurreren (al dan niet fysiek). Maffiapraktijken en feodale verhoudingen tussen de bedrijven zouden welig tieren. Kapitaalkrachtigen zonder ethiek zouden hun privélegers inhuren en werknemers met iets te veel kritiek zouden in de goot belanden. Ongetwijfeld zou dit 'staatsloze' systeem voor sommige kapitalisten de hemel zijn, ja. Niets dat rechtstreekse uitbuiting tegen houdt. Maar er zal ook helemaal niets zijn dat de arme er van weerhoud om de rijke neer te knallen en met zijn geld te gaan lopen. De klassenstrijd zou keihard zijn, en net daarom zal de kapitalistische elite steeds een repressieve staat achter de hand houden. Er is helemaal niks staatsloos aan dit mondiale kapitalisme. De liberale global village is een utopie. Een gevaarlijke utopie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Daarom precies is er een "internationale" staatsmacht (Staatsgewalt) nodig die aan
lagere echelons de nodige macht ontleent als tegenmacht voor een geglobalizeerd kapitalisme en is er enige vorm van globale samenhang nodig. Als "werkstuk" presenteer ik op het eŭropese forum de eŭropese grondwet - dit is historisch omdat die grondwet nu juist "an sich" een poging is om nationale staten en een superregionaal bestuur met elkaar te verzoenen. NB: Ga met FEL van de zomer naar Vilnius eventueel ook via Kaliningrad ea steden zin om mee te gaan ?
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Alleen is er nog de financiële kwestie, en de verlofkwestie, twee zaken waar ik nog moet naar kijken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Stel voor deze draad nu te sluiten, elders loopt de diskussie met oa. Eno 2
over "transnationalisme" & ook op "Eŭropese Instellingen" over de Bazalego.. Subjekto vojaĝo Vilnon mi sendas ankoraŭ retpoŝto al vi...
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 19 november 2004 om 13:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of zoals Stephan Kinsella karaturiaal illustreert: Is it logically possible that there could be no crime? Sure. Everyone could voluntarily choose to respect others' rights. Then there would be no crime. It's easy to imagine. But given our experience with human nature and interaction, it is safe to say that there will always be crime. Nevertheless, we still proclaim crime to be evil and unjustified, in the face of the inevitability of its recurrence. So to my claim that crime is immoral, it would just be stupid and/or insincere to reply, "but that's an impractical view" or "but that won't work", "since there will always be crime." The fact that there will always be crime - that not everyone will voluntarily respect others' rights - does not mean that it's "impractical to oppose it; nor does it mean that crime is justified.It does not mean there is some "flaw" in the proposition that 'crime is wrong'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volledige zelfbeschikking lijkt mij een veel meer essentieel voorwaarde waaraan voldaan dient te zijn indien er vrijheid dient te bestaan in een samenleving. Streven naar vrijheid en totalitariteit tegengaan door eigendomsrechten te gaan miskennen en opzeggen lijkt mij overigens ook niet tot een zeer coherente visie te leiden. Citaat:
Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geloof dat we met z'n allen al zover zijn dat we de rechten en vrijheden van het individu gewaarborgd willen zien en hem eveneens een maximale inspraak willen geven
in hoe hij, mits inachtname van het voorgaande, geregeerd moet worden. Voor het overige zijn er nog 2 andere draden : - de eerste met bespiegelingen over een mondiale vrije markt - de tweede met een praktische bespreking van wat er voor de deur staat met de nieuwe eŭropese grondwet - Deze draad is dus overbodig geworden en mag als gesloten beschouwd worden.
![]() |
#12 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Dat is niet alleen een liberaal principe. Anarchisten, communalisten, libertair communisten, ... gaan ook van het individu uit. Alleen stellen zij en ik dat het liberalisme een nep-individualisme is, dat er op gericht is individuen tegen elkaar in concurrentie te laten gaan, terwijl het 'communistisch' individualisme er van uitgaat dat het individu moet gestimuleerd worden zichzelf te ontplooien. Of ook, de intrinsieke gelijkwaardigheid van alle individuen veronderstelt dat zij allen een gelijk gewicht hebben in dat politieke systeem dat men 'democratie' pleegt te noemen. En daar ik ook van de materialistische principes uitga betekent dat dus dat iedereen ook economisch dezelfde rechten en plichten heeft. Wat in het kapitalisme niet het geval is. Tenzij jij het rechtvaardig vindt dat een of andere beursgokker meer op een maand verdient dan een zwaar werkende arbeider op een jaar. 2: Ik denk dat geen enkele economische machtsgroep inderdaad een democratische wereldregering zouden wensen. Die zou namelijk in staat zijn politieke maatregelen te nemen die niet zo echt interessant zijn voor die belangengroepen. Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Sorry dat ik de rest (voorlopig) even links laat liggen:
Citaat:
Lees de tekst eens die ik heb gepost over Het recht op arbeid! Zelfontplooiing heeft een noodzakelijke voorwaarde: vrijheid. Ik raad je met plezier het boek Real Freedom for All: What (If Anything) Can justify Capitalism? van Philippe van Parijsaan. Zeer gesimplificeerd voorgesteld, kunnen we stellen dat vrijheid de volgende voorwaarden behoeft: 1) Zelf-beschikking (Self-ownership) 2) Veiligheid (Security) 3) Mogelijkheden (Opportunity) (1+2 = Formele vrijheid, 1+2+3 = Reële vrijheid)
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Communisme is een democratisch gecontrolleerde economie. En het lijkt me onwaarschijnlijk dat een democratie zichzelf de beperkingen van een bureaucratisch systeem gaat opleggen. Citaat:
2: Idem voor veiligheid. 3: idem voor mogelijkheden. De directe democratische politieke controle is afwezig in een kapitalistisch systeem waarbij de 'vrijheid' slechts een eufemisme is voor een soort anarchie waarbij de 'zwakkere' (of: minder rijke) niks te zeggen heeft. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Hugo Dyserinck denkt door.
Een goed stuk van Hugo Dyserinck. Hij haalt met betrekking de gedachten over volkeren de sterke terminologie van Jean Egen aan: Patridiotie. http://www.liberales.be/cgi-bin/show...&popper2&print |
![]() |
![]() |