Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2008, 15:45   #1
floppy
Banneling

Standaard Is grof tegengeweld ethisch geoorloofd?

Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat geoorloofd? Of zijn daar ethische bezwaren tegen?

Ik heb alleszins geen bezwaren. Het wordt dat wij, burgers, onze tanden eens laten zien, in plaats van ons steeds te laten doen en kapotslaan.

Ik roep niet op om als eerste geweld te gebruiken, maar ik vind dat men zich mag verdedigen. Blijkbaar schrikt zelfs een politie-badge niet meer af. Dan mogen wij het recht in eigen handen nemen, vind ik.

Als ik nog ga shoppen in A'pen, zal ik een serieus mes op zak hebben. Dat heeft meer overtuigingskracht dan een badge.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:50   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Doe dat, jongen, doe dat.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 15:56   #3
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik ben persoonlijk geen voorstander van geweld, maar als het de enige taal is die de agressor spreekt, zal je hem in zijn taal te woord moeten staan.

Als je maar twee opties hebt: terugslaan of ten onder gaan, moet je in mijn ogen terugslaan.

Wie geweld zaait, zal tegengeweld oogsten. Zolang het defensief is en men niet zelf de agressor uithangt, is het in mijn ogen verantwoord.

Het is niets meer dan actie/reactie, waar heel de wereld op steunt.

Persoonlijk is vind ik de reden waarom we hier nogal zwaar aangepakt worden door een bepaalde groep, te wijten aan onze eigen laksheid en de kuddegeest waarmee we ons laten beïnvloeden door de politiek correcte media.

Ik vind dat er hard mag teruggeslagen worden, dan is het misschien eindelijk gedaan me de hiërarchie van die groepen die onze straten onveilig maken.

Helaas zijn we momenteel nog teveel verdeeld om deze importparasieten ernstige tegenschade toe te brengen. Ze weten dat men bang is van hen en daar profiteren ze van. Het is erg dom om zo een groepje alleen aan te pakken, maar als we ooit een strength in numbers kunnen bereiken, zal het gedaan zijn met hun macht en de no go area's.

Hoog tijd dat we onze straten terug uitmesten en komaf maken met wat zich hier niet kan gedragen, waar het ook vandaan mag komen.

Kijk hier eens rond op het forum. Het zit hier vol met mensen die fed up zijn met een bepaalde groep. Valt het niet op?

Je kan ze gemakkelijkheidshalve racist, onverdraagzaam en ga zo verder noemen. Je kan ze verfoeien en uitlachen, maar daarmee stop je de homejackings, inbraken, overvallen, verkrachtingen en geweldplegingen niet in onze maatschappij.

De bron aanpakken is voor sommigen te moeilijk. Oei, die arme migrantjes. We moeten nog boeten voor het koloniaal verleden van onze voorouders. Steek je kop in het zand en kijk eens wie hier stilaan de veiligheid van onze straten koloniseert!

Laatst gewijzigd door Boadicea : 3 april 2008 om 16:02.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 16:18   #4
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht

Als ik nog ga shoppen in A'pen, zal ik een serieus mes op zak hebben. Dat heeft meer overtuigingskracht dan een badge.
Geen goed idee, trouwens nadat u het hier gepost hebt wordt het met voorbedachte rade als er iets fout loopt.

"Jongeren" zijn nu eenmaal untouchable.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:07   #5
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat geoorloofd? Of zijn daar ethische bezwaren tegen?

Ik heb alleszins geen bezwaren. Het wordt dat wij, burgers, onze tanden eens laten zien, in plaats van ons steeds te laten doen en kapotslaan.

Ik roep niet op om als eerste geweld te gebruiken, maar ik vind dat men zich mag verdedigen. Blijkbaar schrikt zelfs een politie-badge niet meer af. Dan mogen wij het recht in eigen handen nemen, vind ik.

Slimme, heb je er al over nagedacht wat voor verregaande gevolgen dit kunnen hebben? Er zullen praktisch geen grenzen zijn, en de maatschappij zal uiteindelijk ontaarden in een chaos.

We leven hier in een beschaafd land, niet in de wilde westen.
Geweld lokt alleen maar geweld. Dus alle initiatieven van geweld moeten in de kiem gesmoord worden, wat nu zal gebeuren.

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 3 april 2008 om 18:07.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:08   #6
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Geen goed idee, trouwens nadat u het hier gepost hebt wordt het met voorbedachte rade als er iets fout loopt.

"Jongeren" zijn nu eenmaal untouchable.
Het is inderdaad erg dat de gewone burgers die zich niets te verwijten hebben qua gedrag enz zich moeten beginnen afvragen of ze niet best een mes op zak steken om zich te verdedigen!
Het probleem ligt bij het gerecht en de politici! Zij moeten zorgen dat de burgers voldoende beschermd worden en zijn waar ze zich ook bevinden!
Zij moeten aanranders, dieven, verkrachters, moordenaars enz enz "onschadelijk" maken. En daarmee bedoel ik niet ze naar "concentratiekampen" sturen (... om Filosoof eventjes voor te zijn) maar ze uit de maatschappij halen en straffen uitspreken waar ze niet meer mee lachen!
Laat ook ieder land eens voor zijn eigen kriminelen opdraaien. Zet kriminele vreemdelingen buiten en geef hun gegevens door aan de omringende staten zodat ze niet gewoon een paar km verder gaan wonen... Het waren Oostblokkers die dat laatste "incident" op de bus hebben veroorzaakt: terug richting Oostblokland aub
"Ze zijn hier geboren, ze zijn Belg enz" : als ze zich als kriminelen gedragen zijn ze dat niet meer, zonder verder mooie zinnetjes ertegenaan te gooien! Als ze dat op voorhand weten, dan hebben ze zelf beslist om het land uitgegooid te worden...
Hun familie? Ofwel hadden ze toch niets meer te zeggen aan die gasten en zijn ze er ook van verlost, ofwel trokken ze er zich geen bal van aan van wat ze uitspoken en zijn ze mee verantwoordelijk... Kunnen ze zelf beslissen of ze mee gaan of hier blijven.
En onze eigen kriminelen, daar zorgen we dus zelf voor, en we zullen geen bajes-boten moeten huren van de Nederlanders...
Wat er ook van zij, die multicul-augiasstal moet dringend aangepakt worden, of het zal nog helemaal onleefbaar worden in onze steden...
Niet wij moeten een mes op zak steken maar onze politici moeten hun verantwoordelijkheid opnemen.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:15   #7
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Het oog-om-oog-tand-om-tand principe lijkt me niet meer van deze tijd.
Maar dat wil niet zeggen dat

Ik denk dat een aanpak van de oorzaak van het geweld sowieso beter is. Maar zolang dat niet gebeurt kan men de burgers leren hun verantwoordelijkheid te nemen ipv te doen alsof hun neus bloedt in zulke situaties. Maar daarvoor moet iedereen meedoen en in blok optreden tegen de geweldpleger.
Anders mag de wet op schuldig verzuim wat meer worden toegepast.
Oud 3 april 2008, 18:16   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik noteer: Groentje wilt nooit meer iemand vervolgen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:23   #9
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Er zullen praktisch geen grenzen zijn, en de maatschappij zal uiteindelijk ontaarden in een chaos.
Er zijn nu al geen grenzen meer aan en ik vind het hier al tamelijk chaotisch.
Citaat:
We leven hier in een beschaafd land, niet in de wilde westen.
Het begint meer en meer weg te hebben van het wilde westen
Citaat:
Geweld lokt alleen maar geweld. Dus alle initiatieven van geweld moeten in de kiem gesmoord worden, wat nu zal gebeuren.
Nu? Het had al lang moeten gebeuren en het zal nu ook niet meer gebeuren.
Oud 3 april 2008, 18:25   #10
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Ik denk dat een aanpak van de oorzaak van het geweld sowieso beter is. Maar zolang dat niet gebeurt kan men de burgers leren hun verantwoordelijkheid te nemen ipv te doen alsof hun neus bloedt in zulke situaties. Maar daarvoor moet iedereen meedoen en in blok optreden tegen de geweldpleger.
Daar ben ik mee akkoord. Ik ben ook tegen geweld, maar ik heb geen zin zelf afgeslacht te worden of één van mijn naasten dat lot te laten ondergaan, in naam van de verdraagzaamheid.
Oud 3 april 2008, 18:42   #11
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Maar dat wil niet zeggen dat

Juist, maar het grote probleem is, gezien de oorsprong van een groot deel van de geweldplegers, dat men geen blok meer gaat vormen.

De grote meerderheid van deze banjoels zijn buitenlanders, als men een kat een kat moet noemen. Zij worden helaas beschermd door de racismewet, waar ze misbruik van kunnen maken.

Dan vervalt de wet van schuldig verzuim. Mensen kijken liever de andere kant op, dan te gaan brommen voor een ander te helpen. Zo is onze maatschappij met zijn politiek correct verdraagzaamheid gevorderd.

Als we allemaal in groep zouden optreden, zoals ik inderdaad voorstelde, dan vrees ik dat de staatsveiligheid in dit land op hol slaat en dat de gewone burger nog zwaarder aangepakt zal worden.

Tegen een bepaald soort gespuis kan men enkel oog om oog, tand om tand vechten en dat snappen de domoren in Brussel niet.

Als we het probleem echt willen oplossen, zullen we onze handen inderdaad vuil moeten maken.

Erg leuk als je op en bus zit en er stapt plots een groepje schorremorrie op, die plots wel Nederlands kunnen, als er twee meisjes van 12 en 14 met hun moeder een grootmoeder opstappen. Plots haalt het gespuis dan grove praat boven, over hoe ze die meisjes gaan verkrachten en die moeder en grootmoeder de keel over gaan snijden. Toen de ene met zijn mes begon te showen, zijn die vrouwen met die meisjes afgestapt.

Wat moeten we tegen zulke mormels doen? Het enige wat je kan doen, is ze terugsturen naar land van herkomst, in de hoop dat ze daar getemd geraken, want voor ons hebben ze geen respect.

En nee, ze zullen niet terug willen, want in hun landen is minder weelde dan hier. Aanpassen willen ze ook niet. Dan is er nog maar 1 oplossing om met zulke gedrochten om te gaan, als je niet wil dat ze nog verder op onze kosten teren: gedwongen uitwijzing, desnoods met geweld of ze tegen de muur zetten.
Oud 3 april 2008, 18:50   #12
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Erg leuk als je op en bus zit en er stapt plots een groepje schorremorrie op, die plots wel Nederlands kunnen, als er twee meisjes van 12 en 14 met hun moeder een grootmoeder opstappen. Plots haalt het gespuis dan grove praat boven, over hoe ze die meisjes gaan verkrachten en die moeder en grootmoeder de keel over gaan snijden. Toen de ene met zijn mes begon te showen, zijn die vrouwen met die meisjes afgestapt.
Leuk! En nu even gokken: gaan ze het ook doen of is het maar wat bluf? Wie wil gokken? Wie laat zijn EIGEN moeder en dochter zitten, denkend dat het maar puberale bluf is?
Wordt het niet eens echt tijd voor een ECHTE GROOTE KUIS? Eén met een HEEL GROVE BORSTEL!
Hoeveel mensen moeten er nog nodeloos mishandeld worden?

Wanneer gaan de ogen van de filosofen opengaan? Als het iemand uit hun gemeente is? Hun buurmeisje? Hun dochter?
Oud 3 april 2008, 18:52   #13
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat ...
Seksist.
Oud 3 april 2008, 18:55   #14
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Seksist.
Sorry, ge moogt meedoen.
Oud 3 april 2008, 18:56   #15
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, dat lijkt mij ethisch verantwoord. Er mag tegen gespuis best wel wat harder opgetreden worden.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 18:57   #16
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, ge moogt meedoen.
Cool! Ik zal een baksteen in mijne sjakosj stoppen.
Oud 3 april 2008, 19:02   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Doe dat, jongen, doe dat.
Verboden wapendracht: niet alleen het voorwerp telt, ook de intentie en doel waarvoor men het bij zich heeft: ook een schroevendraaier, een hamer of een stuk hout kan je moeten verantwoorden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2008 om 19:03.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2008, 19:07   #18
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Verboden wapendracht: niet alleen het voorwerp telt, ook de intentie en doel waarvoor men het bij zich heeft: ook een schroevendraaier, een hamer of een stuk hout kan je moeten verantwoorden.
De Belgische wapenwet: DE KLUCHT VAN DE EEUW. België erkent bv ninjitsu als een sport en geeft goedkeuring aan dojo's. Het enige probleem voor de beoefenaars is, dat de helft van hun wapens verboden zijn.

Als men toevallig met kasticket als bewijs wat schroevendraaiers in de doehetzelf bent gaan halen en ze overvallen u, dan mag je ze er geen por mee in hun achterste geven, want dan is dat blijkbaar ook al een wapen, want je had de intentie je er mee te verdedigen.

Goh ... je mag jezelf hier tegenwoordig enkel nog gewillig laten overvallen, verkrachten, vermoorden en verder zal de blauwe brigade het wel oplossen, als die zin hebben.

Mensen toch! Het is toch duidelijk dat de Belgische staat zijn originele burgers gewoon HAAT!
Oud 3 april 2008, 19:23   #19
floppy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Kan mij niet schelen. Ik roep wettige zelfverdediging in. Gisteren is een op een openbare plaats vrijend koppel vrijgesproken omdat er "nieuwe normen" zijn. Wel, op gebied van veiligheid is het ook de norm geworden dat ge uw plan moet trekken. De normen zijn daar ook veranderd.
Als ge ziet dat ge in A'pen gewoonweg risico loopt om op een bus lam/doodgeschopt te worden, neemt ge als weldenkend mens toch uw voorzorgen?
En of dat nu een slagersmes is of een botte schroevendraaier, die gaan beiden gemakkelijk door iemands huid en buikvlies.
Oud 3 april 2008, 19:29   #20
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Geen mes nemen, telescopische matrak is veel gemakelijker te gebruiken, en maakt minder vlekken ( meestal ).....euh...heb ik van horen zeggen natuurlijk
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be